BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: desperado112 op 07 November 2009, 16:24:28
-
Hoi mede hobbyieste,
Ik heb zit met een dilemma, ik heb van een collega een fleischmann 1361 DB serie 01 gekregen.
Dit is echt het oude model uit de jaren 60 kompleet met doos.
Zelf vind ik zo'n stoomloc prachtig, echter ik heb hem geprobeerd maar deed niks meer.
Dus maar even open gehaald en schoon gemaakt, en wat gesmeerd daarna op de trafo gezet en hij loopt weer.
Ik zie alleen dat de wieltjes er niet meer top uit zien. ( foto's volgen) ( oja en de kolen in de tender zien er echt niet uit)
En hij zou voor mijn baan gedigitaliseerd moeten worden.
Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen, de wieltjes vervangen en decoder er in en rijden maar.
of deze lok toch appart zetten en leuk bij de verzameling.
Ik heb overigens al gegoogled maar kon niks vinden van deze lok mbt onderdelen ect.
Gr Martijn
-
wat is je tijdperk dat zou mij eventueel helpen.
en jou misschien ook.
Mark
-
hier bij de fotos
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/IMG_0589.jpg)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/IMG_0591.jpg)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/IMG_0594.jpg)
@Mark - Is geloof ik tijdperk II
Gr Martijn
-
Oja en natuurlijk de tender
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/IMG_0593.jpg)
mooi die kolen :-X
-
Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen, de wieltjes vervangen en decoder er in en rijden maar.
of deze lok toch appart zetten en leuk bij de verzameling.
Misschien een vreemde vraag, maar waarom wil je zo graag weten wat een ander zou doen? ???
Jij bent de enige die weet wat je leuk vindt. Als je een zo natuurgetrouw mogelijke modelbaan wilt, dan is zo'n klassiek model vooral leuk voor de vitrine. Ben je spaanplaatrijder, dan kan je er lekker meer rondkarren. Om maar twee uitersten te noemen.
Er zijn ook mensen die het een hobby op zich vinden om dergelijke klassieke modellen rijklaar te maken en dan het liefst de oude bakelieten rails van Fleischmann erbij. (y) Die vinden dat zo'n model origineel moet blijven en zouden het heiligschennis vinden om de kolen te vervangen. Als je de kenmerken van zo'n klassiek model niet kunt waarderen, dan denk ik dat je van een hedendaagse uitvoering blijer wordt.
-
tja, nieuwe wieltjes voor zo'n ding vinden zal denk ik niet makkelijk zijn... en je moet dan het mechaniek weer goed in elkaar kunnen krijgen, niet oneindig moeilijk zo te zien maar je moet t durven. Ombouwen naar digitaal haalt de verzamelaarswaarde van het ding wel naar beneden, kijk eens op ebay ofzo wat een dergelijke loc in enigszins gebruikte staat oplevert en of je dat verlies op de koop toe wilt nemen. Het is een keuze die je zelf zult moeten maken, wil je ermee rijden, waarom niet? Het ding is er tenslotte voor gemaakt. Laat je m op de plank staan, ook best... kost je in elk geval minder moeite.
-
Hoi Henk,
Je hebt wel een beetje gelijk, waar ik eigelijk op doelde is of het het waard is om deze lok nog op te knappen.
Misschien dat ik deze lok in een betere staat wel op een beurs kan vinden.
Aan de andere kant is het juist wel leuk om deze lok ''zo ver te krijgen'' om heb op mijn baan te laten rijden.
Vind het wel grappig dat iets wat al een twintigtal+ jaar oud is, weer gaat rijden in het digitalen tijdperk.
Dus eigelijk geef ik nu al antwoord op mijn eigen vraag, ik wil deze lok gewoon laten rijden op mijn baan....
Goh bedankt Henk !!!!!!!!!
Nu meteen weer de volgende vraag, is het verstandig om zo'n lok digitaal te maken?
