BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: arjan153 op 08 October 2009, 17:04:33
-
Goedendag allemaal, mijn vraag die ik wil stellen is het volgende: is het aan te raden om over te stappen naar een ander schaal. Ik rij nu zelf Ho en met een oppervlakte van 250mm bij 120mm, maar ik zit te denken om over te stappen naar spoor N. Wat zijn de voordelen en de nadelen daarvan. En is het zo dat je als je overstapt naar spoor N en digitaal gaat rijden dat je daar problemen krijgt met het rijden .
groetjes Arjan
-
Lees dit eens: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/waarom-schaal-n-of-niet.html
Verder is het gewoon een keuze die je zelf moet maken, veel van wat in H0 mogelijk is kan ook in N (wellicht met wat meer moeite). Ik rij zelf al jaren met plezier N.
Ene, bedoel je niet 2500 mm bij 1200 mm? 250 mm bij 120 mm is maatje schoenen doos, niet dat daar wat mis mee is overigens...
gr,
Sander
-
Een oppervlakte van 250mm bij 120mm zal ook bij N spoor erg krap zijn. Kloppen die maten wel ?
Sander
-
Hi Arjan,
N-spoor neemt zo'n beetje de helft qua ruimte in, je kan dus veel meer kwijt op het zelfde oppervlak.
Dezelfde bergen/heuvels zijn ineens 2x zo groot.
Enkele leden van mijn modelspoorvereniging (LMV) rijden digitaal met N-spoor en zij hebben dezelfde problemen als de H0-ers.
Nadeel je hebt wat dunnere vingers nodig maar dan is ook in N-spoor alles mogelijk.
Erwin
www.lahntalbahn.info
PS. de maten zijn waarschijnlijk in cm.?
-
Hoi,
Er is hierover al menig draadje geschreven en er is nooit een eenduidig/concreet antwoord op deze vraag gegeven. Wat je zelf wil is het belangrijkste.
250 bij 120 cm (neem ik aan, mm is wel erg klein) is geschikt voor zowel H0 als N, alleen is hetgeen wat realistisch uitgebeeld kan worden anders. In h0 zit je aan een klein station aan een enkelsporige zijlijn, N is dat een iets groter station aan een enkelsporige hoofdlijn waar korte sneltreinen stoppen en intercity treinen doorheen rijden. Dus reken jezelf niet rijk...
Daarnaast, wat heb je al aan h0 materiaal. Kasten vol en voldoende geschikt voor een leuke kleine baan? Dan zou ik eerst eens daar mee gaan plannen. Kom je er daarmee niet uit of voldoet het niet aan je wensen dan kan je altijd overstappen. Als je van plan bent echt opnieuw te starten, ook qua h0, dan zou ik gelijk voor N gaan.
Voor wat betreft het digitaal in spoor N. Kan gemakkelijk. Het grootste (of kleinste probleem) in spoor N is dat de basis voor stroomafname wat kleiner is en zeker kleine loks op vuile wissels gemakkelijker kunnen blijven staan. Verder zijn de rijeigenschappen niet slechter of beter als h0 dus digitaal en spoor N kan makkelijk (ik heb zelf al jaren N spoor digitaal en ik ben er zeer tevreden mee).
Robert
-
@lahntal,
spoor N neemt niet de helft in maar ongeveer een kwart van H0.
(nl de helft keer de helft= 1/4)
groet, hans
-
Klopt! Een baan in N is maar half zo breed èn half zo lang als dezelfde baan in H0.
Eigenlijk is de factor 87/160 = 0,544. ;D
Ook half zo hoog trouwens, maar dat is meestal minder belangrijk. ;)
Mvg,
Henk
-
Ja hartstikke bedankt. En inderdaad het moet 250cm bij 120cm zijn ;D
-
Als je dan toch veel baan op weinig ruimte wilt waarom dan niet Schaal Z ?
Dat is weer eens wat anders ,en als ik me goed herrinner staan er ook op Eurospoor enkele banen in deze Schaal.
-
Hans en Henk:
Spoor N neemt niet de helft in maar ongeveer een kwart van H0.
Daar hebben jullie helemaal gelijk in zolang het over het oppervlakte maat hebt.
De rijlengte daar in tegen is met het zelfde railplan in schaal N t.o.v. H0 ruwweg 2x de lengte. (0,544)
Half zo hoog is wel belangrijk bij de bouw van heuvels (een beetje berg is ook in schaal N een molshoop) in N is hij toch ook bijna 2x zo hoog t.o.v. H0
Erwin.
-
Als we dan toch gaan doorzagen over hoeveel kleiner.... we bouwen in model driedimesnionaal, dus is N de helft kleiner, maar neemt dus 8x minder volume in dan h0. (Factor 6,2 om pursies te zijn..)
Overigens even serieus qua schaalkeuze: wat wil je bouwen op je baantje (thema), wat wil je eventueel zalf gaan (ver)bouwen... dat speelt allemaal mee bij de schaalkeuze.
-
Hallo Arjan,
Wat wil je. Veel rijden veel zelf bouwen of een combinatie daarvan. Als je lol hebt in veel rijden en de aankleding maakt uit bouwdozen is N spoor een geweldige optie. Maar als je toch meer rijbeweging wil hebben en gepassineerd bent van zelf bouw is HOe wellicht een optie. De schaal blijft 1:87 maar er wordt gereden op smalspoor 9mm. Dat is overigens niet dezelfde rails als N. Er is bij ROCO, PIKO leuk matriaal te koop en niet duurder dan HO of N matriaal. Digitaal rijden is ook geen probleem. Decoders inbouwen is in de meeste loks met een beetje passen en meten goed te doen. Wellicht toch het overwegen waard.
Succes er meer.
Hugo
-
Ik ben zelf 1 jaar terug overgestapt en het bevalt me prima! Echter moet je dan wel met 0 (nul) beginnen en alles weer opbouwen, maar dat kan juist de fun zijn!