BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dpc Fo op 06 November 2009, 08:51:21

Titel: ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: Dpc Fo op 06 November 2009, 08:51:21
Medespoorders,

Wie heeft er ervaring met de Engelse wissels van Tillig? Ik heb het plan er enkele te gebruiken op mijn emplacement in aanleg, maar ik heb hier en daar gehoord dat een trein er niet makkelijk doorheen komt.



Denk nog even na over Tillig: tis erg mooi maar de engelsmannen geven problemen > piepende en knarsende wielstellen die zich over de wissel wringen.

Kees-Jan

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Een beetje wringen is niet erg (in het echt knarst het ook!), want er wordt daar toch niet hard gereden, maar als het wissel ontsporingsgevoelig is, dan wordt het een andere zaak, zeker omdat ik er ook 1 ga gebruiken in mijn schaduwstation. Alvast bedankt!

grtz. Carlo
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: GD op 06 November 2009, 08:55:53
Hoi Carlo,
Kijk even in de Miba van november, daar staat een artikel in over de (engelse) wissels van Tillig. Er zijn nieuwe modellen (in aantocht) die minder kortsluitingsgevoelig zouden zijn dan de oude modellen. Er staan tekeningen in het artikel over de knelpunten in de oude (engelse) wissels en de verbeteringen in de nieuwe, misschien beantwoorden die je vragen.

Groeten,

Gerard
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: Dpc Fo op 06 November 2009, 09:27:29
Ha Gerard,

Kijk, dat klinkt precies goed. Hartelijk dank voor de informatie!

Carlo
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: mark7758 op 06 November 2009, 09:58:01
De treinen rijden er prima door. Alleen let op met het aansturen van de wissel motor of relais dat alle tongen goed aanliggen. Dat is en was een groot probleem omdat goed werkend te krijgen.
Met een wisselmotor van Lemaco lukt het net. Maar ook niet altijd. Met de wisselmotor van Conrad lukt het niet. Dan heb je eigenlijk al 2 motoren nog per tongbeweging. Dan weet je pas zeker dat alle tongen goed aanliggen.
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: Dpc Fo op 06 November 2009, 10:06:01
Dank Mark, ik ga er Tortoise-motoren onder hangen en ik neem aan dat die de tongen wel goed aandrukken en aangedrukt houden (Tortoises blijven in de eindstand onder spanning staan en oefenen dus constante druk uit).

grtz. Carlo
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: mark7758 op 06 November 2009, 10:25:12
Ik weet niet op dat het probleem oplost. De tongen zijn eigenlijk te dun en moet je de tongbeweging links en rechts van het wissel aansturen zodat beide kanten goed aansluiten. Maar laat maar weten of het wel lukt.
We zijn zelf bezig met het testen of het met 4 conrad wisselmotoren wel lukt.
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: Dpc Fo op 06 November 2009, 10:30:20
Met een beetje mazzel ga ik het dit weekend uitproberen, je hoort het resultaat z.s.m.!
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: mark7758 op 06 November 2009, 10:32:43
Dank. ;)
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: Automatic-rock op 06 November 2009, 13:53:47
Hoi Carlo,
Kijk even in de Miba van november, daar staat een artikel in over de (engelse) wissels van Tillig.

Kan iemand dit artikel toevallig inscannen voor mij?  :-[
Ben zojuist de stad in geweest maar heb het niet kunnen vinden  :-\
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: cor_b op 06 November 2009, 21:22:51
De DKW,s werken prima met Conrad wisselmotoren en ze sluiten goed aan,ik heb er tenminste geen problemen mee.

Cor
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: HSB op 06 November 2009, 22:39:49
Ik heb een engelsman type Baeseler liggen van Tillig en inderdaad wat een gekl..t om dat allemaal goed werkend te krijgen. Deels ook eigen schuld, want had e.e.a. uit moeten testen voordat ik hem op zijn plaats lijmde.

Liep tegen 3 problemen aan: 1 de lipjes onder de tongen waren onvoldoende omgevouwen, waardoor ze over de ondergrond schraapten; 2 de plaatsing van de wisselomzetter luistert heel nauw. Deze 2 punten zorgden beide voor slecht aansluitende tongen. 3e probleem was de slechte (= mechanisch zwakke) uitvoering van de elektrische verbindingen naar het hartstuk.

Dit type wissel noemt Tillig een DKW (doppelt kreuzungs weiche), maar dat stond toen ik er mee bezig was voor mij meer voor Die Kl.te Wissels  ;D.
Maar goed, hij ligt, werkt nu goed en ziet er nog mooi uit ook. (y) Hopelijk werkt het ook nog naar behoren als ik de balast heb aangebracht.

Herman
Titel: Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
Bericht door: FreekH op 07 November 2009, 00:28:06
Carlo, ik heb geen ervaring met Tillig railmateriaal. Maar als ik de reakties hier lees, zou ik als ik jou was in elk geval het sporenplan van het schaduwstation aanpassen zodat je deze Engelse wissels daar helemaal niet nodig hebt. In een schaduwstation wil je geen gekl..t met dingen die niet 99,999 % betrouwbaar werken.

Freek.