BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jos B. op 08 November 2009, 11:12:52
-
Ik heb een stammetje van 6 IC+ rijtuigen staan.
Maar nu is mijn vraag welk type loc ervoor kan worden ingezet?
Jos.
-
Kijk eens Jos,
http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm
-
Ik zie alleen dat die met een 1600 gereden wordt.
Maar was het ook mogelijk dat er een 1200 of iets anders voor hing?
Jos.
-
Ik heb er in ieder geval wel eens een 1100 voor gefotografeerd; zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3575.msg146528.html#msg146528)!
Groet, Edwin
-
Ik zie alleen dat die met een 1600 gereden wordt.
Maar was het ook mogelijk dat er een 1200 of iets anders voor hing?
Alle NS e-locs die er in de tijd van de IC+ waren hebben er voor gezeten.
-
@Edwin, helemaal perfect, dat is net wat ik zocht, had namelijk nog een werkeloze botsneus staan.
Kan die ingezet worden hiervoor.
want stammetjes met 1600en heb ik zat.
@Rick
Bedankt voor de verdere info.
Jos.
-
Hoe was dan de rijtuigsamenstelling?
Jos.
-
Dat alle e-locs voro de IC+ gereden hebben, klopt. Alleen was dit absoluut niet planmatig. Het is dus net wat je wilt, of een bijzondere situatie, of zoveel mogelijk het dagelijks leven. Voor dat laatste hoort toch eigenlijk een 16 of 1700 voor de IC+.
Heb je geen andere stammen Jos, waar je dan een oudjhe voor kunt zetten?
De IC+ bestond normaliter uit 10 of 11 rijtuigen. Samenstelling:
3x A + 1x BKD (met kinderruimte) + 6 of 7x B
Er is ook minimaal één zomer geweest waarbij er een gewone ICR B extra meeliep. Maar ja, persoonlijk vind ik dat doodzonde van zo'n mooie trein als de IC+ was.
Jeroen
-
Ook dat staat op de site van Martijn Haman welke al eerder genoemd is.
EDIT: iemand was mij voor (overigens was die gewone B een geklasseerde A).
-
@ Jeroen, de stammetjes die ik nu heb zijn:
1838 - 4x DDM1
1823 - 6x ICK - 1848
1754 - 6x ICRm
1211 - 6x ICR
1142 - 2x Plan W - 4x ICR
Dus heb ik nu alleen de 1145 over.
En inderdaad is dit en mooie kleurstelling, daarom komt ie ook in mijn collectie.
het worden 6 bakken, nu heb ik er 5.
Jos.
-
Tja, uiteraard is het jouw collectie en moet je het geheel zelf weten, maar waarom ga je nu nóg een ICR satm inzetten, terwijl die 1145 ook een hele fraaie internationale trein kan gaan rijden. Bijvoorbeeld eentje van Schiphol naar Berlijn (DB IR rijtuigen) of de legendarische Eurocity's van Amsterdam naar Keulen? Beide treinen hebben met zes rijtuigen gereden en een 1100 voor zo'n trein (met name de IR) misstaat echt niet!
Jeroen
-
Hoewel, eind deze maand komt daar nog een 1823 bij die vernummerd gaat worden naar een 1700
Maar een IC Berlijn zie ik niet zo snel op mijn baan komen.
Die kwamen namelijk niet in het Limburgse.
Jos.
-
Neem dan bijvoorbeeld een Lourdes of autoslaaptrein. Ik heb ooit een keer een Lourdes jongerentrein gefotografeerd bestaande uit drie rijtuigen. Erg leuk voor op de treinbaan...... alleen ging die via Roosendaal....
Jeroen
-
Ik heb hier nog een leuke Lourdestrein die vanuit Sittard vertrokt (we dwalen wel wat van het onderwerp af zo, ik weet t')
NS 6400 Geel/Grijs
NS Bcm van Heris of LS Models donkerblauw
NS Bcvmh van LS Models donkerblauw
NS Bcm van Heris of LS Models donkerblauw
Datum was 28 mei 2002
In schaal 1:100 is hij ook eenvoudig na te maken met Marklin- en Roco-rijtuigen
-
Ik heb alleen maar 1:100 rijtuigen.
