BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 13 November 2009, 14:44:28
-
Nou, mn vooroorlogse reizigersbakkie is bijna spuitklaar alleen moeten er nog balkonhekjes op en die zijn erg moeilijk (ik had ze daarom ook maar stevig zitten negeren de hele tijd...) dus morgen maar eens heel laf proberen of ze niet gewoon van styreen te frezen zijn... ondertussen eerst maar weer s lekker een loccie slachten. Zoals in het draadje van de cc5012 al gezegd moet het nu de C1127 worden, een oud hartmann-locje, dat rond 1880 in dienst gesteld was op de berglijnen van de staatsspoorwegen op java. Later is er nog een compoundversie van geweest met een dikke en een dunne cilinder. Nadat de eerste mallets kwamen werden ze van de berglijnen verdreven naar het laagland waar ze nog een tijdlang zware goederentreinen reden tot daar ook modernere locs voor in dienst gesteld werden, vervolgens hebben ze tot de tweede wereldoorlog vooral gerangeerd. Als rangeerlocs deden ze het blijkbaar prima want in de jaren '30 kregen ze nog massaal nieuwe ketels. De indonesische spoorwegen hebben nog tot in de jaren '80 een paar van deze locjes in dienst gehad voor rangeerwerk of wat gekeutel op zijlijntjes, dus een aantal van die dingen heeft gewoon 100 jaar gereden!
De C1127 was in 1980 de depotrangeerloc van Cibatu en omdat ik een Cibatu-achtig baantje wil moet dat ding er natuurlijk komen. In tegenstelling tot de meeste locs in indonesie die gewoon zwart zijn was dit locje knalblauw:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3972707127/sizes/l/
wellicht had ie ergens in de tramdienst gereden want in Soerabaja waren de locs van de stoomtram dezelfde kleur blauw.
Zoals wel meer C11jes was ie omgebouwd naar oliestook, olie is er in indonesie genoeg en door te snelle kap van houtplantages was er een tekort aan stookhout ontstaan... echt mooier werd het ding er niet van:
http://www.flickr.com/photos/malawirail/1038503086/sizes/l/in/photostream/
Misschien blijft het niet bij 1 C11 want er zijn allerlei leuke versies van geweest, zoals deze C1113, nog houtgestookt en origineel na 98 jaar
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3972707105/sizes/l/in/photostream/
De C1116, net als de C1127 blauw geschilderd en omgebouwd naar oliestook met een bunker achterop, maar dan wel met een verlengde rookkast (aanpassing van voor de oorlog)
http://www.flickr.com/photos/malawirail/2934786292/sizes/l/in/photostream/
Of wat te denken van deze heerlijke C1125, ook oliestook, die aangeklonterde bunker was al geen gezicht maar dit slaat alles ;D
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3961307541/sizes/l/in/set-72157622463243330/
bovendien heeft ie nep-kleurlensflapjes naast zn lantaarn en zijn de zijruiten van het machinistenhuis veranderd. Let ook op de olievulpijp voor het machinistenhuis, voor als ie met de tank naar de verkeerde kant stond.
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3961334439/sizes/l/in/set-72157622463243330/
Maar goed, eerst dus maar es de C1127. Als basis neem ik een br 74 van trix, dat ding kost geen drol (70 tot 80 euro) en rijdt lekker, bovendien houd je er nog een leuk drijfwerkje en een knorr-voorverwarmer, -voedingswaterpomp en luchtpomp aan over, allemaal erg bruikbaar op NS-spul. De onderlinge afstanden van de drijfwielen van de trix kloppen nagenoeg, de loopas moet wat verder naar voren. De drijfwielen hebben jammer genoeg wel veelteveel spaken, verkeerde contragewichten en zijn een millimeter te groot, maar dat is dan jammer. aangezien de wielen toch zwart worden (met rode wielnaven, althans, op sommige foto's zie je wat roods schemeren) ga je daar toch niet teveel van zien... hoop ik. De aandrijving past gelukkig precies, het motortje moet je dan wel even plat leggen, maar dat stelt niks voor verder. Ik heb meteen ook maar alle overbodige uitsteeksels van het frame gezaagd, hou je dus dit over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1248-64ff64eb47642.webp)
Nu ga ik maar es het hele ding in autocad rammen en zien of er iets van een bouwpakketje van te maken valt...
