BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Avi5288 op 15 October 2009, 16:05:06
-
Ik heb vandaag eindelijk deRivarossi IRM gekocht voor €225 in Rotterdam bij hobby winkel Bleijer & Messings.
Omdat ik een Roco Digital set heb moest deze worden omgebouwd voor €35 (y)
Maar er is een probleempje. Mijn voorverlichting doet het niet :-\ :'( ??? De achter verlichting doet het wel. Weet iemand wat het probleem is? Moet ik de voorkant openen en kijken of alles goed is aangelosten?? En hoe doe ik dit.
ik hoor het graag van jullie. (y)
-
Even terug gaan naar de winkel?
-
staat de functie knop aan voor de verlichting ?
-
Hebben ze het dan niet getest in de winkel? Lijkt me toch wel als ze dat voor je uitvoeren.
Bart geeft het enige en juiste antwoord.
Terug naar de winkel. Dat noemen ze namelijk garantie. ;D
Gr.
Eric
-
dan moet ik weeeeer heleeemaaaal terug :o
Lichtknop is idd aan. :P
Tijdens het ombouwen naar digitaal is het denk ik mis gegaan omdat de lichten het hiervoor gewoon deden. Deze hadden ze namelijk getest. Dus ik vraag me nu eigelijk af hoe krijg ik de IRM open zonder dat ik het sloop ;D
-
Niet openmaken.
Gewoon terug naar de winkel en hun het op laten lossen.
Dat heet nu garantie ;)
Gr,
Bart
-
Heb je wel in de stuurstand bak ook een decoder laten plaatsen?
Je hebt 2 decoders nodig om de verlichting in beide bakken te laten werken.
Albert (y)
-
Dat zou wel heel sullig zijn als de winkelier dat niet weet 8)
Maar nogmaals, gewoon teruggaan en het laten aanpassen zodat het werkt.
Ander vraagje. Die 35 Euro was dat inclusief decoder? Dan zou het, gezien de prijs, inderdaad best kunnen dat er maar 1 decoder ingebouwd is. En welke decoder)s) hebben ze gebruikt?
Gr.
Eric
-
De Lima uitvoering destijds was al een crime om open te maken. Gezien het feit dat er alleen in electronisch opzicht veranderd (verlichting en printplaten) lijkt, zal het openmaken van het Riva stel een evengroot probleem zijn.
-
er zijn 2 decoders ingebouwd. 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant.
1 van €15 en 1 van 19,95! Op het doosje staat ''ESU Lok Pilot ''
-
lekkere goedkope decoders. Welke types zijn dat dan ?
wiebe
-
Zijn ze ook beiden geprogrammeerd met het zelfde getal in CV1 ? (loknummer).
-
lekkere goedkope decoders. Welke types zijn dat dan ?
Die van 15 Euro is denk ik een Lokpilot Basic.
Dit zijn in feite afgeschlankte Lokpilots.
- Geen regelbare lastregeling (wel aanwezig)
- Alleen adressen 0-127 (bij Roco MM slechts 0-99)
- Minder functie-mapping mogelijk
- Minder functies aanwezig (dimmen niet mogelijk, alleen F1 aanwezig)
Die van 19,95 lijkt mij een Lokpilot FX
- functiedecoder met stekker NEM652
Het kan ook andersom ;)
-
Komen de snelheidsstappen wel met elkaar overeen? Dus zend de centrale wel de juiste informatie naar de decoder?
Digital systeem instellen op 28 stappen, dan zal het licht waarschijnlijk aangaan. ::) ::)
Mvg
Wim.
-
De lopi basic kan wel degelijk, afhankelijk van je uitvoering, lange adressen aan.
De eerdere modellen niet, maar de laatste 2 jaar heb ik ze niet meer gehad zonder.
Dus voor nu: lange adressen kan. (y)
en hij heeft wel lastregeling, maar niet instelbaar.
Hans
-
en hij heeft wel lastregeling, maar niet instelbaar.
Hans en Sander: zie CV54/55 voor de instelbare lastregeling van de Basic.
(http://i33.tinypic.com/2s1urti.jpg)
Gr, Ben.
-
Verlichting doet het!
