BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RobGood op 10 November 2009, 17:48:26

Titel: Baanvakken
Bericht door: RobGood op 10 November 2009, 17:48:26
Hallo allemaal,
Misschien mag ik jullie mening
Ik ben begonnen met een baan ga besturen met een ECOS. en koploper.
Heeft het zin om de baan (3 rail combi van Marklin M en K rails) in baanvakken te verdelen? dus delen van de rails electrisch van de andere delen scheiden...
En waarom dan ?

heel graag advies...
al vast bedankt,

Rob
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Ronaldk op 10 November 2009, 17:54:35
Tja... wat is hier op te zeggen?? Al eens op het forum gezocht? Daar staat heelveel informatie over het verdelen van je baan in blokken voor koploper en hoe het te doen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13032.0.html is een linkje naar een onderwerp over blokken op dit forum

Groet Ronald K.
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 18:12:32
Het beste kun je eens wat gaan lezen in de handleiding van Koploper. Dan zal je duidelijk worden wat blokken zijn, wat ze doen en waarom ze dus absoluut noodzakelijk zijn.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: RobGood op 10 November 2009, 19:59:16
Ja dat snap ik (denk ik) van die blokken in Koploper, maar bij een digitale besturing is het toch niet nodig om de baanvakken "stroomloos" te kunnen stellen? Die baanvakken is toch alleen maar een virtueel (denkbeeldig) stuk baan wat je met terug melders of bezetmelders definieerd zodat het program weet wat als een blok te beschouwen??? Mijn vraag is meer is of het ook nodig is de baan echt op te delen in electrisch gescheiden delen met hun eigen voeding..... dan denk ik bv aan boosters hebben die hun eigen stuk rails...? Of kun je deze boosters gewoon parralel aan elkaar schakelen waarbij de som van hun vermogen op de baan komt te staan...?
Ik heb het gevoel dat mijn vragen op ervaren treiners als erg noobisch over komen maar daar is dit deel van het forum toch voor bedoeld??

rob
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 20:10:51
Nee, het is zeker niet n00bisch. Je geeft al aan, dat bezetmelders het werk gaan doen. Die meten het stroomverbruik in 'n bepaald baanvak. En in ieder baanvak afzonderlijk moet dat gemeten worden. Dus daarom zijn de isolatie's nodig - je moet immers ieder baanvak, electrisch gezien, afzonderlijk kunnen bekijken. En op de voeding naar ieder afzonderlijk geisoleerd baanvak meet je stroomverbruik.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Sander op 10 November 2009, 20:13:16
Rob,

je moet bij de secties en dus de blokverdeling wel degelijk de bel elektrisch scheiden doormiddel van onderbrekingen in 1 spoorstaaf.

Je kan alle secties via bezetmelders op 1 ringleiding aansluiten.

Belangrijk te weten welke manier van aansluiten je gaat gebruiken. Koploper omschrijft er 3. Even opzoeken en kijken welke jij wil.

Voor secties met boosters kies je bewust voor bepaalde delen van de baan, afhankelijk van het baanplan, deze delen scheid je elektrisch door beide spoorstaven te onderbreken.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 20:19:56
Correctie : Jij werkt met M* rails. In jouw geval is het dus geen stroommeting maar massa-detectie. Maar verder veranderd het verhaal niet.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: RobGood op 10 November 2009, 20:21:34
Sander, ja dat scheiden lijkt mij ook logisch voor de boosters, maar bij drierail wanneer de loc over een punt rijdt waar de rail over gaat van de ene booster naar de andere dan verbind de sleper van de lok de outputs van die boosters toch ook met elkaar? Dat moet dan toch zonder problemen kunnen?
Voor de terugmelding wil ik een massa detectie systeem gaan verzinnen.... detectie door stroomverbruik vindt ik minder  omdat dan natuurlijk bij 3 rail alleen de loc wordt "gezien"
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 20:29:19
Even heel erg vereenvoudigd :

- Een blok in Koploper is een baanvak waar zich 1 trein kan bevinden. En nooit meer dan 1.

