BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Sven op 04 November 2009, 13:25:47
-
(schaal H0, 30 x 300cm, 4 modules)
De modules waarmee ik al aan de slag was gegaan en een flink stuk gebouwd had, zullen voor zover mogelijk worden verplaatst naar nieuwe modules. Ik liep namelijk tegen beperkingen aan, zoals beperkte rijmogelijkheid en variatie en te lage modules waar ik de seinen en Tortoise motoren niet onder kwijt kan. Zoals altijd twijfel ik bij elk plan ontzettend, omdat ik niet weet of dat nu juist de goede beslissing is en of ik niets vergeet. Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven wat evt anders kan. Ik heb een aaneengesloten foto gemaakt zoals het nu los op de vier modules ligt. Aan de linkerkant komt een opstelmodule.
Het is een noord-duitse kustplaats met een kopstationnetje. Het station grenst aan de strandpromenade, waar een tram voor het station rijdt (trambaan wel stroomvoerend, maar er is maar 30 cm te rijden, dus die staat alleen maar stil). Treinen die aankomen op spoor 2 en 3 (van boven af gezien) kunnen omlopen via een wissel. Er zullen alleen tenderlocomotieven rijden op een station van dit formaat. Er is ook niet echt ruimte voor op de modules. Wat vinden jullie van het opstelspoor dat van spoor 1 richting loods rijdt? Dit zou een opstelspoor voor wagons kunnen zijn, maar ook locs kunnen hier voorzien worden van water en kolen. Zou zo'n spoor in de praktijk wel gekund hebben? Het is namelijk alleen vanaf spoor 1 te bereiken, maar het is daar juist dat de goederwagens vandaan komen die er na het lossen geparkeerd kunnen worden.
Ik ben benieuwd wat er niet klopt... :-[
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/2e-baanplan.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/2e-baanplan.jpg)
-
Ha Sven,
bij je vorige baan kon je toch ook rondrijden?
(http://svencentral.com/marienbad/weblinks/sporenplan.jpg)
Dat laat je nu helemaal verdwijnen? Je zegt het al, het wordt een kopstation.. maar toch
Ik zie verder dat je de locloods en watervuller moet bereiken via de hoofdbaan terwijl je rechts ervan een rangeerterrein met wissels hebt bedacht.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/2e-baanplan.jpg)
Wat de perrons betreft heb je nu niet meer inhaalmogelijkheden dan je al had. Maar wel meer uitrijmogelijkheid, dat wel.
-
Hee, die is alert! Inderdaad kon je toen rondrijden, maar alleen de hele korte rijtuigjes en lokjes, daar de bocht superscherp was. Ik heb niet genoeg diepte in de kamer om zo'n bocht te maken.
Probleem bij het bouwen is dat ik graag een station, duinen en een vuurtoren erop wil hebben. De duinen is nog wel mogelijk, maar een vuurtoren kan niet langs de spoorlijn liggen. Dat gaat niet samen. Dus door een kopstation te bouwen die tot aan de promenade loopt, kan ik dit voorkomen. Het liefst wil ik een haventje bouwen, maar dan valt er weer weinig te rangeren.
Da's een goede van de hoofdbaan. Ik heb het nu aangepast, wat dacht je hiervan?
Ik word trouwens ongelofelijk gek van baanplannen. Dit is de laatste keer dat ik naar fantasie bouw. Volgende keer gewoon lekker baanplan copieren en aan de slag. Ik ben nu meer aan het plannen dan bouwen. Bouwen is toch echt veel en veel leuker! Als iemand dus een beter idee heeft: graag!
-
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan3.png) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan3.png)
-
Dag Sven,
die kruising komt beetje over als "too much"
Kan toch ook eenvoudiger? En je wilt op kopstation kennelijk ook naar andere sporen.
Vergelijk deze twee. Bovenstaand de jouwe. Onderste een suggestie van mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marienbad.jpg)
(ben ook aan het toveren op een kleine ruimte op m'n eigen baantje) ;D
-
bij mijn suggestie heb je dan wel altijd spoor 1 nodig om bij locloods te komen. maar op het kopstation kun je wel altijd naar andere sporen rijden.
-
Bedankt voor het meedenken, Maarten. Ik word gek van in mijn hoofd, want ik word van het ene na het andere idee heen en weer geslingerd. De wissels rechts is een goed idee, ware het niet dat ik twee rechterwissels heb liggen en niet twee linker. Da's zonde, maar financieel niet onoverkomelijk.
