BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Hans Reints op 08 November 2009, 20:52:49
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0941_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0941_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0942_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0942_3_1.jpg)
Ik ben bezig om er de 41 105 van te maken.
-
Dat is toevallig ;D Ik ook ;D
-
Volgens mij heb je de onderste foto 3x af laten drukken Hans. Of mis ik iets.. ???
Groet Jaap
-
Geloof het wel, kijk het even na. :-\
-
Sobat,
Ik lees ergens dat de serie 41 van Roco nog op een aantal punten moet worden aangepast om er een SSN 41.105 van te maken.
Behalve het nummer, het SSN schild en de metalen ketelbanden, wat is er dan nog meer?
mvg,
Ivo
P.S. Ik heb een serie 042 van Roco uit ongeveer 1994, welke ik nog eens moet omnummeren. Dan kan ik gelijk alles aanpakken.
-
Volgens mij heb je de onderste foto 3x af laten drukken Hans. Of mis ik iets.. ???
:-X :-X ;D ;D
En ja, hup allemaal, allemaal aan de BR 042 8) (y)
't is ook wel een bere mooi model :D
Grtzz,
Karst
-
Ja, ik heb hem ook al besteld. Ik laat hem lekker 042 anno 1974 en ben van plan het rood allemaal onder vuil en smeer te laten verdwijnen... Nog tips? ;D
-
Bufferhulzen eerst rood maken ;)
-
Bufferhulzen eerst rood maken ;)
Waar heb ik dat meer gelezen? ::) ;)
Groet,
Basilcum
-
;D
-
P.S. Ik heb een serie 042 van Roco uit ongeveer 1994, welke ik nog eens moet omnummeren. Dan kan ik gelijk alles aanpakken.
Die wilde ik toen ook zo graag hebben.Maar ja, wel trek maar geen centjes. Tijden zijn gelukkig veranderd ;D
-
geen trek wel centjes
-
Sobat,
Ik lees ergens dat de serie 41 van Roco nog op een aantal punten moet worden aangepast om er een SSN 41.105 van te maken.
Behalve het nummer, het SSN schild en de metalen ketelbanden, wat is er dan nog meer?
mvg,
Ivo
Niemand :( Dan zal ik zelf mijn 42 maar eens gaan vergelijken met foto's.
mvg,
Ivo
-
Bufferhulzen eerst rood maken ;)
Aan jou heb ik ook niets! >:( :-*
Toe blijf nog wat zitten en kijk eens wat ik voor je heb meegebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img314_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img314_2.jpg)
41 241, de vroegere 042 241-0, weer even terug op bekend terrein: de ingraving bij Oldenzaal, 31 oktober 1993. Achttien jaar daarvoor was het werkdagelijkse kost.
-
Niet zo persimisties Ivo >:( Geef een mens even de tijd om zijn info na te kijken!
Ben druk bezig :)
SK
Ik had stiekum gehoopt dat er een SSN-er zich kwam melden.
-
Heb her en der op het forum enkele opnames van de 41 105 geplaatst, waaronder als stationaire ketel te Vlissingen. Wie durft? ;D
-
Heren,
Ik begin al te smullen ;D, eindelijk een topic met en over m`n favoriete stoomlok!! (y)
Ik heb er ook 1, de Roco 43244.
Waar zijn ze nu nog te koop?
Kijk eens op Ebay Duitsland of Oostenrijk, daar vind je ze nog wel.
Ik heb de mijne ook al digitaal omgebouwd maar alleen door geld gebrek zit er nog geen geluidsdecoder in. :( (Plaats dan een ESU 52425).
Ik heb de decoder in de ketel ingebouwd. Als er mensen zijn die een foto verslag willen zien, wil ik die wel op dit forum plaatsten. Gaat alleen even duren, het zijn nog al wat foto`s die ik moet uitzoeken.
Ja de mijne kan ook roken. Zien? Klik maar eens op de volgende link.
http://www.youtube.com/watch?v=x3dZtIxf2oI
Ik zoek nog schildjes en/of een geetst nummers, wie weet waar ik ze bestellen kan?
Groeten Richard
-
Voor wie behoefte heeft om foto's te zien van het grote voorbeeld:
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/lycos/ssn20043.jpg)
(http://www.amibo.demon.nl/ssnew3.jpg)
(http://www.amibo.demon.nl/ssnew4.jpg)
(http://www.amibo.demon.nl/25ssn.jpg)
Of nog veel beter ga bij de Stoomstichting (http://www.stoomstichting.nl/) langs ;D
-
'k had vroeger een poster van de 41 105 boven mijn bedje hangen :)
Blijf het een mooie lok vinden!
-
Hallo,
Ik heb deze lok van Roco ook gehad, analoog dan. Heb hem destijds omgenummerd naar 41-105 en SSN schildje. Het DB schildje heb ik schoongeschraapt en met mecanorma letters opnieuw bedrukt.
Deze lok heeft een hekel aan korte bogen, hou daar rekening mee. Ik heb hem om die reden weg gedaan
Heb hem een jaar of 3 geleden op de beurs in Hzand ingeruild voor een digi startset van Roco bij een winkelier uit Bergen op Zoom.
