BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HansZ op 06 November 2009, 23:44:07
-
Zo'n 15 jaar geleden nadat ik mijn megabaan in verband met een verhuizing had afgebroken, wilde ik een niet zo omvangrijke spoorbaan naar Nederlands voorbeeld opzetten. Ik had een smak railmateriaal over: alles HO code 100 Roco en Fl** rails. Tegenwoordig niet meer van deze tijd maar ik wilde ook niet opnieuw investeren dus dat werd hergebruikt.
Het sporenplan wat ik bedacht was uiterst eenvoudig; een enkelsporig traject met aan het ene uiteinde een kopstation (met inhaalspoor en draaischijfje) en aan het andere uiteinde een keerlus.
Dit alles gemaakt op smalle platen, 15-30 cm diep, langs drie wanden van een vertrek van ca. 3 x 4,5 mtr. Bevestigd op een hoogte van 1,35 mtr. Prima werk- en bekijkhoogte. En eronder is nog zat ruimte voor een riant buro- en werkblad; boekenkast en logeerbed.
Alles dus HO analoog gelijkspanning. Voeding is wel met pulsbreedteregelaar; zelf gebouwd adhv voorbeeld uit Railhobby van oktober 1984. (NB dus 25 jaar oud nu maar het werkt prima)
Voor landschap is niet al te veel ruimte. Alleen in de hoeken en de keerlus. Dat landschap is sterk geinspireerd door de lijn Hoorn-Medemblik en in de keerlus ontstond een Amsterdam-achtige stad. Zie fotoos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1000.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1004_1.jpg)
Vrijwel alle gebouwen zijn van papier en karton. Deels gekochte bouwplaten; deels gratis van internet geplukt en deels zelf in elkaar gefrutseld.
Het rijbedrijf is bij mij een museum. In eerst instantie de stoomtram natuurlijk maar er kan ook divers museaal NS materieel ingezet worden. Uitgevoerd in 50-er jaren kleurtjes of uit eerdere perioden.
Mijn verzameling is inmiddels echter zo groot geworden dat er maar een klein deel tegelijkertijd op de baan kan. Ik overweeg dan ook een vertikaal beweegbare vitrine/fiddle-yard; maar dat is nogal een bewerkelijk ding en het staat dus nog op de lange baan; wel is een deel van het enkelspoor vedubbeld om in de toekomst aansluiting te geven.
-
Het rollend materieel is natuurlijk het belangrijkste. Dat is zelf gebouwd of minstens meer of minder verbouwd. Natuurlijk koop ik ook weleens iets kant en klaar maar eigenlijk vindt ik kopen geen sport. Er zijn weliswaar schitterende kleinseriemodellen te koop maar daar wil ik gewoon niet in investeren.
Allereerst de stoomtram: Een drietal meer of minder verbouwde "zwarte Anna's" zien er nu uit als SHM16; MBS657 en LTM26 (of eigenlijk in de uitvoering als LTM21; bloedig heb ik gele biezen zitten schilderen maar toen de echte loc uit groot onderhoud kwam waren de biezen weg en had ze een ander nummer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1006.jpg
Een klein meesterwerkje vindt ikzelf de Gooise moordenaar GTM18. Basis is een spoor N draaistel met bredere assen. Het kostte wel moeite om het lopend te krijgen en vooral zo te houden. Tramrijtuigen zijn nog in aanbouw op basis van Lima 4-as goederenwagen onderstellen.url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1005.jpg][img][https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1006.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1007.jpg)
het chassis van een heel erg oud Triang lokje is uitgegroeid tot een NS 1600 (exHSM) stoomlok. Wel met andere (Romford) wielen tandwielkast en motor.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0931.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0931.jpg)
Een NS 5500 is nog in aanbouw. 4-assige couperijtuigen naderen voltooing en 3-assers zitten in de planning.
Voor de rest van m'n NS materieel kom ik nog wel eens in de lucht. Wie laat eerst eenas wat kommentaar ; kritiek of aanmoedigingen horen?
-
Een paar fotoos zijn niet goed doorgekomen; alsnog een poging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1011.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1005_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1005_1.jpg)
Groeten
HansZ
-
Dat ziet er mooi uit Hansz (y).
