BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Huup op 22 October 2009, 11:56:08

Titel: Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Huup op 22 October 2009, 11:56:08
Kan iemand mij vertellen waar ik een betrouwbare overwegboomaandrijving kan vinden?
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Bart Mestrom op 22 October 2009, 12:31:30
Je kunt een servo gebruiken?
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Karst Drenth op 22 October 2009, 12:32:02
Of beter twee ( als je twee bomen hebt... )

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Huup op 22 October 2009, 12:42:00
Vier.
Een servo ken ik als motor, niet als komplete aandrijving.

Gr/H
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Remunj op 22 October 2009, 12:59:04
Waarom 4?
Voor twee bomen heb je maar twee servo's nodig.

Een servo bestaat uit een motor, tandwielkastje en een beweegbaar armpje/schuifje. Een complete aandrijving dus.

Gr.
Eric
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Huup op 22 October 2009, 17:45:45
Ok, en die haal ik bij GM&S of dergelijke onderneming neem ik aan?
En tsja, waarom vier. uh... vier bomen?  ;D

Groet weer,

Huibert
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: DHG500 op 22 October 2009, 18:09:19
Als je weinig inbouwruimte hebt; geheugendraad (http://users.skynet.be/pro-rail/_private/fam/ukcafam6.htm)!
Kijk ook eens bij Huib Maaskant! (http://www.floodland.nl/aim/info_ahob_1.htm) (daar komt ook onderstaande foto vandaan)
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_ahob_1_1.jpg)
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: spoorzeven op 22 October 2009, 19:15:10
Op die site staat dat de "Aanraken etc.' borden voor TP 3 zijn. De overweg in de lijn Leiden - Haarlem bij de Sikkens fabriek heeft ze anno 2009 nog steeds. Misschien zijn er nog meer anno heden?
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Gerco van Beelen op 22 October 2009, 19:25:33
Je bedoelt deze

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/warmond_aanraken_gevaarlijk.jpg)
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Bart Mestrom op 22 October 2009, 19:39:09
Beetje raar gezicht dat er van die oude borden boven een redelijk nieuwe overweg hangt ;)
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: spoorzeven op 22 October 2009, 19:50:07
Yep
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Floris op 22 October 2009, 20:25:34
Op zich niet raar: als je goed kijkt zie je dat de bovenleidingsportalen een kleine y-steun hebben. Waarschijnlijk gaat het spoor buiten beeld onder een viaduct door. De rijdraad is hier dus verlaagd naar een minimale maat en hangt dus lager als normaal.....
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Huup op 22 October 2009, 20:31:49
Sherlock Dilz...... 8)
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: spoorzeven op 22 October 2009, 21:11:05
Op zich niet raar: als je goed kijkt zie je dat de bovenleidingsportalen een kleine y-steun hebben. Waarschijnlijk gaat het spoor buiten beeld onder een viaduct door. De rijdraad is hier dus verlaagd naar een minimale maat en hangt dus lager als normaal.....
Inderdaad  (y): (dertiger jaren) viaduct in de A44. Nooit bij stilgestaan.
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Han Zijlstra op 22 October 2009, 21:48:45
Een ander reden is nog veel leuker.
In de Bollenstreek worden de velden met stro bedekt tegen de vorst .
Vroeger werd dit aangevoerd met erg hoog opgeladen wagens ( randje extra is toch gauw 50 cm hoger ) en dat gaf wel es problemen met de draadjes.....

Overigens nu al weer een uitbreiding voor ons nzh ahobje bedacht :D
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Hans Gvz op 22 October 2009, 21:55:12
Zal ik jullie dan maar gelijk uit de droom helpen? Deze overweg is zo gemaakt en gebleven omdat AKZO voormalig Sikkens nog wel eens een hoogtransport hebben/hadden. De rijdraad hangt (5.50) hier op normale hoogte, en de hangsteun is van het normale formaat niets afwijkends dus. De borden hebben enkel en alleen een beschermde werking zodat er geen EV-personeel tp hoeft te zijn als er een hoogtransport over de ovw moet, scheelt een hoop euroooooooos.

