BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 28 October 2009, 15:44:16

Titel: Weerstandslak van Trix
Bericht door: Rob Bogers op 28 October 2009, 15:44:16
Al enige tijd ben ik aan het experimenteren met bezetmelding op wielen van wagons e.d. Nu heb ik naast een hoop SMD weerstandjes van 10-KOhm waarmee ik later wil experimenteren ook een flesje weerstandslak gekocht van Trix en ben daar mee bezig geweest (lijkt namelijk eenvoudig). In de gebruiksaanwijzing staat dat je het spul er niet te dik op moet smeren (wielen naar het asje over de isolatie) omdat de weerstand dan te laag wordt. Nu heb ik het geprobeerd op een wielstel maar ik merk geen verschil op de baan, bezetmelder licht niet op. Nu kan ik dat spul wel dikker aanbrengen maar dat lijkt mij niet de bedoeling (staat ook in de gebruiksaanwijzing. Voordat ik een aantal wielstellen verpruts toch maar even de vraag, moet ik misschien alle wielstellen van een wagon insmeren alvorens deze een bezetmelding activeert of moet dat ook met 1 wielstel lukken en hoe dik moet het spul er dan op?
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: santerdam op 28 October 2009, 15:56:04
Kun je met een multimeter niet meten wat de weerstand tussen beide wielen is ?

Op een Duits forum heb ik 'n keer gelezen dat 'n drupje lak in de oksel van wiel en asje voldoende is. Ze wezen er wel op dat goed schoonmaken/voorbewerken met een glasvezelpotlood belangrijk is. Anders maakt de lak onvoldoende contact, de flank van het wiel vormde nog wel eens het probleem.

Sander
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 October 2009, 15:57:31
Kan ik in mee gaan. Meten is weten. ;)
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: Eenerspoor op 28 October 2009, 16:10:14
Hallo Rob,

Heb je al eens geprobeerd een asje met weerstandslak door te meten met een ohmmeter? (Dat schreef Sander dus ook al, terwijl ik deze reactie intikte.)
En anders zou je eens kunnen proberen de stroom te meten als je de wagen op een gelijkstroom"trafo" aansluit. Dan weet je tenminste wat de weerstandswaarde is. Zet hem op de rails, voed die met gelijkspanning en meet zowel stroom als spanning.

Zelf maak ik assen geleidend met een smd-weestand en "silberleitlack" van Bush, (y) o.a. verkrijgbaar bij  Conrad (http://shop.conrad.nl/modelspoor/modelspoor-verf/modelspoor-verven/241319.html), bestelnummer 241319.

@Klaas: Meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.  ;) ;D

Mvg,

Henk
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 October 2009, 17:10:52
@Klaas: Meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.  ;) ;D
Helemaal mee eens. Ik heb wel eens geprobeerd om stroom te meten met een duimstok, maar dat werkt dus niet. ;D ;D
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: Wim Ros op 28 October 2009, 17:17:57
Ik gebruik gewoon de weerstandslak, goed ontvetten en goed laten drogen. Soms is het nodig om twee laagjes aan te brengen. Niet te zuinig zijn dus. Heb hier een aantal waar het al 20+ jaar werkt.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: Rob Bogers op 28 October 2009, 17:30:03
Dank allen voor de reacties, kan hier wel even mee vooruit.
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: RobE op 28 October 2009, 18:23:38
Hallo Rob,

Een nachtje laten drogen en je zal zien dat het werkt.
Jij hebt ook altijd haast. ;D ;D ;D

Groet,
Rob
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: Rob Bogers op 31 January 2010, 15:02:46
Al diverse wagonnen met deze lak behandeld en het werkt fantastisch. reactie misschien wel laat maar ik wilde het toch even laten weten. Een paar laagjes is voldoende om de weerstand tussen de 10 en 18 kiloOhm te verkrijgen. dank voor alle hulp.
Titel: Re:Weerstandslak van Trix
Bericht door: JAB van Ree op 01 February 2010, 07:32:50
Misschien nog een goede bespaartip... De weerstandslak van Uhlenbrock is veel goedkoper dan die van Trix ( slechts 3,15 )
Voor de rest heb ik dezelfde ervaringen: ik zet steeds een dun laagje, meten met de multimeter en eventueel bijstippen of juist afkrabben.
Ik probeer altijd rond de 18-22KOhm te zitten; genoeg om de bezetmelder betrouwbaar te laten detecteren.