BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: NS 1855 op 18 November 2009, 19:41:52
-
Hallo Beneluxspoorders,
Ik moet voor school een werkstuk maken over mijn sector die ik heb gekozen. Ik heb als onderwerp gekozen E-lok 1600. Ik heb al veel informatie bij elkaar gesprokkeld en ik heb nog een aantal dingetjes nodig voor mijn werkstuk. Misschien kan iemand op dit forum mij verder helpen.
Ik ben opzoek naar informatie over hoe de motor van de serie 1600 in elkaar zit. Bijvoorbeeld zou ik willen weten wat er allemaal in de locomotief gebouwd zit. De buitenkant en de cabine heb ik al van alles over gevonden dus daar hoef ik niet meer naar te zoeken.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Gr. Iven
-
heb je ook al info over de LRT?
Jos.
-
heb je ook al info over de LRT?
Jazeker :) Die kan niet missen in het werkstuk ;D
Gr. Iven
-
Ook van de mijn poging bij Railz? ;D ;D
Jos.
-
Ken je deze pagina ook:
http://www.spoortechniek.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=10:1600-serie&catid=1:elektrische-locomotieven&Itemid=25
Met 3D model, leuk voor in een PPS presentatie
-
Ik heb thuis in mijn verzameling de zeer Exclusieve map (oplage van 50 stuks :-X)van de pneumatische gegevens liggen ...
Hierin staat een schema met compressor pantho's enzovoort erop ;)
Moet ik hem voor je inscannen ? :P
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
@ Jos, Dat kan ik er best bij doen als jij dat wilt ;D
@ Geoffrey Korstanje, Perfect! (y) Die technische tekening van de locomotief is precies wat ik zoek.
@ Salvador, Ik wil niemand te erg tot last zijn maar als het mogelijk is dan zou dat fantastisch zijn (y) Is het dan de bedoeling om deze via e-mail door te sturen?
Gr. Iven
-
Ik zal eens effe kijken wat ik voor je kan beteken.
Stuur maar een PB met wat je zoal intreseert.
Jos.
-
Jammer dat je zo ver weg woont, ik heb nog een grote poster liggen van een opengewerkte 1600.
In kleur nog wel.
Fred
-
@ Jos,
Ik moet natuurlijk veel presenteren over de Locomotief dus ik kan niet te diep ingaan in één onderwerp. Bij de geschiedenis van de serie 1600 kan ik zeker wat vertellen over deze recordpoging. Maar daarnaast moet ik ook vertellen over de recordpoging met de 1:1 1607.
@ Fred
Ach ja, ik vind het wel fantastisch dat iedereen mij zo graag wil helpen met mijn werkstuk :)
Gr. Iven
-
Oja, de huidige stand van de echte 1607 is momenteel niet zo heel best.
Hij is zowat aan het rotten op de plaats.
Ik heb hem gisteren nog gezien.
Jos.
-
De 1607 kan verhuurd worden aan ACTS. Eigelijk zou ACTS dat gewoon moeten doen. Zo hebben ze ook een aantal 1200en in dienst gehouden en als ze de 1607 huren hebben ze zelfs een Loc in hun assortiment zitten die geschiedenis heeft gemaakt.
Gr. Iven
-
de 4 loc's die in Maastricht staan waaronder de 1607 zijn van Railmotion.
En Railmotion is onderdeel van ACTS
En als dat ding ooit nog aan het rijden komt zal die denk ik wel voor 80% vernieuwd moeten worden.
En juist dat zie ik niet echt gebeuren, en ook niet in de toekomst.
Jos
-
Dan vind ik dat hij een plaatsje moet hebben waar hij vereerd kan worden. Want dit is niet zomaar en Locomotief, dit is de 1607 Vlissingen die de Langste Reizigerstrein Ter Wereld heeft getrokken. Ik denk dat veel mensen ook willen dat de 1607 beter behandelt wordt.
Gr. Iven
-
Tja ik denk dat als jij naar ACTS gaat en zegt ik betaal de kosten wel om hem op de baan te krijgen in jullie kleuren dat ze zeggen top (y) Maar anders geef ik je weinig kans wat het zal ACTS echt een worst zijn of die loc iets bijzonders heeft gedaan. Ze pakken gewoon de beste om te laten rijden.
-
Juist, dat bedoel ik.
Als je een loc hebt waar 80% aan vernieuwd diend te worden, en je hebt er een waar maar 40% aan vernieuwd diend te worden.
Dan is de keuze snel gemaakt, dan neem je toch de loc waar het minste werk aan is.
Hoe jammer het ook is voor de loc.