Maar mijn vraag is in ieder geval beantwoord.
De samenstelling wordt:
-NS 1145 (later vervangen door een 1700)
-IC+ B
-IC+ B
-IC+ A
-IC+ A
-IC+ BD
-IC+ B (Komt er later bij)
Alle rijtuigen zijn van Märklin.
Jos
-
Was het niet zo dat de IC+ als A+A+A+BKD+B+B+B+B+B+B+B reed? Ik meen mij te herinneren dat de NS dat toen ook als proef deed bij de rest van het getrokken materieel, maar dat door het steeds bijplaatsen en afrangeren van rijtuigen dit niet altijd meer op ging?
-
Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, krijg je ongeveer het zelfde als bij de Thalys en ICE.
Jos.
-
Zo rijdt men bij de oosterburen al jaren. Ik kan mij het in ieder geval al herinneren toen de IR serie 2300 ging rijden tussen Amsterdam en Berlijn. Daar zat de eerste klas altijd aan 1 zijde en de overgang naar de tweede klas werd altijd gemarkeerd door het Bistro rijtuig.
-
De IC+ rijtuigen kunnen ook heel goed in combinatie rijden met Plan W rijtuigen. In de laatste maanden dat ze in het wild reden waren de mooiste combinaties mogelijk!
-
Was het niet zo dat de IC+ als A+A+A+BKD+B+B+B+B+B+B+B reed?
IC+ reed in zo'n bloksamenstelling inderdaad. In het weekend reed een A en een B minder.
-
Ik ben IC+ tegengekomen met 1100, 1200, 1300 en 1600 ervoor. Dus alle combinaties zijn mogelijk!
Groetjes,
Martijn
-
Maar dat was dan ook al gemeld in dit topic. ;)
-
zie: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/2424109878/
-
Kijk, daar kenne we wat mee.
Dan maar de 2e 1145 dan maar omnummeren naar 1115??
Jos.
-
Blijft mooi om te zien de IC+. Heb er des tijds meerdere keren in gezeten, en vond het er erg mooi uitzien zowel van binnen als buiten. Ergens heb ik nog intrieur foto's, zal ze eens opzoeken. ::)
-
Graag zelfs, kan ik de interieuer van mijn rijtuigen ook aanpassen.
Jos.
-
Helaas Jos.
Ik heb de foto's wel gevonden, maar helaas niet op de computer maar gewoon in een foto boekje. Maar op www.railfaneurope.net heb ik wel wat gevonden voor je:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/IC%2B/pix.html ;)
-
IC+ is een beetje van voor mijn tijd. Waar werden deze rijtuigen zoal voor ingezet? Reden ze gewoon in de reguliere diensten?
-
Lees o.a. hier (http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm) maar eens over de achtergrond van het concept.
Gr.
Eric
-
De IC+ was een stam van 12 rijtuigen ICR (waarvan er normaal 10 of 11 dienstdeden in een stam). Deze stam reed in de reguliere IC diensten, maar had wel een dagelijkse vaste omloop. De eerste jaren reed de stam tussen Den haag en Heerlen, later werd het Haarlem-Maastricht.
De IC+ was een proefstam om de wensen van de reizigers te onderzoeken. Deze wensen hebben als input gediend voor de revisie van ICR tot ICRm en ICMm is daar ook weer een afgeleide van.
De rijtugien van IC+ zijn later zelf ook ICRm geworden.
Jeroen
-
Weer wat geleerd ;)
-
Wat was de vloerbekleding van de Balkons?
Dat kan ik nergens vinden.
Jos
-
Als mijn geheugen mij niet in de steek gelaten heeft had de vloer daar dezelfde kleur als de rest van het rijtuig. ::)