Het drijfwerk wordt ook makkelijk, dat komt gewoon van een anna, want dat is nagenoeg op maat en dan ga ik niet moeilijk doen... de drijfstang vijl ik dan wel een eind dunner want anders ziet het er niet uit bij die fijne trix-stangetjes. Bovendien moet de drijfstang nog een stukkie ingekort... niet zo ingewikkeld allemaal.
-
Dat wordt weer een fraai verhaal! Ik ben weer zeer benieuwd naar de vorderingen, tenslotte geven resultaten uit het verleden wel verwachtingen voor de toekomst (y).
Ik ben nooit zo kapot van de trix stroomafname ('k heb een dramatische BR 89) , of is dat bij de recentere modellen beter geregeld?
-
alle assen (ook loopas) hebben stroomafname, gewoon met slepertjes aan de achterkant van de wielen... toen ie nog br 74 was liep ie daar lang niet slecht mee en als C11 kan ik m misschien nog wat verzwaren want die waterkasten zijn wel flink. Heeft die br 89 eigenlijk antislipbanden?
-
Nee, is wel een beetje gammel ding, er vallen nog meer dingen af als van een vroege Roco. Misschien zijn de contacten gewoon verbogen of zo.. Het moet ooit een Bello worden, maar dat is een project met minder haast ;)
Ik ga eerst weer met veel belangstelling jouw draadje volgen..
-
Die C1113 is wel heel erg duister, leuk.
Die Br74, is dat dat ding wat je op Rail gescoord hebt dit jaar?
-
tis dit ding... http://www.trix.nl/veel-loc-voor-weinig-geld/
had m geloof ik inderdaad op rail gehaald
-
Hoe langer ik met dit ding bezig ben hoe meer ik erachter kom dat ie nou niet zo heel moeilijk te bouwen moet zijn, bovendien is het vrij overzichtelijk wat er aan onderdelen nodig is: een br 74 voor het onderstel en een anna voor het drijfwerk, bovendien zijn van de anna de schoorsteen (met een hoop draaiwerk) en de dom nog goed te gebruiken (de zanddom van een C11 is even groot als de dom van een anna)
Als er meer mensen zin hebben om zo'n ding te gaan bouwen wil ik tzt de autocad-tekeningen wel beschikbaar stellen, dat maakt het nog wat makkelijker (y)
Het is natuurlijk wel een raar exotisch ding in een rare schaal maar voor mijn part bouw je m als 0e-loc, gewoon een kwestie van het machinistenhuis wat vergroten zodat er een 1:45-poppetje in past enzo...
-
Na de eerste Indoloc smaakt dit naar meer (y)
Ik ga dit draadje ook maar eens goed in de gaten houden
en zo'n locje wil ik ook wel eens in mekaar gaan frotten ;D
Zien bouwen doet bouwen
Met vriendelijke groet,
Tis
-
nou, laat ik voor t hele locje af is nog es een bouwberichtje posten... (nouja, zo snel gaat t nou ook weer niet... tot nu toe was het vooral gefreesd spul in elkaar plakken en dat gaat erg snel, de rest blijft ouderwets handwerk)
Ik heb een hele hoop foto's gemaakt tijdens de bouw en die zijn niet allemaal even geslaagd maar nou en.
Hier een uitgebreid verslag van het bouwen van zo'n hok. Voordeel van frezen is dat je lekker dik styreen kunt gebruiken. Op het dak van de CC5012 had ik al es wat geprobeerd met papier waar ik klinknageltjes in gedrukt had, dat vond ik wel mooi worden (fijnere nageltjes dan in plastic) dus heb ik dit keer es geprobeerd om het plaatwerk van dit locje op die manier te maken. Het wordt anders wel een erg kaal ding....