Ik en ook de 2 Machinisten van de LRT hadden liever gezien dat hij bewaart zou blijven.
En ik denk ook meerdere mensen die dat willen.
Maar tegenwoordig weegt het economisch belang toch het zwaarst.
Jos.
-
Gaan we hier nu ook weer beginnen over welke 1600 er bewaard moet gaan worden. :P
Dit is iets dat zoeken de musea's zelf wel uit denk ik. Tenzij iemand denkt ik koop die lok op. Maar gezien dat er niet zo gouw in zit kun je daar beter over ophouden.
Over het werkstuk. Mocht je nog bepaalde dingen willen weten. Ik heb er geregeld op gereden voor NSR. Kan je wel wat leuke wetenswaardigheden over de lok vertellen als je dat wil.
Wil je ook nog de verschillen tussen de 16 en 1700 weten?
Manuel
-
Het gaat nog steeds over het werkstuk volgens mij.
Maar ik gaf alleen wat info om het wat beter te snappen.
Jos.
-
de 4 loc's die in Maastricht staan waaronder de 1607 zijn van Railmotion.
En Railmotion is onderdeel van ACTS
En als dat ding ooit nog aan het rijden komt zal die denk ik wel voor 80% vernieuwd moeten worden.
En juist dat zie ik niet echt gebeuren, en ook niet in de toekomst.
Jos
Die 80% verzin je gewoon ter plekke, en is verre van onwerkelijk als ik het met moeite netjes uit mag drukken ::) Je oordeelt nu over iets waar je maar weinig van weet.
Dus hou alsjeblieft eens op met steeds maar weer over die 1607 te beginnen op de wijze zoals je steeds doet...
-
Wil je ook nog de verschillen tussen de 16 en 1700 weten?
Dat zou fijn zijn :) Ik weet in ieder geval dat de motoren verschillend zijn en dat het remsysteem anders is waardoor de 1600 niet kan rijden met bijvoorbeeld het BDs Stuurstandrijtuig.
Gr. Iven
-
En ik kwam nog deze info tegen:
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=81
-
Alsof iedereen al weet welke hoofdstukken er in mijn werkstuk verwerkt zitten ;D Dit is Fantastisch! (y) Dit kan absoluut nooit meer fout gaan. Hartelijk dank iedereen. Dit geeft een zeer goed gevoel van binnen :)
Gr. Iven (y)
-
Niet zo negatief over die 4 1600-en te Maastricht.
Als die vervloekte jeugd eens met hun poten van die loks afbleven waren de kosten van het herindienst stellen niet zo duur. >:(
maar ja dat is de mentaliteit van onze zeer sociale jeugd.
Brandblussers leegspuiten in cabines nou dat is lollig. ???
De 1610 is voor 2 maanden terug is onderhoud geweest te Maastricht om de lok weer te completeren. Kijk maar eens goed want aan de draaistellen is genoeg gedaan.
En let maar op ze komen nog wel aan het rijden. ::)
Groetjes 2412
(y)
-
maaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrr...........
als tegen prestatie et werk stuk wel als pdf bestand even online zetten, werk je naam dan wel even weg en verdere persoonlijke informatie.
want dan wil iedereen ook wel zien wat je hebt gemaakt.
MVG Fridzie
-
Mogen ze wel rap zijn.
Want van zeker nu met dit vochtige weer gaat hun toestand echt hard achteruit.
Ik kan je zeggen ik ben op 21 februari het laatst bij de loc's gaan kijken. (2 dagen na de rit bij RailZ)
En afgelopen zondag ben ik nog eens gaan kijken, ik ik schrok echt wat ik zag, wat zagen die dingen er uit.
Je kon nu echt de rotte plekken zien, dat zag ik begin dit jaar niet zo.
Wel leek het of er geprobeert is de graffity te verwijderen bij de loc, want ik kon nu wel de naam Vlissingen zien staan.
Jos.
-
Dat zou fijn zijn :) Ik weet in ieder geval dat de motoren verschillend zijn en dat het remsysteem anders is waardoor de 1600 niet kan rijden met bijvoorbeeld het BDs Stuurstandrijtuig.
Gr. Iven
Ja klopt de 1600 heeft alleen een pneumatische rem.
( Pneumatische rem houd simpel in: Op de treinleiding (Een leiding waar de hele trein op is aangesloten voor het remstysteem. staat continu 5 bar. Bij 5 bar zijn de remmen gelost en kan de trein rijden. als je hier met je remkraan 1 bar uit laat lopen word er 1 bar gevuld in de remcylinders. De trein gaat remmen. Bij het weg laten lopen van 3 bar zal er 3 bar op de remmen te staan. En ga zo maar door. Dit wordt geregeld door een tripleklep.)
