BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Karst Drenth op 15 November 2009, 00:36:27
-
Hoi,
Voor de opbouw van nog een stam 'Silberlingen', had al een 3 delige Lima stam, is de keus gevallen op de nieuwe hobby modellen van PIKO.
Zoals velen was ook ik benieuwd hoe de kwaliteit en afwerking zou zijn :P
Wel, die is prima ! Zeker als je ook de prijs in ogenschouw neemt: 29.95 voor een gewoon rijtuig, 42.95 voor de stuurstand. De Roco modellen zijn bijvoorbeeld bijna tweemaal zo duur...
Vergeleken met de Lima's hebben deze modellen veel betere rijeigenschappen, hoef je er geen avond per rijtuig aan te besteden om de losse delen er op te lijmen.
Dus eerst maar eens de plaatjes:
Te beginnen bij de AB...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_1Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_1.jpg)
... overall indruk: dit is een Silberling ;) (y)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_2.jpg)
... scherp spuit en drukwerk ! Aan de appendages onder de stelbalk, kan nog wel e.e.a. 'Farblich nachbehandelt' worden ;)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_3Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_3.jpg)
... zo ook aan de instaptreden, maar dan weer de draaistellen, die zien er echt niet 'hobby' uit. Zelfs met apart aangezette dinamo (y) Ook de passing van de ramen is prima, evenals de raamlijsten. Twijfels zou je kunnen hebben over de dikte van de lasnaden op het dak... :-\
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_4Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_4.jpg)
... ook de kopse kanten zien er prima uit. Mooi ook de karakteristieke grote sluitseinen.
Dan verder met de B ( waarvan er twee in de stam meerijden )...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_5Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_5.jpg)
... verder niets meer of minder over te vertellen als over de AB.
En dan het meest interessante rijtuig... De Bs...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_6Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_6.jpg)
... ook deze in 1 slag: goed getroffen !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_7Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_7.jpg)
... de stuurstandzijde met de bagageruimte. In de stuurstandsruimte zijn zelfs de steolen en stuurtafel nagebootst !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_8Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_8.jpg)
... hier valt op, dat de zandkisten en al het leidingwerk ontbreekt... Maar, da's een uitdaing die makkelijk aan te gaan is. Remslangen en koppelingen zijn er inmiddels voldoende voorradig in de onderdelen kist ;)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_9Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_9.jpg)
... recht op de kop, karakteristieke 'Hasenkasten' Achter de glaasjes van de seinen zit een aardige verrassing zoals we even verderop zullen zien ;)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_10Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_10.jpg)
... nog een detailfoto van de anderekant van de Bs. Mooi komt de opvallend goed gelukte bedrukking van de pauwenogen over ! (y)
En de electronische verrassing voor dit hobby model...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_11Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_11.jpg)
... een keurig printje met 3 warmwitte- en 2 rode LEDs. Waarvan de onderste zelfs heel mooi afgeschermd zijn ! Natuurlijk nog analoog... maar.... :P
Al met al voor mij een prima prijs prestatie verhouding. Aangezien bij mij toch de meeste rijtuigen wel opengaan ( of moeten... :-\ ) en er altijd wel ergens nog een likje verf nodig is, is het 'hobby' niveau voor mij geen probleem.
De prettigste eigenschap is het prima, rijdend, gedrag op de baan !
Grtzz,
Karst
-
Geen stoomkoppeling, luchtslangen, koppeling en meegegoten handgrepen?
Gewoon ff voor de nieuwsgier... Waarom besteed je zo ontzettend veel aandacht aan een U (tot in t kleinste detail) of een 2400 en ga je dan voor deze rijtuigen ipv bv de Roco's die dan wel duurder zijn, maar ook zoveel meer detail bieden?
Groet,
Huibert
-
Omdat hij dan waarschijnlijk lekker zelf aan deze kan sleutelen ;)
-
Juist gezien Karst z'n oog voor detail zal er wel een goede reden zijn waarom hij deze rijtuigen wilde hebben. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
-
Ik vind deze rijtuigen ook niet zo mooie (zeker omdat ik er veel in gezetten ben), maar de prijs is goed. Ik denk het grote probleem zien de lasnaden op het dak, dit is echt geen gesicht...
Voor 29,95 heb ik ook de rocos al zien staan en deze zijn veel mooier..
Ik wacht met spanning, wat er nog gebeurt met deze rijtuigen!
