BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Jos op 29 October 2009, 21:48:39
-
Ook van dit forum wil ik graag wat reacties hebben en ook verbeteringen van mijn pogingen de IRM te voorzien van binnenverlichting en boveninterieur.
IRM binnenverlichting (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/irm.htm)
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Ook van dit forum ...
Op hoeveel fora plaats je deze vraag opdracht? :-\
Anyway; volgens mij zitten de passagier op de beneden verdieping te hoog; de bovenkant van de hoofden zit gelijk met de bovenzijde van de ramen maar bij IRM zit je veel lager t.o.v. de ramen.
-
Helaas Marc, aan de benedenverdieping is niets te doen, lager dan dit gaat niet.
Mvg, Jos
-
Kontamputatie? Ziejeniksvan...
-
Probleem is, het wordt een spooktrein, de wanden lichten op.
-
Viel mij ook op.
Je zou de wanden kunnen zwarten.
-
werkt niet, het materiaal van de wanden blijft werken als een soort lichtgeleider. Je moet echt een laag zwart op de buitenkant zetten, onder de verf. Das dus niet te doen... maar zelfs dan zit je nog weleens te kloten bij randjes van luiken en dat soort dingen... Had ik destijds bij mn tsjechische stel ook gedonder mee.
-
papieren masker. Maar ja, dat is heel veel knippen/snijden.
-
dat is nou hobbyen... ;D
eric
-
Een laag zwarte latexverf aan de binnenzijde, helpt dat niet?
-
dat is nou hobbyen... ;D
eric
Nee, da's gewoon kutten...
-
Er is zelfklevend aluminium folie in de handel, dat is absoluut lichtdicht en flinterdun.
Het wordt gebruikt in de proces industrie om aluminium isolatie schalen af te werken rond stoompijpen e.d.
De bekende firma's zoals Hertel of Bis kunnen je vast helpen. Als je een afval rolletje kunt bemachtigen heb je voor de rest van je leven genoeg.
Zo'n rol is iets van 10 cm breed en het merk wat ik zie is "Scapa".
Succes en groet, Albert. (y)
-
In denk/verwacht dat geen van de oplossingen voldoende zal werken. De hele kap is van transparant plastic gemaakt.
Als je de hele kap afplakt/schildert dan blijven de ramen het licht volgens mij gewoon naar de wanden geleiden.
Waarschijnlijk wel in mindere mate, maar je blijft dan met een trein rijden waarvan de wanden ook verlicht worden.
Gr,
Bart
-
Een van de twee tussenrijtuigen is nu aan de binnenzijde van de kap
voorzien van zwarte tape.
Ik vind het uitstekend zo, wat er nog overblijft aan doorschijnen is
heel klein en waarschijnlijk nog weg te halen door nauwkeuriger
plakken van de tape.
(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/P1010463a.jpg)
Mvg, Jos
Ik snap niet waarom de foto zo klein wordt.
-
Valt me zeker wel mee.
Had verwacht dat het meer door zou schijnen.
Ziet er prima uit zo Jos. Wat heb je precies gebruikt voor tape? Het zelfde trucje moet ik namelijk ooit nog eens uit gaan halen met mijn olympische V-IRM.
Gr,
Bart
-
Inderdaad geeft dit hoop.
Welk tape, en hoe is de "plak" duurzaamheid daarvan?
Heb je daar ervaring mee? In het gemiddelde plastic tape heb ik niet veel vertrouwen vwb de duurzaamheid.
Het laat na een tijdje meestal (zonder merk uitzonderingen) weer los.
Ziet er in ieder geval nu goed uit (y)
Hans
-
Ik heb inderdaad niet al te veel ervaring met deze tape, het plakt niet echt stevig en we moeten maar afwachten wat het gaat worden.
Ik heb het ruim 3 jaar geleden ook in de Piko ICE3 (voor het zelfde doel) gebruikt en daar blijft het wel op z'n plaats zitten, dus hoop is er wel.
De tape is ooit eens gekocht bij Action en is 18 mm breed en zat in een pakje met 5 veschillende kleuren.
