BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: GD op 11 October 2009, 09:13:54
-
Goedemorgen,
Ik heb een probleem met de inbouw van een Uhlenbrock 73400 decoder in een Fleischmann Gtl4/4. De lok heb ik in 1991 gekocht en heeft een ringmotor. Volgens deze (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br98_8_flm_h0_update/br98_8_flm_h0.htm) handleiding heb ik gepoogd de lok te digitaliseren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1019_Small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1019_Small.jpg)
(sorry, krijg geen scherpere foto in close up)
Nu is de inbouw ten dele gelukt. Ik heb echter één probleem. Als de lok een paar centimeter gereden heeft, stopt zij. Dan bromt er een tijdje iets (motor of decoder?) en dan begint ze weer (een paar centimeter) te rijden. Een heel enkele keer rijdt de lok enige decimeters alvorens ze stopt. De decoder is belastbaar tot 0,6A, geen idee wat die motor vraagt, staat ook nergens in de handleiding van de lok. Uhlenbrock geeft in zijn beschrijving mee dat ontstoringselementen moeten blijven zitten. Ik zie zelf als mogelijke oorzaken dat ik toch de smoorspoel had moeten laten zitten, of de decoder is niet sterk genoeg, of toch ergens kortsluiting? Heeft er iemand een idee of ervaring?
Groeten,
Gerard
-
Ik vermoed dat de decoder niet het gevraagde vermogen kan leveren. Mijn ervaring is dat de oude Fleischmann rondmotoren al snel richting de 1,0A gaan.
Het beste kun je dus denk ik opzoek gaan naar een andere decoder. Nog een tips, als je wat dunnere draad gebruik, dan kun je wat makkelijker de draadje "opbergen" in de lok.
Succes,
Bart
-
Ik kan het niet goed zien op de foto maar heb je wel een geisoleerd schild gebruikt.
Het lijkt er op dat de borstel houders niet vrij van massa zijn.
wil.
-
Dank voor jullie reacties. @Bart, de draadjes zijn de draadjes die standaard aan de decoder zitten, die zijn vrij dun en mijn soldeervaardigheid is nu ook weer niet zo groot dat ik nog dunnere draadjes aan de decoder zelf durf te solderen. @Willem, de borstels zijn volgens mij vrij van massa, je kunt zien dat ik links op het schildje de baan heb doorgesneden tussen de massa en de koolborstel. In die zin heb ik ook gewoon de stappen gevolgd die je op de webpagina achter de link kan vinden. Ik zal eens kijken of ik een wat sterkere decoder kan vinden.
Groeten,
Gerard
-
Ik heb er een Kuehn 025 in zitten (0.7A motorstroom) en dat is totaal geen probleem. Relatief goedkope decoder en betrouwbaar.
Henk
-
.... de borstels zijn volgens mij vrij van massa, je kunt zien dat ik links op het schildje de baan heb doorgesneden tussen de massa en de koolborstel.
"Volgens mij..." is niet genoeg. Heb je daarna ook met een ohmmeter gecontroleerd of het echt zo is?
-
@Klaas,
Klaas, ik ben niet zo'n techneut, wat moet ik dan meten? De weerstand (ohm) of de stroomsterkte (amp)? Ik neem aan dat ik dan meet over de massa en de koolborstels, en moet er dan 0 uitkomen, of iets anders?
Groeten,
Gerard
-
Je moet de weerstand meten tussen de koolborstelhouder(s) en de stroomafname, de wielen dus. Die moet oneindig zijn. En je moet dat meten voordat je de decoder inbouwt.
Dus eerst de originele verbindingen vanaf de wielen naar de koolborstels er uit halen, dan die verbinding op het motorschild doorsnijden. Vervolgens met een meetinstrument op ohm-stand controleren dat de verbinding echt weg is, en pas dan de decoder inbouwen.
Ook in dit geval geldt: vertrouwen is goed, maar controleren is beter. ;)
-
Deze decoders zijn gewoon van mindere kwaliteit. Meestal is de kortsluitbeveiliging van de decoder niet goed ingesteld, deze minder gevoelig maken via een CV instelling, zie handleiding decoder.
Mvg
Wim.
-
Ik heb dezelfde ervaring met dezelfde decoder.
lok rijdt een cm en stopt na dit een aantal keren gedaan te hebben worden de stukjes langer.
dit duurt zo een tijdje,totdat de lok gewoon door rijdt.
