BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kassenbarg op 24 November 2006, 11:39:18
-
Bij het tekenen van een baanplannetje (zoveel ruimte heb ik niet zoals ik in andere draadjes al vermelde) vroeg ik mij af of een engelse wissel in het hoodspoor bij een station wel realistisch is. In boeken wordt er gehamerd op het gebruik van zo weinig mogelijk wissels in het doorgaande hoofdspoor die dan ook rechtdoor bereden moeten kunnen worden.
Mag een rechtdoor bereden engelse wissel in het hoofdspoor of geeft dat teveel snelheidsbeperking?
Trouwens, worden gebogen wissels in Nederland ook gebruikt? Ik zie ze niet veel, of ik moet beter opletten
-
Hallo Gerrit,
Als je ruimte bespaart met die E.W.en je rijd er in de rechtuitstand overheen in het hoofdspoor is er niets mis mee vind ik.
Bij de grootbedrijven probeert men ze zoveel mogelijk te vermijden,maar ook daar liggen er nog genoeg in het hoofdspoor.
Gewoon gebruiken. :D
-Peter
-
Ik kan een mooi voorbeeld geven. Alphen a/d Rijn. De inrijsnelheid van het station is 40 Kmh, en daar is een goede rede voor. Direct achter de overweg vanuit Leiden ligt het inrijwissel, een engels wissel. Meestal rijden de treinen hem nog in de afbuigende stand ook (naar/ van spoor 2 of 3, of rangerende trams van spoor 4). Spoor 1 wordt alleen in de spits gebruikt, maar dat spoor is nauw juist uit Utrecht alleen via een afbuigend wissel te bereiken.
-
Wat dacht je van station Hilversum aan de Utrechtse/Amersfoortse zijde? Daar liggen er meerdere in de hoofdsporen...
Eddy
-
Wij rijden in Burgdorf ook met 110 over meerdere engelanders heen (die wissels dus ;) ) Ze slijten wel sneller dan normale wissels en als je er met een goederentrein overheen rijd word je van links naar rechts gegooit in de cabine, maar gaat dus zonder probelen. Hoofdfactor om ze niet te bruiken is dus kostentechnisch.
Groeten
Bas
-
Engelse wissels slijten ook in model sneller dan gewone rechte wissels? Waar slijten ze dan: de tongen of het puntstuk?
-
Delft is ook een mooi voorbeeld, daar ligt ook een engelse wissel in het hoofdspoor vanwege de beperkte ruimte,
mvg,
Matthijs
-
Geldermalsen, in beide hoofdsporen Utrecht-s-Hertogenbosch liggen engelsmannen.
In Utrecht en s-Hertogenbosch zelf wemelt het ook van de engelse wissels, maar daar zullen waarschijnlijk niet veel treinen met 100+ doorheen scheuren.
Kijk ook eens op www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl), daar vind je ze allemaal.
-
Bij delft denderen ze wel over die wissel heen ;D
mvg,
Matthijs
-
Ja, logisch, Delft is ook geen Intercity station, net zo min als Geldermalsen.
-
In Delft stoppen ook een aantal Intercity's
mvg
Matthijs
-
Om even op de gebogen wissels te komen waar Gerrit over vroeg.
Die worden in het groot bedrijf niet gebruikt zover ik weet.
Gebogen wissels zijn dus voor modelbanen waar je ruimte moet besparen. ;)
m.v.g.
Mark
-
Meegebogen wissels worden in het grootbedrijf vaak genoeg gebruikt, dus het is zeker geen uitvinding van de modelspoorfabrikanten. Dat ze in Nederland minder gezien worden komt door de geografie: meestal plat, dus geen bochten om bergen heen.
De voorkeur in het grootbedrijf is echter de gewone wissel. (eenvoudiger, goedkoper, minder slijtage, hogere toegestane snelheden). Daar worden ze dus gebruikt wanneer er geen ruimte is, op de modelbaan om ruimte te besparen, of, en dat is eigenlijk "misbruik", om ruimte te scheppen.
Maarten.
-
Om even op de gebogen wissels te komen waar Gerrit over vroeg.
