BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wouter op 25 November 2006, 22:22:58
-
Je kent het misschien wel (ik hoop van niet): tijdje aan het stoeien geweest met de afstelling van je eerste 2 tortoises, loopt als een zonnetje, knipt de aandrijfsnaar af en....tekort afgeknipt dus :-[
Mijn vraag is dan ook; waar kun je vervangende snaren krijgen voor de tortoise?
Groeten,
Wouter
-
Vast wel, maar gemakkelijker is de dikte van het draad op te meten met een schuifmaat en VERENSTAAL rond van dezelfde dikte te kopen. Vast wel te krijgen bij de betere modelbouwzaak of ouderwetse ijzerzaak.
-
Dat zal ik zeker proberen, ik heb reeds even ge-googled op verenstaal en zag ook dat dit gebruikt wordt voor het zelf maken van spinners (om mee te vissen op baars en snoek). Dus ook te vinden in de betere hengelsportwinkel!
-
Als de wisseltong niet teveel weerstand levert, is een eenvoudige messingdraad ook al rap voldoende.
Gr/H
-
Persoonlijk vind ik messing te gemakkelijk plastisch deformeren... Maar je mag het proberen natuurlijk.
-
Och, bij Roco-Line en Märklin K-rail gaat t iig goed. Jaren lang.
Bij Tillig Elite zou ik t niet in mn kop halen :)
-
Bij de betere model(spoor)zaak is ook dun staaldraad of nieuwzilverdraad (t.b.v. handgrepen e.d.) te krijgen.
-
Hoi allemaal (Na lange tijd doe ik op het forum ook weer mee).
Even een andere vraag over de Tortoise:
Wouter, waar heb jij de aandrijvingen gekocht? Ik heb nu een probleem bij Internettrains.com. Een vorige keer ging dat daar wel goed, nu reageren ze op mijn berichten niet meer.
Met groet, Jan
-
Ze zijn iig te krijgen bij GM&S te Haarlem. Staat ook op de beurs in Houten, overigens.
Groet,
Huibert
-
Jan,
Ik heb ze gekocht bij
TOM BARTZEN
MAINLINE MODELS, USA
Hij adverteerde ermee op Ebay USA. Even e-mailen, beetje onderhandelen.
Bij Mens kun je ze ook kopen, maar dan betaal je de hoofdprijs, ongeveer 20,00.
Nu heb ik er 24 gekocht, inclusief porto en invoerkosten nog geen 12,00 per stuk....
-
Wouter,
Dat is zeker goedkoop. Bedankt voor de tip.
Uit vele soorten wisselaandrijvingen blijft voor mij de Tortoise de betrouwbaarste. De oudste werken al sinds 1993 zonder storingen.
Ik ga alleen nog op zoek naar een methode om ook bij de Tortoise een verlichte wissellantaarn (DB) mee te laten draaien.
Dus als iemand nog tips heeft?
Met groet, Jan
-
Och, bij Roco-Line en Märklin K-rail gaat t iig goed. Jaren lang.
Bij Tillig Elite zou ik t niet in mn kop halen :)
Klopt. Bij doorlopende tongen niet proberen dus... ;)
-
wouter,
heb je ook een www of email adres?
Mvg Arnout.
-
Klopt. Bij doorlopende tongen niet proberen dus... ;)
Ik lees bovenstaande opmerkingen en zou graag iets meer uitleg willen hierover. Temeer omdat ik dit juist van plan was te gaan doen.
Alvast hartelijk dank
groet Jan
-
Jan,
Doorlopende tongen zijn gemaakt uit één stuk railprofiel. Deze tongen hebben dus geen scharnierpunt en vergen wat meer kracht om deze om te zetten.
Ze worden door de wisselaandrijving ge-/verbogen. In het profiel is wel ergens in het midden, dacht ik, een stukje weggefreesd om de buiging daar te laten paatsvinden en met iets minder kracht.
Mvg,
Hans
-
Dat er een stukje weggefreesd zou zijn, weet ik niet bij Tillig rails. Maar mijn Micro Engineering wissel heeft dat niet. Gewoon vol profiel. Maar mijn opmerking sloeg op het gebruik van MESSING draad en wissels met doorlopende tongen. Als je gewoon het VERENSTAAL gebruikt welke bijgeleverd is, zou het moeten lukken. De wisselmotor is sterk genoeg. Het is mij ook gelukt zo.
-
De wisselmotoren van Tortois zijn inderdaad sterk genoeg.
Echter is het bijgeleverde verenstaal bij enkele wisseltypes te slap/dun.
