BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GertB op 30 October 2009, 13:45:02

Titel: Letters op het perron?!
Bericht door: GertB op 30 October 2009, 13:45:02
Hallo medespoorders,

Ik ben aan de slag met de stationoverkapping van Faller (art 120199). Op het perron worden borden geplaatst met de letters "A" en "B". Ik zou graag weten waar deze voor dienen? Is het de bedoeling dat naast elk treinstel een ander nummer staat vermeld?

groet,

Gert
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Remunj op 30 October 2009, 13:55:08
Gert,

Je vraag is niet geheel duidelijk maar ik ga een poging doen.
Je noemt A en B.

Optie 1:
Het spoor is opgedeeld in twee delen. B.v. spoor 3A en 3B. Komt vaak voor bij lange perrrons. Meestal ligt daar dan een wissel tussen zodat er twee treinen achter elkaar langs het perron kunnen staan en langs elkaar kunnen vertrekken.

Optie 2:
De bordjes A, B, C en verder geven de postie aan waar een bepaald rijtuig stopt. Zie je vaak bij internationale treinen. Met een gereserveerde zitplaats kan je dan op een bord op het perron zien welk rijtuig waar stopt. Sta je niet voor J.L. aan de verkeerde kant van het perron te wachten.

Kies maar welke optie voor jou van toepassing is.  ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Jeroen Water op 30 October 2009, 14:01:44
Hoi Gert,

Gaat het om een NL perron, Duits of wat?

Op de Nederlandse (maar ook op veel buitenlandse) stations hangen bordjes met een letter A, B, C, etc. Deze bordjes horen om de 26,5 meter te hangen (ongeveer), want ze geven de letter aan waar de rijtuigen staan. Deze bordjes werden/worden gebruikt met de aanduiding van de rijtuigen van de internationale treinen. Op je reservering stond dan Rijtuig E. Dan wist je dat je rijtuig dus bij bordje E zou staan.

Gaat het alleen om de letters A en B, dan zou het ook kunnen gaan om de sporen A en B. Bij lange perrons (grote steden) worden de perrons vaak opgedeeld in twee stukken: Spoor 3a en Spoor 3b bijvoorbeeld. Vaak zijn de a en b gedeeltes dan gescheiden door overloopwissels. Op die manier kan men twee treinen achter elkaar zetten. Met een enkele uitzondering daar gelaten (spoor 1c in 's Hertogenbosch) gaan deze aanduidingen niet verder dan a en b. Maar in de regel zijn dat ook geen aparte bordjes, maar maakt het onderdeel uit van het spoornummer in één bordje. Dus: 1a, 1b, 2a, 2b, 3a, 3b, etc.  

Ondanks je summiere omschrijving, hoop ik dat je hier wat aan hebt.

Jeroen

Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Chiel op 30 October 2009, 14:07:12
Deze bordjes werden/worden gebruikt met de aanduiding van de rijtuigen van de internationale treinen. Op je reservering stond dan Rijtuig E. Dan wist je dat je rijtuig dus bij bordje E zou staan.
Is in Duitsland nog steeds. Ben afgelopen weekend met de Berlijn-trein vanuit Nederland naar Berlijn gegaan. En op de terugweg kon je ook op een bord kijken in welk "vak" je rijtuig stopte met je zitplaats (y)
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Jeroen Water op 30 October 2009, 14:14:13
Voor de IC naar en van Berlijn worden in NL deze bordjes ook inderdaad nog gebruikt. Let maar eens op de omroepberichten in bijvoorbeeld amersfoort.

Jeroen
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Remunj op 30 October 2009, 14:20:53
En voor de Thalys en Fyra tegels in het perron. Bijvoorbeeld in Rotterdam.

Gr.
Eric
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: GertB op 30 October 2009, 14:24:49
Thanx!
Het betreft een duits perron.
Ik ga er dus vanuit dat dus (halverwege?) ieder rijtuig een nummer staat... :-)
Thanx voor jullie comments!
Gert
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: KroKo op 30 October 2009, 14:34:56
Er ligt me iets van bij dat ze tegenwoordig op nederlandse stations ook zo'n letter indeling hebben in plaats van de oude bakindeling. Dit inverband met het nieuwere materieel met kortere bakken?????

Erik
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Remunj op 30 October 2009, 14:49:15
De letterindeling bestaat al heel lang in Nederland.
Vroeger stond op de CTA bakken ook waar de eerste klas stopte.

Gr.
Eric
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Julius op 30 October 2009, 20:20:53
Er ligt me iets van bij dat ze tegenwoordig op nederlandse stations ook zo'n letter indeling hebben in plaats van de oude bakindeling. Dit inverband met het nieuwere materieel met kortere bakken?????
Op die bakborden, die aangeven waar de trein moet stoppen, staat nog gewoon het aantal bakken. De hierboven aangehaalde letterindeling is bedoeld om gereserveerde plaatsen/rijtuigen terug te kunnen vinden en heeft daar dus niets mee te maken.
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: KoploperMau op 30 October 2009, 23:37:08
In Duitsland waren de perrons vroeger volgens mij geen cijfers, maar letters. Als het een beetje een oud perron is zou het best kunnen dat ABC gelijkstaat aan perron 123.  :)
Titel: Re:Letters op het perron?!
Bericht door: Peter Kleton op 02 November 2009, 21:15:24
 Aan die ''bakborden'' heb je op zich niets.
Als je een gereserveerde plaats hebt in jouw trein, krijg je een rijtuig nummer op je reservering, en ook het plaats nummer.
 Als het goed is, staat er op het perron langs het spoor waar die trein langs komt een ''vertaal'' bord.(De Duitse naam is -Wagenstand Anzeiger- ,de Ned naam weet ik niet)
 Daarop kan je alle treinen zien, die langs dat ene spoor komen.
 Daar staat de hele trein op afgebeeld, met de lok voorop.Daar zie je alle rijtuigen op van de trein met hun nummers (Geen letters )
 Met dit bord kan je dan zien, tussen welke letter/bak borden het rijtuig komt te staan. Je hoeft dan maar maximaal 27,5 m te lopen om bij de juiste deur in te kunnen stappen.
 Op Schiphol staan er wel Wagenstandanzeuger voor Thalys en Benelux, maar niet voor de trein naar Berlijn en verder.
Ook in AmsterdamCS staan ze ook niet overal.
Maar dit terzijde.
 Vr gr, Peter