BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Spoors op 25 November 2006, 06:57:11
-
Hoi,
Huib Maaskant, van wie ook veel artikelen in de Railhobby te vinden zijn, is bezig met een grote Nederlandse baan, de Lage Zij. Het eerste stukje Nederland is klaar (http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_13.htm) en het ziet er werkelijk erg mooi uit. Knap stuk scenery!
(http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_14_5.jpg)
Probeer zelf ook iets dergelijks in schaal N te maken en kijk dan ook altijd met liefde zijn nieuwe update tegemoet. Wel een klein vraagje voor de "rietbouwers" onder ons.
Voor zover ik weet heeft het riet in Nederland alleen in de winter die wat gelige uitgedroogde kleur en is het in de lente, zomer en herfst gewoon groen. Dit is teminste wel hoe ik het aan het maken ben ... klopt dit?
Groet,
Jeroen
-
Oeps... dat is zeker erg mooi!
Groet Jaap
-
Jeroen,
Wat betreft het riet, heb je gelijk.
-
Tjonge, DAT is mooi! :D
Is het volgens een voorbeeld uit de werkelijkheid? Lijkt wel zo.
Over riet: In het voorjaar is het er meestal nog niet,als het weggemaaid is in het najaar vanwege de schouwing in November.
Zomers :groen,later met pluimen en weer later sigaren ipv pluimen.In het najaar,als het gemaaid wordt is het geel.
Zoek maar uit welk jaargetij je wilt uitbeelden. :D
Suk6 Peter
-
Peter,
Dank je! Wat de baan van Huib betreft, is het niet exact een voorbeeld uit de werkelijkheid. Meer een cominatie van verschillende locaties. De eindmasten bijvoorbeeld, zijn gebouwd naar foto’s van een spoorbrug bij Leiden.
Groet,
Jeroen
-
Ja, die masten waren wel wel zo ,daar bij de Vink Brug bij Leiden.
De Vinkbrug was iig anders,dat was een boog- draaibrug.Jouw brug lijkt op de Witte brug over het Noordhollands Kanaal thv Breezand.
Maar aan deze kant lijkt dat weggetje wel weer op de Hoge Rijndijk. ;)
-Peter
-
Deed mij ook erg denken aan Leiden, de brug na station lammenschans (is dat niet de rijndijk) echter is de brug daar volgens mij nog enkel spoor....
maar waar...dat maakt niet uit...t is gewoon mooi en heel Nederlands...TOP
-
Die draaibrug is echt super.
mvg,
Matthijs
-
Er zit trouwens geen motor in!
Groetjes,
Robbert
-
Ik was vorige week weer o allerlei modelbouwsites ana het zien. En toen ik Deze baan weer zag.. Ik wist gewoon niet wat ik zag! Erg schitterend, hoop dat mijn baantje straks ook zo mooi mag worden ;)
-
Hij overtreft zich zelf iedere keer weer lijkt wel. :o
Alleen heb ik 1 klein vraagje?
Hoe komt een e-loc over die brug?
Kwestie van een "aanloop" nemen en uirollen over de brug?
Overigens geen kritiek hoor, alleen nieusgierig hoe dat ging destijds.
m.v.g.
Mark
-
Hoe komt een e-loc over die brug?
Kwestie van een "aanloop" nemen en uirollen over de brug?
Mark,
Ik neem dat je het hebt over situatie in het echt. Elke loc, treinstel heeft dermate veel massa dat deze zonder enig probleem héééél ver zonder aandrijving kan uitrollen.
Uiteraard wel bij een bepaalde minimum snelheid. :o
Hans
-
Dankje voor het antwoord Hans!
Ik dacht ook wel zoiets alleen had ik m'n bedenkingen over het science fiction gehalte.
Maar als jij het bevestigd zal het zo zijn. ;)
Dankje
m.v.g.
Mark
-
Was dat niet de brug bij Amsterdam CS, welke de enige in NL met een stuk stroomloos in een intercitylijn?
-
Eh, in de Intercity lijn Zwolle - Leeuwarden zijn er een stuk of 3- 4 bruggen zonder bovenlijding, waaronder een vrij lange over het PM kanaal bij Grou. Ik vaar daar vaak onderdoor.
-
Nu ben ik zeker geen kenner van het grootspoor doch kan ik me zonder meer voorstellen dat het merendeel van de beweegbare bruggen niet is voorzien van bovenleiding. Zeker als het wat kleinere bruggen zijn.
Ik kan in mijn woonomgeving zo al minstens 4 bruggen bedenken zonder bovenleiding.