- Het werkgebied van een booster omvat een aantal baanvakken, waar alle treinen samen voldoende hebben aan de stroom, die de booster kan leveren. Dat is dus bijvoorbeeld 4-6 treinen.

Een Koploper-blok isoleer je op 1 rails, dus 1 draad
Een module-overgang isoleer je op de rails en de pukkel-strip, dus beide draden.

Booster-area en Koploper-blok zijn twee volkomen verschillende begrippen.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 20:30:13
....  omdat dan natuurlijk bij 3 rail alleen de loc wordt "gezien"
Waarom ?

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Sander op 10 November 2009, 20:33:15
Omdat de loc stroomafneemt en de wagens niet...

Maar die wagens kan je ook voorzien van een weerstand (verlichting, weerstandslak, smd weerstand, gewone weerstand enz)

mvg,
 Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Ronaldk op 10 November 2009, 20:35:54
Hallo Rob,

Verzinnen hoeft niet... het is allemaal al een keer bedacht en uitgevoerd... alleen goed in de handleidingen en op het forum zoeken en lezen... En waarom zou bij stroomdetectie op 3-rail alleen de lok gezien kan worden??? Je kan ook de wagons voorzien van weerstandjes en binnenverlichting voorzien voor de afname van stroom en dus de detectie.

O ja de sectiescheiding voor de boosters. Heb je deze goed aangesloten dan is er niets aan de hand. Bij verkeerd aansluiten van de boosters heb je kortsluiting en klapt de boel eruit. Dan moet je even het een en ander anders aansluiten, geen probleem. Dit geldt voor 3rail en 2rail.

groet Ronald.
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Karst Drenth op 10 November 2009, 20:48:14
Citaat van: Sander Lageveen
Maar die wagens kan je ook voorzien van een weerstand (verlichting, weerstandslak, smd weerstand, gewone weerstand enz)

Citaat van: ronaldk
zoeken en lezen... En waarom zou bij stroomdetectie op 3-rail alleen de lok gezien kan worden??? Je kan ook de wagons voorzien van weerstandjes en binnenverlichting voorzien voor de afname van stroom en dus de detectie.

Heren.... waar maken die wagentjes dan contact met de middenrail ( Puko's ) mee...  :-X :-X ::) Juist, een slepert !  ;D Dus om onder elke wagen een slepert te plaatsen, is om praktische redenen niet zo heel erg geschikt ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 20:55:46
Omdat de loc stroomafneemt en de wagens niet...

Maar die wagens kan je ook voorzien van een weerstand (verlichting, weerstandslak, smd weerstand, gewone weerstand enz)

mvg,
 Sander
Bij M* werk je met massa-detectie. De assen zijn geleidend - linker en rechter rails worden door de assen met elkaar verbonden. Een van beiden is per sectie geisoleerd.

Ook ik zag pas later dat het om M* gaat.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: RobGood op 10 November 2009, 20:56:37
Ja, het begint me nu te dagen, de reden is dat ik de baan aan het bedraden ben, ik begrijp dat het het beste is de baan met een ring leiding te maken vanuit de ringleiding maak je verbindingen naar de baan, de verschillende baanstukken zijn geisoleerd van elkaar, alleen de plussen (de 3e rail want de rail zelf geisoleerd met M-rail zal dat niet meevallen...) , de ring leiding kan dan opgedeeld worden in delen die dan verschillende boosters (versterkers van het digitale signaal toch???) van energie worden gezien. Als tijdelijk de outputs van de boosters met elkaar worden verbonden (door de sleper van de loks) dan is dit niet ernstig mits je natuurlijk niet de plussen en de minnen van die baanvakken heb verwisseld want dan wordt het natuurlijk vuurwerk maar das nogal logisch....
Heb ik het een beetje begrepen? Of klopt er volgens jullie nog steeds geen hout van dit verhaal....

