BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Martijn Hendriks op 21 October 2009, 22:50:01
-
Na wat puzzelen moet dit hem worden...........hier de eerste indrukken zonder hoogteverschillen (maximale hoogte wordt 20cm)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd165/MartijnSanne/P1000542.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd165/MartijnSanne/P1000543.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd165/MartijnSanne/P1000544.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd165/MartijnSanne/P1000545.jpg)
Ben alleen nog niet tevreden over het station en rangeerdeel, wellicht toch nog maar een extra tafel bouwen voor een kopstation.
Als iemand ideeën heeft die zijn welkom :)
-
Je gaat niet wegkomen met de hoogtes.
Rechtsonder waar de trafo staat heb je een probleem....
mvg,
Sander
-
te stijl als ik in de bocht begin?
-
Ja. Een oplossing kan zijn om het ene spoor wat verdiept te leggen en het andere te verhogen.
-
Hallo Martijn,
Klimmen in een bocht is voor marklin locomotieven geen enkel probleem.
Je moet echter wel proberen te voorkomen dat wissel erg schuin komen te liggen. C-rails is wat vergevings gezinder, maar t is niet 'handig'.
Je kan als grove brekening aanhouden dat je voor elk stuk standaard rechte rail (18cm/19cm) slechts 1 cm omhoog of omlaag kan.
Voor diesel loks heb je minimaal 8 cm nodig, plus evt de rails. Dat betekend 8 stukken rails.
Dit mag natuurlijk in 2 richtingen. Dus t ene spoor 4cm omhoog, de ander 4cm omlaag.
Wil je met electrische lokomotieven (bovenleiding) rijden dan heb je al snel 10/11 cm minimaal nodig, met de extra lengte die je nodig hebt om te klimmen dalen.
Je kan dus deze max. stijging gebruiken, maar dat doet nogal pijn aan de ogen.
Jan-Peter
-
Zo te zien kun je de beide rechte sporen met 19cm verlengen. Daarmee win je 38cm, wat overeenkomt met 11mm extra klim (bij 3%).
Sander
-
In zijn algemeenheid opgemerkt: je legt je baan nu precies passend plat neer, maar past alles nog in elkaar als je straks daadwerkelijk de hoogte in gaat?
-
Waar komt je station? Wordt het een kopstation bij de drie doodlopende sporen? Dan zijn die wel erg kort. Er zitten ook nogal scherpe bogen in je opzet en dat oogt vaak niet zo fraai. Die zou je moeten camoufleren. Dat wordt het moeilijkst aan de linkerzijde, waar het spoor naar de L-poot gaat.
-
@ Santerdam --> da idee had ik gisteravond ook al, dus meteen ten uitvoer gebracht :-)
@ Jeepney --> dat had ik al gechecked en voorzie daar geen problemen
@ Ruud K --> Er komen 2 grote bergen aan de achterzijde van de tafel, die zullen wel een en ander verdoezelen, krijg steeds meer het idee dat ik voor een verkeerde opstelling heb gekozen, als het om een kopstation gaat zou ik het via de bocht aan de voorzijde naar een aparte tafel laten lopen, maar ik twijfel enorm.
-
Hoi Martijn,
Twijfel is helemaal niet erg, dat kennen we - denk ik - bijna allemaal als we een baan gaan opzetten. Het is van belang goed in gedachten te visualiseren waar je wat wilt hebben, zoals een station, een goederenloods, e.d. en hoe je treinenloop er uit zal zien. Je kunt daar het best behoorlijk wat tijd aan besteden voordat je echt gaat bouwen. Veel succes!
Groet,
Ruud
-
Ik heb ook al de nodige wijzigingen doorgevoerd de afgelopen weken, ga vanavond maar weer eens aan de knutsel