BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: willem22 op 12 November 2009, 00:19:26
-
Er is al een draadje geweest over de binnenverlichting van een piko (gele) hondekop maar dit is al een paar jaar geleden volgens mij.
Mogelijk zijn er voorbeelden waarbij de boven plaat gebruikt kan worden voor montage leds.
Bij de meeste ombouw zie ik dat er ledstrips gebruikt worden nu dat wil ik niet.
Zal voor de motorloze wagen stroomafnemers plaatsen en een extra funktie decoder aanbrengen.
Ja u begrijp het al het is een voordelige aankoop geweest tijdens j.l. beurs.
Hierbij een plaatje van de start 5 leds (warmwit 3mm) voor geboord.
Hopelijk reaktie voor een mogelijk betere oplossing.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/Piko1jpg.jpg)
wil.
-
Ik heb een rijtje SMD led's op wit folie geplakt en daarna op de groene strip. Vervolgends met de -pool aan een doorgaande draad gesoldeerd en aan de andere kant weerstandjes er aan welke dan ook aan de plusleiding zitten. Wit folie om de strip heen om het licht te dempen (en meteen het groene plastic te camoufleren) en dan krijg je zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_licht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_licht.jpg)
Ik heb overigens op de binnenwanden lichtgrijs/geel (vaag kleurtje) gespoten aluminiumfolie geplakt om de groene zijkanten af te dekken, met licht valt dat erg op. Dat had ik nog over van een Lima HK projectje. En de stoelen zijn een iets lichter matgroen, dat geeft ook een natuurlijker effect.
Verder ben ik het motorrijtuig flink aan het aanpassen om die groene plastic klodder weg te werken, maar daarover meer in het betreffende draadje.
Je kunt ook doorgaan met led's door de plastic strip heen te steken, maar dan met bv wit papier om de hele strip heen om het licht meer diffuus te maken.
Succes, Bessel
-
Bessel, kan je nog wat uitleg over het motorgedeelte geven? Ik vind dit altijd een tegenvaller bij verlichting, ook bij de Koploper... Heb je een oplossing voor?
Groet
Bernd
-
Daar ben ik flink tekeer gegaan, er is geen groen plastic meer ;D De hele cover is verdwenen, de motor en vliegwiel zijn matzwart, alle draden weggewerkt zodat ook de bagageruimte doorzicht heeft en er is binnenverlichting.
Ik zal vanavond foto's maken ter 'lering ende vermaeck'
Bessel
-
Zo kan het eventueel ook: binnenverlichting Hondekop (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/hondekop.htm)
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Jos,
Ziet er gezellig uit in de hondekoppen! Je zou nog, zoals ik met de Lima's altijd deed, de binnenwanden kunnen beplakken met zelfklevend alu-folie. Indien lichtgrijs gespoten zijn dan je wanden meteen de goede kleur én niet langer doorzichtig. Ga ik binnenkort ook met de IRM proberen, ik zal de resultaten dan ook laten zien.
Bessel
-
Beste Bessel,
Toevallig heb ik gisteren de Hondekop aan de binnenzijde van de kap voorzien van zwarte isolatietape en het doorschijnen is zo goed als helemaal weg.
De IRM heb ik ook zo gedaan: IRM binnenverlichting (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/irm.htm)
Groet, Jos
-
Vandaag even de leds geplaatst en de stroom afname gemaakt voor de wielstellen.
Alles kan dan functioneren via een functie decoder en heb ik geen stroom doorvoer kopp. nodig.
Foto van de leds iets donker genomen dan zijn ze redelijk zichtbaar.
Is interieur nu groen of rood.
Is er nog een verschil tussen motor wagen.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/Piko2jpg.jpg)
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/Piko3jpg.jpg)
wil.
-
Ik zit toch even met m'n been omhoog, dus de mijne ook meteen afgemaakt.
