BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: nederbelg op 18 November 2009, 12:47:06
-
Beste mensen,
Ik heb een probleem waar ik ondertussen de muren van kan oplopen.
Ben bij een vriend thuis aan het helpen zijn baan te digitaliseren.
Deze rijdt met:
Bemo H0m, IB, Power 3, Loconet interface, Uhlenbrouck 63350 en stroomdetectie printjes van Hansdeloof. Ism met Koploper.
Het is een baan met middelgrote baan met twee schaduwstations, klein station (2 sp) en een hoofdstation (5 sp).
De baan heeft volledige detectie, de detectie stukken zijn +/- 10 cm langer dan de langste loc. Dus +/- 30a 40 cm.
Nu zit het probleem erin dat we in het hoofdstation van de 10 x dat een loc binnen rijdt er 6 x geen detectie is in de aanmeld secties. Hij meld zich niet aan, begint niet af te remmen en geeft dus het vorige blok ook niet vrij.
Zetten we het programma in koploper op testen van bezetmelders dan werkt alles goed, iedere keer een melding.
Maar ik heb het idee dat er iets te traag werkt.
Het volgende heb ik al gedaan:
- Ik heb de Uhlenbrouck 63350 en allemaal al eens geherprogrammeerd.
- De detectie printjes voorzien van een weerstand van 22 ohm.
- Andere detectie printjes.
- Een weerstand in de locs geplaatst van 100 ohm (over zwart en rood). (vraagje hoe hoog mag je gaan?)
- Bekabeling verandert etc.
- Baudrate in IB en koploper van 19200 naar 9600 en terug
Maar niks helpt het blijft wisselvallig, terwijl de rest van de baan perfect rijdt. (om eerlijk te zijn nog geen énkele storing)
Heeft er iemand een idee?
De IB is er één van de eerste generatie en upgedate naar 1.55. kan ik die resetten met behoud van de update?
Wie o wie heeft een idee.
Grt dave
-
Zetten we het programma in koploper op testen van bezetmelders dan werkt alles goed, iedere keer een melding.
Dan werkt het hele circuit dus goed. Lijkt me geen reden om te gaan klooien aan de hardware.
Maar komen de meldingen in Koploper ook op tijd? Dan worden ze wellicht in Koploper niet goed verwerkt, en dat zou kunnen komen door een foutje in de database. In dat geval lijkt het me meer een vraag voor het Koploperforum.
-
Ik heb de vraag een aantal maanden eens gesteld op koploper forum.
maar toen was de baan nog niet volledig gedetecteerd.
Nu wel maar destijds kreeg ik toch het antwoord dat het niet in Koploper zou kunnen zitten.
Maar ik zou hem nog een keer kunnen stellen.
dave
-
Ik zeg ook niet dat de fout in Koploper zelf zit.
Als er een melding binnenkomt, dan moet Koploper wel weten wat hij daar mee moet doen, en dat haalt hij uit de database.
Maar misschien is er iemand anders die een beter idee heeft.
-
Dave, een paar vragen.
Je hebt detectie stukken van 30 à 40 cm en je zegt volledige detectie te hebben. Dat laatste betekend dat er nergens rijspanning rechtstreeks naar de rails gaat maar altijd via een bezetmelder. Klopt dat?
Als je test rijden er dan meer loks?
Zie je de bezetmelding verschijnen op het display van de IB? ( ik weet niet of dat gebeurt met loconet interface)
100 ohm is laag genoeg (2k2 is al voldoende) en de IB kan je gewoon resetten zonder update verlies.
Misschien nog een kleine,nieuwe database maken in KL met het bewuste stuk erin.
succes,
Peter Kramer
-
Dave,
Zit Koploper aan het LocoNet Interface of aan de IB aangesloten ??
Zo ja, welk LocoNet Interface heb je ? Zo nee, sluit dan Koploper aan via de LocoNet Interface ipv op de IB.
Grtzz,
Karst
-
Heb je in koploper de loging aangezet, en zie je daar de terugmeldingen ook langs komen?
