BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Marijn op 15 October 2009, 21:24:54
-
Lieden,
Is er iemand die mij kan en wil vertellen wanneer de 2456 z'n originele schilden heeft verloren en wanneer de plackcijfers zijn aangebracht ?
Aan de hand van foto's die her en der rondzwerfen kan ik bepalen dat het zowiezo ergens tussen eind jaren 70 en 1985 moet zijn geweest.
Dank u voor uw aandacht
-
1984 of '85.
-
Zal wel (ongeveer) gelijk zijn geweest aan het tijdstip dat deze loc rode zwaailichten kreeg.
-
In augustus 1982 (http://www.flickr.com/photos/groen47/1560642081/sizes/o/) had de loc nog nummerplaten; in maart 1985 (http://www.flickr.com/photos/dombas/3488678193/sizes/o/) niet meer ;)
-
Nou erg bedankt jongens, nuttige info ! (y)
Nu weet ik globaal de inzet periode in de vishaak/nummerschild/blauwe zwaailamp uitvoering ;D
-
In augustus 1982 (http://www.flickr.com/photos/groen47/1560642081/sizes/o/) had de loc nog nummerplaten; in maart 1985 (http://www.flickr.com/photos/dombas/3488678193/sizes/o/) niet meer ;)
Waar is die 2e peppie plaat gemaakt??
Greetz,
Noppie.
Was een noordelijke lok trouwens.
-
Was dit niet Franeker? (in elk geval op de lijn naar Harlingen). Fiets is vast van Lolke! ;D
(foto ook trouwens)
-
Was een noordelijke lok trouwens.
@Noppie: deze loc ook gezien te Boxtel (NBDS-lijn) en in de Botlek. Ze reden wel eens wat langer in een bepaalde 'lokale' omloop, maar een andere dienstregeling of tussentijdse revisie deed een loc prompt weer ergens anders belanden.
Off topic mode aan: heb je al eens een foto gemaakt van die prachtige VGL-loods met een 'zooitje' geelbanders er in?
-
Marijn,
ik had je beloofd om het boek Diesellocomotieven in Nederland door te spitten naar informatie over deze specifieke loc. Wel iets gevonden, maar niet het antwoord op je vraag.
Misschien even wachten tot het boek van Uq* uitkomt, of dat andere boek over de 2400 dat in de maak is.
-
ik had je beloofd om het boek Diesellocomotieven in Nederland door te spitten
Dit is helaas niet (altijd) een betrouwbare bron voor informatie. Je kan idd beter wachten op het boek
van Uq**, of beter nog, op dat van Sicco en Davy ;)
-
Tedo, in dit geval gaat het er niet om of de informatie betrouwbaar is, maar het staat er gewoon niet in.
-
@Klaas; dat bedoelde ik ook. Het staat er niet in, of het staat er vaak verkeerd (of dubbel) in.
Qua foto's staat er echter een prachtig referentiemateriaal in (en daarom heb ik het ook). ;D
-
Toch maar even een foto plaatsen van desbetreffende lok.
Deze heb ik al eens eerder geplaatst in een ander draadje maar nu deze onlangs is uitgekomen bij MTE wil ik deze niet onthouden.
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/2456_1981.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/2456_1981.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/2456_1981.jpg)
Jeroen
-
De 2456 heeft in 1985 nog rondgereden met blauwe zwaailichten en witte plakcijfers..... En is datzelfde jaar gehuisstijld. Dus aannemelijk heeft de loc nooit rode zwaailichten gehad in combinatie met de bruine kleur. Of anders heel erg kort, te kort om normaal in te zetten op de modelbaan in ieder geval ::)
-
Dus aannemelijk heeft de loc nooit rode zwaailichten gehad in combinatie met de bruine kleur.
Toch wel! Zal er een plaatje van opzoeken!
-
Toch wel! Zal er een plaatje van opzoeken!
Ben benieuwd! (misschien heb ik 'm zelf ook wel ergens...). Tussen 11 sep en 18 nov 1985 was de loc in revisie te Tilburg, alwaar de loc ook gehuisstijld werd! Dus in het bruin met rode zwaailicht heeft ie maar heel kort gereden.
Groet, Edwin
-
Ben benieuwd. Mijn recentste foto van de 2456 in het bruin is van 30-5-1985 waar de loc nog blauwe zwaailichten heeft. Als de loc datzelfde jaar nog geel/grijs is geworden kan ie nooit lang met rode zwaailichten gereden hebben....
-
Wanneer zijn die nummerstickers erop gekomen dan; voor of na de 2417?
-
De 2417 heeft, zowieso in 1982, nog rondgereden met witte plakcijfers op de neuzen en nummerplaten op de cabines (en derde pit uiteraard).Van deze loc zijn dus, net als van de 2456, weer diverse varianten te maken.
-
Mijn recentste foto van de 2456 in het bruin is van 30-5-1985 waar de loc nog blauwe zwaailichten heeft. Als de loc datzelfde jaar nog geel/grijs is geworden kan ie nooit lang met rode zwaailichten gereden hebben....
Op 8 augustus 1985 was de 2456 bruin met rode zwaailichten. Plaatje gemaakt in Groningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2456_1.jpg)
-
Tada, daar hebben we het bewijs!
Die grote plakletters zijn niet in model als transfers te krijgen dacht ik.... Dus deze versie is niet zomaar ff te maken.
De 2444 heeft vlak voor zijn huisstijl in 1986 nog rondgereden met zwarte plakletters op de cabine, en zijn nummerplaten op de fronten. Mooi is anders, maar weer een uitdaging voor de modelbouwer.
-
Die plaat bedoelde ik inderdaad! Is hier vaker gepost.
En wat betreft die nummercijfers in wit; inderdaad niet te krijgen.
En KleiNSpoor wil(de) ze niet maken. Lastig dus.
De 2444 met kleine zwarte cijfers is ook leuk, maar die had weer, als uitzondering op de 2404-2450 regel, allemaal korte handgrepen op de huifdeuren.
De 2490 en 2501 (en ik dacht ook de 2488) hadden ook van die kleine zwarte nummercijfers, bij de 2501 werden die later vervangen door witte.
-
Op 8 augustus 1985 was de 2456 bruin met rode zwaailichten. Plaatje gemaakt in Groningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2456_1.jpg)
Leuk, die loc met gepostzegeld machinistenhuis, nieuwe machinekamerdeur en witte plaklettters... Uitdaging!! Vroeger had je Mecanorma, (Franse?) firma die afwrijfletters en cijfers maakte in alle soorten en maten. Misschien bestaan ze nog of zijn de velletjes ergens te krijgen...