BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Albert Bas op 08 November 2009, 17:50:58
-
;D Ik heb mijn Mehano ACTS 7107 opgehaald en heb hem vergeleken met de Portfeeders van Marklin.
De Portfeeders heb ik omgebouwd naar 2rail.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/G1206x3_517.jpg)
Het 1e wat opvalt is het gewicht, de Marklin weegt 370 gr en de Mehano 280 gr, dat zal in de trekkracht flink verschil maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lijn486.jpg)
De verlichting van de Marklin is perfect maar dat kennen we al van de hele serie o.a. 6400.
De Mehano daarentegen heeft ook led verlichting maar de frontseinen zijn blauw/wit en erg zwak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledwit7107_P1010483.jpg)
De kleur kun je natuurlijk makkelijk iets aan doen, een simpel plasticje kan precies in de sponning worden geschoven en voila.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledgeel7107_P1010484.jpg)
Dan de roosters, daar wint Mehano het, de Matrixen lijken goed maar de Mehano is echt realistisch, ik ben op de ACTS 7105 geklommen om het echte rooster te fotograferen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fan495.jpg)
Aan de fronten is niet veel op te merken zij het dat de zwart/gele schrikstrepen op de Mehano te klein zijn, dit is om de koppeling meer ruimte te geven. Mehano heeft op deze lok wat aan het terug naar middenstand van de koppeling gedaan door een veertje te monteren, nog niet perfect maar beter dan de voorgangers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/front515.jpg)
Dan de grootste misser van Marklin, het compartiment waar de schoorsteen uit komt
is 6 mm te kort, hier komt het totale lengte te kort van 4 mm vandaan, de overige 2 mm zit hem in een te grote cabine.
Marklin heeft de cabine van de 6400 gebruikt voor deze G1206 en volgens de maten van Mehano klopt dat niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/port512.jpg)
Op de foto is het moeilijk te zien maar ik heb gemeten en het scheelt 6 mm. De cabine van de Marklin is dan weer 2 mm te groot, vandaar de andere look.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACTS513_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Port514_1.jpg)
Marklin heeft een goede degelijke lok gemaakt maar neemt het niet zo nauw met maatvoering.
Mehano heeft een exact schaalmodel gemaakt maar neemt het niet zo nauw met degelijkheid.
Verder in een volgende post want mijn tekst scrolt steeds weg.
Ik ben blij met beide modellen.
groet, Albert (y)
-
;D De motor van de Mehano ligt los in de lok, hij wordt door de kap opgesloten, vind ik niet zo fraai.
Marklin gebruikt Maxon klokankermotoren, borstelloos en onderhoudsvrij, deze motoren worden proffessioneel ook toegepast in medische apparatuur en in de meet en regel techniek, het zijn dure motoren, vandaar ook de hoge verkoop prijs van het model.
Marklin bevestigd de motor met mooie aluminium beugeltjes.
De aandrijving gebeurt door metalen tandwielen.
Bij de Mehano zitten de buffers op een kunsstof voetplaat zodat je ze gewoon naar beneden kan buigen, zwak dus. Bij Marklin zitten de buffers op het metalen frame zodat er ook echt mee gestoten kan worden.
Nu de oude kleur ACTS en ook de Portfeeders van Marklin onder de 200 euro komen weet ik niet of wachten op een oude kleur ACTS van Mehano wel verstandig is.
Ondanks de maatverschillen zijn de modellen goed door elkaar te gebruiken, zo groot zijn de verschillen niet.
De Mehano is een schaalmodel en moet ook zo behandeld worden, ze is zeer broos.
De Matrix is robuust, zwaar en degelijk en heeft perfecte verlichting
Een voordeel van de Marklin is ook dat elk onderdeel te bestellen is, Mehano levert geen onderdelen.
Beide modellen zijn goed gespoten en van opschriften voorzien.
groet, Albert. (y)
-
De Mehano daarentegen heeft ook led verlichting maar de frontseinen zijn blauw/wit en erg zwak.
De frontseinen van een 1206 hebben van origine een wit(blauwe) kleur, wat mij betreft klopt de kleur van mehano aardig met de werkelijkheid.
