BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Henks1973 op 09 November 2009, 22:57:49
-
Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn loc.
Het is een Fleischmann loc met het catalogus nr 4226.
Als ik met deze loc rijdt dan is het net als of hij over een klinkerweg rijdt, hij hobbelt en stuiterd over de rails. Ik heb al gekeken of er soms iets van de ballast tussen de tandwielen zit, maar daar kan ik niets vreemd aan ontdekken. ook heb ik geprobeerd om de moeren op de wielen aan te draaien. Maar ook dat geeft geen verbetering. De wielen heb ik ook bekekenn ook daat zie ik geen vreemde dingen.
Hebben jullie nog enig idee wat de reden van het hobbelen kan zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.
groet,
Henk
-
Kun je de loc 'n keer op z'n kop leggen en twee draadjes tegen de wielen houden. Dan de rijregelaar een stukje open draaien. Kun je nu zien of de wielen slingeren of wiebelen ?
Sander
-
Hallo Henk,
Het klinkt als het verkeerd -en nu de juiste schrijfwijze zoeken van het volgende woord- gekwarteerd zijn van de wielen. Dat heeft te maken met de drijfstang tussen de wielen. De drijfstang aan de ene kant moet 90 graden voorlopen ten opzichte van die aan de andere kant.
Mocht je de wielen hebben losgehaald en hebben teruggeplaatst, dan is waarschijnlijk door foutieve terugplaatsing deze 90 graden niet meer correct. Hoe je dit zal moeten herstellen, daar moet een kenner maar een uitspraak over doen. Ik heb eens een Roco NS 5/600 met hetzelfde probleem gehad, en door wat experimenteren met het verdraaien van de ene as ten opzichte van de andere heb ik het uiteindelijk kunnen oplossen.
Succes, gr
Bert
-
Hoi Henk,
Ik had dat laatst met een Lilliput 3500, bleek een gescheurd tandwiel op de wiel-as tezijn.
Gr. Ed
-
Of is de flens aan de wielen niet te hoog ten opzichte van de hoogte van de railstaaf.
Het wiel rijd dan niet over de railstaaf maar op de bedding van de rails.
-
Hallo,
Zijn de antislipbandjes nog in orde?
Als de lok heel lang -op rails - stil heeft gestaan zitten er mss platte kanten aan die bandjes..
Suk6 ,Peter
-
Eens met voorgaande schrijvers, maar even de volgorde;
Santerdam's gesuggereerde actie is de eerste die je zou moeten doen. Als de loc dan ogenschijnlijk rustig z'n wielen rond laat gaan is er alvast geen sprake van verkeerd gekwarteerd zijn of een gescheurd tandwiel. Kijk dan of de wielen netjes rondgaan en nietslingeren, dat zou duiden op wielen die scheef aan de as zitten. Als dat allemaal correct oogt, met een schuifmaat de afstand tussen binnenzijde wielen opmeten, die moet 14,3 mm zijn, schuif de wielen met zachte dwang op de as en zorg dat je 'm niet verdraait ten opzichte van de andere, anders heb je weer een kwarteer-probleem.
Controleer tegelijk de staat van de bandjes, uitgerekt elastiek is geen aanbeveling
-
Hallo,
Zijn de antislipbandjes nog in orde?
Als de lok heel lang -op rails - stil heeft gestaan zitten er mss platte kanten aan die bandjes..
Suk6 ,Peter
Hallo Peter,
Volgens mij heeft deze lok geen antislip bandjes.
Groet,
Rob
-
Hallo Rob,
Dat heb ik dan verkeerd gedacht.
Ik ken Fl niet echt.
Ik heb alleen een NS 1200 lok van hen ,daar heb ik toevallig ASB's voor gekocht .
Toch succes. :D
Vr Gr Peter
-
Hallo,
Een ieder bedankt voor het meedenken.
Het rare is eigenlijk dat de loc het niet altijd doet.