Maar je slaat de spijker wel op de kop met "too much". Ik bedacht me plots dat heel het oorspronkelijke idee: een rustig duinenlandschap waar je genietend naar kunt kijken. Nu wordt het gewoon een standaard tafereeltje en de het landschap komt alleen maar op de achtergrond. Dus ik ging weer helemaal terug naar het beginontwerp, maar nu zonder lokloods en is het station gewoon een tussenstation geworden, waar dagjesmensen uitstappen voor het strand en bos. Weinig banenplan, twee wissels en rails die rechts uit beeld verdwijnt. Kijken we van links naar rechts, is nog wel het begin van dat bos op duinen met een klein huisje, waar het spoor tussen verdwijnt. Rechts daarvan het station met twee sporen, voor het station een klein pleintje met een weg die recht van het station af loopt naar rechts en achter de duinen verdwijnt. Dan een stuk duinengebied dat hoger wordt en tenslotte de vuurtoren. Van het station, over het spoor tot rechts vooraan loopt een wandelpad langs de vuurtoren. Dit is de weg naar het strand. Ik hoop dat het duidelijk is. De tekst bovenaan is 'lampen langs weg'. Ik hou van lichtjes. ;-)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan4.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan4.jpg)
Ik heb de komende weken een paar weken de tijd om dit te gaan bouwen (als er niets onverwachts tussenkomt). Het station is al klaar, de vuurtoren bijna, dus dit hoeft niet al te veel tijd te kosten. Ik wil nu eindelijk wel eens iets afkrijgen, met voorheen 1 dag in de week schiet het niet op. Lijkt dit niet een beter idee?
-
Ha Sven,
ik moet zeggen dat ik ergens blij ben dat je weer terugkeert naar je landschap, want ik vond de platjes daarvan altijd fantastisch sfeervol. Nou kan ik me goed voorstellen dat je ook wat te rijden wilt hebben. Maar er is toch vast wel een combi tussenbeide mogelijk?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marienbad_1.jpg)
Als je de locloods gebruikt om achterlangs het doorgaande spoor al langzaam aan het zicht te onttrekken dan sla je paar vliegen in één klap toch? Effe ruw wat geschetst, met bos links, spoor en weg in bruin. Pleintje voor station met dubbel perronspoor, locloods op zijspoor, en rechtsachter verdwijnend spoor in bos en duinen. En dan plek voor vuurtoren.
-
Maarten, zoals je het nu tekent was het eigenlijk als voorheen, ware het niet dat je het station in het midden hebt gezet en ik had nog een extra spoor naast de lokloods. Het is heel verleidelijk om elke lege ruimte met rails op te vullen. Je ontwerp heeft echter twee problemen: ik kan het station niet draaien, want de achterzijde is gewoon wit karton. Hij moet aan de rechterzijde bijna tegen de achtergrond aan komen. Het tweede punt is dat dit een tussenstation is, dus volgens mij is een lokloods niet te verklaren. Is het er niet te klein voor? Water vullen is ook niet nodig, want dat doet ie aan het einde van de rit. Ik zou het er graag bij hebben, maar een lokloods vraagt gelijk om een belangrijker stationscomplex, volgens mij. In mijn ontwerp ben ik niet overtuigd van de weg die eigenlijk alleen maar naar het station gaat. Maar ik wil m ook weer niet van de voorzijde af laten vallen, zoals in de eerder gebouwde module. Suggestie?
-
Hoi Sven,
'London Calling' schoot door me heen, toen ik jouw nieuwe draadje zojuist zag.
Tjsa 'The Clash', misschien zelfs een beetje van voor jouw tijd.
Enfin, ter zake: je schrijft dat je de volgende keer liever een bestaand sporenplan gebruikt in plaats van zelf iets te verzinnen. Nu zeg ik vast iets heel doms: maar Marienbad bestaat toch juist echt? Of heb je het zo realistisch gemaakt dat ik al tijden in de verondertelling ben dat het echt bestaat?
mvg,
Gert
-
Ik ben van 1970, dus ik volg je. :)
Marienbad is totaal verzonnen, Google is er naar mijn laatste weten ook stil over.
-
hm, zal er nog eens over denken. Ben voor nu effe leeg
-
Volgens mij is een bestaande situatie nemen niet de oplossing voor het probleem. De beschikbare ruimte is vrijwel altijd te klein om enige bestaande situatie na te bouwen. Ontwerpen van een modelbaan(tje) is eigenlijk altijd woekeren met de beschikbare ruimte. Ontwerpen is voor mij juist 'part of the fun', maar dat is uiteraard erg persoonlijk.
Mijn advies; leg het ontwerp een tijdje aan de kant en kijk er over een week of twee nog eens opnieuw naar. Tot die tijd zou je kunnen bouwen aan gebouwen waarvan je zekere weet dat ze op de baan komen. Voor mij is de lol van modelbouwen toch vooral het bouwen en niet het 'spelen' met iets dat af is. Dan beginnen al snel de gedachten aan een nieuwe baan.
