BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: mpol op 03 November 2009, 16:50:57
-
Met het binnekort uitkomen van Plan N (Heris) en stalen D (LSM) wil ik eens kijken of ik tot een leuke int samenstelling in model (DC) kan komen welke ingezet kan worden op onze clubbaan.
Na wat zoeken vond ik op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanKN.aspx de D67 zoals deze reed in 1966 tussen Emmerich - Arnhem - Amsterdam.
Samenstelling als volgt:
loc - B (NS) - WLAB (CIWL) - WL (CIWL) - WLAB (CIWL) - D (NS) - AB (FS) - Bc (NS) - AB (FS)
loc kan, naar ik aanneem, zowel NS 1100, 1200 of 1300 zijn.
B (NS) lijkt me een plan D -> Roco
D en Bc worden dus nog op de markt gebracht, dus dat is nog even geduld hebben.
Tot zover is alles nog wel duidelijk.
De FS AB-tjes is dan eerste vraagteken, komt de A.C.M.E. 50037 hiervoor in aanmerking??
En de WLAB en WL? Moet ik hiervoor bij Rivarossi zijn?
Hopelijk is er hier iemand op het forum die hierop het antwoord weet.
grt,
Marcel
-
Hoi Marcel,
Voor de FS bak denk ik dat je eerder een bruin rijtuig nodig hebt. Dat grijs is volgens mij later dan 1966 ingevoerd. Volgens mij is ACME 50124 een rijtuig wat in 1966 beter in D67 zou passen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acme_50124.jpg)
Jeroen
-
@ Jeroen
Okay, vind ik ook wel wat hebben ;)
Nu CIWL gedeelte nog zien op te lossen :-\
grt,
Marcel
-
Ja, dat vind ik ook altijd lastig spul, die CIWL bakken!
http://www.spoorinfo.nl/ciwl/ciwl4.htm
Hier vind je in ieder geval een staatje met slaaprijtuigen van de CIWL met hun bouwjaar.
Hopelijk kan dit een eerste aanzet zijn om tot een juist type te komen. En dan nog uit zien te zoeken welk type dan weer in model te verkrijgen zijn.....
Jeroen
-
Lang niets meer met dit topic gedaan, maar nu plan N er toch zit aan te komen, toch maar weer de draad opgepakt....
@jeroen
Met gebruik van CIWL site zouden volgens mij de volgende types WLAB in aanmerking komen:
type UH en type MU.
Van de MU is er een serie gebouwd in 1964 met de nummers 4776-4785.
ACME gaat met art. nr. 50590 er een MU uitbrengen voor tpIII (in de catalogus staat een foto van dit rijtuig met het nummer 4776)
Roco heeft met set 44050 het type UH uitgebracht, maar deze zijn, voor zover ik heb kunnen zien, voor tijdperk IV/V. Is evengoed een optie.
Vraag is dan alleen welk type er gebruikt werd.....
Nu nog eens kijken wat ik aan modellen voor de WL kan vinden.
grt,
Marcel
-
Verder bordurend op eerder bericht, bij LSM wordt er een WL type Yb onder nummer 49151 aangekondigd en zou in I/2010 een set met type F worden uitgebracht. Is een set van 3, art nr. 49122.
Alles bij elkaar zouden er dan de volgende rijtuigen in de samenstelling (kunnen?) zitten:
Roco 44282, Roco plan D B.
ACME 50590, CIWL WLAB MU (2x) of Roco 44050, CIWL WLAB UH (2 uit set van 4, behoeft ws wat aanpassingen ivm tijdperk).
LSM 49122, CIWL WL F (1 uit set van 3) of LSM 49151, CIWL WL Yb.
LSM 44152 (?), NS stalen D.
ACME 50131, FS Tipo 1957 ABz (2x).
Heris 122110, NS plan N Bc.
Als loc kan gebruit worden Roco 63655, NS 1100
Enige vraag die dan nog blijft bestaan is of bovenstaande een beetje conform de realiteit is.
Grt,
Marcel
-
CIWL blijft inderdaad lastig om te achterhalen.
Type F zou ik niet gebruiken. De F stond niet voor niets voor Ferry.
Rijtuigen waren voornamelijk tussen Brussel/Parijs en Londen onderweg.
Kijk ook eens op http://www.maltoni.co.uk/ciwl.html voor meer informatie.
Ik zou het houden op de types Y, misschien een P of een MU.
Voor de Italianen zou ik de volledig bruin gekleurde wagens nemen. Grijs werd pas geintroduceerd in de jaren 70. Een twee kleuren bruin zou, hoewel na 1956 niet meer toegepast, nog kunnen omdat ze tot in de jaren zestig nog zo rond reden.
Als iemand mij op het spoor kan zetten van degelijke CIWL informatie dan houd ik me aanbevolen.
-
bedankt voor info, CIWL is lastig :-\ maar wel erg interessant.
2 kleuren variant van FS wagens spreekt mij idd wel aan, speel dan ook met idee om er van elk 1 in samensteling op te nemen.
grt,
Marcel
-
Zeker ook interessant.
Niet helemaal een antwoord op je eerste vraag maar in de zomer van 1962 was de samenstelling als volgt:
D67
CIWL-WLAB(Roma-Basel-Amsterdam), FS-AB(Roma-Basel-Amsterdam),NS-D(Genova-Amsterdam),NS-Bc(Ventimiglia-Amsterdam),NS-AB(Ventimiglia-Amsterdam)
Retour in de D68 was de volgorde:
CIWL-WLAB,FS-AB,NS-D,NS-Bc,NS-AB.
Van en naar Oberhausen zat er overigens nog een rijtje Büm's, een FS-Bc (ook verkrijgbaar bij ACME), een CIWL-WLA en een CIWL-WLAB bij.
Het grootste gemis in het naar internationaal model rijden is naar mijn mening de NS plan K. Dit was destijds bij uitstek het rijtuig in het internationale verkeer.
Wie o wie neemt de uitdaging aan? Artitec? LS?
-
Nu ook Plan K er bij Elotrack aaan zit te komen, wordt het kennelijk steeds makkelijker om deze D-trein samen te stellen. Zijn jullie nog verder gekomen met de CIWL rijtuigen?
jeroen
-
Hangt er van af hoe je dat bedoeld.
Qua beschikbaarheid van materieel zijn er voor TpIII natuurlijk de volgende opties:
De MU is beschikbaar bij ACME echter pas na 1964 inzetbaar.
De P is er geweest bij LS en Heris en nu alleen nog in Tp IV beschikbaar.
De Y zit er aan te komen bij LS.
De U-Hansa is er in Tp III helaas nooit geweest. Roco heeft ze ooit in Tp IV uitgebracht.
Had de hoop gevestigd op de aankondigingen van de Riviera Express bij Roco, helaas geen slaapwagen terwijl die er wel degelijk in zat.
Welk type er nu exact in de Riviera Express heeft gezeten weet ik echter niet.
Maar Jeroen, inderdaad, met het uitkomen van de Plan K (moet het nog zien overigens), de beschikbare Plan N en de Artitec stalen D wordt het nabootsen van het internationale treinverkeer wel steeds eenvoudiger