Ik vermoed dat door temp. verhoging iets wat soepeler gaat draaien ,en zo de stroom iets lager wordt en de decoder
het dan net wel aan kan.
wat ik ook heb met deze decoders is het volgende: bij veranderen van rijrichting duurt het soms heel lang voordat de verlichting mee wisselt.I heb dit bij een stuk of 4 van deze decoders.
Met groet.
Gerhard.
-
Hoi,
Ik heb gisteren de lok nog eens nagelopen. In elk geval een slechte soldeerverbinding :-[ hersteld. Daarna het motortje maar eens schoongenmaakt, het zag nogal zwart. Toen deed 'ie het dus! Heeft zeker een kwartier probleemloos rondgereden. Daarna begonnen bij het achteruitrijden de problemen weer. Het motortje zag weer aardig zwart. Conclusie volgens mij: koolborstels. Die gaan we eerst maar eens vervangen, misschien dat de lok het dan gewoon doet.
Groeten,
Gerard
-
Je hebt 2 problemen.
1. De decoder: zo'n Uhlenbrock is gewoon niet geschikt als decoder voor een Fl* rondmotor. Ik heb er zelf ook de nodige ervaring mee. Een motor volledig schoongemaakt, teveel aan onderdelen (condensatoren, spoel) verwijdert en de decoder aangesloten. Doet 't voor geen meter
2. De motor: ook uit ervaring, als je de motor schoonmaakt met spiritus of wasbenzine, laat hem dan heel goed drogen !! Wasbenzine lost namelijk de koolborstels op. Als de motor dus niet volledig droog is voordat je hem weer laat draaien, gaan de koolborstels oplossen en wordt hij alleen maar sneller zwart.
-
@Sander, schoonmaken doe ik eigenlijk altijd met een droog doekje of iets dergelijks, niet met vloeistof. In het verleden wel eens gedaan, maar daar was ik niet erg tevreden over. Wat de decoder betreft, je zou gelijk kunnen hebben, zie ook andere reacties in dit topic. Ik zal wel eens kijken naar een ander decodertje. Misschien kan ik deze dan nog in mijn glaskasten proppen.
Groeten,
Gerard
-
Gerard,
Met een droog doekje krijg je niet al het vuil weg en verplaats je het vaak alleen maar. Zeker niet als het aangekoekt zitten tussen de collector aansluitingen.
Goed schoonmaken met wasbenzine en goed laten drogen.
Gr.
Eric
-
Hoi Gerard.
Ik heb ook problemen met de 73400 en precies dezelfde klahten.
Zo te zien op jou foto zit de weerstand en de kondensator er nog op.
Deze altijd weghalen.
Ik heb mijn "N" lokje met deze decoder ook niet aan de praat gekregen.
Een DCX75D decoder deed het prima,maar jij hebt ook wel ruimte voor een grotere.
Succes Ludi P.
-
Zo te zien op jou foto zit de weerstand en de kondensator er nog op.
Deze altijd weghalen.
Dat is geen weerstand, maar dat is een ontstoorspoel. En deze mag je alleen weghalen als dat voorgeschreven wordt voor het merk en type decoder, dat kun je in de handleiding terug vinden. Staat daar niets over in, dan moeten ze gewoon blijven zitten.
Even een stukje uit de handleiding van de betreffende decoder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontstoring.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontstoring.jpg)
Bron handboek decoders Uhlenbrock
Mvg
Wim.
-
Goedenavond Wim
Dat heb ik nooit geweten!
Ik heb ca 30 loks naar DCC omgeboud en heb altijd de hele zooi weggehaald.
Tot nu toe geen problemen gehad.
Ik heb voor het eerst een Uhl 73400 gebruikt in een "N" lokje,en daarbij had ik wel een probleem.
Het torretje draaide 10 slagen en stopte er dan mee.
Ik zal het nog eens proberen met een drossel en kondensator.
Misschien gaat het dan wel.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Vr Gr Ludi P.
-
Ludi P., ik beschouw dit niet als tip. Dit is gewoon een kwestie van lezen van en inbouw handleiding en dan gewoon doen wat daar in staat, meer is het niet. Gewoon eerst lezen en dan doen.
Mvg
Wim.
-
Hoi,
Ik heb dit weekeind een andere decoder ingebouwd, belastbaar tot 1A. Nu doet de lok het prima (effe afkloppen). Eenieder dank voor het meedenken.
Groeten,
Gerard