En dan bedoel ik meer, of de rijeigenschappen dan nog wel goed zijn. Het is immers een oud motortje wat er in zit.
Gr Martijn
-
twintigtal? Maak daar dus maar een veertig- of vijftigtal van.
-
Als je wilt weten wat ie waard is kun je hier (http://www.sammlertreff.de/katalog/fleischmann/1361.htm) eens kijken.
Ik zou hem origineel houden.
-
Dus eigelijk geef ik nu al antwoord op mijn eigen vraag, ik wil deze lok gewoon laten rijden op mijn baan....
Goh bedankt Henk !!!!!!!!!
Nu meteen weer de volgende vraag, is het verstandig om zo'n lok digitaal te maken?
En dan bedoel ik meer, of de rijeigenschappen dan nog wel goed zijn. Het is immers een oud motortje wat er in zit.
Gefeliciteerd met het bereiken van uw conclusie. (y) ;D
De rijeigenschappen kun je analoog ook bestuderen. Een loc die analoog slecht rijdt gaat digitaal niet opeens goed rijden en omgekeerd. Nou reden die oude Fleischmann's vaak helemaal niet beroerd. De motortjes waren vrij soepel en het gewicht deed de rest. Hoe het er nu mee staat, gewoon proberen.
Digitaliseren zou het isoleren van een koolborstelhouder betekenen, maar daar valt wel wat op te verzinnen.
Iets anders is of het model is op te knappen. Onderdelen zijn niet gemakkelijk te vinden, zoals Floris al schreef. Ze zijn er wel en het zoeken is onderdeel van de hobby zullen we maar zeggen. Hij ziet er op de foto's trouwens helemaal niet slecht uit voor een model van een jaar of 50 oud. Zijn de wielen echt zo beroerd?
Nog iets, is je rails geschikt voor het model? Ben ook wel gewoon nieuwsgierig of hij over profirails wil rijden.
-
...Hij ziet er op de foto's trouwens helemaal niet slecht uit voor een model van een jaar of 50 oud. Zijn de wielen echt zo beroerd?
Precies Henk, kwestie van even oppoetsen c.q. polijsten en ze zijn als nieuw ! Dit beestje heeft duidelijk niet veel gereden. Zie ook de tandkransen aan de wielen. Nauwelijks slijtage te zien (y)
Grtzz,
Karst
-
Zeker als de kap van gietmetaal is, dan is het een van de eerste 01'en van Fleischmann. Wel 50 jaar oud dus. De wielen zou ik ook gewoon met wasbenzine (het loopvlak) schoonmaken, evt. met fijne staalwol of polijstpapier er overheen. Verder alles goed schoonmaken, het is onverwoestbaar speelgoed dat ze toen maakten.
Hij rijdt wel veel te snel, maar als je er digitaal mee gaat rijden, dan is de snelheid mooi te regelen. Probeer m een beetje op te knappen: oude verf eraf en opnieuw in de verf. Maar dat kun je nog gaan doen als je er aan toe bent.
-
Ik zou er zo min mogelijk aan doen , en hem een mooi plaatsje in een vitrine geven . dit is nou met recht wat ze (op marktplaats weleens onterecht ) een vitrine model noemen .
Een decoder inbouwen is dan misschien wel een uitdaging , maar volgens mij wel zonde wat betreft de oudheid v/h model
ps) die lak ziet er toch nog prima uit ?
-
Afblijven, Netjes in een vitrine zetten. Niets aan doen, naar kijken en verder niets.
-
Waarom?
-
Maak jij je Philotrain dan ook gelijk open om er een decoder in te proppen ?
-
Euh, hij is al open ja. 3 schroefjes... ;D Maar ik *mag* niet digitaal, ander mag ik niet meer meedoen...
-
Ermee spelen geeft meer voldoening dan deze in de vitrine zetten. Erg veel zal ie nooit waard worden, en waarom niet gebruiken als ie het goed doet? Hier (http://www.youtube.com/watch?v=BrcKobwgRMg) rijdt een zelfde homp metaal in de tuin, waar ik net de rails aangesloten had en wat proefrijden deed.
