BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: christoff op 25 October 2009, 13:46:43
-
Heeft iemand ervaring met de baanplanning-software van Marklin (60521) en ook evt. in vergelijking met AnyRail?
Met H0 Fleischmann/AnyRail lukt het goed maar met Marklin/AnyRail kom ik er niet uit en denk erover om de speciale Marklin planningsoftware te bestellen.
-
Wat gaat er dan niet goed?
-
Fleischmann heeft bijv. een aanpasbare rechte rail om openingen op te vullen.
Echter heb ik besloten om toch Marklin (C-rails) te gaan gebruiken en het baanplan om te bouwen met Marklin rails. Marklin heeft kennelijk geen verstelbare rails en krijg ik de zaak derhalve niet sluitend.
De catalogus geeft niet voldoende info om dit op te lossen vandaar dacht ik dat misschien de Marklin software hier in kan voorzien.
-
In de marklin software staat dat niet hoor. Als je wintrack demo download en daar wat in oefent lukt het vast wel. Daar staat bovendien een knop: automatisch verbinden. Helaas krijg je dan wel kleine stukjes. Maar oefening baart kunst en dan lukt het wel die eruit te halen.
Mag ik weten wat je heeft doen besluiten marklin te rijden?
-
Dat wil ik wel vertellen.
Ik heb nog helemaal niets en dus nog volkomen leek op dit gebied. Ik had Fleischmann gekozen en een baanplan gemaakt. Omdat ik alles digitaal wil gaan doen en met de PC besturen , kreeg ik de indruk dat i.v.m. blokindeling en keerlussen het Marklin systeem veel handiger is ivm met die ene middenrail. Ook het aanmelden van wissels, loks, terugmelders enz. gaat volgens mij met marklin kinderlijk eenvoudig. Gisteren in Utrecht (Eurospoor) heb ik de vraag vele malen gesteld en de meesten adviseerden me om Marklin te nemen. Vandaar.
-
Ik rijdt zelf 2-rail met de Fleischmann Profi rails.
Het is eigenlijk best makkelijk met de blokindelingen etc.
Als je meer info wilt, stuur me dan maar een PM of email.
Misschien is het slim om eens hier op het forum rond te kijken naar meer info.
-
Heb je dan bij winkels geinformeerd of bij modelbanen?
Ik zou goed rondkijken. Op het forum is hier ook een hoop over geschreven.
Je kunt altijd een PB sturen ;)
-
In ieder geval bedankt voor je reactie en ik ga nog eens verder neuzen.
-
geen dank ;)
-
Marklin C is nogal 'stugge' rails. Ik bedoel dat je je precies aan de door de fabrikant opgegeven manier moet houden om een baanplan passend te krijgen (zonder te zagen).
Zodra je bijvoorbeeld van de standaard railafstand afwijkt, is het nauwelijks passend te krijgen.
Op de AnyRail website staat een voorbeeld hoe dit moet (Tab 'voorbeelden', dan helemaal naar beneden scrollen).
Kijk ook nog eens goed in de catalogus hoe je precies parallelle rails moet leggen, en hoe je de wissels e.d. moet toepassen.
Dan moet het toch zeker lukken.
Zijn je ambities zo, dat ze met C rails niet makkelijk zijn te realiseren, dan moet je misschien overwegen K rails te gebruiken. Zeker met de flex rail kun je dan alle kanten op.
David.
-
C Rails is in genoeg maten en bochten te verkrijgen om er een leuke baan mee te maken.
Het is even goed kijken als je echt rare dingen er mee wil doen.
Maar anders is het een vrij goed systeem.
Bedenk wel goed voordat je tot aanschaf van een starterspakket overgaat,
of Marklin jou wel alles kan bieden wat je wil.
-
Waar kan ik die instructies vinden? Niet in de catalogus, daar staan alleen wat algemene zaken in .
Ik probeer mijn Fleischmann ontwerp naar Marklin om te bouwen.
Zodra het een beetje gecompliceerd wordt krijg ik met de standaard raildelen van Marklin de zaak niet sluitend, welke kombinaties ik ook uitprobeer.
