BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: janw op 03 November 2009, 17:34:48
-
Zie de volgende enquete op:
http://www.alaskarails.org/whats-hot/S-160.html
De vraag daar is dus hoeveel belangstelling er zou zijn voor een H0-model van een 1D stoomloc als gebruikt door het Amerikaanse leger. (Vermoedelijk) deze locs reden na de bevrijding ook in Zuid-Limburg, zie o.a. het boek 'Op de Stoomlocomotief' van oud-machinist G.J. Paulus (De ALk, 1985), die ze omschrijft als 'als gieters lekkende Amerikanen'.
-
Leuk initiatief (y)
Meer info over dit loctype, is ook te vinden in de Waldorp, 7e druk,blz; 392.
Gerrit F
-
Leuke tip . Bedankt hiervoor .
Jos
-
Deze lok is al jaren te koop als kit bij DJH.
Zie hier (http://www.djhmodelloco.co.uk/prodloco.asp?ProdID=3073)
mvg,
Ivo
-
Informatie over de inzet van deze en andere USATC locs in Nederland is ook te vinden het boek "NS-locomotievendepot Heerlen - Stoom in de Mijnstreek" van Martin Zijlstra (Uquilair, 2000), blz 127 - 130.
Grtz,
Ton
-
Deze lok is al jaren te koop als kit bij DJH.
Das een goeie.
Dom, ik altijd maar kijken naar de optie: Nederland :-[
Dank voor de tip. (y)
Gerrit F
-
Deze lok is al jaren te koop als kit bij DJH.
Zie hier (http://www.djhmodelloco.co.uk/prodloco.asp?ProdID=3073)
mvg,
Ivo
Nadat jij dat aan mij vertelde zit dat nog steeds in mijn hoofd ;D
Lijkt mij een leuk ding om even af te wijken van het thema, maar wel verantwoord ;D
Grts
-
Er komt een Europese versie en een amerikaanse . Niet allen beletterd maar ook zonder .
De lok krijgt diecast en plastik onderdelen , de motor en vliegwiel zullen in de ketel en de overbrenging in de vuurkist ondergebracht worden . Zal DCC en geluid voorbereid zijn .
Is alleen te krijgen als r-t-r model .
Bron : Patrick Durand , Alaska
gr Jos
-
En wat zou de prijs van zo`n gebouwd model zijn?
Grts
-
zo te horen van Patrick nog onbekend .
gr Jos
-
@Gerrit: Waldorp heeft het volgens mij niet over deze locs, maar over de NS 4651, en dat is een eenling, inderdaad een Amerikaan, maar gebouwd ten tijde van WO1, daarna opgenomen in het PLM-materieelpark, en via omzwervingen in WO2 na de oorlog even opgenomen geweest in het park van NS.
Hier gaat het om een ander type, ontwikkeld tijdens WO2, waarvan er geen in het NS-park opgenomen zijn geweest. Ze reden in Zuid-limburg toen het Amerikaanse leger daar de treindienst organiseerde, en zijn met dat leger weer vertrokken. Zuid-Limburg was in 1944-45 een schakel in de Geallieerde aanvoerlijnen van de Antwerpse haven naar het front in Duitsland. De treindienst was er wild georganiseerd, in een Amerikaans 'Dispatch'-systeem, zonder vaste dienstregeling maar ad hoc centraal opgesteld. Zie voor een fascinerende beschrijving van deze periode het bovengenoemde boek van G.J. Paulus (dat ten onrechte min of meer vergeten lijkt).
Hier is de afbeelding van de site van die enquete:
(http://www.alaskarails.org/whats-hot/S160_as_delivered.jpg)
Afbeeldingen uit de Nederlandse periode zijn heel schaars. Er staan er een paar in M. Zijlstra, NS-Locomotievendepot Heerlen, p. 124, 128, 136 en ik herinner me ook een foto van zo'n loc bij of onder een zware hijskraan, maar weet zo gauw niet meer waar die staat.
-
Het boek van Waldorp kent meerdere edities. In de zevende gewijzigde druk uit 1986 staat op pagina 392 ook een mooie foto van deze lok, die gewoon wordt aangeduid als 1D - Lokomotieven van het Amerikaanse leger. Een nog mooiere foto staat op pagina 355 van de allerlaatste editie uit 2005. In dit boek wordt een pagina's daarvoor ook de NS 4651 vermekd, maar dit is een amerikaanse lok uit de 1e wereldoorlog, welke in Frankrijk heeft gereden, zoals je ook al meldt.
mvg,
Ivo
-
OK --ik heb inderdaad de 5e druk van Waldorp. Sorry Gerrit.
-
Ach, Ivo tB haalde het ook nog weer even aan.
Kan helaas niet gaan quoten of een afbeelding uit het boek gaan plaatsen.