Mijne waren ingesteld op 28 stappen ipv 14 stappen!! (y) ik snap nog steeds niet wat deze stappen inhouden ???, maar het is gelukt (y)
Moet wel even zeggen dat de IRM een zeeeeeeeeeeeer krachtige motor heeft. Een baan lengte van 3 meter doet ie in 3 seconden ;D
-
Dat is dan omgerekend 313,2 km/uur, toch even de maximum snelheid inregelen ::) (CV5)
Gr. Ed
-
Mijne waren ingesteld op 28 stappen ipv 14 stappen!! (y) ik snap nog steeds niet wat deze stappen inhouden ???, maar het is gelukt (y)
En op hoeveel stappen heb je het nu op ingesteld?
Met 28 stappen krijg je een mooier regelbereik. Centrale en decoder meoten beide op hetzelfde staan ingesteld.
De stappen moet je zien als het aantal standen wat je "gaspedaal" kan hebben.
Stap 0 = stilstand.
Stap 28 is vol gas.
Dus hoe meer stappen je ter beschikking hebt hoe kleiner de verschillen zijn tussen de verschillende stappen.
Als voorbeeld. Stel de maximale snelheid is 280 km/h. Dit is stap 28. Dan is elke stap dus een snelheidsverhoging/verlaging van 10 km/h.
Werk je daarentegen met 14 stappen, dan wordt het verschil tussen de stappen 20 km/h. Dit is dus veel schookender qua rijgedrag.
Dus als je centrale en decoder het ondersteunen bij voorkeur zoveel mogelijk stappen gebruiken voor een mooi soepel rijden.
En zoals Ed al schrijft zou ik wel de maximum snelheid aanpassen.
Gr.
Eric
-
Dank u allen voor uwe reacties! Ik ben nog een newby op het gebied van HO treinen!!
Ik heb het volgende Rocomouse en deze heeft volgens mij wel 28 stappen, maar is ingesteld op 14 stappen!
(http://www.digital-train.com/RocoMouse.jpg)
Hoe kan ik zelf de stappen wijzigen? Voor de IRM ben ik naar de winkel gegaan , maar hier ben ik vergeten te vragen hoe ze de ''stappen'' wijzigen!
-
Ik heb ook nog zo een soort lokmouse maar ik heb er ook een paar multimousen bij omdat die bij programmeren veel prettiger is.
Hoeft niet veel te kosten zo een multimouse en je hebt dan 2 regelaars want je kunt ze beiden gebruiken, de ene in de master aansluiting en de ander in de slave aansluiting.
Groet, Albert (y)
-
Dat laatste gaat niet werken.
Dit is een Lokmaus 1. Die heeft een afwijkende aansluitinterface en is niet zomaar te combineren met de latere Lokmaus 2 (die zul je wel bedoelen Albert), Lokmaus 3 of de tegenwoordige Multimaus.
Verder werkt de Lokmaus 1 op 14 stappen. Dan moet de decoder ook ingesteld staan op 14 stappen. Aangezien de meeste decoders tegenwoordig bij aanschaf op 28 rijstappen staan ingesteld, moet je in de winkel even vragen of ze dat veranderen. Met de Lokmaus 1 kun je alleen het adres van een decoder veranderen, verder niks.
Albert heeft verder wel gelijk. Als je nog eens wat centjes over hebt, dan op een beurs misschien eens een Multimaus setje scoren.
-
idd Henk,
Lokmaus2 en 2 Multimausen.
Soms koop je een startset met multimaus voor 99 euro, heb ik ook gedaan en de lok uit de set weer verkocht voor 50 euro. (y)
-
Dit zijn in feite afgeschlankte Lokpilots.
- Geen regelbare lastregeling (wel aanwezig)
- Alleen adressen 0-127 (bij Roco MM slechts 0-99)
- Minder functie-mapping mogelijk
- Minder functies aanwezig (dimmen niet mogelijk, alleen F1 aanwezig)
De laatste is niet waar: je kan wel degelijk de uitgangen dimmen, alleen niet afzonderlijk, zoals bij een LoPi V3.
-
De laatste is niet waar: je kan wel degelijk de uitgangen dimmen, alleen niet afzonderlijk, zoals bij een LoPi V3.
De eerste 2 zijn ook niet waar.
-
ff een vraagje tussendoor:
Als mijn IRM rijd, zijn de voorllichten wit en ook de achterlichten wit! Moeten de achterlichten niet Rood zijn?
En als ik achteruit wil rijden, zijn de voor en achterkant Rood.
-
Uiteraard moeten de seinen aan de achterzijde van de trein rood zijn en niet wit.
mvg,
Gert
-
weet u hoe ik dit kan veranderen? Ik heb een Roco Mouse 1 (y)
-
Je moet de waarde in CV29 bij de functiedecoder even aanpassen zodat de rijrichting omgkeerd wordt. Dan zal het goed werken.