rob
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 10 November 2009, 21:03:04
.... Heb ik het een beetje begrepen? ....
Daar durf ik echt geen antwoord op te geven. Jij verteld een verhaal op je eigen manier, anderen vertellen het op een andere manier. Heb je al wel eens een van de publicatie's van Marklin hierover gelezen ? Ze beschrijven alles heel erg goed. En het voordeel is, dat we dan dezelfde termen gaan gebruiken.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: RobGood op 10 November 2009, 21:06:25
Sander ja daar heb je gelijk in,maar die handleidingen vertellen het ook allemaal weer anders....
Ik ga er gewoon mee aan de gang als verkeerd kan ik altijd wel weer wat aanpassen. erg bedankt zover....

Rob
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Sander op 10 November 2009, 21:11:42
Blunder van mij....

Excuses heren....3-rail is niet mijn ding  :-\

mvg,
 Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Hondenkop op 12 November 2009, 22:21:41
Hallo Rob & andere forumleden,

Nou dan ben je verder dan ik. Ik zit nog in de oriëntatiefase van het aansturen van de baan (fleischmann n) met de computer. Ik wil met een eenvoudige baan beginnen. Stel, ik wil met een baan met vier baanvakken beginnen. Dan heb ik dus in totaal twaalf (4x3) secties. Deze secties ga ik scheiden d.m.v. isolaties en elk apart aansluiten op een ringleiding onder de baan. Daarnaast heb ik 8 terugmeldcontacten nodig: 4 voor de inrijsecties en 4 voor de stopsecties. Aangezien ik met de S88XpressnetLI wil gaan werken heb ik hier genoeg aan omdat deze 16 terugmeldcontacten heeft (en dus zelfs 8 baanvakken aankan).

Ik vraag mezelf af of dit allemaal juist is, maar wellicht wil iemand hier een antwoord opgeven? Bvd.

Pieter

Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 12 November 2009, 22:43:02
Pieter, dit draadje gaat over het Marklin 3-rail systeem. Het lijkt me niet verstandig hier te gaan praten over Flm* N-spoor. Dat wekt heel veel verwarring.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Wim Ros op 12 November 2009, 22:50:50
Pieter,

Met de s88SD16-n kun je 16 meldpunten aansluiten, met deze meldpunten maak je binnen de besturingssoftware blokken. Hoe jij deze verdeeld, daar ben jij helemaal vrij in. Heb je koploper al op je PC staan, en heb je hiet al eens je baantje in getekend en heb je daar al eens een blokverdeling ingemaakt? Koploper kun je helemaal uittesten en opbouwen zonder dat er een digital systeem is aangesloten, stel je voor dat eens te doen, dan worden er denk ik heel veel vragen beantwoord zonder dat je ze hoeft te stellen.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Hondenkop op 12 November 2009, 22:51:40
Excuses Sander,

Ik dacht dat het over baanvakken ging!!! Ik zal maar de zoekfunctie gebruiken en zoeken naar Marklin 3-rail systeem, misschien dat ik daar iets over baanvakken vind.

Thxs

Pieter
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Wim Ros op 12 November 2009, 22:53:18
Pieter, dit draadje gaat over het Marklin 3-rail systeem. Het lijkt me niet verstandig hier te gaan praten over Flm* N-spoor. Dat wekt heel veel verwarring.

Sander

Maakt niet uit Sander, voor koploper is een bezetmelding een bezetmelding, en hoe je die aan blokken toewijst is eveneens helemaal gelijk.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Wim Ros op 12 November 2009, 22:54:34
Excuses Sander,

Ik dacht dat het over baanvakken ging!!! Ik zal maar de zoekfunctie gebruiken en zoeken naar Marklin 3-rail systeem, misschien dat ik daar iets over baanvakken vind.

