BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeroen1975 op 27 November 2006, 21:51:01
-
Geachte heren
Ik ben bezig met een stukje hoofdbaan àla Gotthard / Lötschbergpas. Daar rijden ze soms ook wel eens rechts. Maar hoevaak gebeurd dit. Ik zit namenlijk te denken om bij mij in model ook een dubbel enkelspoor systeem te maken. Alleen als het rechts rijden zeldzaam is dan denk ik dat ik het niet ga maken.
Alvast bedankt voor de moeite
Groetjes
-
Ik kan je een antwoord geven voor de Lötschberg: behoorlijk vaak. Dat heeft te maken met de RoLa-treinen. Door deze treinen is in de tunnels maar één spoor berijdbaar in verband met het benodigde grotere profiel. Dat betekent dat op de tijden dat een RoLa rijdt, de overige treinen in de tegenrichting over het andere spoor zullen moeten. Dat kan dus wel eens het rechterspoor zijn. Daarbij halen snelle treinen zoals de Cisalpino wel eens het een en ander "vliegend" in, wat ook tot rechts rijden leidt.
-
Lötschbergpas. Daar rijden ze soms ook wel eens rechts. Maar hoevaak gebeurd dit.
Soms ::) houd op schei uit, dagelijkse praktijk :( soms wordt ik te Blausee-Mitholz tot wanhoop gedreven >:(
Wesley heeft aan den lijve ondervonden wat Rola-tijd is ;D dat heeft hij keurig beschreven. Die treinen worden trouwens SIM-Zügen genoemd. Te Blausee-Mitholz wordt komende vanuit Frutigen dan rechts gereden.
Is een spoor buitendienst voor onderhoud...... dat wordt er ook rechts gereden. Ja ook als het verder op weer dubbelsporig berijdbaar is maar er geen noodzaak is voor doorwisselen.
Bij bediening van Blausee-Mitholz wordt in het hoofdspoor gerangeerd. Zolang er niet uit twee richtingen te gelijk treinen onderweg zijn wordt het treinverkeer over één hoofdspoor afgehandeld. Komende vanuit de richting Kandersteg wordt dan rechts gereden.
Twee foto's van dezelfde trein op twee op elkaar volgende dagen:
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6743_RJ.jpg?t=1164669306) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6743_RJ.jpg?t=1164669306)
Donderdag 27 oktober 2005 komt een Euro-City getrokken door de SBB Cargo Re 484 014 rechts door Blausee-Mitholz.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6820_RJ.jpg?t=1164670091) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6820_RJ.jpg?t=1164670091)
Een dag later komt dezelfde Euro-City met dezelfde lok op linkerspoor door Blausee-Mitholz.
Op beide dagen wordt er gerangeerd in het hoofdspoor. Echter op vrijdag is een houtsnippertrein verlaat. Rangeerbeweging moet wachten op beide treinen. Let op het dwergsein links, dat staat dus groen. De Re 10/10 bevind ter hoogte van mijn broekspijp op het moment dat ik de camara afdruk. Liep mij dun door de broek want dit was mijn laaste kans de Euro-City op linkerspoor te fotograferen (was nl laaste dag van mijn vakantie).
Maar Jeroen ga gerust ook rechts rijden, gebeurt elke dag op de Lötschberg.
-
Merci
-
Hallo Jeroen
Het links of rechts rijden heeft niet alleen met SIM-Treinen te maken. Beide sporen op de Lötschberg en Gotthard zijn ingericht om links en rechts te berijden, dus kan ook ivm onderhoud, storing, humeur van de Fahrdienstleiter te maken hebben. Met SIM-Treinen (Simplon InterModal-treinen) MOETEN we deze slalom maken, wat niet altijd even makkelijk is als er meerdere SIM's onderweg zijn. Dan moet je wachten op je beurt, en het remmen van een 1700 ton's goederentrein is in 27 promille naar beneden niet altijd even makkelijk.
Groeten uit Zwitserland
Bas
Lokführer BLS, Depot Spiez
-
Hallo,
Een paar jaar geleden was men nog bezig om het reeds door jullie genoemde ene spoor tussen Fr en K. geschikt te maken voor die SIM treinen.We reden toen dan weer links,dan weer rechts.Voor de overloop wissels stonden speciale borden,om de Mcn erop te attenderen,dat "zijn SIM trein "zou gaan overlopen.
Inmiddels is eea weer klaar,en mijn vraag is ,of die borden er nog staan?
Grusli, Peter ;)
-
Mss nog wel even leuk om een situatie te laten zien. Het zijn dia's, ik heb geen super dia-scanner maar het is toch wel toonbaar.
Op een regenachtige middag registreerde het volgende.