Sindsdien is mijn digi tijdperk niet meer te stoppen en heeft mijn hobby een extra boost gekregen.
Groet, Albert. (y)
-
Ik heb nog wat foto's van deze mooie loc, gemaakt tijdens de open dagen bij de SSN afgelopen maand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAA_41_105__aP1090003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAA_41_105__aP1090003.jpg) de imposante kont van deze loc.
Enkele detail plaatjes van deze schone dame (de plaatjes zijn klikbaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAA_41_105__bP1090003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAA_41_105__bP1090003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAA_41_105__cP1090003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAA_41_105__cP1090003.jpg)
Veel kijk plezier ;D
Erwin
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0956_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0956_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0957_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0957_3.jpg)
SK
-
Iemand al geprobeerd het achterschot in het Mch te zetten?
SK
-
Of zo'n tankwagen geschikt is voor het vervoer en overpompen van "Bunkeröl C" betwijfel ik ;)
Overigens een zeldzaam Wiking model, kijk eens wat er op e-Bay voor wordt gevraagd ???
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390099650749&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Mvg, Max
-
Ik had ook nog at foto's van de 41-105 genomen op 21-05-2009.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSN_Open_Dag_21_05_2009_16.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSN_Open_Dag_21_05_2009_17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSN_Open_Dag_21_05_2009_23.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SSN_Open_Dag_21_05_2009_24.jpg)
Groetjes Dennis.
-
Fraai, ben begonnen aan een bespreking inclusief rook en geluid.
-
Of zo'n tankwagen geschikt is voor het vervoer en overpompen van "Bunkeröl C" betwijfel ik ;)
Overigens een zeldzaam Wiking model, kijk eens wat er op e-Bay voor wordt gevraagd ???
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390099650749&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Mvg, Max
Ben je in mijn ogen kompleet idioot als je dat er voor betaald.
Heb net een gaatje geboord om de slang (die nog zwart gemaakt moet worden) door te voeren.
En Chris staat er wat op je site???
-
Nope, ben nog aan het solderen.
-
Solderen ??? ???
-
Andere luidspreker ;D
-
Solderen ??? ???
Ja hij zegt toch:
Fraai, ben begonnen aan een bespreking inclusief rook en geluid.
;D
Gr. Remco.
-
Zeg grappenmaker !
-
:-* (y)
-
:)
-
Bizar....
Ik leg er een decoder in en ik zie rook.....
Ik til de printplaat op en zie dit ;
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/ongeloofIMG_3628.jpg)
De onderkant maakt zo contact met de onderkant van het metalen tender chassis.....
De boel knettert dat het een lieve lust is (rook kwam niet van decoder)
Til ik de printplaat iets op, dan is het stil.
What the *** ????? :o :o :o :o
-
Dat is wel heel apart ja :o
Maar ik zie niets op die foto wat zwart is ? Of ben ik nu blind ? :)
Gr. Remco.
-
Het heeft 0.00000003 microseconden kunnen roken toen ik met enige krachttermen de stroom eraf gooide.
Tot nu toe werkt de (dure) geluidsdecoder nog.....
Maar dit is werkelijk.....BI ZAR.
Alles schijnt nog te werken. Licht, en motor ook.
-
Ha !! ;D ;D ;D
Hartelijk dank voor het vinden van het probleem :P ??? ??? :o
Wat nu weer zul je zeggen.... Ik heb bij de mijne een probleempje in de tender seinen. Deze knipperen soms terwijl ze niet ingeschakeld zijn... Kennelijk maken ze contact met de stroomafnemers van de wielen, dacht ik. Maar ik was te lui om er direct naar te kijken ::) Dacht: dat komt later wel alstie daadwerkelijk de baan op gaat...
Ik zou zeggen, pootjes van de componenten zo kort mogelijk afknippen en een strookje isolatie tape er over plakken.
Grtzz,
Karst
-
Maar dit is toch werkelijk belachelijk......
Bijna 115 euro down the drain.
-
Alles schijnt nog te werken. Licht, en motor ook.
Lang leve ESU, heb ook al heel wat toeren met die dingen uitgehaald, waarbij ik dacht: OK... dit was een decoder... En later bleek die het toch gewoon nog te doen (y)
Maar dit is toch werkelijk belachelijk......
Yep, helemaal mee eens ! Waag er maar eens een mailtje richting Jurgen aan.... ::)
Grtzz,
Karst
-
Laten we hopen dat dit niet seriematig het geval is.
-
Nou,
jij hebt het, ik heb ook last van iets met het ding ( niet continue :-\ ) weer anderen misschien helemaal niet...
heb echter het vermoeden dat het wel seriematig is :(
Grtzz,
Karst
-
Ho, stop....
Als je de motor verwijderd (dat moet om de decoder te plaatsen) schieten de twee klemmen die de motor voorzien van stroom tegen het chassis.