Bij de engelsewissels (DKW) werken de tongen elkaar tegen, hierbij is veel meer kracht nodig dan bij een gewonen enkele wissel. (de uitslag is het zelfde, de tong is veel korter = grotere kracht voor zelfde moment)
De oplossing is eenvoudig, vervang het verenstaal door een 1 mm dik verenstaal.
Diederik
-
Hallo,
Als ik het goed begrijp gaat het er om of het verenstaal en de tortoise zelf sterk genoeg is om de wisseltong om te zetten en te houden.
Het gaat er dus niet om dat de tortoise te sterk is en daardoor de wisseltong eventueel te sterk verbuigt.
Jan
-
Correct.
-
Wat zijn trouwens de afmetingen van zo'n tortoise wisselmotor (vooral hoogte).
En kan ik hiermee door 5 cm floormate nog een wisselaandrijven?
alvast bedankt
groet Hans
-
Het ding is 4,5cm lang, 4cm breed en 7cm hoog.
Een plaat van 5cm ga je met de standaard meegeleverde stang niet redden. Die komt bij mij ongeveer 1,5cm boven een wissel uit bij een plaat van 1,5cm. Dus ik hou het op een plaat van max 2,5cm wat je kan redden.
-
Aha, dit vind ik alvast een zeer interessant onderwerp :D
Zijn er misschien mensen die een foto, of een schetsje/tekening willen posten van zo'n geïnstalleerde aandrijfstangen?
-
Zie mijn topic in WatZijnWeAanHetBouwen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1896.0
-
Wat zijn trouwens de afmetingen van zo'n tortoise wisselmotor (vooral hoogte).
En kan ik hiermee door 5 cm floormate nog een wisselaandrijven?
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/tortoise.gif)
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/tortoise.gif (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/tortoise.gif)
5 cm floormate? Wat is dat voor spul, zo dik?
Het zal misschien wel gaan, maar ik denk dat de meegeleverde staaldraad te kort is.
-
5 cm floormate? Wat is dat voor spul, zo dik?
Een soort van hoge dichtheid piepschuim, zie o.a. http://www.dow.com/styrofoam/europe/be/bd/prod/floormate200A.htm
Het wordt gebruikt voor vloer(- en dak-)isolatie. Mooi spul; geeft een goede demping.
-
Het zal misschien wel gaan, maar ik denk dat de meegeleverde staaldraad te kort is.
Precies, dat is wat ik aangaf. Je hebt exclusief blad en ruimte tussen blad en wissel zo'n 3cm van de staaldraad over. Daar kan je dus geen plaat van 5cm mee overbruggen.
-
Inderdaad, doch den beeteren moodelspoorvakhandel levert u graegh veerenstael in verscheidenen dickten ende lengthen. Uh... zo was t vroeger dus, maar bij de wat betere zaken hebben ze wel verenstaal.
-
Inderdaad Floris, de inventieve modelspoorder vindt overal een oplossing voor.
-
Even een schopje: weet iemand wat de diamter van het gat moet zijn waardoor de aandrijfdraad loopt? Ik gebruik Tillig Elite wissels met totaal 12 mm plaatdikte. De handleiding van de tortoise spreekt over een kwart inch (ongeveer 7 mm), maar dat lijkt me wat erg krap.
-
Ik gebruik altijd 10mm. Dat gat kan je toch makkelijk camoufleren met bijvoorbeeld ballast (ik doe dan een miniscuul stukje schilderstape over het deel wat niet nodig is voor de aandrijving zelf).
-
De diameter voor het gat is sterk afhankelijk van de slag die de wisseltongen moeten maken in combinatie met de dikte van je ondervloer. En natuurlijk hoe nauwkeurig je het gat maakt.
-
De diameter voor het gat is sterk afhankelijk van ... hoe nauwkeurig je het gat maakt.
Hij's leuk! Krijgen we ook nog uitleg over de hoeveelheid benodigde significante cijfers achter de komma? ;D
-
Hallo Remco,
Ik heb in tegenstelling tot Peter twee keer een gaatje van 4 millimeter naast elkaar. Dan heb je ook 10 mm in de breedte maar niet zo'n groot gat.
groet Jan
-
Hee is 2x4 tegenwordig 10?
Groet Gerrit
-
Rekenmethode volgens PABO anno 2008 ;D
-
Heren, boor twee gaten naast elkaar die elkaar niet raken en 2x4 is 10.
Voor diegenen die het dan nog niet snappen, haal tussenliggende stukje weg en je hebt een mooi langwerpig gat.
groet Jan
-
Rekenmethode volgens PABO anno 2008 ;D
René is op de hoogte, de betere pabo's doceren inderdaad het land van okt.
Zie bijvoorbeeld: http://floratina.web-log.nl/floratina/2006/10/het_land_van_ok.html
:-)
-
In dat geval is 4 + 4 echt gelijk aan 10