BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: tuurtje op 18 November 2009, 19:32:03
-
Deze link kreeg ik vandaag van een collega.
http://casper.frontier.nl/ (http://casper.frontier.nl/)
Zou ook wel leuk zijn als er zoiets bestond van het Spoorwegvervoer
Groetjes
Arthur
PS, overdag zie je geen knipperende lampjes aan de vliegtuigen
-
misschien is Somda wel wat voor je. Daar houden ze ook omlopen en materieel bij.
www.somda.nl
-
heeft Nederland slechts een airpoort?
-
Nee, er zijn er meerdere maar Schiphol is de drukste.
De locale zoals Beek krijgen niet zoveel te verwerken.
Jos.
-
leuk. staat bij de favo,s
http://space.cweb.nl/tracking-iss-zarya.php
deze vliegt wat hoger en sneller ;)
eric
-
Arthur, heb je dit experiment van SBB Trains (http://www.swisstrains.ch/) al eens gezien ? Ze baseren deze omgeving op GPS.
Sander
-
Nee Sander,
Die had ik nog niet gezien, bedankt voor de tip (y)
Arthur
-
wij kunnen op het werk wel via tracking en tracing op treinstel nummers zoeken waar een
treinstel of loc precies staat , het enigste is dat de stuurstroom in moet staan
dus zo,n site zal in principe ook mogelijk zijn
maar of de spoorwegen daar ooit aan gaan mee werken ???
-
Nu na dit alles kan deze link er ook wel bij.
http://casper.frontier.nl
Waar zijn onze vervoersmiddelen.
wil
-
Willem22, 'n tip : Lees het eerste bericht even .... ;)
Sander
-
eeeuhm, da's dezelfde link als de topic starter...
:)
-
Voor de scheepvaart is er ook zoiets:
http://www.marinetraffic.com/ais/
Zou leuk zijn als er ook zoiets voor NL treinen bestaat.
Zijn treinen voorzien van GPS systemen om hun locatie aan te geven?
Koen
-
Zeer fraai, ik heb ze alle in de favorieten gezet.
Is er ook zo iets voor de andere landen ?
Ik hoop dat in de toekomst meer van zoiets over treinen komt, liefst ook internationaal.
Groet,
Johan Zijlstra
-
Zijn treinen voorzien van GPS systemen om hun locatie aan te geven?
Koen
Yep Koen, elk stuk materieel (althans van NSR weet ik het) heeft een (soort) GPS-systeem aan boord. Dit wordt gebruikt om bij te houden waar het materieel zich bevindt. Handig voor de bijsturing bij een verstoring van de omloop. Soms wordt materieel vernummerd, maar het GPS-systeem niet aangepast, met als gevolg dat ze dan het nieuwe nummer "kwijt" zijn, terwijl er een "oud" nummer rondrijdt waarvan niemand weet wat dat nou is ;D
grtz. Carlo
P.S. Het zou wel héél erg fijn zijn voor fotografen/spotters als die GPS-info via het web te volgen zou zijn.....
-
Carlo: zou inderdaad wel gaaf zijn!
Maar die info zal niet openbaar zijn :(
Koen
-
Nee, er zijn er meerdere maar Schiphol is de drukste.
De locale zoals Beek krijgen niet zoveel te verwerken.
Jos.
Alleen het luchtverkeer wat door de luchtverkeersleiding van Schiphol opgepikt wordt laten ze zien.
Daarom staat Schiphol ook dik aangegeven.
In het verleden is er ook een kaart geweest van Nederland waar je de trein zag rijden.
Er werd gebruik gemaakt van de gegevens die je ook op NS.nl kunt vinden (actuele vertrektijden)
-
Sterker nog, voor het vliegverkeer zit er een 5 tot 15 delay in..
Terreur issue.
Gr, Bert
-
Er is ook nog een alternatief:
voor in Google earth (http://radar.vlieghinder.nl)
-
stond ook een stukje van in de veronica gids ;)
-
Alleen het luchtverkeer wat door de luchtverkeersleiding van Schiphol opgepikt wordt laten ze zien. Daarom staat Schiphol ook dik aangegeven.
Nee, de Casper module van Frontier maakt gebruik van de opgevangen data van ADS-B transponders. Een transponder is zeg maar een apparaat dat in een vliegtuig zit dat een (identificatie)signaal uitzendt waardoor de luchtverkeersleiding weet welke blip op de radar welk vliegtuig is. Een ADS-B transponder is een relatief nieuwe variant die buiten de identificatie ook gegevens als vluchtnummer, koers, hoogte en snelheid 'meestuurt' met het signaal. Ik neem hierbij even aan dat die gegevens uit het navigatiesysteem worden gelezen maar zou ook via een GPS systeem kunnen worden gevoed, neem aan dat Jeroni daar evt. wel meer over zou kunnen vertellen mocht daar interesse voor zijn ;D. In principe kun je dit ADS-B signaal gewoon thuis ontvangen met een daarvoor geschikte scanner, zie bijvoorbeeld hier (http://www.kinetic-avionics.com/receivers.php).