Mvg, Jos
-
Wat te denken van een paar lagen Acryl verf zwart mat aan de binnenkant? Dat zou toch hetzelfde effect moeten geven als tape?
Gerard
-
Dat zou je wel verwachten, maar als ik het laatste bericht van Jos zo lees, begin ik te vermoeden dat hij isolatietape gebruikt. En dat is natuurlijk wel dik spul. Daar schijn je niet zo makkelijk met een paar LEDs doorheen.
Nadeel van schilderen is ook weer dat je exact langs de ramen moet schilderen.
Jos: hoe is trouwens het zicht bij daglicht? Je kijkt bij een Rivarossi IRM nogal erg makkelijk naar binenn, ben benieuwd hoe dat staat met zwarte tape aan de binnenkant.
Wordt de gele buitenzijde nu niet wat donkerder als er een zwarte tape aan de binnenkant zit?
Ben alleen wel bang dat het een raar gezicht wordt met de motorwagen waar het benedendek niet verlicht kan zijn.
Mocht zwart isolatietape werken, kan natuurlijk ook geprobeerd worden of wit isolatietape werkt. Dan heb je ook meteen de (bijna) juiste interieurkleur ;D ;D
In ieder geval een goede poging om IRM te verlichten! Succes verder!
Jeroen
-
Beste Jeroen,
Het is inderdaad isolatietape.
Bij daglicht zie je er helemaal niets van, vooral omdat ik de bovenverdieping erbij heb gemaakt, dan worden de zijkanten aan de binnenkant niet meer zichtbaar.
De kleur geel blijft hetzelfde in tegenstelling tot verf dan wordt het geel duidelijk donkerder (ik heb maar een klein stukje met verf als proef gedaan omdat het niet is terug te draaien als het niet bevalt).
Bij de motorwagen breng ik alleen licht aan bij de deuren omdat daar aan de bovenkant geen plaats is voor passagiers.
Ik heb ook geel isolatietape geprobeerd en dat geeft bijna het zelfde resultaat, zwart werkt iets beter.
Mvg, Jos
-
Toch die aluminium zelfklevende folie proberen, kleeft geweldig goed, is absoluut lichtdicht en hittebestendig.
Albert (y).
-
Echter gaat dat gaat ook als spiegel/reflector werken, en ik weet niet of je daar gelukkig van wordt. Wit isolatie tape is volgens mij nog steeds de best genoemde oplossing hier.
Groeten Jasper
-
Een idee voor Gerco is om een heel dunne plaat styreen te gebruiken, en die te maken inclusief uitgesneden ramen.
Dan zwart spuiten en als masker erin lekker tegen de wanden ?
-
Kan je toch ook zelf proberen om zoiets te maken?.
Erik-Jan
-
Vind niemand het eigenlijk storend dat je de motorwagen niet kan verlichten ???
Juist om die reden zou ik er helemaal niet aan beginnen. Of alles of niks.
-
Alle rijtuigen (zoveel als mogelijk) zijn nu voorzien van bovenverdieping, binnenverlichting en passagiers.
IRM (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/irm.htm)
Mvg, Jos
-
Wel jammer dat het motorrijtuig geen binnenverlichting kan ontvangen
-
Dat ziet er best netjes uit! Dat boveninterieur kan dus eigenlijk heel simpel. Misschien een beetje blauw er bij om stoelbekledingen te simuleren..
Ik zou overigens voor de afdichting van de wanden zelf de voorkeur geven aan mat-lichtgrijs gespoten zelfkleven alu-folie, daar heb ik in diverse hondekopprojecten goede ervaringen mee.
Iemand trouwens nog wat gehoord van Manuel, die bezig was interieurtjes te gieten voor de IRM? Daar wacht ik eigenlijk op en hij heeft het blijkbaar te druk om zijn PM's te lezen....
Bessel
-
Ik heb ook al meerdere mailtjes naar Manuel gestuurd maar nog niets van hem gehoord.
Mvg, Jos