BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: N. Kerkhof op 05 October 2009, 16:56:09
-
Beste modelspoorders,
Na een paar maandjes meegekeken te hebben op het forum is er nu eindelijk een reden om mn eerste topic aan te maken.
Natuurlijk zal ik mij eerst voorstellen: Mijn naam is Nocki Kerkhof en ben woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen.
Als kind kreeg ik naar het voorbeeld van mn vader mijn eerste trein. Zo'n 4 jaar terug is deze weer uit de dozen tevoorschijn gekomen waarna ik op zolder aan de slag ben gegaan. Dit was gebaseerd op Fleischmann Profi-rails en ik reed naar nederlands voorbeeld.
Toen ik vader werd heb ik alles verkocht en het geld in mijn andere hobby (muziek/gitaar) gestopt.
Een aantal maanden terug is mijn vader verhuisd waardoor er geen ruimte meer was op zolder voor de dozen met zijn trein dus kreeg ik alles. Helaas is er het een en ander kwijt geraakt door de jaren en heb ik zijn oude verzameling weer compleet gemaakt. Ondertussen sloeg het virus weer toe en ben ik aan het kopen geslagen...
Zo ben ik nu dus in het bezit van een leuke verzameling rails en dergelijke.
De bedoeling is om in de schuur/garage weer een nieuwe baan te gaan bouwen langs alle muren van deze ruimte. Deze ruimte is niet geisoleerd en mijn eerste vraag is dus of de rails en treinen tegen de koude zouden kunnen. In nederland wordt het nooit echt kouder dan een graad of 8 in de nachten maar ik wou dit toch eerst even weten voor ik begin.
Het eerste deel van het baanplan is in mijn hoofd wel klaar. Een schaduwstation van 14 sporen is kwa materieel te bouwen en hiervoor zijn alle wissels, aandrijvingen en ontkoppelrails al aanwezig. Het is de bedoeling om alle treinen in het schaduwstation op te slaan als er niet gereden wordt. Zo staan ze altijd stofvrij en buiten de eventuele ongelukjes die in de ruimte kunnen voorkomen. Deze ruimte zal namelijk nog steeds gebruikt worden om de gebruikelijke zaken als fietsen en dergelijke te stallen.
Alvast enorm bedankt en tot ziens hier op het forum.
N. Kerkhof
-
Welkom Nocki... ;)
Koude op de modelbaan?...Hmm ik ben meer huiverig voor al het vocht wat daarmee gepaard gaat, da,s veel linker voor je spulletjes. Als je foto,s hebt van je bouwsels...hier dumpen.
eric
-
Welkom!
Nooit echt kouder dan 8 graden in de nachten? Maak daar maar -10 van...
Kou zal het probleem niet echt zijn... meer de vochtigheid! :-\
-
Welkom!
Nooit echt kouder dan 8 graden in de nachten? Maak daar maar -10 van...
Kou zal het probleem niet echt zijn... meer de vochtigheid! :-\
Ik neem aan dat hij de temperatuur in de schuur/garage bedoelt, en dan zal 8 graden wel ongeveer kloppen denk ik. ;)
Maar zoals al eerder gezegd, vocht lijkt mij het grootste probleem..
-
Yep, ongeisoleerd en onverwarmd geeft (vrijwel) altijd condensvorming aan de binnenzijde van een berging of garage.
Verder is een garage over het algemeen stoffiger dan een kamer. Een betonnen vloer blijft stof afgeven en verder is over het algemeen de afdichting rond ramen en deuren wat minder dan in een woning waar dan ook weer wat meer stof door komt. Vocht, stof en weinig licht zijn ook nog een goede voedingsbodem voor ongedierte als spinnen en pissebedden.
-
leuk , preisertjes die een pisebed uitlaten ;D
-
Dus een concreet antwoord op je vraag is dus je vloer bedekken met iets beters dan wat je nu hebt en de muren en garage deur goed isoleren. Een kacheltje is misschien ook niet zo'n slecht idee (in de winter bij -10 :)). Ga in ieder geval wel goed te werk vóór dat je je modelbaan gaat opbouwen.