Casper wordt als demo getoond met inderdaad het startende en landende verkeer van Schiphol, maar je ziet bv. ook overvliegende vliegtuigen.
Enige 'catch' is wel dat in Casper niet al het vleigverkeer wordt vertoond, slechts die vliegtuigen die zijn uitgerust met de ADS-B transponder (en daar waar de datastroom is 'aangezet' in het apparaat) worden getoond. In de praktijk (zit pal naast de Kaagbaan op de zaak) heeft Casper ongeveer 15 a 20 seconden vertraging.
mvg Tinussie.
-
.......Een ADS-B transponder is een relatief nieuwe variant die buiten de identificatie ook gegevens als vluchtnummer, koers, hoogte en snelheid 'meestuurt' met het signaal. Ik neem hierbij even aan dat die gegevens uit het navigatiesysteem worden gelezen maar zou ook via een GPS systeem kunnen worden gevoed, neem aan dat Jeroni daar evt. wel meer over zou kunnen vertellen mocht daar interesse voor zijn ;D. ........
Enige 'catch' is wel dat in Casper niet al het vleigverkeer wordt vertoond, slechts die vliegtuigen die zijn uitgerust met de ADS-B transponder (en daar waar de datastroom is 'aangezet' in het apparaat) worden getoond. In de praktijk (zit pal naast de Kaagbaan op de zaak) heeft Casper ongeveer 15 a 20 seconden vertraging.
mvg Tinussie.
De informatie komt uit het flight managment systeem en air data systeem middels databussen. Fietnelijk, afhankelijk van het type vliegtuig, van één bus. Dat zit in de koppeling waar een groot deel van de systemen op zijn aangesloten.
Trouwens Tinussie, ik zit als ik op kantoor ben, ook vlak bij de Kaagbaan. Waarschijnlijk wel iets verder dan jij. Namelijk naast station Hoofddorp. Waar zit je precies.
En als ik niet op kantoor ben, zit ik op SChiphol.
Groeten
Olav
-
@Olav,
Letterlijk naast de Kaagbaan, d'r zit slechts een platform en een strookje gras tussen.
Op zich vond ik zelf het FMS ook al de meest logische bron voor de ADS-B maar heb verder geen verstand van de systeemarchitectuur ;D.
mvg Tinussie.
-
Nu maak je mij nog nieuwsgieriger.
Waar.....
Moet dus wel op Schiphol zelf zijn.
Welk bedrijf?
-
Nou, je ziet op Frontier niet het vliegverkeer wat bijvoorbeeld vertrekt/land bij Eindhoven...
-
Dat signaal wordt door de ontvanger bij Schiphol nog niet opgevangen (vliegtuigen zijn te laag). Als ze op Eindhoven ook een ADS-B ontvanger hebben staan die gelinkt is met Frontier zou het wel lukken.
Overigens zijn nog maar weinig kisten uitgerust met deze apparatuur.
Gr, Bert
-
In het verleden is er ook een kaart geweest van Nederland waar je de trein zag rijden.
Er werd gebruik gemaakt van de gegevens die je ook op NS.nl kunt vinden (actuele vertrektijden)
Dat was Treinvizier (http://www.treinvizier.nl/) maar helaas dat gaat dus niet meer (data geblokkeerd??) :P :-\ :'(
Was ook niet zo "echt" als bij het vliegverkeer, maar een berekening van de vertrektijden en meldingen van vertragingen op internet (http://ttp://www.traphic.nl/trein.aspx)
-
ook nog wel een mooie :
http://www.atcmonitor.com
Verkeer vanuit het Noordoosten van de USA naar het drukste veld in de wereld, Atlanta. Is dus ook de drukste aanvoerroute in de wereld (wordt gezegd).
Ook 5-10 minuten vertraagd.
Veel plezier! Wie weet hoor je mij ook nog wel, al schijn ik mijn NL-s accent een beetje verloren te hebben ;D
Patrick
-
ook nog wel een mooie :
http://www.atcmonitor.com
Verkeer vanuit het Noordoosten van de USA naar het drukste veld in de wereld, Atlanta. Is dus ook de drukste aanvoerroute in de wereld (wordt gezegd).
Ook 5-10 minuten vertraagd.