-
Leuke baan (y)
En zelf gebouwd materieel is natuurlijk helemaal top! Daar wil ik graag meer van zien en lezen (y)
-
Hallo Hans
Die 1600 is prachtig
Ik ben ook zn prutser die van oude zooi weer wat leuks weet te maken
kun je ook betere foto`s plaatsen van je loks op anna bassis ?
leuke baan
gr Jan
-
Dat ziet er goed uit. ik ben nu ook erg nieuwsgierig naar de foto's van de oude baan.
En ik hergebruik de oude Roco code 100 ook gewoon hoor.
-
Dat ziet er fraai uit Hans! Het is altijd leuk zelfgebouwde modellen te zien, ook de schapen op de dijk vind ik leuk.
Bart
-
Hollands tot het minimum gereduceerd zo langs die zijkanten ;D
-
Op verzoek fotoos van de verbouwde Zwarte Anna's:
Als eerste de SHM 16; hieraan is nog niet zoveel verbouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0918_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0918_3.jpg)
MBS 657 Kikker, er zit een dikkere ketel op (gewoon een stukje elektrapijp) en verder nog wat verbouwd aan het machinistenhuis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0921_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0921_3.jpg)
LTM 21 Het chassis is ingekort en van styreen een nieuwe opbouw gemaakt. Ja ik weet dat het echte nummer LTM 26 is maar dat kreeg ie terug na groot onderhoud bij de SHM en toen waren ook de gele biezen verdwenen. Mijn model was toen al klaar en ik laat het lekker zo. Nummerschildjes moet ik ooit nog eens maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0442_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0442_2.jpg)
Als laatste tramlokje de GTM 18. Deze is gebouwd op een spoor N draaistel uit een BR215diesel. Ombouw van styreen en volgepropt met lood. Bredere assen; rijdt daardoor wat wiebelig, maar is het geen snoepie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0925_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0925_2.jpg)
Fotoos van mijn oude baan staan elders bij "even voorstellen"
Nou dit was het wel weer voor vandaag,
Groetjes
HansZ
-
Grooooooooooote klasse! (y) (y)
Vooral die machinisten op de voetplaat maken het af!
Als je nog eens wat gaat (ver)bouwen... Een verslag op BNLS is meer dan welkom!
Marc
-
Het ziet er allemaal erg overtuigend uit . (y) (Beter een goedlijkend model met wat concessies , dan geen model)
Alles is mooi afgewerkt , met veel details .
Misschien kan je nog wat meer ingaan op alle veranderingen aan de Anna's , waardoor het juist op een nederlandse loc gaat lijken
Ga zo door , en laat vooral veel foto's zien .
-
Heel mooi materieel! Deze SHM'er staat er van te kijken, waar heb je dit geleerd?
En het is de Gooische Stoomtram nummer 18 ;)
Gooische Tramweg Maatschappij is van een latere tijd.
Groeten,
Rutger, fotograaf/3d materieel bouwer van de SHM
Edit: bericht aangepast op verzoek van Rutger
-
Hans,
Complimenten. Het is heel fraai wat je hier laat zien! (y)
De Anna's heb je toch meer verbouwd dan je ons laat geloven. Keurig!
mvg,
Ivo
-
Nog een paar fotoos van lang geleden (ca 1998) opgeduikeld uit mijn chaos-archief.
De kap van LTM 21 in aanbouw van styreenplaat (NB de stoomdom is geleverd door het kapje van de MBS 654 daar moest toch wat anders op) en ook hier weer een stukje elektrapijp voor de ketel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouw_1.jpg)
En het onderstel en de opbouw van de Gooise Moordenaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouw_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouw_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouw_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouw_3.jpg)
Het andere draaistel is gepland voor de HTM 8 Ooievaar maar er moeten dan wat grotere wielen op.
Meer heb ik niet en hoe ik het allemaal indertijd gedaan heb weet ik niet precies meer; dan moet ik ze weer uit elkaar halen en dat kost een heleboel reverse-engineering. Geen tijd voor; ik kijk liever wat ik nog allemaal wil gaan bouwen en dat zal ik dan wat beter documenteren!