Nog even over het (oorspronkelijke) baanplan; misschien nog even terugdenken wat de uitgangspunten voor het ontwerp waren, en wat wil je met je baan als die af is; veel ermee spelen? of toch de lol van het bouwen en daarna een nieuw project?
Marc
-
Sven,
Je kunt je schets eventueel nog uitbreiden met een kleinschalig goederenloodsje om net iets meer mogelijkheden te hebben. Zou hem verder zo laten met veel landschap en weinig spoor. (y)
Herman
-
Marc,
goed plan, maar ik heb er al zo lang over na gedacht, nu moeten er eindelijk beslissingen worden genomen. Daar heb ik altijd wat moeite mee, definitieve beslissingen waarbij je je niet meer kunt bedenken.
Herman,
leuk idee. Waar zou je die plaatsen? Ik kan er toch geen perronruimte voor in beslag nemen, dan staat het de passagiers in de weg. Komt er dan een zijspoortje? Waar staat ie dan functioneel, dwz er moet toch wel een weg bij liggen.
Ik ben het er mee eens en er nu wel uit dat er weinig spoor moet liggen. Rijden met de trein kan ik op het tapijt wel. Het gaat nu om het mooie.
Overigens zijn de nieuwe modulebakken 95% tentoonstellingsgeschikt (de overige vijf procent is wat ik nog over het hoofd zie, maar nog niet weet :-* ), dus volgend jaar "on tour"? 8)
-
Twijffel leidt alleen maar tot betere plannen Sven (y)
Wat mij altijd helpt bij beslissen is terug te gaan naar de uitgangspunten; wat wilde ik ook alweer bouwen? In het ontwerpproces raak je vaak op een ander spoor en komen er van ellerlei dingen bij; dit is leuke, en oh ja dat wil ik eigenlijk ook nog... En zo kom je op een pad terecht waar je niet meer uitkomt.
Sterkte en succes dus...
-
In het ontwerpproces raak je vaak op een ander spoor en komen er van ellerlei dingen bij; dit is leuke, en oh ja dat wil ik eigenlijk ook nog... En zo kom je op een pad terecht waar je niet meer uitkomt.
Helemaal waar! ;D
De goederenloods was een goed idee van Herman. Ik heb er eens een nachtje over geslapen. Als ik het station meer naar het midden verplaatst (dan heeft de trein een beetje aanloop), kan ik het goederenspoor van links erbij laten komen. Straks even proberen!
-
Advies van Marc opgevolgd en deurtjes en raampjes geschilderd. Later in de middag alles aan de kant voor het laatste ontwerp.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan5.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan5.jpg)
Vanaf links gezien lopen er twee sporen de baan af. Zo is het spannender waar de trein vandaan komt. Er zijn nu twee richtingen waaruit de trein kan komen. Ik zou er een keerlus aan kunnen maken voor presentaties. Op dit plaatje is de eerste wissel naar het goederenspoor (spoor 1), maar die heb ik ondertussen alweer omgedraaid. Eerst komt de wissel naar spoor 3, dan spoor 1. Zo heeft spoor 3 meer ruimte, spoor 1 heeft dat niet nodig. Voor het station is een klein pleintje voor de koetsen en omnibussen om te draaien en gaat er een weg naar rechts die samen met het spoor achter de duinen verdwijnt. Er langs loopt in het zand een wandelpad, dat over het spoor gaat (uitkijken!) richting vuurtoren en verder (uit beeld) naar het strand.
Mij lijkt dit het wel. Is dit een logische lay out of ziet iemand nog valkuilen/incorrectheden?
-
Dag Sven,
Dit ziet er veelbelovend uit. Alles mooi in een een ruime boog. (y)
Of het in de werkelijkheid ook toegestaan is/was dat een goederenspoor direct vanaf het hoofdspoor bereikbaar is, daar heb ik wel wat twijfels bij. Waarschijnlijk zou je de loods dan alleen met een zaagbeweging kunnen bereiken, wat in de breedte overigens dezelfde ruimte in neemt. Is spoor 1 het doorgaande hoofdspoor?
Met een achtergrond en frieslijst met verlichting 100% tentoonstellingswaardig?
Herman
-
Herman,
In het boek Modellbahnbetriebswerke van Markus Tiedke (voor wie het heeft, pag. 26) staat een lokalbahn station waar ook van af het hoofdspoor een wissel loopt naar het goederenstation. Ik vraag me af hoe je er anders zou moeten komen, want je moet toch van het hoofdspoor af komen? Het goederenspoor (bovenste) noem ik voor het gemak spoor 1. De perronsporen zijn resp. 2 en 3. Achtergrondplaatwerk is ook al klaar, frieslijsten ook, maar hier hebben ze bij de Engelse Praxis (Focus) geen zelfde "rail" om het dak en de frieslijsten aan te bevestige (je kunt deze zien achter aan de twee linker modules). Die moet ik een volgende keer dan maar in NL bij Praxis kopen of wellicht kom ik 'm hier bij een andere winkel nog tegen. Nadeel van alleen maar ketens hier, als de ene winkel het niet heeft, de ander ook niet. Bevestiging voor de poten zit er ook al op. Verlichting heb ik nog niet gekocht, maar op het verven na is verder alles klaar. In twee dagen heel hard werken gebouwd.