Zou het ook nog kunnen dat er een korreltje ballast ergens tussen zit en dat hij daardoor hobbelig begint te lopen.
Wat betreft het verkeerd gekwarteerd, lijkt me eigenlijk niet er zit namelijk schroefdraad in de wielen waar de drijfstang aan vast zit. En ik heb ze ook niet los gehad. Eerst was hij wel goed en toen begon hij zo in 1 keer te hobbelen.
Als ik heel zachtjes rijdt dan stopt de loc altijd met de drijfstang op de zelfde plaats, ook als ik heel zachtjes achteruit rij dan stopt hij op precies de zelfde plek dan als ik vooruit rij. Net alsof er op een bepaalde stand iets is wat hem tegen houd.Als ik sneller rij dan loopt hij wel door alleen hobbelt hij dan.
Met vriendelijke groet,
Henk
-
Dat klinkt alsof er een tandje van een tandwiel is afgebroken...
Kun je de loc openmaken, en foto's van het binnenwerk plaatsen?
-
Hallo Henk,
Ik vraag mij af ,wat je precies met ''hobbelen'' bedoelt . ???
Omdat hij blijft staan als hij langzaam rijdt, zo ik zeggen dat er iets is met de koppelstangen of de tandwielen.
Maar je zegt ook dat hij hobbelt, en dat doet me denken aan slingerende wielen,zodat de lok schommelt en schudt, eigenlijk heel wat anders, met andere oorzaken.
Mss kan je nog eens anders zeggen , wat de lok precies doet.
Dan kunnen de helpers hier beter helpen. :D
Vr Gr Peter
-
Wat betreft het verkeerd gekwarteerd, lijkt me eigenlijk niet er zit namelijk schroefdraad in de wielen waar de drijfstang aan vast zit. En ik heb ze ook niet los gehad. Eerst was hij wel goed en toen begon hij zo in 1 keer te hobbelen.
Hallo Henk,
Deze schroefdraad heeft daar niets mee te maken.
De kans is erg groot dat één van de wielen iets is verdraaid t.o.v. het asje.
Het is erg belangrijk dat de wielen op 90 graden gemonteerd zijn t.o.v. elkaar.
Enige maanden geleden heb ik de wielen van mijn loc vervangen en toen ondervonden hoe belangrijk dit is.
Natuurlijk moeten alle tanden van de overbrenging ook goed zijn.
Groet,
Rob
-
Goedenavond,
Ik heb precies hetzelfde ondervonden met een Fleischmann N-tenderlok.
Het motortje was op een of andere manier te warm geworden, waardoor het plastic enigszins gesmolten was en het kogellager ging verzakken in het plastic. Hierdoor wrong het tandwiel aan de motor af en toe met het tandwiel op de drijfas(sen). Motortje en tandwielen (waren scheef afgesleten) vervangen en lokje rijdt weer als een zonnetje.
Succes,
Marcel
-
Dat klinkt alsof er een tandje van een tandwiel is afgebroken...
Kun je de loc openmaken, en foto's van het binnenwerk plaatsen?
Hallo,
Klinkt misschien dom, maar ik weet zo niet hoe ik hem open kan krijgen. Ik heb hem al aan alle kanten bekeken en kan zo direct niet iets zien om hem open te doen. Ik durf eigenlijk ook om er aan te gaan trekken of duwen, misschien dat ik dan wat afbreek. Kun je me vertellen hoe ik hem open kan krijgen.
Alvast bedankt,
Henk
-
Hallo Henk,
Ik vraag mij af ,wat je precies met ''hobbelen'' bedoelt . ???
Omdat hij blijft staan als hij langzaam rijdt, zo ik zeggen dat er iets is met de koppelstangen of de tandwielen.
Maar je zegt ook dat hij hobbelt, en dat doet me denken aan slingerende wielen,zodat de lok schommelt en schudt, eigenlijk heel wat anders, met andere oorzaken.
