BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sander Fondse op 29 October 2009, 10:11:13

Titel: Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 10:11:13
Hoi,

een probleem dat bij mij vaak voorkomt. De lampen van een Fleischmann lok doen het na inbouwen van een decoder niet meer. Deze lampen zitten aan 1 kant direkt aan het chasis via een schroef (en daarmee 1 pool). De andere kant is volgens conventie aan geel en wit aangesloten. Echter vaak doen ze het totaal niet.

Dit gebeurd bij ESU Lokpilot V3.0 DCC decoders, maar ook met een Uhlenbrock van mij. Het gaat vooral om loks van het type 212 (4230, 4229, 4231) en 260(4225).

De rijstappen zijn korrekt ingesteld !
Weet iemand hoe ik dit goed aan de praat kan krijgen ?
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 October 2009, 11:03:59
Zitten er mischien nog diodes tussen?
Bij Fleischmann zijn dat vaak onschuldig uitziende ronde plaatjes die direct achter de lamp in de fitting zitten.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 11:06:01
Nee,

de draden zitten direkt gefixeerd aan de achterkant van de fittingen.
Bovendien is mij opgevallen dat soms 1 lamp het doet als een deel van de lok geen contact met de rail maakt. (dit is echter bij 1 lok).
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 October 2009, 11:30:50
Heb net even op de Fl. site naar de onderdelenbladen van de 212 zitten kijken.
Daar zie ik een gewone diode zitten, die vliegend in de bedrading is opgenomen. Dus niet de ronde plaatjes die ik eerst noemde.
Weet je zeker dat die er bij jou niet meer in zitten?

Anders zou je het elektrisch kunnen testen met een analoge treintrafo, als je die nog hebt.
Haal de draad die naar de lampfitting gaat los van de decoder, en verbindt die met een aansluitklem van de trafo. (gelijkstroomuitgang)
Verbind de andere klem van de trafo met het chassis. Draai dan de knop heen en weer. Gaat de lamp in beide richtingen branden?
Doet hij het in 1 richting niet, dan zit er ergens een diode.

Nog een vraag: je hebt toch de blauwe draad van de decoder nergens aan zitten?

En als dat allemaal niet helpt, kijk dan eens naar de programmering van de decoder.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 12:59:12
de lampjes doen het, dat weet ik zeker (getest met travo voor ombouw)
de blauwe draad is met plakband geïsoleerd en nergens op aangesloten.
de draden van de decoder zijn direct aan de fittingen gesoldeerd, de diodes liggen apart in een bakje.

Ik weet niet, voor zover ik weet heeft een ESU Lokpilot geen enkel probleem met het direct op massa aansluiten van lampen (functies).

Het enige waar ik aan twijfel is het lampje zelf. Voor zover ik weet is het lampje voor 14V met minder dan 50mA. Kan het zijn dat ze te veel stroom vragen ? Ik heb de stroomafname van het motordraaistel en die van het loopdraaistel doorverbonden (natuurlijk niet met kortsluiting). Als het alleen het loopdraaistel contact maakt, doet 1 van de lampen het (die aan de kant van de motor). Als ik de motor ook op de rails zet, doet die lamp het ook niet meer. Het verbinden van de buitenbehuizing naar massa (wat oorspronkelijk aan 1 kant was)  werkt ook niet.

Zou ik dan toch ze moeten vervangen door de FMZ-varianten (van 24V) ? Mijns inziens zorgen ze dan voor te weinig licht. Of moet ik eerst proberen de uitgangen te dimmen ?
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 13:02:03
Ik lees in de handleiding van de ESU :
als de lampen te veel stroom vragen zullen deze gaan knipperen in 1 seconden ritme, daar de decoder dit niet kan onderscheiden van een kortsluiting.

Dit gebeurd bij mij echter niet, ze doen helemaal niks. Los van de decoder werken ze wel.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: KroKo op 29 October 2009, 13:21:24
Lampjes met een max van 14V op digitaal aansluiten zonder eerst te dimmen is niet aan te bevelen. Te veel warmte ontwikkeling.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 October 2009, 13:39:49
Erik, die warmteontwikkeling is van later zorg. Laten we eerst maar eens zien dat die lampen iets gaan doen.

Sander, dat verhaal over het van de baan lichten van een draaistel vind ik vreemd. Als de draaistellen echt aan beide kanten zijn doorverbonden dan mag dat helemaal niks uitmaken.
Misschien kun je het beste helemaal bij af beginnen. Dus de decoder er weer uit, en dan eens doormeten wat er allemaal wel of niet aan elkaar zit.
Is het motorschild wel geïsoleerd?
Doet de motor het wel?
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: KroKo op 29 October 2009, 13:50:53
Mogelijk een scherpe foto van de binnenkant?
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 14:10:56
Ik zal vandaag of morgen eens foto's maken.