Veel plezier! Wie weet hoor je mij ook nog wel, al schijn ik mijn NL-s accent een beetje verloren te hebben ;D
Patrick
Coole site ! Bedankt...
Gerard
-
Hallo,
Het heeft niets met treintjes te maken maar vooruit, misschien kan ik hier wat meer over vertellen. Ik heb zelf zo'n ontvanger en ik vlieg zelf ook.
Voor de huidige verkeersleidingssystemen zijn alle vliegtuigen verplicht een zogenaamde Mode-S transponder te hebben (klein grut hoeft hem nog niet altijd (aan) te hebben). Een radar werkt door in een bepaalde richting een signaal te zenden, de transponder reageert hierop en door de tijd te meten die het duurde om antwoord te krijgen bepaalt de radar hoever het vliegtuig is. De positie wordt dus echt "gemeten" a.d.h.v. richting & afstand t.o.v. het radar-station. De hoogte wordt door het vliegtuig meegezonden en dit komt dus uit de sensoren van het vliegtuig zelf. Ook het anti-bots systeem TCAS werkt op dit principe: het meet de positie van andere vliegtuigen door de respons-tijd en -richting te meten en berekent hiermee of het andere vliegtuig een probleem kan vormen.
Naast de hoogte, wordt ook het het flightID (zeg maar vluchtnummer) en de ModeS-ID verzonden, dit is een soort digitaal registratienummer dat bij dat vliegtuig hoort.
Voor de toekomstige luchtverkeersleiding is een nieuw systeem bedacht: elk vliegtuig zendt regelmatig (ik meen 2x/sec) ook zijn eigen positie, richting en snelheid uit. Dit systeem heet ADS-B en hierdoor kun je met een vrij simpele ontvanger al met het luchtverkeer meekijken. Er zijn naar ik weet nu twee ontvangers op de markt, de Kinetic SBS-1 en de AirNav RadarBox. Ik heb de eerste en je ziet met de bijgeleverde software een kaartje en een lijst met ontvangen vliegtuigen, in deze lijst zie je ook de toestellen met alleen de basis ModeS-transponder. Omdat deze toestellen geen positie uitzenden zie je ze alleen niet op de kaart. Momenteel heeft zo'n 65% van de vliegtuigen die ik ontvang wél een positie, je mist dus ongeveer een derde. In de toekomst zal voor steeds meer stukken luchtruim ADS-B verplicht worden, en daarmee zal je steeds meer vliegtuigen gaan zien. Het lijkt erop dat alleen de nieuwere Airbussen en Boeings het standaard al hebben (gloednieuwe Canadairs en Embraers niet), van de oudere vliegtuigen zie je wel steeds meer toestellen ook op het scherm verschijnen. De positie komt meestal uit een navigatiesysteem dat o.a. door GPS erg nauwkeurig is, maar bij oudere typen zoals de F70/100's, BAe146s en sommige B73/4/5/67's kan het zo een paar km afwijken. Voorheen vloog ik F70/100 en daar bleek de positie een ongecorrigeerde traagheidsnavigatie-positie te zijn. Lang verhaal maar in het vliegtuig zijn betere signalen beschikbaar, maar zolang er operationeel nog niets met ADS-B gedaan wordt is dit dus blijkbaar geen probleem.
De registratie en het vliegtuigtype worden overigens niet door het vliegtuig verzonden, ze worden afgeleid van de ModeS-ID en komen uit een database, en daarom kan deze data zo af en toe weleens verkeerd zijn. Een enkel vliegtuig zendt nl. een verkeerde ModeS-ID uit, en er kunnen natuurlijk fouten in de database zitten.
Sites als vlieghinder en Casper gebruiken dezelfde techniek, en als ik ze met m'n eigen systeem vergelijk valt de vertraging wel mee, zo rond de 20 seconden. www.openatc.com betrekt een groter gebied maar heeft wel 5 minuten vertraging.
Groeten,
Laurent
http://www.kinetic-avionics.co.uk/sbs-1.php
http://www.airnavsystems.com/RadarBox/index.html
ook veel info:
http://www.atcbox.com/ (betaald membership nodig om radar feeds te kunnen zien)
-
vooral Atcbox is een uitkomst , vooral de live feeds van de radarbeelden
-
Laurent,
In grote lijnen klopt je verhaal wel, maar er zitten wat snags in. Maar daar ga ik de treinliefhebbers niet mee lastig vallen. :)
Voor de "leek" is dit verhaal afdoende. :)
Groeten
Olav
-
Laurent,
In grote lijnen klopt je verhaal wel, maar er zitten wat snags in. Maar daar ga ik de treinliefhebbers niet mee lastig vallen. :)
hmmm, waarom dan in vredesnaam dit bericht, zo kan men zich afvragen...