Hans
-
Komt inderdaad veel voor. Bij deze mat'40 op de draaibrug in Vlaardingen:
(http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/medium/634/153634.jpg)
Groet,
Jeroen
-
Ik dacht altijd dat als een trein een brug zonder bovenleiding naderde dat dan de panto's naar beneden gingen en na de brug weer omhoog. Op die manier kan de panto nergens achter haken blijven als de trein de brug is gepasseerd.
Op deze foto is echter duidelijk te zien dat de mat 40 de panto's nog omhoog heeft.
Harm
-
Komt inderdaad veel voor. Bij deze mat'40 op de draaibrug in Vlaardingen:
En paar kilometer verder op weer, bij Maassluis ;D
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Maassluis_Sprinter.jpg/300px-Maassluis_Sprinter.jpg)
mvg,
Matthijs
-
Leuk om te zien dat het tegenwoodig noogsteeds zo gaat.
m.v.g.
Mark
-
Zo he, knap staaltje werk!
De brug lijkt trouwens erg op de Gouwebrug (Draaibrug) bij Alphen aan den Rijn.
Dit stukje is alleen niet (meer) dubbelsporig, maar wel voorbereid.
(http://bert11.homeip.net/virtual.jpeg?cb=cardbox1&db=fotocw&id=H99HON3TO3TBM8DA1M37LD9T92VDPDJ3G)
-
Betreft wederom een staaltje van precisie zeker wat betreft de details.
@ ns-cargo
Bij mij weten kan al rijdend de pantograaf niet omloog of omhoog.
Het is net als in het modelbouwwezen dat de portalen hoger zijn de rijddraad vangt de panto op zijn hoogste punt weer op.
Alexander
-
Leuk, he, dat bij een natuurgetrouw stukje baan iedereen het gaat vergelijken met iets bekends uit de werkelijkheid.
Nog een keer:Goed gedaan! :D
-Peter
-
Beste Jeroen,
Even over je riet, er is tegenwoordig in schaal N riet met van die sigaren te krijgen.Geen idee bij welk seizoen dat hoort maar het is wel mooi.
Check maar even op www.Ndetail.de dat is de moeite waard en niet duur.
Groet
Oscar
-
Leuke site zeg met veel leuke details voor de modelbaan.
Zijn er nog meer van zulke site's / bedrijfjes?
Sander
-
Aan Sander,
www.meine-n-welt.de
Wellicht kende je 'm al en bovendien is het duits maar wel bijzonder mooi.
m.v.g.
Mark
-
Bedankt Mark, die link kende ik nog niet.
Sander
-
Hallo daar,
Er is inderdaad nog veel meer te krijgen op schaal.
Kijk bv eens via de site van www.walthers.com.
In linker kolom in hoofdpagina onder manufacturers
"Blairline" heeft heel veel transfers oa graffity .
"New Rail Models" heeft veel op schaal van hout.
"BLMA Models" etswerk stelconplaten overweg
"Cal freight" detail spullen van resin.
"Gold medal models" ook etswerk oa looproosters antennes en winkelwagentjes
"Period models"details resin en witmetaal
En waar je ook nog kan kijken is op de site van www.spur-n.com, even op links klikken en daar staan nog heel veel meer andere sites van grootfabrikant tot kleinserie fabrikant.
Succes,
Oscar
-
En dan hebben we deze nog
http://www.kleinserien.de/d/index.htm
Mvg
Henk
-
Heren, de links kan ik op zich erg waarderen, maar ze hebben weinig met het onderwerp te maken.
Hier graag weer verder over het mooie stukje scenery van Huib :)
-
Waar heeft Huib de Paaltjes voor de brug vandaan?
Verder complimenten
Willem
-
Willem,
Het volgende staat op zijn site:
Het remmingwerk beschermt de brug tegen aanvaring. De middenpijler heeft een uitgebreid remmingwerk met diverse dwarsverbindingen. Het is gemaakt van styreen. De landhoofden worden beschermd met een simpel rijtje dukdalven. Direct naast de brug ligt een overweg voor het verkeer op de kanaaldijk.
Styreen dus ... ;D
Groet,
Jeroen
-
Dankjewel!
Willem
-
Ik dacht altijd dat als een trein een brug zonder bovenleiding naderde dat dan de panto's naar beneden gingen en na de brug weer omhoog. Op die manier kan de panto nergens achter haken blijven als de trein de brug is gepasseerd.
Panto's op alle materieel in Nederland hebben een maximum hoogte beveiliging in verband hiermee. Is dus ook één van de redenen dat proefloks, zoals in het verleden de franse lok die proefreed voor de 1600, eerst in de werkplaats moeten. Meeste buitenlanden kennen deze hoogtebeveiliging niet.
Albert
-
Waar heeft Huib de Paaltjes voor de brug vandaan?
Denk ook eens aan echt hout b.v. lange aanmaak lucifers
SK