Pieter, ik heb je net het enig juiste antwoord gegeven.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: santerdam op 12 November 2009, 22:58:06
Ja Wim, ik noemde ook bewust de verwarring. Hij wil werken met de S88XPressNetLI en terugmeldcontacten. Dus het uitgangspunt gaat al een beetje mis.

Sander
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Wim Ros op 12 November 2009, 23:40:25
Ja Wim, ik noemde ook bewust de verwarring. Hij wil werken met de S88XPressNetLI en terugmeldcontacten. Dus het uitgangspunt gaat al een beetje mis.

Sander

Dan denk ik dat je dat dan beter kunt uitleggen i.p.v. hem met een kluitje het riet in te sturen.

Maar zal het even voor je doen.

De s88XpressNetLI is een interface tussen bijvoorbeeld een Multi-Maus setje en de computer. Daarop kunnen terugmelders aangesloten worden die geschikt zijn voor de s88 aansluiting of de s88-N aansluiting.

Terugmelders zijn er in twee soorten, op basis van massa-detectie geschikt voor het gebruik bij 3-rail systemen, en op basis van stroomdetectie.
De s88-n is op basis van massadetectie, en de s88Sd16-n is op basis van stroomdetectie.
Hierbij wordt een stukspoor van het andere gedeelte gescheiden, en wordt via 1 draad aan één van de aansluitpunten op de s88SD16-n aangesloten. Zo wordt het spoor van rijspanning voorzien, en via de stroommeting wordt aan de terugmelder verteld dat er een ingang bezet is, die een bepaald nummer heeft aan de hand van de aansluiting op de terugmelder en aan de hand van zijn positie in de keten.

Pieter en zodra je dit deze basiswerking begrijpt kun je verder.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Hondenkop op 13 November 2009, 00:21:27
Wim,

Wederom bedankt voor je antwoorden. Heb ook een document van Dhr. Smetsers gelezen (dus 3rail vs 2rail en massadetectie vs stroomdetectie is mij duidelijk). Eén gek kan helaas meer vragen dan........... derhalve, voor mijn beeldvorming:

1) `Detectiemelder` is `Terugmeldcontact` is `Bezetmelder`?
2)
Citaat
Hierbij wordt een stukspoor van het andere gedeelte gescheiden, en wordt via 1 draad aan één van de aansluitpunten op de s88SD16-n aangesloten. Zo wordt het spoor van rijspanning voorzien, en......

Het niet gedetecteerde gedeelte tussen de inrijsectie en de stopsectie, moet ik dan wel op een andere manier van stroom voorzien?

Mvrgr

Pieter

Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Remunj op 13 November 2009, 09:27:41
Het niet gedetecteerde gedeelte tussen de inrijsectie en de stopsectie, moet ik dan wel op een andere manier van stroom voorzien?
Yep. Die sluit je aan op een ringleiding. Alle niet gedetecteerde delen komen aan die ringleiding. Zet daar wel een diodeschakeling tussen om potentiaal verschil te voorkomen. Naders werken de meldpunten niet of niet goed.
Kijk maar eens op de site van Wim Ros (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88SD16-n_handboek.pdf) voor de schakeling.

Ook de zoekfunctie van het forum geeft hier een hoop info over.

Gr.
Eric
Titel: Re:Baanvakken
Bericht door: Hondenkop op 13 November 2009, 10:16:09
Eric,

Bedankt voor je antwoord. Koploper had ik reeds gedownload. Ik ga, zoals Wim voorstelde, eerst hier maar eens mee aan de slag. Wellicht zullen er dan inderdaad (een aantal) vragen worden opgelost.

Jij en Wim i.i.g. bedankt voor de antwoorden.

Mvrgr Pieter

PS. Mocht ik nog terugkomen op dit forum (waarvan ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat dat niet zo is), RonaldK en Sander gelieve niet meer te reageren.