Goed, eerst dus die trix br 74 uit elkaar gehaald en wat uitsteeksels van het frame gezaagd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1248-64ff64eb47642.webp)
Dan een dikke plaat (3mm) die precies om de aandrijving past (en waar ik toch maar een stuk uit gesneden heb want t werd anders wel erg krap) op het frame zetten en schroeven (in het frame is een extra schroefgat geboord en het achterste schroefgat is door het hele frame heen geboord zodat ie ook de kap kan vasthouden met een lange schroef)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1249-64ff64eb7bbbf.webp)
Op het frame komen wat vulplaatjes, de dikke plaat moet niet voor de gaten in de zijkanten onderaan de waterbakken zichtbaar zijn dus hij komt 1,5 mm boven het frame te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1250-64ff64eba36b2.webp)
De vorm wordt al zichtbaar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1251-64ff64ebc5308.webp)
het spul van onder... inmiddels zit de boevenplaat van de waterbakken er ook in
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1252-64ff64ec0f7b7.webp)
de loopas van de C11 zit wat verder naar voren dus moest de dissel een beetje verlengd worden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1254-64ff64ec16681.webp)
Dan de ketel op maat zagen, vrij tricky. "Aftekenen" op buis doe ik altijd met tape, zie je beter of het een beetje klopt wat je doet en het wordt tenminste enigszins recht. Het grootste deel van de ketel zie je bijna niet, de ruimte tussen ketel en waterbakken is namelijk grotendeels met platen afgedekt, alleen bij de vuurkist is de boel vrijgelaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1255-64ff64ec462b4.webp)
bijgewerkt en passend gemaakt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1256-64ff64eceda8d.webp)
ondertussen heb ik vast de schoorsteen gedraaid van wat schijfjes 3mm-plaat met een gat van 2 mm erin die ik ook gefreesd had. Schijfjes op een stuk 2mm-messing rijgen en met een flinke kwak secondelijm ertussen tegen elkaar drukken, dan het uitstekende stuk messing in de boor klemmen en draaien maar met een vijl, stanleymes en schuurpapier. Je moet er even slag van krijgen, erg moeilijk is het niet.
Dan de "papierbekleding". Gewoon het stukje wand opmeten en op papier uittekenen (hou er rekening mee dat je op de binnenkant tekent!), dan bepalen waar de klinknagellijnen lopen en dan maar klinknageltjes drukken met een prikpennetje ofzoiets dergelijks, gebruik wat stevigs (ik gebruik een stuk dik styreen) als ondergrond anders ga je er voortdurend doorheen. Hier de zijkant van een waterbak, uitgeknipt en wel, je kijkt hier dus tegen de achterkant aan. De handigste volgorde is eerst klinknagels drukken, dan stukkie uitknippen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1258-64ff64ed31320.webp)
hier de voorkant...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1259-64ff64ed875a6.webp)
Vervolgens smeer ik de achterkant dun in met knutsellijm (gewoon simpel velpon-achtig spul) en plak m op het modelletje. Heel voorzichtig doen, de klinknageltjes zijn nu nog knap kwetsbaar. Als het op zn plek zit laat ik er een druppel dunne secondelijm op vallen die ik dan uitsmeer over het hele stukje papier, eventueel teveel secondelijm goed wegvegen. Het papier neemt de lijm op en wordt knetterhard, de nageltjes dus ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1260-64ff64edb33c2.webp)
Met wat strijklicht erop zie je goed het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1263-64ff64ee1abeb.webp)
Natuurlijk kun je ook overlappende beplating namaken en de bij klinknagelzooi veelvoorkomende opgeklonken verbindingsstrips.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1266-64ff64ee2d6c4.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1268-64ff64ee64548.webp)
De rookkastdeur heb ik een beetje bol gedraaid, de rookkast steekt nauwelijks voor de waterbakken uit. Tussen de gestapelde plaatjes zit weer een stukkie papier met klinknageltjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1269-64ff64ee69a4c.webp)
dan maar es verder met de bodemplaat, die bestaat bij dint ding uit 2 delen omdat er een klein verspringinkje in zit net achter de achterste as. De bodemplaat bestaat uit 1mm-plaat met daarop 0,25 mm dat iets uitsteekt. Bij de CC5012 werd dat een kromtrekkende ellende, bij dit ding hangt t allemaal wat minder vrij dus hopelijk gaat t nu wel goed...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1270-64ff64eea4095.webp)