Mss kan je nog eens anders zeggen , wat de lok precies doet.
Dan kunnen de helpers hier beter helpen. :D
Vr Gr Peter
Hallo,
Het is net of er op 1 van de wielen een bult zit, waar hij steeds overheen hobbelt.
Maar ik heb de wielen goed bekeken en kan daar geen rare dingen aan ontdekken.
Groet,
Henk
Ps. sorry ik kreeg het niet voor elkaar om deze berichten samen te voegen.
-
Heb je de "op z'n kop met twee draadjes" test al gedaan ? En wat zie je dan ?
Sander
-
Henk,
Waarom kijk je niet op het onderdelen-schema van jouw betreffende lok?
Dan zie je gelijk waar de schroefjes zitten (onderop, of in de schoorsteen)
Vaak kun je het bovenste gedeelte na losschroeven zo los te nemen.
Groet,
Marcel
-
Hallo Henk,
Je moet de buffertjes los draaien. Vervolgens komt de kap los.
Gebruik hiervoor een tangetje met een stukje doek ertussen, want de buffertjes zitten waarschijnlijk strak en beschadigen snel.
Groet, Enrico
-
Heb je de "op z'n kop met twee draadjes" test al gedaan ? En wat zie je dan ?
Sander
Hallo,
Ik heb de test gedaan zoals je hebt gezegt, en ik heb het volgende gezien.
Mijn loc heeft 3 assen, 1 as zit wat verder weg van de 2 andere assen die kort bij elkaar zitten. Als een draadje tegen de wielen aan hou dan zie ik dat de 2 assen die kort bij elkaar staan tijdens elk rondje naar buiten worden geduwd. Je kan duidelijk zien dat de 2 assen iets naar buiten komen. Verder kan ik geen bijzonderheden ontdekken. Het motortje loopt goed en verder hoor ik geen rare geluiden.
met vriendelijke groet,
Henk
-
ik heb dit zelf ook gehad met mijn locomotief, ik zelf durfde hem niet uit elkaar te halen dus ben ik naar de treinen winkel gegaan. en nou doet hij het weer, maar hij dat het probleem lag aan de hoeveelheid stof dat er in zat ) hij was erg vies van binnen ) voor al in het motortje.
ps met mijn locomotieven moet je de kap naar duwen (aan de onderkant van de kap) waardoor het trein stel er uit valt ( het is een klik systeem )
groetjes david
-
Hallo Henk,
Als de kap er nu toch vanaf is, moet het niet meer zo moeilijk zijn om te achterhalen waar het probleem zit.
Verwijder een tandwiel waardoor de motor niet meer in verbinding staat met de wielen.
Verwijder alle schroefjes van de wielen waardoor de koppelstangen los komen.
Tussen de twee wielen die dicht bij elkaar zitten zit een tandwiel.
Controleer de wielen en het tandwiel of alle tanden nog goed zijn. Deze wielen moeten met de hand gemakkelijk ronddraaien. Ook moeten de wielen precies dezelfde stand hebben t.o.v. het tandwiel.
Aan de anderkant moeten deze wielen op 90 graden staan. Gekwarteerd.
Ook het laatste, niet door een tandwiel aangedreven wiel, moet op 90 graden staan.
Breng nu aan één kant een koppelstang aan en draai de wielen rustig rond.
De koppelstang mag nergens gaan wringen.
Nu de andere kant en als ook dat goed gaat de schroefjes aanbrengen.
Als de loc nu soepel over de baan gaat kan je het tandwiel naar de motor aanbrengen.
Groet,
Rob
-
Hallo,
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat ik de loc maar even naar de reparateur ga brengen.
Ik heb namelijk niet het kleine gereedschap om die kleine boutjes op de wielen los te draaien. Ik ben anders bang dat ik misschien de koppen van de boutjes ga beschadigen, en dan ben ik nog verder van huis. Ook kan ik niet de buffers los krijgen.