Die worden in het groot bedrijf niet gebruikt zover ik weet.
Gebogen wissels zijn dus voor modelbanen waar je ruimte moet besparen. ;)
Ze worden wel degelijk gebruikt, maar (net als met kruiswissels) eigenlijk alleen als er geen gewone wissels gebruikt kunnen worden, meestal dus vanwege plaatsgebrek. Dit omdat de onderhoudskosten van zowel gebogen wissels als ook kruiswissels erg hoog schijnen te zijn.
Ik geloof overigens niet dat ze (zoals Gerrit vroeg) in model snel verslijten.
-
Meegebogen wissels zie je in Duitsland en Zwitserland vrij veel.
In Nederland zou ik geen voorbeeld kunnen noemen.
Enne Bart: een kruiswissel is niet hetzelfde als een Engels wissel. Een kruiswissel is een combinatie van 4 gewone wissels en een kruising.
-
@Klaas
Delft is wel degelijk een intercity station maar alleen voor de intercity Den Haag – Eindhoven (– Venlo)
zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_Intercitystations
mvg,
Matthijs
-
@Gerrit,
Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...
En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?
Hans van de Burgt
-
Enne Bart: een kruiswissel is niet hetzelfde als een Engels wissel. Een kruiswissel is een combinatie van 4 gewone wissels en een kruising.
Klaas, je hebt helemaal gelijk. Had nog een beetje teveel Bundesbahn in het hoofd: daar is het kruiswissel een "Hosenträger" (lijken wel op bretels :) ) en het engels wissel noemt men daar een "Kreuzungsweiche".
-
@Gerrit,
Ik ben nu wel benieuwd naar je baanplan. Mèt of zonder Engelsmannen...
En als je er mee klaar bent, maak je er dan net zulke mooie plaatjes van als Matthijs?
Hans van de Burgt
Ehm, ik ben bang dat het een heel simpeltjes baanplan wordt. Maar als ik denk dat het voor mij goed is, zal ik hem scannen en laten zien.
Het moment dat ik zulke foto's van mijn baan kan laten zien, zal nog wel even op zich laten wachten....
-
Meegebogen wissels zie je in Duitsland en Zwitserland vrij veel.
In Nederland zou ik geen voorbeeld kunnen noemen.
Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.
-
Engelse wissels slijten ook in model sneller dan gewone rechte wissels? Waar slijten ze dan: de tongen of het puntstuk?
Engelse wissels hebben meer bewegende delen. Totaal 8 tongen (wissel maar 2). Vaak in tegenstelling tot modelspoor zijn 2 wissels goedkoper dan 1 engelswissel. Kosten (materiaal), prijspijl 2003:
wissel 1:9: 34.000,-
engelswissel: 1:9: 85.000,-
-
Bij de grootbedrijven probeert men ze zoveel mogelijk te vermijden,maar ook daar liggen er nog genoeg in het hoofdspoor.
Gewoon gebruiken. :D
Nee dat is dus niet echt 100% waar. Kijk voor de grap naar emplacementen in 1930: zo recht als t maar zijn kan: en toch engelse wissels terwijl de ruimte onbeperkt is (ja na 10 km kom je pas weer een ander emplacement tegen). Ook in Ede Wageningen is in de jaren 70 (ff uit mn hoofd) aan de oostzijde ook gewoon een engels wissel aangebacht terwijl daar ook makkelijk 2 losse wissels kunnen liggen.
Een kleine kanttekening moet ik wel plaatsen: bij te kleine verticale boogstralen op een plaats kan natuurlijk wel worden gekozen om engelse wissels neer te leggen. Dit is soms niet echt te zien, terwijl er in het horizontale ontwerp wel voldoende ruimte kan zijn.
-
Amersfoort Goederenemplacement o.a. en op nog wel een paar plaatsen. Tegengebogen wissels komen wel vaker voor.
Er is laatst op Prorail gebied een meegebogen gevalletje neergelegd: 2399B bij Kijfhoek aansl. Noord.
RR kent er ook min. 1 (bij het oude Nootdorp aansl.).