Het motorschild is ontdaan van condensator en spoel. De verbinding tussen massaschroef en koolborstel is weggeschneden. (motorschild is geïsoleerd van draaistellen) De motor draait prima, ook op de decoder. Er zijn 2 dingen die niet van Fleischmann zijn. Voor de draden is er een gat gemaakt in het hoofdgewicht en bij de motor heb ik een nieuwe stroomafnemer moeten plaatsen. Dit is gewoon een strip fosforbrons.

Als het motordraaistel van de rails is, brand in 1 richting een lamp op een schokkerige wijze (klinkt alsof ergens wat vonkt). Er is echter geen kortsluiting bij mijn sleper, want dan had de beveiliging van de MM of van de decoder wel ingegrepen.

@Kroko,
ik heb alvast dimmen ingesteld.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 14:37:26
Hier 3 plaatjes van de lok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0948v.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0948v.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0951v.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0951v.jpg)
De draden aan het motorschild
zwart - naar het loopdraaistel, massakant (via schroef motorblok)
rood - naar loopdraaistel, de andere afnemers
groen - met de oranje draad verbonden (decoder)
blauw - met de grijze draad verbonden (decoder)
zwart aan lampje - verbonden met wit (decoder)
De andere pool van de lampjes is lokmassa (via schroefjes)
Mij extra stroomafnemer was verbogen door het loshalen van het motorschild (weer goed gebogen)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0952v.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0952v.jpg)
De decoder is een Lokpilot V3.0 DCC (52613) met voormalige NEM 651 stekker.

Hopelijk helpen deze.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Wim Ros op 29 October 2009, 14:49:48
Fleischmann verkoopt speciaal voor de digitale uitvoeringen andere lampjes van 24V. Zal dat de oplossing zijn?

Mvg
Wim.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: desperado112 op 29 October 2009, 15:15:58
Ik heb dezelfde loc enook zelf digitaal gemaakt maar wel de lampjes vervangen voor 24 v.
tot nu toe geen problemen, ook een ESU decoder.


Gr
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 29 October 2009, 16:48:48
Gedimt zouden 14 Volt lampen toch ook moeten werken ?

Heb hem nu op 12 staan, i.p.v. 15, zou dat genoeg zijn qua spanning?
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Timo op 29 October 2009, 21:25:36
Is de doorverbinding van de wielen/rails naar het frame wel goed? Bij het niet doorslijpen van het motorschild is dit idd een decoder killer maar als het frame niet verbonden is met de rails kunnen de lampjes ook niet branden. Mss dat door het liften van een draaistel je deze verbinding juist tot stand brengt waardoor het licht werkt. Ik heb ooit ook een FL* omgebouwd, daarbij heb ik de stroomafname met opzet van het frame gekoppeld en de blauwe draad aan het frame gelegd, helaas geen foto's van.

Timo
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: henk op 29 October 2009, 21:49:03
Die suggestie van Timo is een onderzoekje waard.
Ik heb nog een 212 liggen en daarbij gaat er een draad van een stroomafnemer naar een soldeerlip die met een boutje in het frame zit geschroefd. Vanaf die soldeerlip loopt de draad weer verder naar het motorschild. Als je die tussenstap (soldeerlip) hebt overgeslagen, dan ligt het frame vermoedelijk niet betrouwbaar aan massa. Die soldeerlip ligt boven het motorloze draaistel vlak achter het gewichtje en zie ik op jouw foto's niet.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 30 October 2009, 08:35:03
Citaat
en de blauwe draad aan het frame gelegd
Het enige waar ik mij zorgen over maak is, wat dan te doen als je het frame optilt. Dan komt dus blauw direkt in contact met zwart. :-\
Een extra verbinding leggen probeer ik maar.

Ik had bij een andere een vreemd geval van kortsluiting. Dat kwam, omdat een stroomafnemerplaatje van het loopdraaistel direkt geleidend is naar het draaistel zelf. Ik had hem verkeerd om gemonteerd. Met als gevolg dat er dus direct kortsluiting was tussen rood en zwart.  :-X  De decoder leeft nog, zonder problemen.
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: Sander Fondse op 30 October 2009, 08:52:43
Hij doet 't weer.
De rede dat ik dit niet eerder heb geprobeerd is omdat het bij een andere lok niet werkte. Dit kwam echter door de kortsluiting en ik had die verbindingen destijds niet weg moeten halen.


Wel even de uitgangen gedimd. Nog een vraagje, de ESU kan dimmen in 15 stappen. De lampen zijn waarschijnlijk 14 V. Is een stand van 12 dan goed genoeg, of moet hij ideaal nog wat lager?
Titel: Re:Verlichting Fl* digitaal loks
Bericht door: henk op 30 October 2009, 09:17:05
Zo laag mogelijk is altijd goed bij een gloeilampje, maar toch vooral instellen op de waarde waarbij je de lichtopbrengst acceptabel vindt, daar gaat het uiteindelijk om. Veel zorgen hoef je je niet te maken. De lampjes liggen aan massa en branden alleen om die reden al op halve kracht.