BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ivo R. op 03 November 2009, 19:14:19

Titel: Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Ivo R. op 03 November 2009, 19:14:19
Toen ik vanmorgen naar school ging moest ik voor de spoorbomen wachten. Er kwam een leeg Virm stel langs met een koploper er achter gekoppeld. Kan iemand mij vertellen waarom dit zo was?

Hij kwam langs Harderwijk rond kwart voor 11.

gr Ivo
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: martijn v m op 03 November 2009, 19:40:51
 dat is best vreemd.
Maar ik zag een hele tijd geleden ook eens een virm met een buffel(DM 90) aan de haak.
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Rick op 03 November 2009, 19:43:15
Dat was waarschijnlijk gewoon een overbrengingsrit, dat gebeurt wel vaker.
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: johnny-VIRM op 03 November 2009, 19:54:48
was een overbreng rit van onnen naar haarlem.
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Taigagaai op 04 November 2009, 10:37:15
Waren de 9577 en 4087 zeg ik zo uit mijn hoofd. De 4087 is naar Haarlem overgebracht voor revisie.
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Bob R. op 04 November 2009, 12:34:01
dat is best vreemd.
Maar ik zag een hele tijd geleden ook eens een virm met een buffel(DM 90) aan de haak.
Ook wel eens gezien in Zutphen:
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/Rod79IjVC9I/AAAAAAAACV4/mMsvRj4tNJI/s400/ygp52F8.jpg)

(http://lh6.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/Rod79YjVC-I/AAAAAAAACWA/kB3X1i2wt48/s400/ygp52FB.jpg)
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Ivo R. op 04 November 2009, 19:13:40
oke bedankt voor de reactie.
Maar dan ben ik nog wel benieuwd waarom ze daarvoor een heel treinstel moeten gebruiken,
en niet gewoon een losse lok met koppel wagen?

als er nog meer mens zijn met foto's van aparte samenstellingen op het spoor, ik ben benieuwd!

gr Ivo
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Peter Gootzen op 04 November 2009, 19:17:33
Die vraag kan ik vrij makkelijk beantwoorden. Ik denk dat ze in Onnen niet direct een NSR-lok hebben rondstaan. Als er dan een losse lok heen moet, is dat weer een extra losse rit, en extra ritten kosten geld. En dan moeten er ook nog toevallig koppelwagens en remwagens in Onnen aanwezig zijn. Is dat niet het geval, dan moeten deze ook eerst naar Onnen gebracht worden. Vaak is het dan eenvoudiger en sneller om gewoon te slepen met een treinstel.

Mvg, Peter
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Thom op 04 November 2009, 20:03:49
Zowieso heb je voor treinstellen met een hoog hangende automatische koppeling geen koppelwagen nodig, maar een sleepkoppeling.

Maar uiteindelijk is dit een stuk sneller, want die sleepkoppeling hebben ze in Onnen ook niet en die moet dus ergens vandaan komen, en hier heb je alleen een Mcn voor nodig en karren maar...

En wat maakt het uit of er een lok voorstaat, of een ander type treinstel. Beide is het in staat om trekkracht te leveren...
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Bart Mestrom op 04 November 2009, 20:41:43
Het is zelfs al een paar keer geweest dat er 2 koplopers een dm'90 in opzending meenamen.

Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: mDDM op 04 November 2009, 21:45:25
DM'90 en ander modern dieselmaterieel zonder blokkenrem wordt per definitie verdacht van detectieproblemen. Door onvoldoende electrisch contact tussen wiel en rail wordt de spoorstroomloop dan niet kortgesloten en de trein niet gedecteerd. Daarom zijn op de diesellijnen andere detectiesystemen ingebouwd, vooral assentellers. OMdat op de electrische lijnen geen assentellers liggen, moet DM'90 daar gesleept worden door materieel dat wel goed gedetecteerd wordt, of DM'90 moet met meerdere gekoppelde stellen rijden.
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: johnny-VIRM op 05 November 2009, 03:25:42
Waren de 9577 en 4087 zeg ik zo uit mijn hoofd. De 4087 is naar Haarlem overgebracht voor revisie.
Bijna goed, de Virm is de 9547 en die moest ook voor nawerk naar haarlem, dus 1+1.......
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: Taigagaai op 05 November 2009, 10:19:46
Ook wel eens gezien in Zutphen:
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/Rod79IjVC9I/AAAAAAAACV4/mMsvRj4tNJI/s400/ygp52F8.jpg)
Dit waren de onderhoudslagen van de stellen die op de Maaslijn reden en voor onderhoude naar Zwolle overgebracht moesten worden. Dit werd altijd door een VIRM gedaan, die toch niet nodig was op dat tijdstip. Vanaf 13 december dit jaar zal er gependeld gaan worden tussen Zwolle - Deventer - Enschede met een ICM en een DM'90.
Titel: Re:Virm met koploper aan de haak!?
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 05 November 2009, 12:16:48
Een VRIM VI met plan T is ook wel leuk, eens op volle snelheid door Leiden Centraal zien komen.

De bekende 80409 Nijmegen-Zwolle en 80410 Zwolle-Nijmegen die zo'n beetje het hele NSR DM90 tijdperk hebben gereden waren ook altijd mooi. Die heb ik heel veel gezien en het werd helemaal leuk als syntus ook een DM90 in Nijmegen afleverde om mee te geven naar Zwolle. Een tijd lang werd deze trein gereden door het achterste stel dat als trein 2063 uit Den Haag kwam. Deze trein werd gereden door de DDIRM IVtjes met extra eerste klas, de 8498(ex. 8432 en werd later VIRM 8632) en 8499(ex. 8433 en werd later VIRM 8633).

Voor deze trein werd een enkele keer ook wel eens een plan T of DDIRM III ingezet en later in het VIRM tijdperk is volgens mij een VIRM VI planmatig geweest.

3x plan V met 2x DM90 heb ik ook wel eens door Nijmegen Dukenburg zien rijden had toen iets met werkzaamheden op de Maaslijn te maken maaar welk jaar dat ongeveer geweest is zou ik echt niet meer weten.

DM90 reed trouwens ook wel eens als IC tussen Nijmegen en Arnhem als de IC uit Den Helder weer eens meer als 10min vertraging had en daardoor in Arnhem keerde richting Den helder en niet naar Nijmegen kwam. Dan werd er nog wel eens een pendeltrein geregeld waarvoor ook een op reserve staande DM90 wel eens op mocht komen draven.

Groetjes Michiel