Groeten Hans
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Reinier Z. op 22 October 2009, 23:14:25
Sherlock Dilz...... 8)

Da's volgens mij een andere Floris...

Zal ik jullie dan maar gelijk uit de droom helpen? Deze overweg is zo gemaakt en gebleven omdat AKZO voormalig Sikkens nog wel eens een hoogtransport hebben/hadden. De rijdraad hangt (5.50) hier op normale hoogte, en de hangsteun is van het normale formaat niets afwijkends dus. De borden hebben enkel en alleen een beschermde werking zodat er geen EV-personeel tp hoeft te zijn als er een hoogtransport over de ovw moet, scheelt een hoop euroooooooos.


Ik wil niet vervelend doen, maar die Y-steun op de foto is toch echt kleiner dan standaard. En verder snap ik de uitleg eigenlijk niet zo. Als er een hoogtransport over moet, dan past het wel of het past niet. Ik zie niet hoe die borden dat personeel kunnen vervangen...
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Gerco van Beelen op 22 October 2009, 23:21:25
Zal ik jullie dan maar gelijk uit de droom helpen? Deze overweg is zo gemaakt en gebleven omdat AKZO voormalig Sikkens nog wel eens een hoogtransport hebben/hadden. De rijdraad hangt (5.50) hier op normale hoogte, en de hangsteun is van het normale formaat niets afwijkends dus. De borden hebben enkel en alleen een beschermde werking zodat er geen EV-personeel tp hoeft te zijn als er een hoogtransport over de ovw moet, scheelt een hoop euroooooooos.

Groeten Hans

Geweldig hij doet het weer  (y) blijft jeuken he Hans al die treintjes.

gr. Gerco
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Hans Gvz op 23 October 2009, 18:36:25
De bovenleiding hangt standaard op 5.50 mtr, wegvoertuigen worden geacht niet hoger te zijn dan 4.00 mtr. Je moet 1.50 meter uit de bvl vandaan blijven anders gebeuren er zeer vervelende dingen. Die waarschuwingbalk zal dus op 4.00 mtr hoogte moeten hangen, anders moeten er dus andere maatregelen getroffen worden. Zo kan men dus zonder dat EV personeel tp is veilig de ovw passeren. Is het transport te hoog dan loopt het vast onder de waarschuwingsbalk. En de Y-hngst is een HE 160B, hangt overal, pl is een HO 242, ook niets bijzonders, op de ldbvl staan geen markeringen aangegeven dat de rdr daar lager zou hangen. Dus meer weet ik niet voor je te voorschijn te toveren ja dat het geo 085 en de palen de nummers 40/21 en 40/19 hebben en op het spoor Ledn-Lis (MG) staan en dat de palen 40/20 en 40/22 op het spoor Lis-Ledn (LG) staan. H ja draad 1 zit op Lg en 2 op MG. meer kon ik niet vinden ook niet op de dwarsprofielen.

Groeten Hans
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Huup op 24 October 2009, 00:58:15
Da's volgens mij een andere Floris...


Ik wil niet vervelend doen, maar die Y-steun op de foto is toch echt kleiner dan standaard. En verder snap ik de uitleg eigenlijk niet zo. Als er een hoogtransport over moet, dan past het wel of het past niet. Ik zie niet hoe die borden dat personeel kunnen vervangen...
Da's niet vervelend, hoor. Waar is gewoon waar....:)

Enne Hans, welkom terug!

Groet,

Huibert
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Falkenberg op 24 October 2009, 15:36:30
Kan iemand mij vertellen waar ik een betrouwbare overwegboomaandrijving kan vinden?

Hallo Huibert,

Ik laat je van de week wel wat servoaandrijvingen zien.

Groet,

Dirkjan
Titel: Re:Overwegbomen en aandrijving
Bericht door: Huup op 25 October 2009, 10:49:05
 (y)