-
De 7107 heeft op de lange omloop voor de cabine net onder de schoorsteen nog een extra kast staan, deze komt op de Mehano nog op de Matrix voor.
Bij de derde foto van de Portfeeders is deze kast nog zwart, bij de 7105 is hij netjes meegespoten met logo en al.
Het hekwerk is ook ingekort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACTS_7105_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010500_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7103_240409_002.jpg)
Weet iemand waar deze kast voor dient, is het misschien voor een nieuw veiligheids systeem of zo? Of is het voor de Airco?
Het is wel gemakkelijk na te bouwen, alleen de goede kleur zal moeilijker zijn.
Groet, Albert. (y)
-
Nee Remco, ik heb ze gisteren nog bekeken, ze zijn niet erg geel maar ook niet wit en zeker niet blauw/wit. Zie foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7106_ACTS7106_31309_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7106_ACTS_7106_31309_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7103_ACTS_7103.jpg)
Groet, Albert (y)
-
Die kast is voor het ECTS systeem en is later aangebracht ;)
Geel zijn de frontseinen zeer zeker niet!
Afhankelijk van welke versie, zal het bij de een wat witter zijn als bij de ander. Oudere versies hebben "gloeilampen" als frontsein, terwijl de nieuwere halogeen lampen hebben. Blauw stond ook tussen ( ) ;)
-
;) ECTS dus, bedankt Remco. (y)
-
Je hebt een vrij belangrijk verschil nog niet genoemd.
Tel voor de aardigheid het aantal vericale spijlen in het hekwerk van de Marklin loc maar eens en vergelijk dat dan met het aantal spijlen in de Mehano loc en in werkelijkheid.
Als je dat gedaan hebt, dan weet je dat Mehano een echt model heeft gemaakt van een G1206 en dat Marklin een poging heeft gedaan en een model heeft gemaakt dat gebaseerd is op de NS 6400 en wel een beetje op een G1206 lijkt.
Overigens hoef je niet te wachten op een Mehano loc in de oude ACTS-kleuren, want die is er al.
mvg,
Gert
-
Gert,
Je hebt kunnen lezen dat ik het model van Mehano een echt schaalmodel noemde, dat zegt genoeg.
Ik heb ook geschreven dat o.a. Marklin de kap van de 6400 heeft gebruikt voor de G1206.
deel 4:
Ik heb wel vergeten te melden dat de Mehano nu metalen hekjes heeft en ik dat een verbetering vind.
De draaistellen van de Mehano zijn mooi en kloppend.
De draaistellen van de Marklin zijn 2 mm te kort en wel 1:94,2 , dan laat Marklin ook nog een onderdeel weg zodat er wel een erg ruime doorkijk komt.
Blijft het verschil bestaan:
Mehano mooi, goed op schaal met wat technische manco's.
Marklin delen niet goed op schaal zoals draaistellen, cabine en lange huif, technisch perfect en degelijk. En nog steeds duurder.
Naar mijn bescheiden mening moet Marklin werken aaan verhoudingen, maten e.d.
Mehano moet werken aan duurzaamheid, verbeteringen zijn er zoals de terugverende koppeling en de metalen hekken, nu nog een stijve bodemplaat, en meer weekmakers in de kunsstof want de pennetjes van de deksels op de huif breken te snel af.
Ook de verlichting kan naar mijn idee nog beter.
Dat heeft Marklin weer wel goed voor elkaar op deze lok.
groet, Albert (y)
-
Die kast is voor het ECTS systeem en is later aangebracht ;)
Geel zijn de frontseinen zeer zeker niet!
Afhankelijk van welke versie, zal het bij de een wat witter zijn als bij de ander. Oudere versies hebben "gloeilampen" als frontsein, terwijl de nieuwere halogeen lampen hebben. Blauw stond ook tussen ( ) ;)
en de nog weer nieuwere 7108 en 09 hebben zelfs led verlichting.
-
Ik heb ook geschreven dat o.a. Marklin de kap van de 6400 heeft gebruikt voor de G1206.
dat klopt niet.
De G1206 van Märklin heeft niet dezelfde kap als de 6400 van Railion
En de G1206 van Märklin is ietsje langer als de 6400.
Jos.