Groeten
HansZ
-
kijk, zo mot dat! (y)
laat al die laffe speelgoedtreintjeskopers maar es zien hoe het moet! ;D
-
Errugggggg mooie lokjes
geeft weer inspiratie
grtzzz jan
-
Ziet er super uit! (y)
-
erg creatief (y)
Vooral die LTM loc is geweldig
grt,
Marcel
-
Geweldig mooie museumbaan! (y) ,het sfeetje straalt echt iets moois uit, mensen zoals jou die treinen bouwen/verbouwen zijn echte tovenaars! :)
Gr, Gerhard
-
Het rollend materieel is natuurlijk het belangrijkste. Dat is zelf gebouwd of minstens meer of minder verbouwd. Natuurlijk koop ik ook weleens iets kant en klaar maar eigenlijk vindt ik kopen geen sport. Er zijn weliswaar schitterende kleinseriemodellen te koop maar daar wil ik gewoon niet in investeren....
Kijk kijk, jij snapt het. Beter zelf gebouwd dan duur gekocht. Ik vind het resultaat prachtig, ook die tramrijtuigen; erg mooi! Doe eens een plaatje van zo'n 4-assig coupérijtuig? Ik heb er zelf ook een aantal gebouwd, benieuwd hoe jij het doet.
-
Wat een geweldig idee! Mooi gedaan, ik ben erg fan van dit soort 'anders dan doorsnee' baanplannen, vooral als er ook zelfbouwmaterieel op staat. Ik heb zelf ooit het sporenplan van het NSM verkort uitgetekend en hoop dat plan nog eens uit te werken.
Ik ben wel benieuwd waarmee je bv de Gooise moordenaar op gewicht hebt gebracht, ik heb zelf een ezeltje (HSM casuaris-wesp serie) gemaakt, ook op een BR216 draaistel maar heb toch moeite om genoeg adhesie te krijgen.
Groeten, Bessel
-
zeer mooie baan, origineel concept ook.
Als molenliefhebber valt het me wel op, behalve de fraaie molenmodellen natuurlijk (zelfbouw?), dat je je model van de Huisman erg dicht tegen de stellingmolen (gebaseerd op de Adriaan in Haarlem neem ik aan?) hebt geplaatst waardoor de windvang van de kleinere molen in het echt natuurlijk vanuit bepaalde windrichtingen grondig verpest wordt.
voor de rest, mooie baan, en ik blijf dit draadje zeker volgen! (y)
-
Zeer gaaf, leuk baantje, mooi materieel (y)
Enne, hoe meer foto's hoe meer vreugd ;D
Sander
-
Tijd voor een update. Het is een paar maanden stil geweest, maar er is wel degelijk voortgang.
Allereerst: Ik ben gedigitaliseerd! Multimaus en inmiddels 16 stuks decoders ingebouwd met verrassende resultaten; zowel in positieve als in negatieve zin. Matig lopende zelfbouwprodukten gingen opeens veel beter lopen (om eerlijk te zijn heb ik wel wat verbeterd aan de stroomafname) Andere locs waren met een decoder erin opeens niet meer vooruit te branden.
Voorbeeld waar het goed ging: Zelfgebouwde NS 4600 stoomloc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_4613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_4613.jpg)
De basis van deze loc is een heel oude Piko BR55. Zelf een opbouw gemaakt van styreen. De tender heb ik volledig zelfgebouwd van messing en styreen. Zowel de drijfwielen als de tenderwielen nemen stroom af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/binnenwerk_NS4613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/binnenwerk_NS4613.jpg)
Resultaat na inbouw van een decoder (Uhl76420) is een redelijk soepel lopende loc. En dat met de lelijke (vult het hele machinistenhuis) lompe oorspronkelijke Pikomotor en dan nog een gigantische bult tandwielen..