aan de voorkant meteen wat frameplaten eronder... (achteraf had ik die beter aan het frame kunnen lijmen dan aan de kap, dan zaten de cilinders ook aan het frame, dat is makkelijker als de boel uit elkaar moet)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1271-64ff64eea5ded.webp)
blik in het machinistenhuis, nog helemaal kaal...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1272-64ff64eee6a8b.webp)
nu de voetplaat eronder zit kunnen de waterbakken die een klein stukje in het machinistenhuis vallen dichtgemaakt worden. Ook wordt naast de vuurkist nog een wandje gezet... de rechter waterbak heeft een uitsparing voor het ganghendel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1273-64ff64eee9131.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1274-64ff64ef23139.webp)
cilinder in elkaar geplakt... bestaat uit een stel gestapelde stukjes in de goede vorm gefreesd 3mm-plaat, zo ben je van het moeizame gerommel met gebogen plaat af. In het cilinderdeksel lijm ik later nog een zooi korte stukjes staaf als boutimitatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1275-64ff64ef27375.webp)
Om te passen zit de voorwand van het machinistenhuis er al even los in, verder hier de eerste interieurzooi: ketelfront met wielkasten, nu is het machinistenhuis "dicht". Dat ketelfront laat ik voorlopig los, zodat ik alle detailrommel er later rustig op kan zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1276-64ff64ef500db.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1277-64ff64ef5a0b5.webp)
Toen maar es een anna geslacht, hier de enigszins verbouwde schuifbeweging aan een van de cilinders. De drijfstang is gladgevijld, zo'n 3mm ingekort (lagerstuk eraf geknipt en de stang er achter gesoldeerd) en ik heb een stukje 3mm-pijp in het gat van de drijfstang gesoldeerd. Beetje tricky solderen met 2 verbindingen zo dicht bij elkaar maar t gaat. Verder de zaak nog wat met de vijl bewerkt zodat het een en ander iets minder grof oogt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1278-64ff64ef91823.webp)
Toen ook meteen maar de dom van de anna afgezaagd en de onderkant op maat geschuurd voor deze ketel (ander stukje 19mm-pijp genomen, stukkie schuurpepier eromheen houden en dom eroverheen halen), strippie dr om, zanddom klaar. bovenkant van de gewone dom gedraaid van een plakje 3mm, onderkant van de gewone dom is een stuk 11mm-pijp van evergreen, ook op de ronding van de ketel pas geschuurd. Het bovenste tuutje van de dom is gedraaid van een stukje 1mm. De voet is een rondje 0,25mm-plaat, onderop het stuk pijp geplakt en om een soort ronde overgang te krijgen de hoek laten vollopen met secondelijm. de dommen van dit locje waren trouwens "niet zo netjes meer"
http://www.flickr.com/photos/malawirail/906202649/sizes/l/in/photostream/
dus ik heb ze toen ze klaar waren en er heel strak uitzagen nog maar es ingesmeerd met secondelijm, dan worden ze wat bobbeliger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1281-64ff64efa2604.webp)
Bij het maken van de bedrading bleek dat de zaak wel erg krap in elkaar zat dus het oude voorste schroefgat werd uitgeragd en gepromoveerd tot kabeldoorvoer, een nieuw schroefgat kwam wat verder naar voren, nu kun je er ook bij als de loopas nog op zn plek zit, ideaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1282-64ff64efdc922.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1283-64ff64efecd1f.webp)
Goed, draadjes bakken... decoder dr in (kuhn T145), die komt dan straks voorin de waterbakken/rookkast, ruimte zat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1284-64ff64f050486.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1285-64ff64f05dae9.webp)
nog ff een plaatje plastic aan het frame lijmen om de draden uit de buurt van het vliegwiel te houden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1286-64ff64f0a3bb6.webp)
Deze locjes hadden om deur en zijraam van het machinistenhuis een klinknagelstrip, natuurlijk ook nagemaakt van papier. Een takkewerk, zeker als je mes bot is en de nieuwe mesjes op zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1287-64ff64f0bd52c.webp)
en zo staat ie er nu bij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-1290-64ff64f0ea985.webp)
net als in t echt staat de bekleding van de veiligheid duchtig scheef.