-
Sorry Jos,
Ik bedoel de Cabine, die is van de 6400, meet maar na. (bij Marklin dan).
groet, Albert. ;)
-
Ik ga eens effe kijken, maar volgens mij zit daar ook wat verschil in.
Kom ik straks op terug.
Jos.
-
;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010518.jpg)
De truc van Marklin.
Het lijkt Citroen binnen PSA wel; je mag zelf ontwerpen maar gebruik zoveel mogelijk standaard onderdelen.
Marklin heeft de mal voor de huif wel aangepast maar de bodem is ook globaal dezelfde .
groet, Albert. (y)
-
Waarom ben je nu sneller dan mij? Ik had de Structon al in mn jatten, ik moest alleen de Railion nog uitpakken. :-\
Maar ik ben overtuigd. ;)
Moet ik ze nu weer gaan inpakken. :(
Jos. (y)
-
Grappige foto Albert. Maakt helemaal duidelijk wat je bedoelt.
mvg,
Gert
-
Moet ik ze nu weer gaan inpakken. :(
Pas je op ;) ;D ;D
Gr. Remco
-
Waar op?
Jos.
-
Dat het inpakken goed gebeurt :D
Gr. Remco.
-
Je weet Jos, altijd alles paraat houden, ik moest nog wel de trap af voor mijn camera.
(y) Albert.
-
Dat het inpakken goed gebeurt :D
En dat er niet weer de kwast langs moet om het te herstellen ;D ;D
Gr. Patrick
-
@ Remco dat inpakken is zeeeeeer goed gebeurt. (y)
Met de gebruikelijke beschermviltjes ertussen.
@ Albert.
Dat is ook de oorzaak van mijn traagheid, ik moest van mijn slaapkamer de zoldertrap op.
En dan nog eens kijken in welke rek ze lagen, en dan nog eens de trap af. ;D ;D
Jos. ;)
-
Mehano mooi, goed op schaal met wat technische manco's.
Marklin delen niet goed op schaal zoals draaistellen, cabine en lange huif, technisch perfect en degelijk. En nog steeds duurder.
Naar mijn bescheiden mening moet Marklin werken aaan verhoudingen, maten e.d.
Mehano moet werken aan duurzaamheid, verbeteringen zijn er zoals de terugverende koppeling en de metalen hekken, nu nog een stijve bodemplaat, en meer weekmakers in de kunsstof want de pennetjes van de deksels op de huif breken te snel af.
We praten over een bewuste keuze van Märklin. Intertijd heeft Märklin een soort universeel platform ontworpen met de bedoeling met zo min mogelijk specifieke onderdelen een scala aan Mak locs uit te kunnen brengen. Dat doen ze dus ook en bijna allemaal zien ze er netjes uit maar kloppen ze ook net niet. Persoonlijk ben ik ook niet heel kapot van de aandrijving. Dat was intertijd zowat het eerste experiment van Märklin met een moderne cardanaandrijving en dat is niet helemaal goed gelukt.
Over de gebrekkige duurzaamheid van het Mehano model zijn we het snel eens. Kunststof gebruikt waar het niet verstandig is om kunststof te gebruiken.
Weet je wat een overeenkomst is? De constructie van de aandrijving is hemeltergend onderhoudsonvriendelijk. Ik heb van beide modellen de draaistellen eraf gehad en dat was ook in beide gevallen goed voor randje zenuwinzinking. Ik heb twee Trix 6400'en en die fraai ogende ACTS loc van Mehano en daar blijft het ook bij.
-
@Henk,
Dat is inderdaad een bewuste keuze van Marklin en ik kan daar ook goed mee leven zolang de "look" van de lok maar klopt.
Er is voor beide modellen wat te zeggen, ik heb dan ook de Marklins en Mehano's.
Volgende keer haal ik de DE1002 van Liliput en de 6400 van Marklin er ook bij.
Wordt vervolgd.