Zet je die niet tegen de BUITENKANT van de polen van de motor maar aan de BINNENKANT (wat ik deed) maakt de boel ook kortsluiting. :-[ ::) :P
Dus dat was de kortsluiting....(in mijn geval) wel voor de zekerheid de boel van onderen met iso tape behandeld.
Die printplaat aan de onderkant blijft gevaarlijk. (lijkt mij)
-
Hoi,
Toch misschien wel hoor... Heb alle overstaande draadeindjes en soldeerkloddertjes afgeknipt en vlak gevijld en ....
;D ;D ;D (y) Geen geknipper van de tenderverlichting meer :P
Grtzz en bedankt voor de tip ;)
Karst
-
Mooi. Dan zijn onze beide bevindingen handig voor de overige bezitters ;D
Hij maakt al keurig geluid. :)
Nu nog even rook (via de Seuthe) ;D
-
Yep !
Zo dienen we de mensheid weer ;)
T.a.v. van de rook: Heb je niet vergeten het jumpertje op F1 te zetten ;) en... welk nummer van Seuthe stop je er in ?
Heb ook nog een BR 012 en BR 23 staan die hiervoor in aanmerking komen ;)
Grtzz,
Karst
-
Yep, jumper staat, Seuthe nummer 10
-
Jumper op F1 ? Kan ik even niet volgen
-
Hoi,
Op de printplaat onder de motor in de tender zit een jumper.
Standaard uitlevering is, dat de rookgenerator wordt geschakeld samen met de verlichting.
Maar deze kan ook zo gezet worden dat de rookgenerator via de F1 geschakeld kan worden.
Grtzz,
Karst
-
De bespreking (groot)
hiero (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=517:roco-br-042&catid=103:roco&Itemid=47)
-
Mare...geen plaatje of woord over het plaatsen van het achterschot. Moet die verbindingsstang er nu wel of niet uit???
Wie het weet mag het zeggen.
SK
-
ow, die ben ik compleet vergeten ;D
Morgen, met foto.
-
't-is nu morgen, en ik maar wachten. zucht.
-
Kan iemand mij foto's tonen van het bunkeren van de 41-honderden? Liefst de 105 maar alles is welkom.
SK
-
Kan iemand mij foto's tonen van het bunkeren van de 41-honderden? Liefst de 105 maar alles is welkom.
SK
Sobat, helaas geen foto van het tanken. Wel heb ik foto's gezien van twee methodes die de DB gebruikte: met een oliekraan (leek wel wat op een waterkraan) via de hoge vulopening of via een slang naar de lage vulopening aan de tender. In dat laatste geval kwam de olie rechtstreeks uit een speciale tankwagon daarvoor (volgens mij heeft M****** die in het programma). Van de 41 105 hier nog twee dia's (even gezocht nadat ik het verslag van Chris had gelezen; goede test van een fraaie machine). Seuthe moet echter wel wat aan de capaciteit van haar rookgenerators doen ;D Eerste foto te Woerden, tweede te Maarn Goederen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N757.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N757.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N758.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N758.jpg)
-
Van het bunkeren kan ik zo gauw niets vinden. Wel werd tijdens lange ritten gebruik gemaakt van een "vliegende" betanking.
Er werd dan vanuit een tankwagon met warme olie via een pompwagen, olie overgepompt in de olietender.
Deze geïsoleerde oliewagon +pompwagon stonden klaar op het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olbetankung_Minitrix_15136.jpg) voorbeeld van minitrix.
We gaan deze vorm van tanken ook op de 'Lahntalbahn in N' nabootsen. Wellicht een leuke scene op meer modelnbanen?!
Erwin.
-
Draadje gaat over de 41 105 in het groot en in model. Model heb ik (nog) niet, dus dan maar 1:1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N793.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N793.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N794.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N794.jpg)
Binnenlopen in en vertrek uit Amsterdam CS. Ze kunnen bouwen wat ze willen in Rotterdam, maar zo mooi wordt het nooit daar! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N791.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N791.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N792_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N792_1.jpg)
En idem in het inmiddels ook al weer vervangen station te Leiden.
-
Moet nog veel gebeuren voordat het de 105 is ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_032_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sein_032_1.jpg)
Maar,....al met al nog steeds geen plaatje van het bunkeren (uit een tankauto) van de 105.
SK
-
Nadat ik het verslag van Chris heb gelezen / bekeken valt me één ding op.
De electradozen zijn wel in het spuitgietwerk meegenomen, maar niet even met geel aangetipt zoals in werkelijkheid. Bij mijn Liliput 52 8063 (art.nr.L105212) is dit bv af fabriek al heel mooi gedaan. Idem bij mijn Fleischmann 50 622 (art.nr 4805).
Beide toch niet zeer jonge modellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/asd_27_5_6_016a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/asd_27_5_6_016a.jpg)
Zoals hier bij de 41 360 op Amsterdam 27 mei 2006.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/asd_27_5_6_015a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/asd_27_5_6_015a.jpg)
Ook nog maar een plaatje van de hele lok.
Groet,
Jakop
-
Moet nog veel gebeuren voordat het de 105 is ::)
SK
Misschien een idee voor Roco (en scheelt ons veel werk.... (y)).