-
(y)
-
Ik zou hem gewoon op de baan mee laten rijden onder het mom van "museum locomotief". Je zult er geen haan naar horen kraaien, bovendien is het toch jouw spoorbaan?! Laat je niet weerhouden wat anderen zeggen maar laat dit oudje lekker zijn rondjes maken. Je zult absoluut niet de enige zijn die oude en moderne treinen gelijktijdig op een baan laat rijden. Zolang je er zelf maar plezier in hebt, dat is het enige wat telt. Niet de mening van een ander.
-
@ henk
Net de lok uitgeprobeerd op de profi rails (y) en dat ging perfect.
geen enkel probleem!!!
Ik ga hem met de tijd digitaal maken, een beetje eikelen met het motorschild en decoder er in.
Analoog rijd hij prima en heel netjes dus denk dat het digitaal wel goed komt.
Gr Martijn
-
Ja ik heb er twee van deze lok's aangekocht in 1962.
Een van de lok's de motor verwijderd en gebruik ik als lok voor opzending of koppel hem aan de ander.
Deze lok is na terug plaatsing van motor weer origineel.
De tweede lok motor verwijderd en vervangen zie foto ,en voorzien van een decoder.
Op mijn site bij "ombouw en inbouw "meer foto's.
Natuurlijk zijn de wielbanden iets ingelopen maar geeft geen problemen met stroom afname en rij gedrag.
Schoon houden en smeren kunnen ze nog jaren mee.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/br4103.jpg)
wil.
-
Ja ik heb er twee van deze lok's aangekocht in 1962.
Een van de lok's de motor verwijderd en gebruik ik als lok voor opzending of koppel hem aan de ander.
Deze lok is na terug plaatsing van motor weer origineel.
De tweede lok motor verwijderd en vervangen zie foto ,en voorzien van een decoder.
Op mijn site bij "ombouw en inbouw "meer foto's.
Natuurlijk zijn de wielbanden iets ingelopen maar geeft geen problemen met stroom afname en rij gedrag.
Schoon houden en smeren kunnen ze nog jaren mee.
wil.
Hoi Wil,
bedankt voor de tip, ik ga zeker even op jou site kijken mocht ik nog vragen hebben dan stuur ik je wel een PB als dit temintse goed is.
Gr Martijn
-
Altijd goed altijd welkom.
wil.
-
Het is een tijd geleden, maar het is er dan toch van gekomen ik heb de 1361 gedigitaliseerd.
Moet nog verder afgemaakt worden maar het begin is er.
De Fleischmann 1361 stoomlok
Was leuk om te doen, oude motorschild van Fleischmann moest aangepast worden. Dit heb ik gedaan door een van de koolborstelhouders uit te boren (dank Willem22). Om deze vervolgens te isoleren met stukje krimpkous (y)
Het werkt, alleen nog leds inbouwen en ik ben weer helemaal het heertje.
Bij deze de picca's ;)
De betreffende lok
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/IMG_0589.jpg) (http://s281.photobucket.com/user/desperado112_photo/media/IMG_0589.jpg.html)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/temporary_zpsae0065dc.jpg) (http://s281.photobucket.com/user/desperado112_photo/media/temporary_zpsae0065dc.jpg.html)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/temporary_zpsae0065dc.jpg) (http://s281.photobucket.com/user/desperado112_photo/media/temporary_zpsae0065dc.jpg.html)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/temporary_zps6bce0fae.jpg) (http://s281.photobucket.com/user/desperado112_photo/media/temporary_zps6bce0fae.jpg.html)
Het uitboren van de houder :-X best spannend voor de eerste keer.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/temporary_zps94691e62.jpg) (http://s281.photobucket.com/user/desperado112_photo/media/temporary_zps94691e62.jpg.html)
Maar het resultaat: hij doet het alleen heeft ie wat last van de slechte stroom afname wielen, dit wil ik nog aanpassen en natuurlijk moet er nog led verlichting inkomen.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk210/desperado112_photo/temporary_zps99748635.jpg) (http://s281.photobucket.com/user/desperado112_photo/media/temporary_zps99748635.jpg.html)
Gr
Martijn
-
Stoere actie (y)
Weggooien is zonde
gun ouwe meuk een tweede ronde.