Groet
Bernd
-
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_11Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Silberling_11.jpg)
... een keurig printje met 3 warmwitte- en 2 rode LEDs. Waarvan de onderste zelfs heel mooi afgeschermd zijn ! Natuurlijk nog analoog... maar.... :P
Heb deze stam ook rijden en omgebouwd naar 3-rail. Stroomvoerende koppelingen en binnenverlichting. In de stuurstand heb ik een functiedecoder gezet en het lichtprintje als volgt aangesloten (wit, geel en blauw):
(http://i38.tinypic.com/eiv7e1.jpg)
bron: Stummi JSteam
Gr, Ben.
-
Het is een prima model als je de Lima's te grof vind en de Roco's te duur.
Misschien komt Piko straks wel met een NS startset met Plan W lookalikes gebaseerd op deze Silberlingen ;D
-
Zijn de Roco's wel zo goed? Ze zijn prachtig gedetailleerd, zò zelfs dat ik bereid was daar de hoofdprijs voor te betalen. Echter, de meeste zijn iets doorgezakt, ik heb ze vorige maand teruggebracht n.a.v. mijn kritische bericht over Roco DB-rijtuigen. Ik had verwacht gecrediteerd te worden voor de 4 rijtuigen, ik zou dan de Piko's kopen en nog geld over houden ook... Het liep anders: ik kreeg afgelopen donderdag 4 nieuwe rechte rijtuigen terug van Roco. Dat had ik niet verwacht want ik had tot dan toe nog geen rechte zilverlingen gezien. Ik ben er in elk geval erg blij mee. (y)
Karstmans, zullen we ze alle drie eens een keer naast elkaar bespreken? Jouw Lima's en Piko's en mijn Roco's. Stuurstand heb ik niet, ik heb 2xAB en 2xB, ik heb er een oud groen bagagerijtuig bij i.p.v. de BDs.
Piko's hebben m.i. de beste kwaliteits/prijsverhouding, evenwel vind ik, net als Bernd, de naden op de dak erg storend.
-
Ik had zo`n 25 jaar geleden mooie van rowa
toen al 1:87
spijt dat ik die heb weggedaan ,al is een vergelijk met de hedendaagse maatstaven mischien niet eerlijk
mvg Jan
-
Ik heb afgelopen week een 3-wagenstammetje gekocht en ben er
zeer tevreden mee.
Natuurlijk ga ik ze wel nog nabehandelen, daknaden schuren, draaistellen
verweren, stoeltjes schilderen etcetera...
Nu nog een bijpassende blauw-creme V100 en dan heb ik een mooi
buurtpendeltje van een kwart eeuw geleden... (y)
-
Als je naar deze foto (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Silberling.jpg)kijkt kloppen die daknaden wel...
-
Scheelt weer een boel schuurwerk :D
-
Dat zijn versterkte lasnaden. Zit een strip overheen en die zie je wel. Is dat misschien later gebeurd?
-
Karstmans, zullen we ze alle drie eens een keer naast elkaar bespreken? Jouw Lima's en Piko's en mijn Roco's. Stuurstand heb ik niet, ik heb 2xAB en 2xB, ik heb er een oud groen bagagerijtuig bij i.p.v. de BDs.
Als jullie dat doen, zie ik het graag in de materieeltests :)
Groet,
Huibert
-
Omdat hij dan waarschijnlijk lekker zelf aan deze kan sleutelen ;)
Aja, idd, hij schrijft het notabene zelf al in zijn bericht.....
Krijg je dr van als je na het werk met een biertje hier rondwandeld terwijl je eigenlijk al op bed had moeten liggen... ;)
-
Ik had zo`n 25 jaar geleden mooie van rowa
toen al 1:87
spijt dat ik die heb weggedaan ,al is een vergelijk met de hedendaagse maatstaven mischien niet eerlijk
mvg Jan
Die van Röwa waren niet 1:87, deze rijtuigen waren 1:100... Persoonlijk vind ik de 1:93 versie van Fleischmann nog het mooist.
-
tja tis al weer ff terug he ;D
t waren wel de langste rijtuigen die ik toen had
volgens mij toen alleen verkrijgbaar als bouwpaket
jan
-
Röwa met bouwpakketten? bedoel je misschien ADE, er waren inderdaad 1:87 Silberlinge..