Voordat ik het weet, dendert er een grijnzende bestuurder met een Zamboni over me heen..... ;D
Ik heb ondertussen, het Utrechts Archief nog even met diverse zoektermen bestookt, echter zonder resultaat.
Maaaaar....even mijn eigen archiefje doorgesnuffeld, ik wist ik eerder ergens nog een plaatje had gezien.
Gevonden! Je kunt die vinden op de site van "The Londen & North Eastern Railway (LNER) Encyclopedia".
Hier de link van de The USATC S160 2-8-0s (http://www.lner.info/locos/O/s160.shtml) ;D ( is overigens de zelfde prent als die van Alaskarails)
De site is echt de moeite waard om een lekker voor te gaan zitten.
Veel kijk en leesplezier. ;)
Grtz,
Gerrit F
-
eigenlijk zou lima een modelletje van deze loc uit moeten brengen, dan is zelfs de fabrikant historisch correct :P
-
Wat dan wel weer jammer is, Lima komt uit Italië en Lima Locomotive Works (http://en.wikipedia.org/wiki/Lima_Locomotive_Works) zaten in Amerika.
Dit buiten het feit, dat Italië op dat moment nou niet bepaald pro-Amerika was.
Hier (http://www.cvr-extra.wanadoo.co.uk/s160atloughborough.jpg) nog een mooi plaatje.
Gerrit F
Aanvulling:
Hier (http://www.railalbum.co.uk/steam/usatcs160-1.htm) nog een site met prachtige platen en info.
-
Heb op de site aangegeven zeker interesse te hebben als het model betaalbaar wordt. Hoewel nauwelijks inzetbaar bij NS toch een machine die ik erg mooi vind en graag zou willen hebben.
Eelco
-
In principe heb ik ook belangstelling.
SK
-
Iedereen met belangstelling zou er goed aan doen deze hier even kenbaar te maken:
http://www.alaskarails.org/whats-hot/S-160.html
-
Jan,
Mijn belangstelling kenbaar gemaakt. Goede tip
mvg,
Ivo
-
Ik heb me ook maar even als belangstellende opgegeven, want als tpIIIa fan vind ik het juist erg leuk om locs uit de verschillende landen te combineren, ondanks dat deze echt maar heel kort in NL gereden heeft.
Sander
-
De initiatiefnemer van dit project (uit Alaska) verstuurt de onderstaande aankondiging. Het project loopt dus. Mensen die scans van foto's kunnen en willen leveren, worden uitgenodigd dit te doen.
Fellow modelers and collectors:
The response to the s-160 model survey continues to grow. In the past 24 hours there have been 28 new responses. As of today there have been 209 respondents world wide with informal requests for over 250 units. I am now forwarding all responses to parties responsible for the project development.
First thank you for participating in my informal survey which is ongoing. The U.S. Army Transportation Corp S-160 Consolidation 2-8-0 locomotive, as many of you know, saw wide distribution and many years service around the world. My personal interest are the 12 units that formed the 550 class on the Alaska Railroad.
Your comments on the survey are very important to the planning process. Please send photos of specific prototypes and special features you might like to see produced and I will have them forwarded until such time as the manufacturer is ready to announce the model and an official discussion Forum for the s-160.
So far I have photo files of S-160 locomotives from the following countries. Alaska USA, Tennesee USA, England, China, Turkey, Greece, Poland.
While I am not at liberty to name the source for the proposed HO scale model, I wanted you all to know this is a serious effort. I have been authorized to offer this statement for your consideration.
The project for the H0-scale S-160 was scheduled to be started in 2009, but due to the current economy slow-down it will be postponed a few months.
Meanwhile, we are collecting all available data for all commercially interesting versions.
We believe that a good knowledge of the prototype, combined with an accurate modular project, will allow for many different versions without major tooling changes.
The model will feature die-cast and plastic parts; motor and flywheel will be concealed in the boiler, and transmission will be hidden into the firebox.
Of course it will be DCC and Sound ready, however we haven't yet decided if these features will be factory-installed.
The model will be available only as R-T-R. An undecorated version will be marketed for those wishing to modify it to depict a specific prototype.
We also plan to open a specific discussion Forum on our website, so people will be able to exchange their knowledge and even custom-made parts.
I am just the guy who volunteered to take the survey information in hopes of seeing this happen.
Patrick J. Durand, Wasilla, Alaska
-
Hm, dat is vrijwel exact de mail die ik in april 2009 ontving toen ik aangaf belangstelling te hebben. De nieuwe toevoeging is dat er nu aantallen genoemd worden. Er lijkt dus wel beweging in te zitten, maar ik denk niet dat het allemaal snel zal gaan. We wachten rustig af.
-
Nee, volgende week zal het niet worden. Maar het is wel goed om het onderwerp ook hier een beetje levend te houden: wie weet komt-ie d'r.