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3972707127/sizes/l/in/set-72157622463243330/
dawassumweer!
-
Fraai en inspirerend! (y)
Met decoder lees ik.... je was toch niet zo van het digitale?
-
ik was vooral niet zo van het ombouwen van alle zooi die ik al had... maar dat indische spul staat los van het nederlandse dus daar knal ik dan gewoon wel decoders in. De schaal is wat groter dus past het ook wel aardig allemaal, zeker als je er vantevoren wat over nadenkt.
-
Dat is een geinig Thomas onderdeel.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/C1127/DSC_1276.jpg)
Heb je ook opzetstukjes dattie schrikt of boos is enzo?
-
dat stukkie komt binnen in t machinistenhuis te zitten hoor ;)
maar op zich moet zoiets wel kunnen, alleen meestal doe ik t bekkentrekken maar zelf.
-
Ow, ik moet me ook niet met stoomlocs bemoeien. :-[
Zet het goede werk voort.
-
Die truc met
"papierbekleding"en "secondelijm"
als bekleding, kende ik nog niet.
Gaat ik ook eens uitproberen.
Krijg ik dan ook van die
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/C1127/DSC_1269.jpg) vieze vingers......
Gerrit F
-
Die worden wel VLV's genoemd ;D
Top Floor, daar zie ik Philotrain nog geen puntje aan zuigen (moet ook niet ;) )
-
geen puntje aan zuigen
Anders krijgen ze van die vieze lippen.
Heten die dan VL's ? ;D
Gerrit F
-
Als VL staat voor Vieze Lippen wel, maar dat heeft weinig met VLV's te maken 8) .
-
da's weer een leuk ding Floris! Als alternatief voor de recht toe recht aan klinknagelstrippen kun je misschien ook terecht bij herr Moog van Moogmodellbauhttp://www.nullmobau.de/index.html?c~4 (http://www.nullmobau.de/index.html?c~4) Hij doet ook aan etsen op bestelling, dus als je het fijner wilt, kan dat ook. En voor het geld hoef je het niet te laten
(http://www.nullmobau.de/data/img/3171.jpg)
(http://www.nullmobau.de/data/img/3172.jpg)
-
das mooi spul, maar ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van dat spul want je zal altijd zien dat je net een centimeter te kort komt en je er dan weer 3 weken op moet wachten en daar heb ik de grafschurft aan. Die vieze fikken komen trouwens van t spuiten van mn vooroorlogse vierasser, moet ik nog es fotootjes van maken. Ziet er nu nog belachelijk netjes en ongeweatherd uit. bleuh.
-
mwah, zoals je mag verwachten van onze oosterburen is Moog heerlijk punktlich, zelf aangedragen etswerk is inclusief een uberpruffingsrunde binnen een week in huis, standaard spul nog sneller ;D Verder is het net zo duur als styreen, dus niet te schraal inkopen he
-
tja, tis wel mooi spul, doe ik nog wel een keertje... ooit... ;D
-
In Solo is er in September een kort lijntje geopend die over de voormalige tramlijn loopt.
Daar zal de C1218 ieder weekend heen en weer rijden (y)
Even een bezoekje brengen aan Solo, dit type is toch familie van de C11 ;D ?
Foto daarvan staat in de nieuwste "Op de rails"
-
da's weer een leuk ding Floris! Als alternatief voor de recht toe recht aan klinknagelstrippen kun je misschien ook terecht bij herr Moog van Moogmodellbauhttp://www.nullmobau.de/index.html?c~4 (http://www.nullmobau.de/index.html?c~4) Hij doet ook aan etsen op bestelling, dus als je het fijner wilt, kan dat ook. En voor het geld hoef je het niet te laten
(http://www.nullmobau.de/data/img/3171.jpg)
(http://www.nullmobau.de/data/img/3172.jpg)
Maar in welke schaal levert hij producten?
Dat is mij niet helemaal duidelijk?
Grts
-
schaal 0, 1:43,5/ 45 maar zo,n stripje is qua schaal redelijk schaalloos, zijn er in verschillende breedtes, dus even omrekenen of het kan / past
-
In Solo is er in September een kort lijntje geopend die over de voormalige tramlijn loopt.