Mvg,
Martijn
-
Klopt. Daarom bewaar ik al mijn modeltreinen stofdicht, op een warme maar zon vrije plaats.
Overigens ben ik in het verleden eens bij een boer geweest die zijn modelbaan boven de koeiestal had. Een mooie, grote baan, veel materieel, reed dus van geen meter vanwege vocht, en ongedierte.
-
Bedankt allemaal voor de goede antwoorden.
De schuur is vrij modern en gelukkig erg droog. Het zal zeker de bedoeling zijn om eerst de schuur aan te pakken en daarna pas te gaan bouwen aan de baan.
-
Hoi!
Als je de schuur goed geïsoleerd is en ook verwarmd is dan moet het geen probleem zijn. Het moet wel goed gebeuren anders loop je zelf heel erg te vernikkelen in de winter... :-)
Succes ermee!
Groet Ronald
-
Hallo,
Een schuur waar de temperatuur wisselingen groot zijn is funest voor een treinbaan. De ervaring die wij hebben met onze modulebaan van ModelSpoorGroep Valkenswaard zijn dramatisch. Wij hebben op tentoonstellingen gestaan in onverwarmde hallen waar de aansluiting van de rails tussen de modulebakken bijna een onneembare kloof waren en bij een zomers temperatuurtje de rails omhoog kwamen. Onderschat de uitzetting van de rails niet. Wat bij 20 graden geweldig rijdt kan bij 25 graden of 15 graden totaal anders zijn. Let dus goed op en tracht de temeperatuur van je hobbyruimte zo gelijkmatig mogelijk te houden.
Groeten
Hugo
-
Onderschat de uitzetting van de rails niet. Wat bij 20 graden geweldig rijdt kan bij 25 graden of 15 graden totaal anders zijn. Let dus goed op en tracht de temeperatuur van je hobbyruimte zo gelijkmatig mogelijk te houden.
Hoe letterlijk moet ik dit nemen, dat er bij 5 graden verschil al een probleem kan ontstaan........het merendeel van de treinbanen staat bij de mensen op zolder en als ik het af en toe zo lees op dit forum kan het vrij warm worden op zolder in de zomer, was zelfs recentelijk nog een topic over........dan zou dus een deel van die treinbanen niet meer functioneren? Ik mag toch aannemen dat tussen de, pakweg, 15 en 30 graden geen gekke dingen gebeuren.
-
Hallo,
Niet alleen de temeperatuur speelt een rol maar ook de vochtigheidsgraad. Ik spreek uit ervaring die wij hebben met onze modulebaan op tentoonstellingen.
Hugo
-
Hoe dan ook een ruimte waar geen isolatie en verwarming aanwezig is en dus enorme schommelingen in temperatuur is funest voor alles wat op de baan staat en rijd. Huisjes zullen er wel tegen kunnen maar zeker de elektronica, locs, rails en alles waar metaal (behalve roestvast staal) dan ook in zit krijg je problemen mee. Niet doen dus.
-
Iedereen enorm bedankt voor de reacties!
Gistermiddag heb ik de ruimte leeggehaald en het een en ander gedoneerd aan de de Nederlandse staat. Tis leuk om te zien wat er allemaal uit zo'n schuur kan komen als je m opruimt...
Aan de dozen en artikelen in die dozen te zien is de schuur goed te doen kwa vocht. Geen rare dingen gezien op dat gebied. Temperatuur is natuulijk wat moeilijker te controleren maar ik verwacht er op zich een vrij stabiele ruimte van te kunnen maken.
Ik zal beginnen met een eenvoudige tafel en een rondspoor om dat het eerste jaar eens uit te proberen. Bevalt dat en ondervindt ik geen problemen dan zal ik de hobby doorkunnen zetten. Loop ik tegen eerder genoemde problemen op zal ik op zoek moeten naar een andere hobby ;)
Iedereen nogmaals bedankt!