-
Ja, erg mooi en voral niet te veel mee klooien.... Maar idd, boven een ADE gaat niet veel.
-
Karst, wat gaat de tractie voor de silberlinge opleveren, een V100?
-
ik ben erg benieuwd naar de tractie wat Karst er van maakt, er is genoeg keuze, maar deze rijtuigen hebben toch ook gemengd gereden met de umbau wagens en wat is dan een goede samenstelling, heb 3 B's en 1 AB(roco) umbau.Zelf dacht ik aan een AB s silberling van piko 1:87 (heb nog een roco 1:100) maar dat lijkt niet, of kan daar ook een ander type bij bv een B of A ik weet het niet. .
mvgr Evert (Mass am See).
-
Moet je wel opletten, een 3-assige Umbauwagen heeft wel stuurstroomkabels, 4 -assige niet! ;)
Servé
-
Die van flm heb ik ook gehad die waren 1 op 72 in de hoogte en breedte en in de lengte 1:110 een lelijk ding was het.
Ook heb ik de plan W versie ervan gehad die was helemaal een ramp :P
-
Rampen moet je niet aanschaffen zou ik zeggen. Fleischmann heeft later nieuwe versies in 1:93 lengteschaal ontwikkeld. Die zal Robert wel bedoelen. Los van de lengteschaal fraaie en probleemloze rijtuigen.
-
Hoi en Whow ;D
Wat een reacties als je even een dag niet kijkt ;)
Goed, waarom deze rijtuigen ? Er wordt immers veel over gespeculeerd ;)
Da's mijn zaak en hebben jullie lekker niet mee te maken ;D ;D
Nee, geintje, het antwoord is al door een aantal ( en mezelf ) gegeven: Ik vind het rijtuigen met een prima prijs/prestatie verhouding en.... zoals gezegd, de meeste rijtuigen die hier ( voor voornamelijk veel geld ) binnen komen moet ik toch ook uit elkaar halen, toch ook losse onderdelen aan zetten, toch ook de koppelingen 'dresseren', toch ook hier en daar een likje verf geven, toch ook de stroomafname zelf goed maken, toch ook de rijeigenschappen zodanig krijgen dat ze niet op elk wissel ontsporen, na elke keer uit de doos pakken er weer afgevallen onderdelen aan moet lijmen etc. etc.
Dan, zijn deze rijtuigen een heel goede basis voor het rij-bedrijf wat ik met deze rijtuigen voor ogen heb. 8) (y)
Optisch vind ik zelfs, dat de 'Pflauenaugen' bedrukking van de PIKO's het beste is van de 3 te vergelijken merken ( Lima, Roco PIKO )
Verder welke tractie... ?? Nu ik heb hier V80, V100, V160, BR23 staan en achter elk kunnen ze prima in trekduw dienst doen. Wil ik er doorgangstreinen mee maken (zonder stuurstand ), staat er V200 en BR01 ter beschikking ;)
En zelfs NS 1100 als ik dat zo lees hier (y)
@Ben,
Bedankt voor het plaatje van de seinprint. Hoef ik dat zelf niet meer uit te zoeken (y) Want er komt natuurlijk een LOCOMOTIVE lighting in met alle toeters en bellen voor de front- en sluitverlichting en natuurlijk de binnenverlichting.
Grtzz,
Karst
-
Discussie over de samenstelling van deze rijtuigen is afgesplitst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13049.msg494441.html#msg494441)
-
Ik heb de rijtuigen van Piko al een tijdje in huis, voorzien van verlichting van
Digirails (80.010). Daarbij scheeld het dan weer dat je geen extra funtiedecoder
nodig bent voor de verlichting in de stuurstand welke via de beschrijving op de
site van Piko goed te digitaliseren is. En tevens verrekte handig voor het
wegwerken van bedrading omdat de voeding van de rails via het printje richting
het dak en dus de ledstrip geleid kan worden (y)
http://www.piko.de/d/FAQ/FAQ_Wagen/Lichtwechsel_Steuerwagen_Digital/Lichtwechsel_Steuerwagen_Digital.php (http://www.piko.de/d/FAQ/FAQ_Wagen/Lichtwechsel_Steuerwagen_Digital/Lichtwechsel_Steuerwagen_Digital.php)
Slepers heb ik gemaakt volgens de methode printplaatje en een gedeelde digirails sleper ;D
Gr.
Robbert Jan.