Daar zal de C1218 ieder weekend heen en weer rijden (y)
Even een bezoekje brengen aan Solo, dit type is toch familie van de C11 ;D ?
Foto daarvan staat in de nieuwste "Op de rails"
klopt, compoundversie ervan. eigenlijk moet ik daar nu heen he ;D
-
goed, nu ik hier in uterech een beetje op mn plek zit en ik zowaar eens een beetje tijd had dit ding maar weer es gepakt... allerlei detailrommel dr bij, kijk zelf maar ff...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0342-64ff64e9886b9.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0349-1-64ff64e9dcabc.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0345-64ff64e996724.webp)
-
Ze is mooi. ;D
Maar wat is het daar nog netjes.... :o
-
jahaaa, netjes.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0268.jpg)
-
Het is maar uit welk perspectief je het dus bekijkt.....
Leuk retro interieur overigens. ;D
-
Staat de veiligheid prototypisch scheef? :)
-
Kewl!
jahaaa, netjes.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0268.jpg)
Da's je kamer niet maar de keukenwant ik zie een koelkast en een magnetron! Niet valsspelen Floor ;D .
-
Een koelkast, een magnetron, bier en schenkstroop. Wat heeft een modelbouwer nog meer nodig? ;D
Mooi bouwwerk Floris! Voor mij een grote inspiratie om ook zelf te gaan bouwen.
-
Ja, de veiligheid hoort scheef, kijk maar:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3961334485/sizes/o/in/set-72157622463243330/
en tis de woonkamer, dit is de keuken, die is nog veel gruwelijker. Ik weet eigenlijk niet precies waarom de koelkast in de woonkamer staat maar t zal zn redenen wel hebben...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0270.jpg)
-
Is dat nou wat men "een open keuken" noemt :o
Die koelmachien gaat in dat grote gat, de meest linkse van de rij....
-
nee, dat is het fietspompen en onduidelijke zooi-vak. er staan daar minstens 5 fietspompen en een aanzienlijke hoeveelheid onduidelijke zooi.
-
Ach ja, je kan niet genoeg fietspompen hebben...
Weer on topic:
Leuk lokje wordt dat! (y)
Maarten
-
Gelukkig heb je de konijnen wel even uit het gootsteenkastje gehaald, maar voor de foto had je het gaas in de deurtjes wel mogen laten zitten.
-
daar zitten geen konijnen, maar een hangbuikzwijntje. Heb je geen gft-bak nodig. op t moment van de foto werd ie ff uitgelaten.
-
Keurig afgewassen zie ik. Je moeder kan trots op je zijn. (y)
-
is ze ook. 8)
-
bouwval gevonden ;D
gr jan
-
valt nog mee, dr kwam vanmorgen zowaar een kerel me uit mn bed bellen om de kozijnen op te meten voor schilderwerk. (y)
-
valt nog mee, dr kwam vanmorgen zowaar een kerel me uit mn bed bellen om de kozijnen op te meten voor schilderwerk. (y)
Doe je dat zelf niet even met een airbrush? Valt me weer tegen :P .
-
meuh, binnen moeten we t zelf doen, maar buiten doet de verhuurder dat en daar betaal je voor dus uh vooral doen zou ik zeggen. Tis in elk geval een aanwijzing dat het pand nog wel ff blijft staan, wat sowieso goed nieuws is.
-
Om even terug te komen op het iets minder boze indo-gebeuren: hoe staat het eigenlijk met het diorama? Het materieel ziet er totnutoe geweldig uit, ik ben erg benieuwd naar de indo-sfeer!
Eelco
-
je hebt t gezien toch? ;D
-
Ik heb een leuk railtafereeltje gezien idd, H0-rails waar je dwarsliggers uitgesloopt hebt?
-
Zo (http://www.ww2incolor.com/d/59505-4/UBiB_396_3) zeker. ;D
-
gaaf, wist niet dat ze dat met een V36 deden, laat er nou een leuke 1:35-kit van dat hok te krijgen zijn... (y)
maar goed, t indisch baantje is inderdaad gewoon gemaakt met H0-rails waar ongeveer een derde van de dwarsliggers afgesloopt is en de rest herverdeeld, beetje gepruts bij de wissels maar t gaat...
