BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MMTB op 06 October 2009, 11:09:10
-
Goedemorgen,
Ik rij op mijn trambaan met Lokpilots en Kühn decoders en de Lokpilot heeft standaard op F4 de functie dat je de optrek- en afremvertraging kunt uitschakelen. Dit vind ik handig voor mijn schaduwstation om zo de uitloop te beperken. Nu heb ik het probleem met de Kühn decoders (T125/N025) dat ze regelmatig te ver doorrijden na een stopteken en dan komen ze in het volgende blok terecht. Nu heb ik in de handleiding van de Kühn zitten kijken, maar ik kom niets tegen om de afremvertraging uit te schakelen via een functietoets. Kijk ik eroverheen of is het niet mogelijk?
Alvast bedankt
Gr, Mark
-
CV4 regelt oa de afremvertraging. Misschien een idee om hier een lagere waarde in te voeren ???
Groeten,
Patrick
-
CV4 heb ik op 5 staan en als ik hem lager zet dan zie je de snelheidsverschillen tussen de rijstappen. Bij de Kühn decoders vind ik het sowieso niet echt vloeiend lopen, want al staat CV5 laag ingesteld, de stapverschillen blijf je zien ???
Gr, Mark
-
Dat is iets wat bij alle andere merken en type decoders het geval is, dat is niet een specifiek Kuehn probleem.
De kunst is om de optrekvertraging van de decoder zo inte stellen dat deze er iets langer overdoet om de snelheid naar beneden toe af te regelen dan dat koploper of welk ander besturingsprogramma dan ook de opdracht geeft om de snelheid te verlagen. Je moet dus de decoder instelling de baas laten spelen, en niet koploper mag dat dus even niet zijn. Dan heb je een mooie geleidelijke afremvertraging.
Het is dus een kwestie van spelen met de afstellingen van zowel je besuringsprogramma als die van de decoder.
Al mijn decoders staan op een waarde voor CV4 op 10.
Je moet de waarde van CV4 dus niet verlagen, maar juist verhogen, dan krijg je een minder schokkerig rijgedrag.
Mvg
Wim.
-
Beste Wim,
Dank je voor je antwoord! Met CV4 ga ik vanavond nog mee spelen. Alleen mag deze niet te hoog worden, want ik heb nu al het probleem dat de uitloop te lang is als Koploper een tram direct stil wil zetten in het schaduwstation. Er wordt daar op een minimum snelheid gereden van 20km/u maar de uitloop blijft schommelen tussen de 5 en de 15 centimeter. Op het moment dat ik er een Lokpilot in zet en ik activeer F4 in het schaduwstation, dan staan ze binnen 5 cm stil. Maar ik vind het zonde om mijn 15 Kühns te vervangen voor Lokpilots. Want de LP3 micro is vele malen duurder dan de N025
Gr, Mark
-
Als koploper de tram direct stil zet is dat een teken dat hij nog niet heeft leren remmen. Zodra dat proces doorlopen is, zal de tram ltijd netjes afremmen. Je moet natuurlijk ook de afremtijd van 50 naar 0 km/uur in koploper zo afregelen dat de tram wel binnen die tijd tot stilstand komt en dat de verhouding lengte spoor, tijdsduur afremmen en decoder instellingen met elkaar in overeenstemming zijn.
Maar ik zou eerst maar eens het leren remmen proces zijn gang laten gaan. Bij iedere verandering die je aanbrengt zal dit proces opnieuw doorlopen worden.
Mvg
Wim.
-
Voor de trambaan heb ik destijds gekozen om leren remmen uit te schakelen en bij de zichtbare baan de trams te laten remmen volgens de instellingen in Koploper en de decoder remvertraging. Dit gaat tot nu toe altijd goed en de trams zijn zo afgeregeld dat ze precies een remweg hebben van 18cm van 20km/u naar 0. Voor een tram ziet dit realistisch uit en ik was ook heel blij met deze instellingen.
Alleen het schaduwstation is krap bemeten om zoveel mogelijk trams achter elkaar te zetten en daarvoor heb ik gekozen om de uitloop te laten vervallen door de remvertraging uit te schakelen in de decoder en in koploper. Bij de lokpilots gaat dit prima, alleen is dit met de Kühn decoder niet mogelijk en blijf ik de remvertraging houden. Maar ik ga bij een aantal trams het leren remmen aanzetten en kijken of ze het dan wel redden binnen de afstand.
Gr, Mark
-
Mark, dat zal dan een aanzienlijk beter resultaat geven. Al mijn treinen stoppen op de millimeter nauwkeurig. Zolang ik van de instellingen afblijf natuurlijk, dan moeten ze het kunstje gewoon weer even opnieuw leren.
Al dat moois zit niet voor niets in koploper, dus maak er dan ook dankbaar gebruik van zou ik zeggen.
Mvg
Wim.