Maar zolangzamerhand krijg ik het idee dat de ombouw een beetje met de Franse slag is gebeurd.
Blijkbaar zijn ze niet verder gekomen dan decoders inprikken an klaar is kees.
had op zijn minst netjes geweest als ze e.e.a. correct ingesteld hadden voor je en het uitgetest hadden.
Gr.
Eric
-
Ik ga er van uit dat in je stuurstandrijtuig ook een decoder is geplaatst. In dat geval is in die decoder waarschijnlijk (per ongeluk) de rijrichting digitaal omgezet. Uit mijn hoofd weet ik zo niet welk CV dat bestuurt, maar dat is ongetwijfeld in de handleiding wel te vinden.
Mocht je met die Mouse 1 dingen niet direct kunnen veranderen (te hoog CV of zo) dan even de waarde 8 naar CV 8 voor een reset en de rest opnieuw instellen, dan zou het weer (default) goed moeten staan.
Gerard
-
Nee Gerard,
Dat moet juist nog aangepast worden.
CV29 bit 0 moet op 1 gezet worden. Daarmee draait de rijrichting om en zal het goed werken.
Heb dat afgelopen week zelf ook aan de hand gehad na het inprikken van de decoders.
Gr.
Eric
-
Maar dat gaat dus allemaal niet met die Maus 1. Maar weer terug of aan een medehobbyïst vragen.
-
Tsja dat hij terug moet gaan om het op te laten lossen hebben we al een paar keer aangedragen.
Maar dat wil Avi5288 blijkbaar niet.
Gr.
Eric
-
Nee Gerard,
Dat moet juist nog aangepast worden.
CV29 bit 0 moet op 1 gezet worden. Daarmee draait de rijrichting om en zal het goed werken.
Heb dat afgelopen week zelf ook aan de hand gehad na het inprikken van de decoders.
Gr.
Eric
I stand corrected... Ik was idd iets te snel, ik heb hem zelf ook zo moeten instellen, je hebt natuurlijk gelijk.
Toch maar over op een multimaus dan, Avis ?
Gerard
-
Tsja dat hij terug moet gaan om het op te laten lossen hebben we al een paar keer aangedragen.
Maar dat wil Avi5288 blijkbaar niet.
Gr.
Eric
Ik ben wel terug gegaan, maar omdat de achter verlichting het niet deed!
Deze was ingesteld op 28 stappen ipv 14 stappen.
Weer naar huis gegaan en toen bleek dat tijdens het vooruit rijden er wit licht scheen uit de voor en achter rijtuig.
In zn achteruit schijnt er rood licht aan beide kanten van de rijtuigen.
Dat word weer terug gaan vandaag voor de 3e keer en ik zal dan maar gelijk een multimaus aanschaffen zoals Gerard dat aangeeft! (y)
-
Dan hebben ze zich denk ik vergist. Rijrichting en snelheidsstappen worden allebei in CV29 geregeld.
-
Dat je terug geweest was konden we niet uit je reacties halen.
Dan heb ik niets gezegd.
Misschien als je nu weer terug gaat vragen of ze hem helemaal goed willen instellen EN testen.
Scheelt je wat ritjes heen en weer. ;D
Voor de MultiMaus kan je ook op MP en Ebay kijken. Ben je over het algemeen goedkoper uit dan in de winkel.
Gr.
Eric
-
Eh,
als je het gehele treinstel erop hebt staan met programeren, dan weet ik waarom het fout ging. 1 kant stond blijkbaar al goed. Nu je het hele treinstel erop liet staan bij het veranderen, werd het in beide decoders veranderd. Dus i.p.v. 1 goed en 1 fout, heb je nu 1 fout en 1 goed. Zo schiet het niet op.
-
Nee, tot nut toe is alleen het aantal rijstappen aangepast. Ik denk dat CV29 daarbij in beide decoders dezelfde waarde heeft gekregen. Dat moet niet, want één decoder moet de omgekeerde rijrichting en dus een andere waarde in CV29 krijgen.
-
Dat word weer terug gaan vandaag voor de 3e keer en ik zal dan maar gelijk een multimaus aanschaffen zoals Gerard dat aangeeft! (y)
Kijk uit. Roco levert een losse Multimaus, maar die kost iets van 100 euro en dan heb je nog geen versterker en transformator. Er zijn handelaren en winkeliers die startsets uit elkaar trekken en een compleet Multimaus setje uit zo'n startset (maus, versterker, trafo, handleiding) doet dan iets van 70 euro. Heeft M&B dat niet, dan beter even op marktplaats of ebay kijken.
