BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 06 October 2009, 12:31:54

Titel: Laagwater en treinen
Bericht door: Hans Reints op 06 October 2009, 12:31:54
Afgelopen week vond ik dit bericht in mijn meeldoos. Leek mij wel intressant om dit eens terkennis te stellen. Volgens mij kan de Betuweroute hier aardig op inspelen ;D

 Transport via het water is van de drie transportalternatieven de milieuvriendelijkste en de meest economische. Echter een tekort aan water in de rivieren, zorgt voor grote problemen in deze bedrijfstak. In het meest extreme geval kunnen schepen niet meer varen. Een Logistiek specialist in het vervoer over water, die  ook in deze situaties zijn klanten op tijd bedient, is Contargo. Contargo zet bij laagwater simpel een paar extra treinen in.
De kosten zijn weliswaar hoger, maar de tansportopdrachten zijn op tijd en dat is in de huidige situatie belangrijker

Logistieke bedrijven,die uit ecologische en economische motieven inzet op vervoer over het water, worden door de weergoden momenteel hard op de proef gesteld. De waterstand bij Kaub nadert met rasse schreden het nivo van 60 cm en dan wordt het voor veel schepen erg krap. Na intern onderzoek hebben nagenoeg alle Contargo-schepen zich bereid verklaard tot een waterstand van 55 cm te blijven varen. Zelfs bij een stand van 50 cm in Kaub resteert er voor tweederde van de vloot nog voldoende water onder de kiel. Bij deze waterstand kunnen de schepen echter veel minder lading meenemen, zodat de totale capaciteit merkbaar kleiner wordt
Op de achtergrond werken de contargo-strategen al aan een „laag-water“ noodprogramma. Het plan voorziet in het  opzetten van tijdelijke direkte treinverbindingen. Op  1. Oktober reed de eerste extra-trein van Ludwigshafen naar Emmerich. Vanaf de Rhein-Waal-Terminal in Emmerich gaat het vervoerverder met de Contargo-vloot, die in de Nederrijn in geringere mate door het lage water getroffen wordt. Door de inzet van verdere treinverbindingen in de komende dagen kan Contargo in de midden-rijn voor het weekend beschikken over extra capaciteit ter grootte van 4 schepen van de Jowi-klasse.
 „Laagwater is een natuur-fenomeen, waarmee wij altijd rekening houden. In deze situaties blijkt hoe belangrijk het is dat onze Contargoterminals trimodal zijn en flexibel op het spoor kunnen omschakelen.

SK
Titel: Re:Laagwater en treinen
Bericht door: KroKo op 06 October 2009, 12:36:32
Je ziet steeds weer een opleving van treinbewegingen bij bepaalde overslag bedrijven, zodra het weer extreem laagwater wordt. Ook loswegen worden dan weer gebruikt.

Goede zaak  ;)

Erik