De bevestiging of het 100% tentoonstellingswaardig is laat ik straks aan jullie over. :D
-
Volgens mij is het bij een lokaalbaantje niet ongebruikelijk dat een goederenspoor rechtstreeks, dus zonder wissel naar een kort kopspoortje, op de hoofdbaan uitkomt. Verder lijkt het me zo een goed plan!
-
Twijffel leidt alleen maar tot betere plannen
Ik vind dat wel een mooie tekst voor op een tegeltje...
-
En wat het baanplan betreft: dan gaan we maar bouwen!
-
Wat ik dan toch best apart vind is dat je niet zo heel veel verandert ten opzichte van wat je al had. De wijde bocht van de perrons slaat de andere kant op en er komt een goederenspoor bij. En je verwijdert de keerlus rechts om de vuurtoren. Maar begin je daarom dan "opnieuw"?
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2009/baanplan5.jpg)
(http://svencentral.com/marienbad/weblinks/sporenplan.jpg)
-
Dat klopt, maar ik kwam er niet uit waar nou het dorp moest zijn. En de haven verwarde de hele boel. Planologisch was het niet. Daardoor moest het worden omgegooid. Als ik het begin van een dorpje erbij wilde hebben, werd een kopstation aan de duinen passender. Maar uiteindelijk door de kade weg te halen en het station midden in de duinen te laten liggen, wordt het een stuk rustiger en kan ik weer terug naar het oorspronkelijke plan. Tevens was de aanrijroute van links heel kort en was het een goed idee van jou om het station in het midden te leggen. Wel jammer van het kopstation, maar zoals eerder gezegd, het wordt anders ook zo'n standaard baan.
-
echt standaard wordt het niet, ook om die duinen. Wil ik ook gaan proberen op de een of andere manier.
Maar lijkt me zo sonde dat wat je al gemaakt hebt de prullebak ingaat. De sfeerplaatjes waren echt prachtig al
-
Wel, de duinmodule kun je kopen. Die gaat niet de prullenbak in, maar op eBay. Leuk als huiskamerpresentatie. :) Inderdaad zonde van al het gedane werk, maar ik denk dat ik nog een betere kan maken van al wat ik geleerd heb.
-
Sven,
Op deze manier heb je geen rechtstreekse verbinding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan5b.jpg)
Maar als je oorspronkelijke idee realistisch is, zoals Marc aangeeft, zou ik dat gebruiken, want nog simpelere. (y)
@ Maarten, groot verschil met de oude baan is dat hier 2 natuurlijke verdwijnpunten in zitten. Alleen daarom m.i. al veel beter.
Maak lekker veel foto's van je vorderingen. Als ik af ga op de kwaliteit van Marienbad II, dan wordt het zeker tentoonstellingswaardig.
Herman
-
Herman, bedankt voor het voorstel. Dat heb je knap getruukd! Daar heb ik ook over na zitten denken en uitgeprobeerd, maar het zou betekenen dat spoor 2 en 3 een gezamenlijk perron krijgen, omdat boven spoor 2 de wissel naar spoor 1 ligt en er dus geen plaats meer is voor een perron.
-
Wel, de duinmodule kun je kopen. Die gaat niet de prullenbak in, maar op eBay. Leuk als huiskamerpresentatie. :) Inderdaad zonde van al het gedane werk, maar ik denk dat ik nog een betere kan maken van al wat ik geleerd heb.
haha, past niet zomaar in mijn tafelbaan (8cm hoogte beschikbaar), en erop aansluiten is ook lastig. Ik laat me goed inspireren onder andere door wat jij doet en ga dan zelf enthousiast aan de slag. ;D
-
Als ik af ga op de kwaliteit van Marienbad II, dan wordt het zeker tentoonstellingswaardig.
Dat is zeker, maar dan moeten we denk ik wel met z'n allen het kanaal over richting Chatham. ;)
mvg,
Gert
-
Gezellig!
-
@ Maarten, groot verschil met de oude baan is dat hier 2 natuurlijke verdwijnpunten in zitten. Alleen daarom m.i. al veel beter.
Nee, die zaten er ook al in. De keerlussen lagen buiten het presentatie gedeelte van de modules. Het is nu weer meer als het oorspronkelijke ontwerp, maar nu zijn de Bw en kade weg en is er een goederenoverslag voor in de plaats gekomen. Ik ben over de rust in de modules meer tevreden.