-
Laat er nou ook een leuk spoor 0 kant en klaar lokje van te koop zijn (y) (y)
-
mwah, zo'n schienenwolf in actie werkt toch beter als stilstaand diorama ben ik bang...
-
verruf, maar nog niet geviesdt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0480-64ff64e9e7673.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0482-64ff64ea31fb5.webp)
-
Zeer netjes! (y)
Leuk kleurtje!
-
jeuj, geviest en al. Er moeten nog nummers op, die had ik al even tussendoor geprint op werk bij gebrek aan een printer thuis... maar ze waren te groot, dus dat moet ff opnieuw. Verder ben ik wel behoorlijk tevreden eigenlijk, het sfeertje van het locje klopt best goed met de foto's van t origineel
http://www.flickr.com/photos/malawirail/1038503086/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/malawirail/1038570606/in/photostream/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0504-64ff64ea434a5.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0504-64ff64ea434a5.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0505-64ff64ea7b255.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0505-64ff64ea7b255.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0508-64ff64ea8fde9.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0508-64ff64ea8fde9.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0510-64ff64eabeb10.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0510-64ff64eabeb10.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0511-64ff64ead9857.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0511-64ff64ead9857.webp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0512-64ff64eb26837.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0512-64ff64eb26837.webp)
-
Wat een heerlijk klontje. Man, je hebt echt oog voor die dingen hoor... Duh.
-
Geweldig brakke bak geworden! Heerlijke details als hobbelig plaatwerk, krom trappetje etc, toppertje! Volgens mij is het veel meer werk om een loc er zo natuurgetrouw gaar uit te laten zien, als een keurig recht exemplaar
Groet, Bessel
-
Dit zijn foto's van het grote voorbeeld, toch? ??? ;)
-
ben jaloers :O
mooi gemaakt hoor!
-
Fraaie lok Floris (y)
Fascinerend hoe snel en accuraat je zo'n lok uit het niets maakt.
mvg,
Ivo
-
snel... dat valt wel mee. Ben dr alweer uh... sinds half november aan bezig... maar wel n verhuizing tussendoor enzo.
-
Dit is hoge school modelbouw!
Prachtig ding. (y)
Herman
-
Heel fraai! (y)
Inspirerend!
-
snel... dat valt wel mee. Ben dr alweer uh... sinds half november aan bezig... maar wel n verhuizing tussendoor enzo.
;D ;D Snel dus, maar alles is relatief
mvg,
Ivo
-
dan werk jij gewoon niet door ;D
Maar dit locje is sowieso niet alteveel werk, onderstel hoeft niet veel aan te gebeuren en er zit domweg niet veel op en aan...
-
Klopt, mijn werk en mijn gezin zitten mijn hobby in de weg. Ik zal eens prioriteiten stellen.
mvg,
Ivo
-
Gisteren weer de mogelijkheid om wat verder te klussen. Zoontje lag ziek te slapen dus papa had alle gelegenheid om zijn papadag te gebruiken voor het klussen aan mijn exemplaar. Dit weekeinde een kleine update.
Eelco
-
Trouwens, al plannen voor nog meer rollend materieel of gaat nu 't diorama uit de grond gestampt worden?
Eelco
-
k zie wel... heb nog niet eens tijd gehad om de inmiddels goed geprinte nummertjes dr op te zetten dus ach, he.
-
Ik had dit draadje nog niet gelezen, ik dacht dat het een technisch probleem was waar ik toch niet mee zou kunnen helpen. Maar ik heb het nu ontdekt en met volle bewondering van zitten genieten. Simpele techniek, hoogwaardige uitvoering! Zelfs op de close-up foto's, die vaak de oneffenheidjes laten zien, staat de loc er nog berestrak (berenstrak?) op. Daar hou ik van! Bijzonder mooi gedaan, wel een van de mooiste en knapste bouwwerkjes die ik in het afgelopen jaar heb mogen aanschouwen.
-
Geweldig weer Floris. Bij die tweede foto buiten dacht ik echt dat dat het grote voorbeeld was.
