BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Kieft01 op 28 October 2009, 13:43:06
-
Hallo,
Ik lees in verschillende topics dat Balsa hout gebruikt wordt voor de perrons. Als opsluiting, waarna er gips in wordt gegoten.
Zelf heb ik geen ervaring met dit hout.
Mijn perrons hebben aan de spoorkant een straat van 360 mm.
Welke dikte balsahout moet ik dan voor de kanten gebruiken zodat ze in deze straal te buigen zijn? Is het dan ook goed te snijden?
Maakt het nog uit of het hout eerst nat gemaakt wordt?
Kunnen deze latjes gewoon op het mdf gelijmd worden met houtlijm of is een andere lijm beter geschikt? (met gipsvulling wordt het weer nat en ik weet dus niet of de houtlijm dan niet gaat oplossen....)
-
Is er niemand die ervaring heeft met Balsa hout? ??? Lijkt me toch stug... :-\
-
Ben,
Balsa hout is een zeer lichte hout soort. En is uit zichzelf in de lengte richting redelijk makelijk te buigen.
t Droge hout is tot zn natuurlijke boog zonder problemen te buigen en daarna met watervaste houtlijm te fixeren op ander hout. Hier en daar een speld om de boel in toom te houden is voldoende.
Wil je kleinere radius hebben moet je aan de slag met stoom of water en warmte, hiermee wordt t hout flexibeler.
9mm x 9mm Balsa latjes zijn op deze mannier zonder problemen te gebruiken.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
-
Je kunt het perron ook gewoon uit een plaat MDF zagen. Eerst even een sjabloon op papier maken, overtrekken, en uitzagen met de decoupeerzaag. Daarna aankleden met wat je wilt. MDF is er in verschillende diktes.
Ik heb wel eens een perron uit een plank balsa gemaakt. Je kunt het zo met een stanleymes op maat snijden. Buigen lijkt me lastiger omdat het tamelijk broos is.
David.
-
Balsa is met de juiste technieken heel goed buigbaar. Vraag het maar eens aan de bouwers van modellen van zweefvliegtuigen - er is op de forums veel over te lezen.
Sander
-
Mijn perrons zijn inderdaad ook op deze manier gemaakt.ยต
Je kan dunne latjes balsahout kopen van bvb 2 x4 mm of 2 x 3 mm of 2 x 6 mm naargelang de hoogte van perronkant die je wil bereiken
Ik heb deze eerst gefixeerd met kopnaalden totdat ik de juist mooie boog bereikt had langs mijn spoor.
Eventuele oversteekplaatsen tussen de perrons kan je mooi vloeiend met een scherp cuttermes gelijk ook uitsnijden.
Vervolgens aan de binnenkant met het lijmpistool alles netjes vastgelijmd aan mijn onderplaat. ( in mijn geval een kurkondergrond)
Zijkanten kunnen reeds een betonkleurtje krijgen.
Aansluitend opvullen met gipsbrij en hier ben ik ong 1/2 mm onder de bovenkant van de lat gebleven.
Na droging dit ingesmeerd met houtlijm en hierover heel fijn bloemisten zand gestrooid om he effect te krijgen van de typische zwitserse perrons waarop een soort zandgruis mengeling ligt. Wel mooi aanrollen en dan komt dit mooi gelijk met de bovenkant van je perron
S6 ermee
greetz
Peter
-
Hartelijk dank voor de reacties. (y)
Hier kan ik zeker verder mee.
Peter: ik neem aan dat 2 mm de dikte is?
Mijn perron wordt totaal 13-15 mm hoog (vanaf de grondplaat; zo'n 6-8 mm vanaf bovenkant railstaaf) dus het latje wordt wat breder dan dat jij aangeeft maar dat zal geen probleem zijn..
-
Hierbij nog twee voorbeelden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3427_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3427_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3429.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3429.jpg)
De eerste is uit MDF gezaagd, en vervolgens de randen afgebiesd met dunne latjes. Perron is ongeveer 120cm lang.
Het voordeel hiervan is dat het licht en toch stevig is. Dit perron moet uiteraard nog aangekleed worden met alle details.
De tweede is gemaakt uit gips met een ruwe mal, en daarna zijn de details erin gekrast. Je ziet helaas wel de beschadigingen. Dit is een overblijfsel van een vorige baan.
Succes, en laat eens zien hoe het geworden is!
David.