Ik namelijk al wel 20 jaar een modeltrein maar ik heb pas sinds 4 maand een beginnende modelbaan. Ik hoop dat de handigheid om dit soort dingen zelf te repareren nog wel zal komen.
nmet vriendelijke groet,
Henk
-
Hallo Henk,
Om deze handigheid te krijgen zal je eens moeten beginnen.
Dit lijkt mij nu bij uitstek een goed project.
Uiteraard moet je wel over goed gereedschap beschikken maar de prijzen daarvan vallen erg mee.
De bouwmarkten hebben uitstekende tangetjes en kleine schroeven draaiers.
Als je doet wat Enrico heeft aangegeven komen de buffers zo los.
Het is gewone rechtse draad.
Groet,
Rob
-
@ RobE: met alle respect, maar ik beschouw een stoomloc dus niet geschikt als beginners-object.
Ik heb al heel wat lopen ombouwen en openmaken, maar toen ik vorig jaar voor het eerst een BR55 van Piko opende, schrok ik me wezenloos.
Om alles goed te krijgen (onder andere de stand van de wielen) is enige ervaring toch wel handig denk ik, en is het denk ik slimmer om met een makkelijker model te beginnen.
-
Hallo Menno,
We praten hier niet over een stoomloc.
Als dat zo was had ik dit zeker niet aanbevolen als een beginnens project.
Groet,
Rob
-
Hallo Henk,
Ik ben het helemaal met Rob eens. Gewoon proberen.
@Menno: Waar staat dat het hier om een stoomlok gaat?
Groet, Enrico
-
nou, een piko br 55 is zo eng niet hoor... maar dat zijn inderdaad wel krengen om de tandwielen en dus de wielen goed gepositioneerd te krijgen.
-
Hallo,
Ik denk toch dat ik het maar eens moet proberen om de loc zelf open te maken. Net wat bovenstaande posters zeggen, je moet toch ergens beginnen.
Ik zal proberen om een foto van de loc bij te voegen. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB150268.jpg)
met vriendelijke groet,
Henk
-
Jammer dat je de foto tegen het licht in genomen hebt. Nu kan ik niet goed zien of het om de oudere V60 gaat met metalen kap. Die kun je nl open krijgen door de buffers los te draaien. Daarna zijn de hekjes en de koppeling los, maar ook de kap kan er dan af. Let goed op de losse spulletjes, zoals koppelingveertjes.
Dan kun je de loc op haar kop zetten en de motor rechtstreeks aansluiten, laten draaien en op de aandrijving gaan letten. Het zal nu opvallen als er een kromme as, een scheef staand wiel, of een verbogen wielkoppelstang (of hoe zoiets maar mag heten) aanwezig is. Als ik jou zo lees over het opzij drukken van de wielen, moet je ook kijken of er geen prop stof/haar tussen de tandwielen zit.
Als het een nieuwer model is (V261), met kunststof kap, weet ik niet hoe die open gaat, die heb ik zelf nl niet, die is dan van na mijn tijd...
-
Hallo,
Het is een 260 met een kunstof kap.
gr
Henk
-
Hallo Henk,
Ik ben het helemaal met Rob eens. Gewoon proberen.
@Menno: Waar staat dat het hier om een stoomlok gaat?
Ja. Je hebt gelijk... ik las drijfstangen en ging automatisch uit van een stoomloc, vergetende dat er ook zat diesellocs zijn met drijfstangen. In dat geval valt het allemaal wel mee ja.
-
Hallo,
Ik heb nog een keer de test met de 2 draadjes gedaan. En wat mijn toen op viel is dat de middelste as van de loc slingert. En dat dit aan de andere wielen wordt doorgegeven door de drijfstang.
Groet,
Henk
-
Hallo,
Dus een kromme as ? ???
Dat wordt een as omwisselen.
Vr gr,Peter
-
Zo te lezen heeft de test duidelijkheid gebracht. (y)
Sander
-
Hallo,
Dank voor jullie tips en de hulp.
