BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: erik luppens op 30 October 2009, 14:08:58
-
Ik ben sinds kort overgestapt van fleischmann op marklin.
Kan iemand mij verklaren waarom ze zulke rare maten hanteren voor hun rails?
Ik heb op de achterzijde van de baan een l;ang recht stuk, nu wil ik daar nog een extra baan naast leggen, dus in rechte stuk twee wissels geplaatst, maar ontstane ruimte tussen uiteinde twee wissels is onmogelijk op te vullen met de standaard maten rail.
-
Het is maar wat je rare maten noemt.
Elk merk heeft zijn eigen railgeometrie en over het algemeen is dat zo ontworpen dat je standaard situaties met het beschikbare aanbod kunt leggen. Meestal zijn er dan passtukken beschikbaar om bv een passeerspoor aan te leggen zoals jij waarschijnlijk bedoeld. Anders zul je zelf een passtuk meoten maken.
Kijk eens in de catalogus hoe M* dat zelf bedacht heeft in de railgeometrie voor C-rail.
Gr.
Eric
-
of ga naar de conculega op het 3-rail forum? Daar zitten de kenners op het gebied van de Marklin vraagstukkem!
SK
-
Ik ben sinds kort overgestapt van fleischmann op marklin.
Kan iemand mij verklaren waarom ze zulke rare maten hanteren voor hun rails?
Ik heb op de achterzijde van de baan een l;ang recht stuk, nu wil ik daar nog een extra baan naast leggen, dus in rechte stuk twee wissels geplaatst, maar ontstane ruimte tussen uiteinde twee wissels is onmogelijk op te vullen met de standaard maten rail.
Tja, fouten en vergissingen maken we allemaal. Maar overstappen van Fleischmann op Marklin??? Jammer.
De geometrie van de Märklin rails is op basis van 360 mm. En die is altijd passend te krijgen. Bij het plaatsen van een wissel moet ook aan de andere zijde een rail gelegd worden met dezelfde lengte.
Soms is het even puzzelen maar het past altijd.
Mvg
Wim.