De 1700 kan naast het pneumatisch remmen ook elektro/pneumatisch remmen. Dan wordt er bij het remmen geen lucht uit de treinleiding gelaten en wordt de triple klep ook niet bediend. Dit wordt nu buiten spel gezet en een elektrische regelklep die over de tripleklep is geplaats zal nu zijn functie over nemen en de remcylinders laten vullen met lucht zodat ze gaan remmen.
Dit elektro/pneumatische remsysteem wordt alleen bij reizigerstreinen gebruikt omdat het fijner remt. De mat 64 was 1 van de eerste NS treien die deze instalatie kreeg. Goederentreinen en getrokken reizigerstreinen rijden met pneumatische remmen. Bij NSR rijd op dit moment dus de getrokken en trekduw treinen hiermee en de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.
Manuel
-
http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4111829331/ (http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4111829331/)
http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4112595374/ (http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4112595374/)
no words in tilburg,
MVG Fridzie
-
@ Fridzie, Dat kan ik niet geloven :o Er staan gewoon nog 1600en tussen van de NS. Die moeten daar gewoon meer dan 10 jaar gestaan hebben. Wat is er mis met die loc's ??? Die loc's hebben amper 20 jaar gereden.
Gr. Iven
-
In je naam staat dat je 1600 fan bent dan weet je toch neem ik aan je toch wel weet dat er een paar al heel lang terzijde staan wegens schade na botsingen...
-
Ja klopt de 1600 heeft alleen een pneumatische rem.
( Pneumatische rem houd simpel in: Op de treinleiding (Een leiding waar de hele trein op is aangesloten voor het remstysteem. staat continu 5 bar. Bij 5 bar zijn de remmen gelost en kan de trein rijden. als je hier met je remkraan 1 bar uit laat lopen word er 1 bar gevuld in de remcylinders. De trein gaat remmen. Bij het weg laten lopen van 3 bar zal er 3 bar op de remmen te staan. En ga zo maar door. Dit wordt geregeld door een tripleklep.)
De 1700 kan naast het pneumatisch remmen ook elektro/pneumatisch remmen. Dan wordt er bij het remmen geen lucht uit de treinleiding gelaten en wordt de triple klep ook niet bediend. Dit wordt nu buiten spel gezet en een elektrische regelklep die over de tripleklep is geplaats zal nu zijn functie over nemen en de remcylinders laten vullen met lucht zodat ze gaan remmen.
Dit elektro/pneumatische remsysteem wordt alleen bij reizigerstreinen gebruikt omdat het fijner remt. De mat 64 was 1 van de eerste NS treien die deze instalatie kreeg. Goederentreinen en getrokken reizigerstreinen rijden met pneumatische remmen. Bij NSR rijd op dit moment dus de getrokken en trekduw treinen hiermee en de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.
Manuel
Nou nou, dit is wel erg kort door de bocht.
Dat er verschillen zitten tussen 1600/1700/1800 is duidelijk.
Zowel electrisch als anderzins.
Zo kunnen 2 locs 1700 bijvoorbeeld multiple rijden wat bij locs 1600 ook best zou kunnen alleen gaat dan de beveiliging van het baanvak gorgelend de hoek om.
1700 met DDAR zie je geregeld in multiple bedrijf
Verder, de locs alleen pneumatisch remmen?
Nee hoor, Electro-dynamisch en pneumatisch.
Bij vaste treinstellen zul je Electro-pneumatische remsystemen tegen komen, bij treinen bestaande uit locomotieven en rijtuigen (nog) niet
En het verhaal over 1 bar uit de treinleiding geeft 1 bar in de remcilinder is onjuist.
De basis is inderdaad zo maar het is wat genuanceerder.
Henk
-
de oude Ddar rijd met pneumatische remmen. De nieuwe Ddm en Mddm hebben elektropnematische remmen.
Waarbij de 'oude DDAR' dus DDM het en de 'nieuwe DDM' eigenlijk DDAR (of DDM2/3) heet. ;)
-
@ Rail4marcel, Ik weet wel wat van de serie 16/17/1800 maar ik weet niet alles. Ik vind het gewoon een mooie lok. Vanaf de eerste keer dat ik hem zag. Ik ben de Loc's vooral gaan volgen toen de nieuwe Virm de ICR's vervingen op de lijn Haarlem-Maastricht. Vroeger was de serie 16/17/1800 de Trein die het meeste voorkwam.
