BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Alexander21 op 29 October 2009, 12:46:50

Titel: Minimale radius spoor N
Bericht door: Alexander21 op 29 October 2009, 12:46:50
Ik ben begonenn met een nieuwe modulebaan.
Hierin zitten op de uiteindes 2 keerlussen nu vroeg ik me af wat de minimale radius is van een bocht in spoor N?

Alvast bedankt.

Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: Remunj op 29 October 2009, 12:49:50
Wat de minimum radius is ligt aan het railsysteem wat je gebruikt. Dat kun je zelf het beste opzoeken.
Voor het dagelijks gebruik is het het beste om de radius zo groot mogelijk te kiezen afhankelijk van je beschikbare ruimte.
Hoe groter de radius des de mooier rijden de treinen en is het ontsporingsgevaar het kleinst.

Gr.
Eric
Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: santerdam op 29 October 2009, 12:55:44
Je noemt 'modulebaan' en 'keerlussen aan het einde'. Dus denk ik dat het een soort hondenbot zal worden. Ga je dat analoog of digitaal aansturen ? En hoe ga je de keerlussen electrisch gezien aanpakken ?

Afhankelijk van die oplossing en de lengte van je treinen kan er ook nog een conditie ontstaan, die van belang is bij de radius. Je moet mogelijk de ruimte hebben om de hele trein in de keerlus te kunnen plaatsen.

Sander
Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: HansQ op 29 October 2009, 13:07:18
De minimale radius bij spoor N is voor het meeste commerciele materieel ongeveer 200 mm, dus 40 cm doorsnede van de draaicirkel. Maar dat is:
- Ten eerste geen gezicht, als je er bijvoorbeeld met personenrijtuigen doorheen gaat.
- Ook voor sommige fabrieksloks te klein, bijvoorbeeld een aantal duurdere stoomlok modellen.
- Voor grotere kleinserie loks vaak zeker te klein.
- Levert veel wrijving op, dus je loks worden zwaar belast en de treinlengtes moeten korter.

Bij onze modulebaan houden we een minimum van ongeveer 350 mm radius aan, dus 70 cm doorsnede, de ervaring is dat je daar alles zonder problemen, wrijving etc. doorheen krijgt en het ziet er ook nog enigzins natuurlijk uit als het in het zicht ligt.
Dit betekent dat je 'kop bakken' minimaal 80 cm diep worden.
Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: Kieft01 op 29 October 2009, 13:27:56
Sluit me bijna volledig aan bij Hans.

Zelf ga ik soms iets verder nl. tot 280 mm. ;)

Heb een 4 assig Fleischmann IC rijtuig wat hier doorheen komt maar die niet veel krapper aan kan.
Verder moet je er rekening mee houden dat hoe scherper de bocht hoe mee problemen je krijgt bij overgangen tussen de verschillende railsstukken.  :(      Tenzij je geen flexibele rails gebruikt natuurlijk.

Voor de lengte van de keerlus (bij digitaal):  minimaal de lengte van de langste trein plus detektie 2 maal (of vier maal als je de ultieme keerlus gebruikt). Voor de detectie gebruik ik per sectie 5 cm. Dat voldoet voor de ultieme keerlus. Wordt dan langste lengte plus 20 cm.
Als je een lok een zes rijtuigen neemt dan heb je dus ongeveer 1350 cm nodig. Dat zou betekenen een straal van minimaal 215 mm.
Maar zoals als gezegd, dat ziet er niet uit en levert veel techische problemen op.

Succes



 
Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: Rick op 29 October 2009, 15:48:46
Als je een lok een zes rijtuigen neemt dan heb je dus ongeveer 1350 cm nodig.
Maar dan rijd je geen N meer. ;D
Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: Kieft01 op 29 October 2009, 16:46:41
Maar dan rijd je geen N meer. ;D

N met een grote hoofdletter... ;D

Uiteraard een nulletje eraf.
Titel: Re:Minimale radius spoor N
Bericht door: R Fongers op 29 October 2009, 23:51:37
Alexander,

Je kan gewoon R1 nemen van Flm. Daar gaat alles doorheen. Echter heb geen ervaring met stoomlocs want rij Tijdperk V+. Ik heb zelfs een Helix van R1 waar een 101 rustig 8 rijtuigen omhoog trekt of duwt. Het is natuurlijk geen gezicht maar als het aan het oog ontrokken is maakt dat helemaal niets uit.

Grtzz Rob