Mooie methode voor de klinknagels. Ik vermoed dat je met verf (kwast of spuitbus) hetzelfde kunt bereiken als met de secondenlijm. Die op mijn blokkendoos (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26772.msg410050.html#new) zijn ze ook in papier gedrukt, opgeplakt en daarna met grijze primer gespoten.
-
Met verf gaat het vast ook wel ja, maar secondenlijm wordt wat harder, lost geen andere lijm op en je kunt mooi vlakje voor vlakje afwerken zonder droogtijden en zonder dat meteen je hele model onder de verf zit en je dus geen styreenlijm meer kunt gebruiken.
-
Hier worden klinknagels (rivet heads) ook als speciale relief-decals aangeboden (ze hebben ook roosters, traanplaat en 1:48 stikwerk voor uniformen, speciaal WO1 type (??)...)
Maar niet gratis, dat dan weer niet.
http://www.historexagents.com/shop/hxsearchresults.php?SupplierCode=AT&GrpKey=&DscKey=&SearchData=&ComingSoon=&PageNo=9
-
als decals? LAME. ;D
echte mannen drukken echte nageltjes. ;D
-
Krijgen we nog een fotootje met de transfers erop? Graag zonder dat lelijke gele gevaarte op de achtergrond dat is zo zonde voor dat mooie blauwe apparaat.
Stephan.
-
Ik zie dit locje zo een station inlopen, getooid met 2 Britse vlaggen vooraan.
Mooi, Mooi, Mooi.
Matheus.
-
Britse vlaggen?
-
Hoi Stig,
Inderdaad Britse vlaggen, om de onafhankelijkheid te vieren, Indie was ooit een Britse kolonie.
Kan natuurlijk ook met de Indiaase vlag met olifant.
Was zo maar eventjes aan het dromen met dit locje in gedachten.
Matheus.
-
Lokje komt uit Indonesië, voormalig Nederlands Indië.
-
(y)
-
Sorry, grove vergissing dan van mij,
maar tja dromen zijn bedrog toch?
Matheus.
-
engelse vlaggen kan wel, toen de engelsen vlak na de oorlog in indië zaten om de hollanders en de indonesiers uit elkaar te houden, wat al gauw niet erg leukte, politionele acties und zo.
-
Sorry dat ik dit mooie draadje weer wakker schudt. Ik heb de afgelopen dagen zitten nadenken over die interessante klinknagelmethode (zie pagina 1).
1) Velpon lijm en gelijken is toch geen lijm die decennia blijft plakken, lijkt me zo. Ben je niet bang dat ie een keer uit elkaar valt.
2) Zou het ook niet mogelijk zijn om de klinknagels in transferpapier te drukken en ze er dus zo, na het in het water leggen, mooi op kan leggen en nog even corrigeren? Ga ik denk ik eens proberen, zie hoe dat werkt.
-
Ook hier even geplaatst: Archer Transfers. (http://www.archertransfers.com/SurfaceDetailsMain.html), klinknagels op een velletje.
Bij mijn weten alleen te verkrijgen bij J.W. de Boer Modelbauw (http://www.jwdeboer.nl/).
-
Aha, die zag ik afgelopen weekend op de beurs in Birmingham! Ik heb daar verder niet bij stil gestaan dat dat klinknagelimitatie was. Het zat in het rek met wrijfletters, maar was inderdaad bol, niet plat.
-
velpon houdt vast niet eeuwig, maar er zit ook secondelijm op en doorheen en aan de randen zeker eronder dus ach, we zien het wel... als het ding een keer uit elkaar valt over 30 jaar, nouja, tegen die tijd zien we wel weer verder... het ding hoeft niet tot in de eeuwigheid ergens in de weg te staan.
Trouwens, ik heb meer vertrouwen in de hechting op lange termijn van velpon dan die van transfers...
-
Een lok maken vind ik zowiezo al heel knap :)MAAR DIT SLAAT ECHT WERKELIJK ALLES.
Een verpauperde locomotief uit India na bouwen zie ik maar weinig modeltreinbouwers jouw na doen,zo echt realisties goed heb je dat gedaan (y) (y) (y) (y) (y)!!!!!!
-
Niet India, Indonesie...