Gr. Iven
-
En het verhaal over 1 bar uit de treinleiding geeft 1 bar in de remcilinder is onjuist.
De basis is inderdaad zo maar het is wat genuanceerder.
Dat dit wel wat genuanceerde is weet ik. Maar dit is begrijpelijk voor iedereen. Je kunt er wel dieper op in gaan maar dat heeft voor een precentatie geen zin. Dan zit iedereen ook raar te kijke van waar heb je het over ;).
En de lok kan inderdaad ook nog elektrodynamisch remmen. Dat is remmen op de motoren. Die was ik vegeten. Ooit 1x in de praktijk toegepast.
Manuel
-
@ Jos, Dat kan ik er best bij doen als jij dat wilt ;D
@ Geoffrey Korstanje, Perfect! (y) Die technische tekening van de locomotief is precies wat ik zoek.
@ Salvador, Ik wil niemand te erg tot last zijn maar als het mogelijk is dan zou dat fantastisch zijn (y) Is het dan de bedoeling om deze via e-mail door te sturen?
Gr. Iven
Ja zou je dan via PB even je mail adres willen geven ?
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
als tegen prestatie et werk stuk wel als pdf bestand even online zetten
Ik weet niet of ik mijn werkstuk makkelijk op internet kan zetten. Het is namelijk een Powerpoint presentatie want ik moet het presenteren voor de leraar. Als ik het laat zien dan zie je waarchijnlijk alleen stilstaande beelden. Dus niet de extra effecten.
@ Salvador, Ik heb je een PBtje gestuurd :)
Gr. Iven
-
Ik ben dan geen machinist, maar verdere verschillen tussen de 1600 en 1700 serie is dat de 1600/1800 ook een andere compressor heeft die veel luidruchtiger is dan die van de 1700, en verder is de chopperinstallatie van een 1700 volgens mij ook wat anders. Ook hiervan is het geluid anders dan bij een 1600/1800.
-
Ik ben dan geen machinist, maar verdere verschillen tussen de 1600 en 1700 serie is dat de 1600/1800 ook een andere compressor heeft die veel luidruchtiger is dan die van de 1700, en verder is de chopperinstallatie van een 1700 volgens mij ook wat anders. Ook hiervan is het geluid anders dan bij een 1600/1800.
Ja de 16/1800 heeft een zuigercompressor. deze maakt wat meer herrie dan die van de 1700. De 1700 heeft een schroefcompressor.
De chopperinstalatie is ook iets anders. Maar hoe anders moet je aan de kenner vragen. Zover hoefde ik de lok niet te kennen :P
Manuel
-
De chopper van een 1700 werkt op een vaste frequentie (meen ergens rond de 350 Hz), terwijl de 1800 een wisselende freqentie heeft.
Dit had te maken met dat de 1700 ook in dubbeltractie kan rijden, en er anders stoorsignalen (in de ATB?) zouden kunnen ontstaan.
-
Misschien een kans dat ik af en toe een voorproefje van mijn powerpoint presentatie laat zien.
Gr. Iven
-
Dat dit wel wat genuanceerde is weet ik. Maar dit is begrijpelijk voor iedereen. Je kunt er wel dieper op in gaan maar dat heeft voor een precentatie geen zin. Dan zit iedereen ook raar te kijke van waar heb je het over ;).
Maar iemand verkeerd voorlichten is dan ook niet ech een nette oplossing.
Ipv verhouding te noemen zoals nu had je gewoon termen als drukverlaging en remwerking kunnen nemen... Dat is begrijpbaar en correct...
-
Van het werkstuk over de NS 1600 heb ik 28 van de 30 punten gehaald. Ongeveer 75 % is af. Nu alleen nog maar de presentatie doen en dan ben ik klaar met de laatste 25 %.
Gr. Iven
-
http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4111829331/ (http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4111829331/)
http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4112595374/ (http://www.flickr.com/photos/robquaedvlieg/4112595374/)
no words in tilburg,
MVG Fridzie
verrek,zo klopt de kleur grijs van de eerste serie marklin modellen wel weer ;D
-
Marklin keek in de toekomst ;D Maar wel zonde zo als ze zo stonden.
-
Stonden. Ze zijn gesloopt.
-
paar dagen terug stond er nog minstens een van dit stel in den bosch, ik dacht de 1618 maar daar ben ik niet zeker van.
-
Klopt, de 1618 en 1620 zijn verkocht aan Railmotion en staan voorlopig in Den Bosch te wachten op de dingen die komen gaan....
-
momenteel staan ze op de Waalhaven in rotterdam!