-
Zou mooi zijn, het is een stoere machine die weliswaar nooit bij de NS heeft gereden, maar een beetje creatieve modelspoorder verzint daar wel wat op.. ;)
-
Misschien niet bij de NS, maar wel op het nederlandse spoorwegennet en daarom heeft deze ook een behandeling gekregen in de verschillende drukken van het boek van Waldorp.
Overigens zie ik maar 250 potentiele bestellingen genoemd. Dat belooft niet veel goeds voor de prijs en is mogelijk de DJH goedkoper.
mvg,
Ivo
-
Oeps,
Foutje, moet volgende keer beter uit mijn doppen kijken...
Mvg, Mark
-
@Mark: Om de Engelse Austerities gaat het hier dus helemaal niet, voor alle duidelijkheid, maar om de Amerikaanse 1D machines te zien op p. 1 van dit draadje.
De site die je noemt is natuurlijk wel erg goed, maar dat staat hier los van.
-
Misschien niet bij de NS, maar wel op het nederlandse spoorwegennet en daarom heeft deze ook een behandeling gekregen in de verschillende drukken van het boek van Waldorp.
In het boek over het depot Heerlen van Martin Zijlstra is te vinden dat de Amerikaanse loc 2526 (nummer is een gokje, ik heb het boek niet hier ;)) ter beschikking van het depot Heerlen is gesteld en dat er door NS-personeel met deze loc is gereden. Dit heeft in een korte periode plaatsgevonden, na 17 september 1944 (bevrijding Heerlen) en ergens in 1945.
-
In dit draadje is de belangstelling gepeild voor een USATC lok S160, die ook in de Waldorp wordt besproken en in elk geval in 1944 in Zuid Nederland heeft rondgereden. In de Roco nouveauté's 2014 staat deze lok aangekondigd voor verschillende spoorwegmaatschappijen.
mvg,
Ivo
-
Parbleu, komt Roco met deze stomert? Dat is wel een leuk nieuwtje!
edit: inderdaad ja. http://www.roco.cc/de/productsearch/0-0-0-2-1-400-0-002001/products.html
Maar 399 euro is wel behoorlijk aan de prijs.
Eelco
-
Ja dat is em. Past goed bij de 1948 :)
-
Parbleu, komt Roco met deze stomert? Dat is wel een leuk nieuwtje!
Het was in het Roco 2014 draadje al gesignaleerd, maar ik vermoedde al dat de echte liefhebbers dat nog niet hadden gezien.
mvg,
Ivo
-
Ik had hem al wel gezien maar de prijs nog niet, ik ben ook geen liefhebbert want alleen naoorlogs.
-
Als er belangstelling is voor een echte:
http://www.youtube.com/watch?v=MUJraKBhJ8Y
Er zijn meer Youtube filmpjes van de recente ritten van de gerestaureerde S160.
Mvrgr
Koopmans
-
In 1998 heb ik er 1 zien rijden bij de North Yorkshire Moors railway, de 2253
(http://spoorwegfoto.nl/pickering1.jpg)
Jaren later (2004) stond ze aan de kant:
(http://spoorwegfoto.nl/moors26.jpg)
-
D'r staan er ook een paar weg te roesten in Griekenland.
-
De PKP had ook een sloot van die dingen. Detoneert lekker tussen t duitse spul, dus doe mij dr maar eentje. http://plumbloco.smugmug.com/Trains/Poland1974/i-jM3P5n2
-
Ik weet niet of dit enkel toegankelijk is voor Feestboekgebruikers, zo ja, mijn excuus, zo nee, heel veel S160
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.275596659132131.74085.124751094216689&type=1
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.138815702810228.19184.124751094216689&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.523415331016928.121436.124751094216689&type=3
En de hoofdmap met volgens mij alle loc's die in Hongarije gereden hebben:
https://www.facebook.com/pages/Hungarian-locomotives-Magyar-mozdonyok/124751094216689?sk=photos_albums
Ook veel bolle neuzen ;)
-
De eigen S160 van de NYMR is recent verkocht omdat de leiding het ding niet wil hebben, echter .......... ze huren wel een andere...... :-\
Praktisch loc. Aankoppelen en sleuren......... zijn ze goed in 8)
-
KISS... ;D
-
ik ben ook geen liefhebbert want alleen naoorlogs.
Deze is toch na oorlogs? In 1944 gekomen en nog jaren in Europa rondgereden. Ok niet veel meer in Nederland.
mvg,
Ivo
-
Volgens mij bedoelt hij dat de loc alleen na-oorlogs inzetbaar is en hij vermoedelijk alleen vooroorlogs rijdt. ;)
Het zou wel een leuke loc zijn voor een 'what if' scenario. Olijfgroen staat 'm niet slecht volgens mij ;D
Eelco
-
Ik bedoel dat ik naoorlogs rij en het ding volgens mij toen Nederland al weer uit was.
-
Was in'45 al weer verdwenen. Konden Patton maar net bijhouden. Heeft/hebben ook nooit een Nederlands nummer gehad/gekregen.