Komen ze daar langs dan krijgt koploper ze binnen en is de hardware dus goed. Gaat alleen koploper er niet goed mee om.
Zie je ze daar ook niet langs komen dan komen ze dus inderdaad niet bij koploper binnen als zodanig, en moet je daar dus kijken.
Als er inderdaad te traag gerageerd zou worden dan komt de melding wel binnen, zij het wat laat. En zou de lok dus vertraagt alsnog beginnen met afremmen en vrijgeven van vorige blok.
Als ik jouw verhaal zo lees komen ze helemaal niet binnen, of komen ze bij koploper wel binnen, maar verwacht hij deze niet en reageerd er dus niet op.
Groet,
Roelco
-
Dave, een paar vragen.
Je hebt detectie stukken van 30 à 40 cm en je zegt volledige detectie te hebben. Dat laatste betekend dat er nergens rijspanning rechtstreeks naar de rails gaat maar altijd via een bezetmelder. Klopt dat?
>>>Laten we zo zeggen dat er in de wisselstraten een diode schakeling tussen zit voor geen spanningsverschilt te hebben.
Als je test rijden er dan meer loks?
>>>>> nee
Zie je de bezetmelding verschijnen op het display van de IB? ( ik weet niet of dat gebeurt met loconet interface)
>>>> JA
100 ohm is laag genoeg (2k2 is al voldoende) en de IB kan je gewoon resetten zonder update verlies.
>>>> THX
Misschien nog een kleine,nieuwe database maken in KL met het bewuste stuk erin.
>>> Oke
succes,
Peter Kramer
-
Dave, als het alleen om dat ene meldpunt gaat, dan zal ik me daar maar verder op concentreren en niet teveel overhoop halen. Misschien zit het probleem wel in de andere spoorstaaf.
Mvg
Wim.
-
Karsth,
ik snap je vraag niet helemaal maar
op de IB (T-aansluiting) zit jouw loconet-interface dan gaat de kabel naar de pc. De rest gaat via een splitter naar de andere componeneten.
dave
-
Dave, als het alleen om dat ene meldpunt gaat, dan zal ik me daar maar verder op concentreren en niet teveel overhoop halen. Misschien zit het probleem wel in de andere spoorstaaf.
Mvg
Wim.
Wim,
Het zijn meer de aanmeld sectie's op vier sporen in het grote station en ook een aanmeld sectie net buiten het station.
Spoorstaaf??
dave
-
Dave,
ik ook niet, dit omdat je het had over het aanpassen van de baudrate op de IB. Hetwelk geen enkel effect heeft op de werking van de LocoNetIF :P
Vandaar de vraag :)
Verdere analyse is goed mogelijk op de wijze die Roelco aangeeft. Met de logging in Koploper zien of er meldingen binnenkomen.
Grtzz,
Karst
-
Dave,
Ik zie dat er sprake is van een Power3, zit het probleem misschien in de secties die door de power 3 worden gevoed?
Dan denk ik dat je een probleem hebt met de common-ground aansluiting. Of anders gezegd dat die niet aangesloten op elkaar, en daar dus ergens een onderbreking in zit.
De bruine aansluiting van alle componenten moeten met elkaar verbonden zijn. Zie hiervoor de handleiding van je Power 3.
Mvg
Wim.
-
Probleem is opgelost.
Van de week nog alles weer op zijn plek zetten en testen.
probleem zat hem toch in een vertraging in één van de 63350.
Terwijl dat toch nagekeken was. Maar ja als je er te lang mee bezig bent vergeet je de simpele dingen.
toch bedankt allemaal voor het meedenken.
dave
-
Voor de gene die willen weten over welke baan we het nu hebben (hadden) ;D.
Hij staat in de nieuwe Loki.
Grt Dave
-
Hallo Dave,
Dat is dan de Loki van december ? Die heb ik al binnen.
Ik kijk er pas in als de nieuwe maand is begonnen. :D .
Gr Peter