BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: bitbyter op 12 November 2009, 22:21:00
-
Dag medemodelspoorders,
Allereerst even kort voorstellen; Alex Coenen uit Enschede en sinds een tijdje aan het bouwen aan mijn digitale N-baan.
Fleischmann spoor, alle digitale onderdelen van Uhlenbrock, aangestuurd via de pc met Koploper.
In totaal heb ik een spoorlengte van 150 meter, zo'n 60 blokken en 70 wissels.
Om volop te kunnen genieten heb ik voor extra vermogen een Power 3 aangeschaft, maarrrr...
Kan ik nu terugmelders aansluiten op het deel dat door de Power 3 wordt gevoed? Levert dat geen problemen op met kortsluiting of storing van het digitale signaal? Of is het Loconet circuit gewoon uit te breiden op het deel dat door de booster gevoed wordt?
Ik ben geen electronicaman en heb door veel lezen (vooral zorgvuldig de handleidingen!) mij wel wát eigen gemaakt, maar nu ben ik bang dat een en ander fout kan lopen.
Na enige reparatie-ellende met de IB ben ik bang geworden wéér iets stuk te hebben.
Alvast bedankt !
-
Als je een N-Baan hebt, en je hebt computersturing, dan neem ik aan dat je terugmelding hebt m.b.v. stroomdetectie. Die nu hun voedingsspanning van de IB krijgen.
Hoe wil je de booster ingaan zetten. als je die niet aansluit op die secties die dan in het booster bereik komen? En de vraag is heb je die booster daadwerkelijk nodig, of denk je dat alleen?
Want je noemt wel een aantal zaken, zoals lengte rails, het aantal blokken en je hoeveelheid wissels, maar hetgeen werkelijk belangrijk is noem je niet, en dat is het aantal werkelijk rijdende treinen maximaal op de baan door koploper onder controle gehouden? En het aantal verlichte rijtuigen, dat zijn zaken die van belang zijn, dat andere wat je noemt is van geen enkel belang voor het verbruik van de baan, dus het vermogen wat je nodig hebt.
Wat heeft Booster en LocoNet eigenlijk met je vraag te maken als je een Power 3 gebruikt?
Mvg
Wim.
-
Dag Wim,
Terugmelding is inderdaad via stroomdetectie. De 63340 terugmelder van Uhlenbrock heb ik daarvoor meerdere malen in het Loconet opgenomen.
Om straks met meerdere locs gelijktijdig te kunnen rijden heb ik de Power 3 aangeschaft. Dit dus om in de toekomst voorbereid te zijn op een groter verbruik op de baan.
Dat ik de andere zaken noemde was meer bedoeld als introductie, niet zozeer als info voor de vraag zelf.
"Wat heeft Booster en LocoNet eigenlijk met je vraag te maken als je een Power 3 gebruikt?"
Volgens mij is de Power 3 toch een booster? En ik wil dus weten of "gewoon" door kan gaan met het doorkoppelen van die 63340'ers op het deel dat gevoed wordt door de Power 3 en niet door de IB.
Dus; blokken, bestaande uit twee (meet)secties, elke sectie verbonden met een 63340 terugmelder.
Ik heb dus 2 voedingsgescheiden delen in mijn baan, door dubbele isolatie gescheiden.
Maar dus maar één "netwerk" voor de terugmelders en schakeldecoders?
(Hier komen Loconet en Booster dus samen :))
Bedankt voor je snelle reactie
-
Sluit je dan de booster rechtstreeks aan op het loconet? Nee, toch!! Je sluit de booster en IB booster spanning toch aan op de rails aansluiting van de 63340, dat staat toch volledig los van het LocoNet. Overigens kun je de antwoorden gemakkelijk terugvinden denk ik in de handleidingen van beide doosjes.
Overigens wordt de scheiding tussen twee kringen niet dubbelzijdig maar enkelzijdig gemaakt, en wel te verstaan aan de data zijde van het signaal, de gemeenschappelijke de commonground dus blijft ononderbroken doorlopen.
Mvg
Wim.
-
Hoi BB ;)
Wat jij wilt kan. Maar...
Je moet op een aantal dingen letten.
Ten eerste is het hele Uhlenbrock systeem een z.g. Common ground systeem. dus alle bruine draden van alle componenten moeten aan elkaar.
Ten tweede, de terugmeldmodules, per 8 aansluitingen, ontvangen hun voeding via een 'rode' draad en geven deze vervolgens door aan de bezetmeldpuntaansluitingen. Nu kun je NIET bezetmeldpunten van 1 module mixen over twee boosters. Dus stel je hebt in totaal 13 terugmeldpunten, waar je in het geval van GEEN extra booster 2 modules voor nodig zou hebben, en die zijn 9 om 4 verdeeld over Booster en IB, heb je in totaal 3 modules nodig. Twee voor de 8 + 1 door de booster gevoede punten, 1 voor de 4 door de IB gevoede punten.
Grtzz,
Karst
-
Dag Karst,
Dát wilde ik weten ! Leuk dat je het van de common ground meldt, want dat is belangrijk bij een eventuele ompoling bij het aansluiten heb ik gelezen.
Enne Wim, juist uit de handleiding van de Power drie heb ik dat de rails dubbelzijdig gescheiden moeten zijn. En de antwoorden zijn niet zo makkelijk te vinden. Ik gaf immers aan de handleidingen gelezen te hebben.... Daarom ben ik ook dit forum opgegaan. Dat is toch de bedoeling van een forum?
De aansluiting is inderdaad via twee aparte ringleidingen dan zo geregeld dat de booster en de ib-booster elk hun eigen 'setje' van 63340'ers hebben.
Zoals Karst aangeeft, niet één 63340 gebruiken op een sectie van de kring van de IB en een sectie van de Power 3.
Ik ga dit weekend testen, ben benieuwd!
Bedankt !
Mvg, een gerustgestelde tukker
-
Enne Wim, juist uit de handleiding van de Power drie heb ik dat de rails dubbelzijdig gescheiden moeten zijn. En de antwoorden zijn niet zo makkelijk te vinden. Ik gaf immers aan de handleidingen gelezen te hebben.... Daarom ben ik ook dit forum opgegaan. Dat is toch de bedoeling van een forum?
De aansluiting is inderdaad via twee aparte ringleidingen dan zo geregeld dat de booster en de ib-booster elk hun eigen 'setje' van 63340'ers hebben.
Beste Alex,
Het staat er toch echt allemaal heel duidelijk in, ook dat van de common-ground, waar ik je ook al op gewezen had.
Boosterbetrieb
Wird das Rückmeldemodul in einem Bereich der Model-
bahnanlage verwendet, die von einem eigenen Booster
gespeist wird, so muss für einen störungsfreien Betrieb
darauf geachtet werden, dass die Masse des Boosters
(Klemme 4, braun) mit der Masse (Klemme 4, braun)
der Intelibox (TwinCenter, Daisy/Power2) verbunden ist!
Mvg
Wim.