Groet, Albert. (y)
-
extra nadeeltje van de matrix: de open tandwieltjes aan de wielen, daar pakt ie regelmatig ballastkorreltjes op en dan zit de hele zaak vast en moet de boel uit elkaar om uit te zoeken waar dat korreltje dan zit... nouja, Henk geeft al zo'n beetje aan hoe blij je daarvan wordt. Ik heb dus regelmatig korreltjes uit die tandwielen zitten peuren... Op de een of andere manier pakken die matrix-dingen wel ballast op maar fleischmann-spul zoals plan V's die ook tandwieltjes aan de wielen hebben hebben er nooit last van, dat is wel curieus.
-
@Floris,
Reden te meer om je baan schoon te houden en je lok niet te vet.
Maar je hebt gelijk, ik heb ook al eens zitten peuteren om "steentjes" te verwijderen, maar meestal is dat als je de lok ergens even neer hebt gezet op een grasland ofzo.
Gewoon tijdens rijden op de rails heb ik het nog nooit gehad en ik heb 5x 6400 en 2x G1206 dus kans genoeg.
Er komt wel bij dat ik mijn loks niet zomaar oeverloos rondjes laat rijden dus dat scheeld wel in draaiuren.
Groet, Albert.
-
Nee, maar ik vermoed dat Floris die pret heeft mogen beleven op een iets intensiever gebruikte baan dan bij jou en mij thuis. ;D Meerdere keren, tjonge Floris, een wonder dat de mentale gezondheid nog zo goed is. (y)
-
Mijn zwager knutselt ook 1 dag in de week bij Railz. ;D
Albert (y)
-
Leuke vergelijking!
Ik heb bij de ACTS in oude kleurstelling erg zitten twijfelen tussen Märklin en Mehano.
Het is uiteindelijk Märklin geworden, ik heb er geen spijt van maar ik vond het een lastige keuze.
Als je bepaalde dingen bij de Mehano ziet ga ik soms toch weer twijfelen...
Koen
-
@Nou Koen,
Dan zou ik het lekker zo laten, bij de Mehano krijg je een beter kloppend model maar zo als je op de 1e foto van de 3 loks ziet zijn de verschillen niet groot. Ze lijken alle 3 goed op het grote voorbeeld. Wat je inleverd is robuustheid.
Groet, Albert.
-
Ik ben zelf heb een Mak g 1700 van Mehano.
Over de robuustheid van die lok heb ik niets te klagen.
Kan veel hebben, zelfs als hem laat vallen. (alleen buffer afgebroken)
Lok heeft een grote trekkracht (niet zo groot als TP E-loks van fl en roco)
Maar hij trekt bij mij zo een sleep kolen van 14 stuks een 3 procent helling omhoog.
Mijn opa heeft de mak g 1206 van ACTS en ik vindt hem persoonlijk voor het oog
beter als die märklin.
Maar das persoonlijk.
groeten, wesley
-
;D Vanmiddag gekiekt in Vlissingen-Oost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0510.jpg)
Gevonden op het net.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACTS20710720frontlicht.jpg)
Blauw/witte seinen ?
Ik zie nu trouwens dat de 7105 minder opschriften heeft op het front.
(y) groet, Albert.
-
@br186, dit draadje gaat over de Vosloh(MAK) G1206 in 1:87 niet over Mehano en zeker niet over de G1700.
Groet, Albert (y)
-
Warmwit. Zo houden we het lekker vaag ;D
Voor mij beide modellen niet.
-
Tja dan nummer je hem om naar de 7108 die heeft led verlichting.
-
@br186, dit draadje gaat over de Vosloh(MAK) G1206 in 1:87 niet over Mehano en zeker niet over de G1700.
Groet, Albert (y)
Dat weet ik. ;)
Maar er stond bij dat de mehano's minder robuust en lichter waren.
Vandaar dat ik schreef over de trekkrachtvan de G1700
Technisch gezien zijn de G1700 en G1206 ongeveer gelijk in model van mehano.
-
Albert, leuke aanvulling op deze test (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5173.0.html) :)
-
PS. Op de tweede foto van dit draadje had ik de led al met een geel plasticje afgedekt.
Van de oorspronkelijke koud witte lichten heb ik geen foto gemaakt.
Mehano heeft bij deze lok 1 led gebruikt en via een lichtgeleidertje naar drie seinen gebracht.
Marklin heeft voor elk sein een eigen led gebruikt en dat vind ik beter.
groet, Albert.