BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Catweazle op 09 November 2009, 15:55:04

Titel: Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Catweazle op 09 November 2009, 15:55:04
In 2007 ben ik begonnen aan mijn baan ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.0.html)) en daarbij stelde ik het volgende:

Ik wil graag een baan naar Brits/Schots model maar tot op heden rijdt er alleen duits op mijn baan bij gebrek aan wat anders. De Britse scenery en het rijdend materieel is lastig te verkrijgen in Nederland.

Ik sta nu op het punt dat ik moet gaan beslissen welke kant ik definitief  op ga. Mijn landschap doet al een beetje Brits aan maar zou ook  door kunnen voor een Duits heuvellandschap. Deze winter zijn de bestrating, huizen en station aan de beurt. Hornby heeft wel wat Brits maar niet zo veel. Dit wordt zelf maken en ombouwen en dat is natuurlijk ook leuk....dat gaat nog wel.

Lastiger is mijn rijdend materieel in schaal N. Hiervan heb ik tot op heden bijna niets kunnen vinden. De Duitse Fleischmann site is lastig om te zoeken en op Engelse sites kom ik iets van Hornby tegen en Peco maar dat is niet veel bovendien ken ik dit materiaal niet qua rijeigenschappen.

Wie heeft er tips en kan mij adviseren?

Bedankt alvast

Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: HansQ op 09 November 2009, 15:56:55
Kijk es naar Graham Farish en Dapol, bijvoorbeeld via www.ehattons.com, zitten in Groot Brittaniƫ dus...
Is traditioneel kwalitatief iets minder dan bijvoorbeeld Fleischmann maar de prijzen zijn er ook naar en bij de nieuwere spullen wordt het steeds beter. Volgens mij wordt veel Dapol spul in China genmaakt net als Kato en Tomix en dat rijdt super. Ik heb zelf een en ander via Ebay en genoemde winkel gekocht, helemaal niks mis mee!
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 November 2009, 16:30:44
Als je Engels wilt gaan rijden dan is het lezen van Engelse tijdschriften een must.
Kijk b.v. eens naar de Railway Modeller, daarin staan pagina's vol met advertenties van modelspoorwinkels, met ellenlange opsommimgen van wat ze allemaal te koop hebben.
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Maasdam op 09 November 2009, 16:45:49
Nog een link naar de site of Rail of Sheffield http://railsofsheffield.com/ (http://railsofsheffield.com/) ook zij verkopen N.

Ben benieuwd.
Groet Ben.
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: HuubvG op 09 November 2009, 16:52:33
Moet je ook niet oppassen dat je modellen in de juiste schaal koopt?! In plaats van 1:160 krijg je dan 1:145 (meen ik) en dat verschil is storend zichtbaar. Als ik jou was, zou ik toch nog eens overwegen om duits te gaan. Al was het alleen maar omdat duits materieel makkelijker verkrijgbaar is en meer keus biedt.
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: HansQ op 09 November 2009, 18:10:40
Brits spoor N is inderdaad 1:148 meestal, dat is namelijk de Britse standaard. In Japan c.q. het verre Oosten gebruiken ze vaak 1:150, Europe is 1:160.
Ik vind dat zelf niet zo storend, ook al omdat ze in Engeland een kleiner profiel hebben alles in 1:1 dus al kleiner is.
Pas als je een 1:160 class 66 van Kato naast een 1:148 class 66 van Dapol of Graham Farish zet valt het enorm op.

Als je de keuze maakt voor Brits materieel zul je sowieso al snel op 1:148 uitkomen, dat is de keuze die je maakt dan...

Marc: je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met een Airfix vliegtuigje dat ik laatst kocht...    :-[
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Marc tramt op 09 November 2009, 18:25:36
Britse schaal N is 1:148, op het vasteland 1:160.
Graham Farish legt het hier (http://www.bachmann.co.uk/farish.php) zelf uit
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Bruce!!! op 09 November 2009, 18:31:23
Minitrix heeft ook brits n-spoor  uitgebracht jaren geleden ,er is hiernog wel aan te komen maar moeilijker dan graham farish en al die andere.
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Ronaldk op 09 November 2009, 18:45:28
Zelf laatst een bestelling via ehattons gedaan, dat ging echt super. Binnen 10 werkdagen was het spul over vanuit de uk...
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: TonM op 09 November 2009, 18:58:13
@Catweazle,

Als je de treinen en de scenery Engels koopt, dan maakt het volgens mij niet veel uit of je 1:160 of 1:148 pakt. Zolang het allemaal maar dezelfde schaal is.

Hier nog een link voor een adres met (veel!) Brits modelspoor: Gaugemaster / The Engine Shed (http://www.gaugemaster.com/). Even in de menubalk boven op "N gauge" klikken.
Ik ken de zaak doordat ik er een aantal malen ben geweest en ik heb er ook wel eens iets per post besteld. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: Catweazle op 09 November 2009, 20:15:37
Dank alvast voor de antwoorden maar.....

Hebben jullie enige ervaring met de rijkwaliteit en eigenschappen van dat Britse spul. Ik ben een tijdje geleden enigzins afgeknapt op Arnold en minitrix omdat de exemplaren veel lawaai vond maken tijdens het rijden (gierend motor geluid). Bij mijn Fleischmann locs is dat veel minder.

gr. Edwin
Titel: Re:Brits rijdend materiaal en stoomlocs in schaal N?
Bericht door: St00mboy op 09 November 2009, 20:42:27
Ik verzamel vanaf 1990 Engels materieel in spoor 00, en koop bijna alles via internet in Engeland. Naast de internetwinkels van Hattons, Rails of Sheffield etc. kun je ook op Ebay aardig je slag slaan. In spoor N is er de laatste jaren veel gebeurd, sinds Bachmann Graham Farish overgenomen heeft, en Dapol met N begonnen is. Naast de upgrade van de oude GF modellen worden er regelmatig nieuwe modellen uitgebracht. Hornby maakt geen treinen in N spoor, maar wel huisjes e.d. in hun Little End Range. Daarnaast heb je in Engeland een flinke "cottage" industrie van kleine bedrijfjes, die van alles maken. Zo zijn er volgens mij ook nog steeds bouwkits van loks te koop in N.

Om op de hoogte te blijven ben ik geabonneerd op de tijdschriften Model Rail en British Railway Modelling. Model Rail is wat meer modern georiƫnteerd dan BRM. In deze tijdschriften vind je, evenals in de Railway Modeller, naast interessante artikelen zeer veel advertenties, die je een beeld geven van wat er allemaal te koop is. Daarnaast probeer ik minstens 1 keer per jaar een model railway show (MRS) te bezoeken. Ik was op 18 oktober in Peterborough, dat is een nieuwe najaarsshow die er pas voor de 2e keer is. De Warley MRS in het NEC in Birmingham is de grootste, en vindt in het weekend van 21 november plaats. Je kunt er dus nog heen.

Wat mij vooral aantrekt is het Engelse stoomgebeuren, met de vele kleurrijke en gevarieerde uitvoeringen. Rode, groene, blauwe, lichtbruine en natuurlijk zwarte stoomloks, die er bovendien nog goed uitzien ook, vind je lang niet overal. En als je van meer eigentijds houdt, dan vind je de laatste jaren in Engeland met al zijn operators ook weer zeer veel kleurrijk materieel. Ik kan het je van harte aanbevelen.

Leen.