BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nulspul op 29 November 2006, 22:13:18
-
Bron RTL nieuws
Gewonden door ontsporing trams RET
Twee tramstellen van de RandstadRail zijn rond 18:30 uur kort na elkaar ontspoord. Een tramstel raakte nabij de halte Forepak in Den Haag van de rails.
Gewonden
Volgens de brandweer zijn daarbij 17 passagiers lichtgewond geraakt. Een andere tram van de nieuwe lightrail- verbinding ontspoorde voor de halte Ternoot in Den Haag.
Erasmuslijn
Het gaat om voertuigen van de Rotterdamse vervoerder RET en van de Haagse HTM, die rijden op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. De Erasmuslijn werd op 11 november in gebruik genomen.
Bertus
-
Het betreffen de RET 5262 en HTM 4021. Foto's van het RET voertuig zijn te zien op http://www.district8.net (http://www.district8.net)
gr.
Rene
-
Botsing is het woord niet... Maar hoe krijgen ze het voor elkaar??? De aansluiting bij Ternoot is een scherpe boog, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar bij Forepark ligt het spoor kaarsrecht, hooguit een heel flauwe boog om rond het eilandperron te komen. Of het is sabotage, of de incompetentie bij RandstadRail is nog véél erger dan ik al vermoedde >:(
Arjen (die overdags vanuit zijn kantoor uitzicht heeft op halte Forepark, maar reeds naar huis was toen het ongeluk gebeurde)
-
Forepark is waarschijnlijk bij een wissel gebeurd.
-
Ik lees nu ook op voornoemde site dat het verkeer vanwege alle ontsporingen tot nader order stil ligt. Lijkt me verstandig.
Speculatie: zou het met de profilering van de wielen te maken kunnen hebben. Integratie van spoor/tram -rails en -wielen heeft in bijv. Karlsruhe ook de nodige hoofdbrekens gekost.
-
Bron RTL nieuws
Erasmuslijn
Het gaat om voertuigen van de Rotterdamse vervoerder RET en van de Haagse HTM, die rijden op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. De Erasmuslijn werd op 11 november in gebruik genomen.
Wellicht ten overvloede, maar de HTM voertuigen rijden niet op de Erasmuslijn. Tussen Leidschenveen en Laan van NOI is er sprake van een samenloopdeel met de RET, die wel de Erasmuslijn berijdt.
gr.
Rene
-
Speculatie: zou het met de profilering van de wielen te maken kunnen hebben. Integratie van spoor/tram -rails en -wielen heeft in bijv. Karlsruhe ook de nodige hoofdbrekens gekost.
Denk dat dit niet geld voor het metrostel, ze worden voor groot onderhoud ook gewoon via het spoorwegnet "gesleept".
Er is in ieder geval iets goeds fout gegaan.
Remco
-
Op www.nu.nl is in een artikel over de ontsporingen onder meer het volgende te lezen:
Het vervoer met de RandstadRail wordt op last van de Inspectie Verkeer en Waterstaat tot nader order stilgelegd. Dat heeft een woordvoerder van de dienst woensdagavond gezegd. De dienst wil eerst weten wat precies de oorzaak is van de ontsporingen, met name die bij Forepark. De inspectie stelt zelf een onderzoek in.
gr.
Rene
-
Volgens RTL4 blijft het traject Hofplein-Nootdorp wel in gebruik.
Remco
-
Las dat het iets met de rails te maken kan hebben: te licht. Vreemd. Ze moesten toch juist alles vervangen i.v.m. de trammetjes???
-
Problemen 3 trams RandstadRail
Niet 2,maar 3 tramstellen van de
RandstadRail zijn afgelopen woensdag
in de problemen geraakt.
Eerder werd bekendgemaakt dat er 2
trams waren ontspoord,maar zaterdag
bevestigde de Inspectie Verkeer en
Waterstaat dat er ook een derde tram
met problemen kampte.
Dat gebeurde op hetzelfde traject in
Den Haag waar ook de andere twee
trams uit de rails liepen.
Tram nummer drie ontspoorde niet,maar
had een technisch mankement.Daardoor
kon er niet verder gereden worden.
Kijk ook op www.rijnmond.nl
Iemand een idee wat probleem was bij tram nummer 3?
mvrgr
Remco
-
Mag ik referreren naar een artikel dat volgens mij in de teletekst van RTV West stond.
'Het Randstadrail-idee' is overgenomen van het voorbeeld van Kassel'. Daar rijden deze trams/treinen al lang zeer succesvol. En iets later..... de Test- en korrigieertijd in Kassel was 5 Jaar, hier 4 maanden.
Waarom sta ik dan niet verstomt van verbazing. ::)
-
Hallo,
Is het echt Kassel?
Of is het Karlsruhe,waar ook trams uit de stad via geelektrficeerde niet meer gebruikte goederenlijnen over het DB net rijden? Daar kom je dan een tram tegen als je met de ICE ri Basel rijdt.
-Peter
-
De "moeder aller lightrails" is uiteraard Karlsruhe, waar eind jaren '80 werd gepioneerd met (snel)trams op spoorlijnen. Kassel is van recenter datum en daar hebben ze uiteraard goed naar Karlsruhe gekeken. 'Wel is Kassel de stad waar identieke trams als de HTM-randstadrailtrams (de RegioCitadis) rijden. In Kassel hebben ze zelfs hybride exemplaren, dus met dieselmoter, voor op niet-geëlektrificeerde lijnen.
-
Bedankt ,Marc.
Ik heb alleen veel over Karlsruhe gelezen en nauwelijks iets over Kassel.
-Peter
-
@Peter: Op de site http://www.tram-kassel.de/ is veel te lezen, en nog veel meer te zien over de regiotram in Kassel.
@Sander: 5 jaar testen in Kassel? De eerste RegioCitadis werd halverwege 2004 geleverd en einde van dat jaar voor het eerst in de reizigersdienst ingezet. Dat is dus eerder 5 maanden dan 5 jaar.....
-
Morgen (vrijdag) komt er waarschijnlijk een uitleg oid. over de ontsporingen op TV bij De leugen regeert op NL2 om 21.20 uur.
Groeten,
Christoph