Hendrik Jan
-
ander schildje erin
digitaal maken en rijden
Oude schild bewaren
is ie met 10 minuten weer origineel te maken
Ik heb geen vitrine om naar een loc te kijken
Als er een komt is t om dat i te veel locs op de baan krijg,en dan moet wisselen\
maar rijden doen ze
(je zet ook geen fles bier in de vitrine om te kijken ,als t heet is en je hebt dorst ;D)
-
Als het rijbaar maken toch niet lukt, en je geen vitrine hebt, maar wel een baan: misschien een mooi plekje bij het depot geven. Wat leuke preisertjes met gereedschap eromheen die het ook niet snappen waarom ze de loc niet rijbaar kunnen krijgen :P ;D
-
Je moet even op het forum vragen of iemand nog zo'n oud schildje heeft liggen. Vaak hebben anderen wel een uitwisselexemplaar liggen. Die van jou is eventueel ook nog wel van plastic te leveren bij modelspoorzaken. Ik weet dat Digitaalservice in Almere er nog zat heeft. Maar dat kost natuurlijk weer extra. Zo'n oud beestje blijft toch wel leuk. Moet zeker weer aan de praat te krijgen zijn. Bij Fleischmann, moet dat niet moeilijk zijn.
vr gr Andre
-
Je moet even op het forum vragen of iemand nog zo'n oud schildje heeft liggen. Vaak hebben anderen wel een uitwisselexemplaar liggen. Die van jou is eventueel ook nog wel van plastic te leveren bij modelspoorzaken. Ik weet dat Digitaalservice in Almere er nog zat heeft. Maar dat kost natuurlijk weer extra. Zo'n oud beestje blijft toch wel leuk. Moet zeker weer aan de praat te krijgen zijn. Bij Fleischmann, moet dat niet moeilijk zijn.
vr gr Andre
@Andre, zie 4 posts terug heb schild dus aangepast ;) en dat werkt.
maar bedankt voor de tip.
gr
Martijn
-
Ah, sorry niet gezien.
-
@Martijn , leuk om te zien zo'n oude Fleischmann een nieuw leven te geven.
Ja ik heb deze ook nog voorzien van leds en rookgenerator.
Keurig gedaan en hij ziet er als nieuw uit.
wil.
-
@Martijn , leuk om te zien zo'n oude Fleischmann een nieuw leven te geven.
Ja ik heb deze ook nog voorzien van leds en rookgenerator.
Keurig gedaan en hij ziet er als nieuw uit.
wil.
Hoi Wil, dat met de smd leds ben ik nog mee bezig, ik heb alleen geen decoderdraad dus dat even op beurs scoren (zit er namelijk aan te denken decoder in tender te plaatsen.
Rookgenerator wel aan gedacht maar gaat mij een stapje te ver ;)
Gr
Martijn
-
Zit voor zover ik het kan zien geen voorbereiding in voor een rookgenerator,
Je zou nog in Houten kunnen shoppen voor een setje bijpassende wagons van rond hetzelfde bouwjaar
-
Zit voor zover ik het kan zien geen voorbereiding in voor een rookgenerator,
Je zou nog in Houten kunnen shoppen voor een setje bijpassende wagons van rond hetzelfde bouwjaar
Wat zou er goed achterpassen ???
gr
martijn
-
Voor het tijdsbeeld Fleischmann nummers 1410-1413, de oude blikken 4 as wagons.
Fotos zie de volgende links
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t12937f118-Personenwagen-und-Gepaeckwagen.html
http://www.effert.de/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=79