BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RobGood op 08 November 2009, 22:25:07
-
Beste Allemaal
Misschien kan iemand me iets duidelijk maken.
Ben me volop aan het inlezen in digitale besturing. ZAl wel een ecos gaan worden. Voor terugmelding gaat dit via S88 protocol/ apparaten. Goed! tot zo ver snap ik het. maar kan niet goed vinden hoe die terug melders hun input krijgen. Is het de bedoeling dat ik op een of andere manier de aanwezige trein een verbinding naar massa op een van de inputs laat zetten?
Stukken van mijn baan worden mijn oude M-rails.... geheel metaal ... goe doe je het daar dan mee...?
Heeft iemand misschien ervaring
Rob
-
Met de geisoleerde rails voor de overweg 5114 dacht ik zo uit het hoofd. Of gewoon zoals bij een tweerailbaan via stroomdetectie.
Mvg
Wim.
-
Wim, bedankt voor de reactie,
dat gewoon is voor mij helaas niet zo gewoon, mijn laatste treinbaan was 38jaar geleden....
zo een stroomdetectie melder is volgens mij een schakelingetje die ziet dat er op een baanvak stroom wordt gebruikt, vervolgens zorgt het dat dmv een opto tje een transistortje naar massa open gaat. Dus denk ik dat inderdaad de trein massa moet geven naar de input van zo een terugmelder... ???
-
Rob,
Een s88 melder aktiveer je door de ingang naar massa te schakelen. Daarvoor zijn verschillende methodes.
Bij C-rail is de gebruikelijke methode: een stuk rail aan één zijde van het spoor isoleren en verbinden aan de s88 ingang.
De andere rail loopt gewoon door en is de massa. Als er een trein op het betreffende stuk spoor rijdt maken de wielstellen contact tussen de doorlopende massastaaf en het geïsoleerde stuk spoorstaaf.
Voordeel van deze methode is dat de hele trein gedetecteerd wordt, omdat elk wielstel de massaverbinding maakt.
Bij M-rail is het lastig om een spoorstaaf te isoleren. De simpelste methode is de speciale railstukken gebruiken die Wim ook al noemde. Daarin is van fabriekswege al een spoorstaaf geïsoleerd. Maar ik denk niet dat het makkelijk is om nog voldoende lengte van zulke spoorstukken te vinden.
De andere methode is de stroomdetector. Die constateert of er in een bepaalde sectie stroom wordt afgenomen en vertaalt dat in het sluiten van een relaiscontact of het aansturen van een optocoupler. Met het relaiscontact of de uitgang van de optocoupler maak je dan de massaverbinding naar de s88 ingang.
De stroomdetectie vindt plaats op de middenrail, die is wel makkelijk te isoleren. Nadeel is dat alleen de sleper wordt gedetecteerd.
-
KLaas, Harstikke bedankt, nu snap ik het...