Ik had een goederentrein gehad door Blausee-Mitholz met Schiebe-lok (opdruk-lok). Als regel komt een Schiebe-lok als losse lok weer terug. Te Blausee-Mitholz zie je kijkend naar Kandersteg al wat daar vandaan komt en dat komt 6 minuten later bij je langs. Kijkend naar Kandersteg zag ik de losse lok met vlak daar achter de IC rijden. Ze reden dus gelijk op over beide sporen.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/dubbel-1.jpg?t=1164707522) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/dubbel-1.jpg?t=1164707522)
6 minuten later zag ik op Blausee-Mitholz de twee voorseinen een seconde na elkaar op groen vallen en ik wist precies hoe laat het was :D ;D
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/dubbel-2.jpg?t=1164708127) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/dubbel-2.jpg?t=1164708127)
Een jawel een halve minuut later verscheen op rechterspoor de losse lok op de voet gevolgd door de IC die regulier linkerspoor berijdt.
Samen hebben ze het hele traject van Kandersteg tot Frutigen zo gereden 8)
-
Hallo,
Een paar jaar geleden was men nog bezig om het reeds door jullie genoemde ene spoor tussen Fr en K. geschikt te maken voor die SIM treinen.We reden toen dan weer links,dan weer rechts.Voor de overloop wissels stonden speciale borden,om de Mcn erop te attenderen,dat "zijn SIM trein "zou gaan overlopen.
Inmiddels is eea weer klaar,en mijn vraag is ,of die borden er nog staan?
Grusli, Peter ;)
Hallo Peter
Er staan nog steeds SIM-verbodsborden en er hangen als extra seinen om de Lokführer duidelijk te maken dat zijn fahrweg niet SIM-tauglich is. Dat zijn die paarse knipperende lampen die er hangen. Tevens moeten we ons met SIM-treinen in Frutigen, Lalden, Simplontunnel en Preglia aanmelden in Kandersteg via de radio.
Groeten
Bas
-
Die paarse lampen heb ik niet gezien toen,mss waren die er in mei 2001 noch niet . ;)
Alleen maar de bekende oranje zwaailichten.
Gelukkig heb ik hier de speciale uitgave vanEisenbahn Journal over de BLS,om te kunnen nagaan waar jullie het over hebben. ;)
-Peter ,die zojuist op de webcam van K.gezien heeft,dat ook daar het zonnetje schijnt.
-
Bedankt allen voor dit mooie nieuws. Knutsel inspiratie genoeg weer voor de kerstvakantie.
En ik zie dat ik toch wat vaker naar CH moet komen :)
-
Hallo Mensen,
Ligt er al sneeuw op de Nord / Sud rampe???
Gr Arnout.
-
Iig nog niet in Kandersteg bij het station , Arnoud. :D
-Peter
-
als het er maar over 4 weken ligt.
Welk eisenbahn journaal is dat waar jij het over hebt?
Gr ArnouT.
-
Dat is een uitgave van E.J. van 1998,Arnoutttt, ;)
Zeer toepasselijk in de Bahnhoffsbuchhandlung in Kandersteg gekocht,een heeeel klein winkeltje op 5-2001.
ISBN 3-89610-023-8.
-Peter
-
IK KEN HET WINKELTJE. hEB ER OOK WAT GEKOCHT.
-
jOHAN,
iS ER OOK EEN MODEL VAN DIE rE 484???
gR ARNOUT.
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/Clip0003.jpg?t=1164797390) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/Clip0003.jpg?t=1164797390)
Het SIM-bord op de Kanderbrücke bij Frutigen. Hier moet Bas zijn SIM-trein aanmelden. Doet hij dat niet dan krijgt hij bij het volgende sein een rode pit voor zijn neus ;D
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_2824_RJ.jpg?t=1164762174)
De borden bij overloopwissels voor SIM-treinen.
Die paarse lampen heb ik niet gezien toen,mss waren die er in mei 2001 noch niet . ;)
Alleen maar de bekende oranje zwaailichten.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/Clip0002.jpg?t=1164762275) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/Clip0002.jpg?t=1164762275)
Onder het groene voorsein het paarse licht wat hier knippert.
Ik heb er lang naar lopen zoeken maar uiteindelijk in een video opname een bruikbaar shot gevonden. Deze foto is dus een uitsnede uit een videoframe.
Deze paarse seinen zijn er van het begin af (2001) geweest.
@Arnout Rail-Top komt er mee.
-
Klopt Arnout,die borden heb ik gezien.Ik herken ze nu.De paarse lampen zijn mij niet opgevallen blijkbaar,of ik kon ze als reiziger niet goed zien.
Groeten,Peter
-
zijn die seinen er ook in model (Microscale)???
Dan kan ik er een paar op mijn baan planten.
Johan,
Ik zit op de Cisalpine uitvoering te wachten.
Gr Arnout.