Inmiddels is de decoder vervangen door een Digitrax SDN-144PS geluidsdecoder. Lekker laag geprijsd! (US$ 39,- = ca 32 Euro)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_4613_aankomst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_4613_aankomst.jpg)
Ook een verrassing zijn de resultaten met Lima 1200 en 1300 locs. Na wat gepruts; motortje schoonmaken; stroomafname verbeteren door middenassen van beide draaistellen ook mee te laten doen; rijden beide locs keurig digitaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/extra_stroomafnemer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/extra_stroomafnemer.jpg)
Echt kruipen is kan niet maar verder rijden ze soepel. De snelheid is zelfs veel beter regelbaar dan analoog! En het geluidsnivo is alleszins aanvaardbaar; niet erger dan een goede Roco of Fl** loc. Het enige wat opvalt is dat ze iets meer wiebelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_ellocs_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_ellocs_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_ellocs_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_ellocs_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1220.jpg)
Tegenvallers heb ik bij de twee-assers. Een van de verbouwde Fl* Zwarte Anna's (zie eerder in dit topic) rijdt heel keurig met een Hornby R8249 decoder. Deze decoder is lekker klein en goedkoop. De twee andere ex-Anna's en ook de Roco Sik vertikken het om regelmatig te rijden met hetzelfde decodertje; terwijl ze analoog prima rijden!
In de LTM21 was genoeg plaats onder het dak voor een ander voordelig uitverkoopje (is al bijna antiek) Uhl74420. Resultaat is uitstekend. En de Sik kreeg ook meer zin met een Kuehn N025. Ligt dat nu aan de decoders? Of aan de combinatie met een bepaalde motor?
Een van de weigerachtige Hornby decoders heb ik in een Roco NS 1100 gezet: loopt als een zonnetje. het ligt blijkbaar niet aan de decoder.
De GS18 is bijna te klein voor een decoder maar ik kreeg er toch een Kuehn N025 in. Alleen is dit machientje te licht, te kort en te wiebelig om goed stroom af te nemen. Daarom gekoppeld aan een wagon die dat doet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GS18_en_K16_onderzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GS18_en_K16_onderzijde.jpg)
Dat wagonnetje is ontstaan uit een schaal OO coopercraft kitje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/coopercraft_kitje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/coopercraft_kitje.jpg)
Ietsje smaller gemaakt en een wat platter dakje erop. Nu begint het al aardig te lijken op koppelwagen K16 van de SHM. uiteraaard voorzien van metalen wiestellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/samen_op_de_draaischijf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/samen_op_de_draaischijf.jpg)
Nu snel m´n tramrijtuigjes afbouwen, daar staan ze al een paar jaar op te wachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/complete_tram.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/complete_tram.jpg)
En verder op scenery gebied:
Van www.scalescenes.com heb ik een bouwplaat van een stationshal gedownload. Kost een beetje, zelf afdrukken zoveel je wilt. Mooi getekend en mooi steentjesmotief. AANRADER!!! Van deze hele stationsoverkapping heb ik slechts een plakje van 2 cm. gemaakt en tegen de achtergrond geplakt. Het lijkt nu net of de treinen van en naar het station in de verte rijden; in werkelijkheid rijden ze via de keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stad_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stad_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stad_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stad_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stad_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stad_3.jpg)
Op de laatste foto zie je ook nog een kartonnen NS3737 (verkleinde bouwplaat van 1:50 naar 1:87) en een kartonnen oersik (www.papertrains.nl). Leuk priegelwerk met papier!
Ik hoop wat inspirerende voorbeelden rondgestrooid te hebben. Wie heeft er kommentaar?
HansZ
-
das wel lef, al je oude spul weer uit elkaar trekken voor decoders, ik ben zover nooit gekomen. Voor wat die ouwe piko br 55 betreft, het wisselt wat per exemplaar maar feitelijk rijden ze niet slecht, mooi rustig, alleen maken ze wat herrie. Wat ik wel vaak gemerkt heb is dat de wielen net iets te ver uit elkaar staan, waardoor ze zeker in bochten klem lopen en de loc zich omhoog gaat werken. Alle assen subtiel aanknijpen (paar tiende mm) met een waterpomptang of bankschroef kan die dingen ineens heel mooi laten lopen.
-
Ziet er weer mooi en verzorgt uit, echt kwaltiteit! Als de tram rijtuigen af zijn kom ik wel een keertje een bezoekje brengen als het kan ;)
Groeten,
Rutger
-
Mooie oplossing, die ingang van het schaduwstation.
Toch mooi een stukje Amsterdam CS ;D