BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS 1855 op 06 November 2009, 15:34:34
-
Hallo Beneluxspoorders,
Ik vraag me eigenlijk af of er een groot verschil is tussen de Verhoudingen 1:100 en 1:87. En welke merken zijn er 1:87 en welke 1:100?
Weet iemand hier misschien meer over?
Gr. Iven
-
Hoi,
Ja er zit groot verschil in.
Als een merk iets maakt in 1:87 en dat er expliciet bij vermeld, dan mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat zowel lengte, als hoogte als breedte in 1:87 is.
Bij 1:100 en 1:93.5 wil dat nog wel eens wisselen. Meestal slaat het 1:100/93.5 op de lengte en is de rest wel 1:87. Het model is dan 'te kort'.
Maar het kan zijn dat alles 1:100/93.5 is aan een model alleen dat ben ik nog niet veel tegen gekomen.
Gr. Remco.
-
Er zijn al veel topics hier over geweest op dit forum. Het verschil zit hem alleen maar in de lengte, die is dan 1:100 óf 1:87. De breedte en hoogte is vrijwel altijd 1:87. In model praten we over een lengteverschil van een paar mm tot een paar cm, afhankelijk van het welk model het is.
Loks en goederenwagens zijn vrijwel altijd 1:87, bij rijtuigen en treinstellen varieert dit.
Merken die vooral 1:87 hebben (uitzonderingen daargelaten) zijn bijvoorbeeld Roco, LSM, Heris, Artitec. Märklin maakt vooral 1:100 en Fleischmann gebruikt vaak een tussenschaal van 1:93,5.
-
Het scheelt zo'n 15%. Er zijn merken die meerdere lengteschalen in hun programma hebben.
Ook zijn er merken die puur 1:87 aanhouden. En er zijn merken die vroeger andere lengteschalen hanteerden
maar nu puur 1:87 aanhouden. Daarnaast is er natuurlijk ook nog 1:93,5.
Gebruik verder even de zoekfunctie op dit forum, want er is al heel wat over geschreven.
mvg,
Gert
-
Een standaard modern rijtuig is 26,4 meter lang. In 1:100 is dat 26,4 cm, en in 1:87 30,3 cm. Die 4 centimter is nogal wat dus, zeker als je van beide schalen een rijtuig naast elkaar zet.
Voor oudere rijtuigen, die in het echie ook een stuk korter zijn, geldt dat deze meestal goed op lengte zijn.
1:100 is bedacht omdat men vroeger op de modelspoorbaan nog hele krappe bochten gebruikte.
-
Hier een voorbeeld:
Boven Roco ICK 1:87
Onder Roco ICK 1:100
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3116.jpg)
-
Het ligt er aan wat je voorkeur heeft qua tijdperk en land bij welk merk je het meeste keus hebt. Het meest ruime assortiment is overigens te vinden bij ROCO, die ook ooit de primeur hadden met rijuigen in 1:87. In de loop van de jaren hebben ze ontzettend veel spul uitgebracht, zowel standaardprogramma als speciale series.
-
Roco de primeur? Volgens mij was dat toch echt ADE!
mvg,
Gert
-
Nee, Jouef.
-
O jee, daar gaat m'n wasmachine... ;D
mvg,
Gert
-
Nou ja, je verzint het ook niet, maar Jouef was Ade in 1978 net een paar maanden voor. Modellen van Duitse rijtuigen zonder interieur, geen ingezette ruiten, maar wel op lengte. Jouef zocht iets bijzonders voor die nogal druk bezette markt.
Er zijn al veel topics hier over geweest op dit forum. Het verschil zit hem alleen maar in de lengte, die is dan 1:100 óf 1:87. De breedte en hoogte is vrijwel altijd 1:87. In model praten we over een lengteverschil van een paar mm tot een paar cm, afhankelijk van het welk model het is.
Bij een paar mm verschil zou het hele model maar een paar centimeter lang zijn. ;D In de regel praten we over modellen van rijtuigen in de hedendaagse standaardlengte van een kleine 27 meter en dan is het verschil ongeveer 3cm. Rijtuigen die in werkelijkheid korter zijn, worden al sinds de jaren zeventig niet meer ingekort ontwikkeld.
-
De breedte en hoogte is vrijwel altijd 1:87.
Dus niet altijd ;). O.a. de ICR en ICM-0 van Lima zijn qua hoogte ook 1:100. en ik vermoed dat dat voor meer (Lima-) materieel geldt.
Maarten
-
Bij een paar mm verschil zou het hele model maar een paar centimeter lang zijn. ;D In de regel praten we over modellen van rijtuigen in de hedendaagse standaardlengte van een kleine 27 meter en dan is het verschil ongeveer 3cm. Rijtuigen die in werkelijkheid korter zijn, worden al sinds de jaren zeventig niet meer ingekort ontwikkeld.
Ja, maar er zijn zelfs merken die het klaar krijgen om goederenwagens die in het echt nog geen 10m lang zijn in 1:100 uit te brengen. En dan praat je over milimeters. ;)
-
Dus niet altijd ;). O.a. de ICR en ICM-0 van Lima zijn qua hoogte ook 1:100. en ik vermoed dat dat voor meer (Lima-) materieel geldt.
Maarten
vandaar dat ik altijd het gevoel krijg dat mijn Lima ICM in een tosti-ijzer heeft gelegen als ik hem naast mn Trix ICM zie.
-
Maar wel de ICR bakken van Lima zijn in de hoogte en de breedte 1:87.
De lengte is dan wel 1:100
Jos.
-
Hallo Beneluxspoorders,
Ik vraag me eigenlijk af of er een groot verschil is tussen de Verhoudingen 1:100 en 1:87. En welke merken zijn er 1:87 en welke 1:100?
Weet iemand hier misschien meer over?
Gr. Iven
-
Oeps, ik heb per ongeluk op 'verzenden' gedrukt. Het antwoord wilde ik nog gaan tikken. Mijn vraag was of jouw vraag over treinen (rijtuigen) gaat, of misschien over scenery: huizen, gebouwen, deze zijn vaak in 1:100 zowel in lengte, breedte als hoogte. Bij rijtuigen gaat het als gezegd, meestal om de lengte.
-
Hier een voorbeeld:
Boven Roco ICK 1:87
Onder Roco ICK 1:100
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3116.jpg)
Als ik naar deze vergelijking kijk heb ik tot nu toe veel materiaal dat met elkaar overeen komt :)
Er is dus inderdaad een groot verschil tussen 1:100 en 1:87.
Bedankt voor de Informatie iedereen :)
Gr. Iven
-
Mooi, wij darren nog even verder.
Ja, maar er zijn zelfs merken die het klaar krijgen om goederenwagens die in het echt nog geen 10m lang zijn in 1:100 uit te brengen. En dan praat je over milimeters. ;)
Noem eens een voorbeeld dan?
Ik ken wel te korte goederenwagens, maar dat is meestal omdat er een al bestaand model of onderstel is gebruikt en niet omdat de fabrikant per se de lengteschaal 1:100 wil gebruiken.