-
Eurospoor? (y)
-
Ook een goed idee.
Ter illustratie, ik bedoel zoiets (http://link.marktplaats.nl/283540815).
-
Hoi,
" zoiets " is bij een winkel in Hilversum te verkrijgen voor € 70,-
Succes
Ferry
-
Zonder trafo zie ik zo gauw. De trafo komt er nog bij en dat is even opletten. Vroeger zat er altijd een dikke 50VA trafo bij. Nu bevat zo'n startset kennelijk een veel lichtere stekkernetvoeding.
-
Hoi Allemaal,
Vanaf het eerste moment dat ik over dit fenomeen las ( ook in het andere draadje ) dacht ik bij mezelf al:
Oei ! Rivarossi, dat is een heftige misser ! Iedereen die ooit een treinstel met een functiedecoder gedigitaliseerd heeft, weet dat in de stuurstand de gele en witte draad verwisseld moeten worden :o
Wat mij betreft dus gewoon een ontwerp / productie fout van RR !
Zonder programmeren wellicht op te lossen door de gele en witte draad op de decoderstekker om te solderen.
Grtzz,
Karst
-
Het verschil in trafo is mij ook opgevallen. De stekkervoeding is 36VA en de 'oude' trafo was 50VA. De nieuwe startsets hebben volgens de beschrijvingen op de Roco site deze stekkervoeding.
Sander
-
Zonder programmeren wellicht op te lossen door de gele en witte draad op de decoderstekker om te solderen.
ZONDER PROGRAMMEREN ??? Ben je nou helemaal van de ... ;D ;D ;D
Maar serieus, dat kan natuurlijk ook gewoon, in de hardware oplossen... LOL
Gerard
-
Ben net naar B&M geweest in RDAM en ze waren dicht ::) :P
-
Tsja,wil niet lullig doen maar dat had je natuurlijk ook zelf even kunnen bekijken op hun site.
Staan netjes de openingstijden op.
Is niet ongebruikelijk dat op maandag gesloten zijn of alleen 's-middags open.
En als je dan afkort moet je het wel goed doen: M&B
Gr.
Eric
-
Foutje, t is idd M&B (y) Zal morgen ochtend weer eens gaan. Vragen of ze daar de Rivarossi/Lima mDDm hebben. Ik heb de vorige keer ernaar gezocht inde vitrines maar kon er geen vinden.
-
Nou, nou, wat een gedoe allemaal. Ben net bezig geweest met de slepers op K-rail, motorwagen blijft op zeer langzame snelheid toch hangen. Toch maar Roco sleper plaatsen, wie weet....
Hetgeen waar ik nu toch zo'n anderhalf uur mee bezig ben is die verlichting. Verlichting in motorwagen werkt prima. Stuurstand is drama. Ik heb een marklin 6021 control. Alleen stuurstand op rails gezet en maar blijven programmeren :o Wat na diverse pogingen opvalt is dat bij rijrichting voorwaarts en daarna function knop aanzetten de witte led gaat branden, echter in rijstand achteruit en daarna indrukken function knop blijft het donker. Verder valt op dat de led, ongeacht welke stand of waarde, deze heel zachtjes blijft flikkeren/branden. Verder, als de witte led aan is, reageert deze niet op het veranderen van de rijrichting, hij blijft branden ???
Wat me ook niet duidelijk is (toch eigenlijk best veel nu ik even teruglees) is de CV waarden. Bij CV 29, is daarna de invoer voor bijv. 28 stappen 02 en terug naar 128 weer 02 (volgens tabel die in deze draad staat) of is het na CV 29 de waarden invullen die in het Honrby boekje staan; Bit 1 en Value 0 (ingave 10 dus voor 14 steps) of Bit 1 en value 2 (ingave 12 dus voor 28 of 128 steps).
Wie o wie helpt mij met het verkrijgen met een branden sluitlicht in de stuurstandwagen?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Groet,
Marc.
-
Hallo,
Ik heb in de stuurstand gewoon een goedkope Tams 21 geprikt en dan kun je rijrichting inverteren met cv29 of 49, simpel toch.
3rail heb ik geen kaas van gegeten, is naar mijn idee onnodig gecompliceerd en digitaal zeer beperkt zoals ik in de manual van de multiprotocol decoders kan lezen. Geef mij maar DCC.
Groet, Albert. (y)