Ik heb die vreselijke groene plastic motorafdekking geheel weggehaald en de motor met vliegwiel matzwart gemaakt. Boven de motor zit een led met lichtgeleider die aan de buitenzijden omlaag buigt. Zo kun je dat gedeeltje van het treinstel verlichten zonder dat de motor vol belicht wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_motor_licht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_motor_licht.jpg)
Je kunt de motor niet wegtoveren maar hij valt zo minder op en er is tenminste licht achter de ramen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_bagagelicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_bagagelicht.jpg)
Ik heb de bakken overigens (met mijn zelfgemaakte kortkoppelingen uit het Piko Bloedneus draadje) gekoppeld met Profikoppelingen en een stekkertje in de balg verstopt. Het is nu 2 polig (rijdt nu analoog) maar 4 of 6 kan ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_stekker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_stekker.jpg)
Bessel
-
Een mooie en vooral slimme oplossing, Bessel! (y)
-
Bessel ,dit is een goede aanvulling .
Ga dit ook doen met mijn motor wagen.
Als ik het goed zie dan zijn de wanden grijs gemaakt en de stoelen donker rood .
Wat heb je met de andere zijde gedaan met het groen.
Nog even een vraag de leds warmwit?
wil.
-
Beste Wil,
Dit zijn inderdaad warm-witte leds, normale en smd'tjes door elkaar (smd in de passagiersruimte en normale in de bagageruimte) van Conrad. Ik heb de interieurs eerst grijswit gespoten en daarna de stoelen rood geschilderd voor de 1e klasse (ik kon er maar niet achter komen of de laatste bloedneuzen in '67 of '68 al een rode 1e klasse hadden maar dat vond ik mooier) en voor de 2e klasse matgroen. Dat zie je ook op de foto bovenin dit draadje.
De wanden zijn beplakt met gespoten zelfklevend alu-folie wat doorloopt tot op de rand van de ruitinzet, dan krijg je mooi afgewerkte wanden. Als het licht er in schijnt valt dat groen toch erg op anders.
Ik heb de neustrapjes groen gespoten, die komen er nog op, net als de messing philo-scharffenbergs. Beetje weatheren nog en dan zal ik het eindresultaat nog ff showen.
Succes, ik ben benieuwd naar de andere verbouwingen!
-
goede oplossing (y) Misschien zou een lichte verf voor de motor nog beter werken...
-
Netjes gedaan Bessel! Is de motor niet lager te plaatsen?
Maarten
-
@ Overlast: Een van de twee ligt hier open voor m'n neus, en misschien dat je een millimeter kan winnen: wil je nog meer dan zul je aan het blok metaal moeten gaan slijpen/zagen/vijlen om daar ruimte voor te maken, en ik ben bang dat je ook het kunststof aan moet passen om de cardan-as niet vast te laten lopen (net systeem trouwens, die klikverbinding die voorkomt dat het asje uit de 'kom' valt)
-
Motor lager plaatsen zou kunnen, maar ook niet te veel, anders heb je een "gearbox" nodig om het hoogte verschil te compenseren. Ik loop zelf nog met deze idee rond, maar er is nog geen oplossing...
Groet
Bernd
-
Ik vond de aandrijving eigenlijk 1 van de sterkere punten, dus vooralsnog heb ik die maar ongemoeid gelaten.
-
Besselspoor,
Kun je laten weten hoe je precies al dat groene plastic om de motor
en aandrijving heb weggehaald.Misschien met foto's.
Alvast bedankt.
Henk
-
Motor lager plaatsen zou kunnen, maar ook niet te veel, anders heb je een "gearbox" nodig om het hoogte verschil te compenseren. Ik loop zelf nog met deze idee rond, maar er is nog geen oplossing...
En een Tenshodo-aandrijving in één van de draaistellen, is dat geen optie? Je hoeft immers geen grote motor te hebben als je alleen met een tweetje rijdt.
Groeten, Geoffrey