Dit wordt dus helemaal niets en ik vraag me werkelijk af hoe men complexe banen samenstelt zonder te buigen of te zagen.
Ik denk dat ik toch maar bij mijn Fleischmann ontwerp blijf tenzij er iemand is die vertelt hoe het wel moet.
-
In de Märklin catalogus die hier nu toevallig voor mijn neus ligt staat een uitgebreide introductie van C rails, met daarbij een uitleg over hoe je wisselstraten e.d. moet maken, met een railafstand van 77,5 of 64,3 mm. Dit is een catalogus van een paar jaar oud.
Dit is niet vreselijk ingewikkeld, maar zodra je ontwerp wat vrijer wordt, en je diagonalen o.i.d. gaat maken, of bijvoorbeeld een keerlus, wordt het lastiger, en is het eigenlijk gewoon een puzzel.
Ik begreep dat je voor Märklin wilt kiezen vanwege de wellicht wat lagere complexiteit van de aansluitingen e.d. Ik denk dat er als je, zoals je zegt, digitaal wilt gaan rijden met de PC, er niet zoveel verschil is.
Je moet je ook afvragen of je, als je met de PC gaat rijden, een centrale nodig hebt met alle mogelijke toeters en bellen met een beeldscherm. Wellicht is het handiger en stukken goedkoper te kiezen voor een makkelijk weg te werken centrale (b.v. de Intellibox Basic), en een mooi computerscherm op te hangen boven de baan.
Het aanmelden van een lok is een eenmalige actie (per lok dan natuurlijk), en is echt niet zo moeilijk. Als je het principe van een computergestuurde baan snapt, is dit echt niet het lastigste.
Ik hoop je niet nu juist verder in verwarring en twijfel te hebben gebracht.
-
Inderdaad, met diagonalen en kruisingen gaat het (bij mij) niet lukken met Marklin.
M.i. kan het niet anders dan dat je vreselijk beperkt ben in de mogenlijkheden met Marklin. Er bestaan geen opvulstukjes en verstelbare rails en per definitie ben je dan een hoop ontwerpvrijheden kwijt. Dit verbaast me eigenlijk van zo'n merk.
Maar ik heb intussen al besloten bij Fleischmann te blijven wat dus veel universeler en gebruiksvriendelijker is en de keerlus problematiek kom ik met schade en schande ook wel uit. Net zolang proberen tot alle kortsluitingen eruit zijn. Het configureren is natuurlijk ook te doen.
-
Verstelbare rails hoef je bij Fl* ook niet te gebruiken. Je kunt beter flexibele rails gebruiken en op de juiste lengte zagen. Ook voor de lange trajecten flexrail gebruiken. Scheelt je een hoop railverbinders en daarmee potentiele storingsbronnen.
De meldsecties kan je gewoon met een zaagje of slijpschuifje op de juiste plaats aanbrengen. Zo blijf je heel flexibel in het aanleggen van je baan.
En voor die keerlussen geldt dat je daar neit te veel problemen in moet zien. Daar zijn prima oplossingen voor en die schade en schande zijn er door je voorgangers al uitgehaald 8)
Als je een baanplan hebt kun je die hier posten en kunnen we er op schieten. ;D We helpen je graag om problemen op te lossen als je die tegenkomt.
Gr.
Eric
-
Goed idee van die flexrail.
M'n baanplan zal ik posten alleen even uitzoeken hoe.
-
Als je het baanplan in AnyRail hebt:
Kies menu Bestand/Exporteren als.../Plaatje...
Kies dan 'Gehele Plan', en druk op OK.
-
Heb ik gedaan, en dan heb ik een JPG file. Maar ik zie nog niet hoe ik die in dit antwoord kan toevoegen.
-
1) Links in het menu Algemeen: Plaatje uploaden.
2) Daar onder zie je "Handleiding uplaoden".
Lees eerst eens door.
3) Lukt het dan nog niet, roep dan even, word je geholpen met wat extra uitleg.
-
OK,
hier mijn plan,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_2_Fleischmann.jpg)
-
Mijn eerste reactie: oei een flink bord spaghetti.