Groet,
Henk
-
Hallo Henk,
Voor nog geen euro bestel je een nieuw asje. (524001)
Even knutselen zoals reeds eerder is aangegeven en vol trots kan je dan zeggen, dat heb ik gerepareerd.
Dat maakt onze hobby nu juist zo leuk.
Groet,
Rob
-
Ik heb dit draadje met interesse gevolgd want ik heb een soortgelijk geval. Mijn vraag die ik nog heb:
Is er ergens een beschrijving hoe je een nieuwe as plaatst en de wielen eraf haalt ( heb gezocht in het forum maar kon het niet vinden) Ik heb dat nog nooit gedaan en dus een beetje angstig....... :-\. heb je speciale gereedschap nodig?
gr. Edwin
-
En wat mijn toen op viel is dat de middelste as van de loc slingert. En dat dit aan de andere wielen wordt doorgegeven door de drijfstang.
Even close-reading; je geeft aan dat de as slingert, maar hoe weet je zeker dat het de as is en dat niet één van de wielen scheef op de as zit? Als namelijk de as krom is, draait-ie ook niet zo makkelijk in het frame dat de motor het nog aankan. Wat het meest waarschijnlijk is, is dat het wiel een tik heeft gehad (hoe weet je nooit) en het wiel en de as nog heel zijn, maar de isolatiebus tussen wiel en as (ik zie op het plaatje niet dat het een wisselstroom model is) vervormd is.
Geef eerst dat wiel op het punt dat-ie het verst uitsteekt een tik terug en kijk of het helpt. Aan de isolatiebus zie je zo snel niks, want de vervorming aan de bus zelf is gering.
-
Mijn advies zou zijn:
Bestel een nieuw asje En een nieuw wiel.
De kunststof busjes in het hart van het wiel zijn tamelijk kwetsbaar, en met nieuwe onderdelen weet je (bijna) zeker dat het goed komt.
@ Catweazle
Gewoon een schroevendraaier met een breed bled gebruiken en het wiel rechtstandig van de as liften.
-
Opmerking verwijderd, is niet relevant voor de vraagstelling!
André.
-
Hallo André,
Leuk dat je het grootbedrijf erbij haalt maar in dit geval zal het alleen maar onduidelijk zaaien bij Henk.
Bovendien is de goedbedoelde tip onnodig omdat het fleischmann locomotiefje op twee van de drie assen (gewoon) wordt aangedreven door tandwieltjes. De drijfstangetjes, die op één manier gemonteerd kunnen worden nemen vervolgens het achterste asje mee. Misschien dat het bij Märklin anders is.
Groet, Enrico
-
Hallo Henk,
Voor nog geen euro bestel je een nieuw asje. (524001)
Even knutselen zoals reeds eerder is aangegeven en vol trots kan je dan zeggen, dat heb ik gerepareerd.
Dat maakt onze hobby nu juist zo leuk.
Groet,
Rob
Hallo,
Rob waar kan ik zo`n asje bestellen?
alvast bedankt voor de info.
Groet,
Henk
-
Het meest voor de hand liggend is om bij je lokale treinenboer te proberen.
Maar je kan het ook bij Hobby Parts (http://www.hobbyparts.nl/) proberen. Even klikken op Fleischmann H0 en dan onderdelen en dan bij Assen kijken. Daar kost ie 84 cent en 10-15 werkdagen levertijd.
Gr.
Eric
-
Rob waar kan ik zo`n asje bestellen?
Hallo Henk,
Op de volgende site en mits in voorraad, binnen enkele dagen in huis.
De prijs van dit onderdeel was in maart dit jaar 65 eurocent.
Bij vooruitbetaling 2% korting.
De verzendkosten zijn afhankelijk van het gewicht.
AnW levert onderdelen van alle gangbare merken.
Groet,
Rob
http://www.anw-modeltreinen.com/