Misschien kan je een toelichting plaatsen wat op welk niveau ligt en de niveaus afzonderlijk posten. Dan krijgen we een beter beeld van het sporenplan want als ik het even snel bekijk zitten er volgens mij toch wel wat probleempunten in zoals te steile hellingen.
En een ander punt is de plaatsing in de ruimte. Is de zwart/wit lijn de muur? Zoja dan ga je een probleem krijgen om overal bij te kunnen komen. Als er achteraan wat gebeurd kan je er niet bij. tenzij je telescooparmen hebt ;D
Gr.
Eric
Toevoeging. Je gebruikt wel erg veel wissels en kruisingen.
Wat is het doel van je baan. Ik krijg nu het idee dat je zoveel mogelijk rails wilt.
Kijk eens rustig hoe je treinen rijden en of wissels etc dan wel logisch liggen.
Neem alleen het middenstuk eens met op een kort stuk een heleboel overloop wissels zonder duidelijke functie.
-
Ik ben het met Remjuh eens. Ik zou proberen een U-baan te maken, met 2 niveaus. Op de onderste leg je dan een schaduwstation. Hieromheen leg je wat opstelsporen. Niet teveel natuurlijk, maar zo dat het er realistisch uitziet.
-
OK, hier wat toelichtingen op mijn ideeen.
Het hele plan ligt op 1 niveau behalve de bovenste 2 sporen welke er overheen gaan met een viaduct (moet ik nog iets voor bedenken)
Daaronder zijn de 3 sporen voor een station.
Daaronder een rangeer emplacement en daar weer onder een schaduw station.
Om het hele circuit heen gaat een doorgaande trein.
De bereikbaarheid is zodanig dat er in het midden een opening komt waar ik ( misschien met een beetje moeite) kan staan en tussen de rechter muur en de tafel kan ik lopen dus alles is bereikbaar. De tafel is 80cm hoog en ik kan overal onderdoor kruipen. De zwart-witte lijnen zijn de muren
Je moet weten dat ik een techneut ben en dus geinteresseerd ben in de techniek. Vandaar de grote hoeveelheid wissels om m.b.v. PC besturing zoveel mogenlijk trajecten en wisselstraten te creeren.
Het landscapen staat voor mij op de tweede plaats.
Overigens ben ik nu van mening dat dit circuit onmogelijk is met Marklin rails tenzij je van puzzelen houdt.
Op Eurospoor heb ik de nieuwe software van iTrain gekocht welke veelbelovende mogenlijkheden heeft.
Maar ik begin natuurlijk eerst met een simpelere versie om een beetje feeling te krijgen met de materie en bouw het dan steeds verder uit volgens plan.
-
Die bovenste twee sporen dat ga je nooit redden om die met een helling links weer op niveau 0 te krijgen. Dat wordt een skihelling. Houdt maximaal 3% aan (3 cm op een meter stijgen/dalen).
Als je alles op 1 niveau hebt heb je geen schaduwstation. Een schaduwstation ligt normaal gesproken onder je baan of achter een wand zodat de treinen buiten beeld zijn. Bij jou is het gewoon een opstelterrein.
Als je het voor elkaar krijgt om tussen de sporen een opening te maken waar je doorheen komt om overal bij te komen moet je haast wel een slangenmens zijn. De enige plek waar dat kan is links maar dan kan je nog steeds niet bij het middengedeelte. Maak voor de gein maar eens een proefopstelling en kijk hoeveel ruimte je nodig hebt om je bovenlichaam door een gat te wringen en daarna nog voldoende rijkweidte over te houden. Zal je tegenvallen.
Ook al houdt je van de techniek, je hebt nu zoveel wissels en kruisigen liggen dat je inderdaad wel veel wisselstraten kunt maken maar de treinenloop zal er neit beter op worden. Ik denk dat de treinen meer op elkaar staan te wachten tot er een rijweg beschikbaar is dan dat ze daadwerkelijk rijden.
Ik zou toch nog maar eens kritisch kijken of je de treinenloop niet logischer kunt maken door er hier en daar wat wissels uit te gooien.
Gr.
Eric