-
Loop ik tegen eerder genoemde problemen op zal ik op zoek moeten naar een andere hobby ;)
resistance is futile. bloed kruipt waar het niet gaan kan. Eenmaal bevangen door het virus zal het altijd weer - vroeg of laat - de kop opsteken ;D
-
Tja, als je dan toch bezig gaat in een schuur, denk om het kromtrekken van hout. Als dat gebeurd dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.
-
resistance is futile. bloed kruipt waar het niet gaan kan. Eenmaal bevangen door het virus zal het altijd weer - vroeg of laat - de kop opsteken ;D
;D Daar was ik zeker al achter! Dit is de 2e keer in 4 jaar... Maar in dat geval zal ik in verband moeten hobbyen ipv prive..
Tja, als je dan toch bezig gaat in een schuur, denk om het kromtrekken van hout. Als dat gebeurd dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.
Er heeft een hele hoop hout gelegen wat altijd is goedgebleven wat er voor heeft gezorgd de beslissing met een gerust hart te kunnen nemen.
-
Als je dan alles in de tas hebt dan wens ik je veel bouwplezier en nog meer succes met je nieuwe hobby. Laat af en toe eens wat zien in het forum. We zijn benieuwd!
-
Ben zeer benieuwd.
Hoop toch wel op een bouwen van een baan draadje en geen complete verbouwingsverhalen (daar hebbe we een andere draadje voor ;))
En wat betreft de foto's"
;D ;D this thread is worthless without pics!! ;D ;D
Succes!
-
Is het eventueel mogelijk om in de schuur om je baan heen een wandje te zetten? van gipsplaat of gewoon van hout?
dan zou je deze ruimte kunnen verwarmen met een kacheltje en deze ruimte is dan gelijk afgescheiden van de rest van de schuur voor stof en dergelijke.
Ik hou je draadje als mede reserve-belg extra in het oog, ons soort is in Zeeuws Vlaaderen bijna uitgestorven ;)
-
Dat zou eventueel kunnen, gebruik dan wel gipsplaat voor vochtige ruimten. Tussen de gipswand en de muur zou ik dan wel isolatieplaten plaatsen, glaswol of iets anders (platen piepschuim) dan gaat de warmte niet gelijk verloren en blijven de stookkosten lager. Vergeet niet kieren af te dichten, vooral bij de deur en onder het dak. Ook dak isoleren aan de binnenzijde.
-
resistance is futile.
Hey, een trekkie? (y)
-
Nee, een Borg ;) Vind ik ook geweldig (y)
-
Hey, een trekkie? (y)
;D yep
en de Borg zijn geweldig
-
en op welk spoor rijden die trekkies en borgen........ ::) :o :-X
Jeffrye
-
Deze rijdt met HO ;D
maar nu maar weer on track van dit draadje 8)
-
hihi... Zo leuk hoe een draadje kan "ontsporen"
Geoffrey, Ken ik jou van die leuke website (oude vaart?)
Toevallig familie van Joop Korstanje? (van Dixhoorn?)
Ondertussen raakt de schuur steeds leger en zijn er geneoeg wissels voor een leuk shaduwstation van 2x 7 a 8 sporen dus in totaal 14 of 16 wat ruim genoeg is.
Dit schaduw station zal straks gebruikt worden om de treinen op de rails te laten en om stofvrij en ietwat geisoleerd te staan...
Volgende stap word alles dichtmaken en een sporenplan maken... Ik ben enorm benieuwd wat dat gaat worden :)
-
Goeden avond.
Kijk voor dat verbouwings draadje maar eens
Op ditjes en datjes=nieuwe modelbaan genaamt gothart in n spoor.
Daar zie je mijn comptete zolder verbouwing terug
Ik ben ook bij troep enzo begonnen
Bedankt remarkable voor de verwijzing, dan wordt mijn oude draadje toch nog nuttig mischien
Ik las dit topic en kwam dit tegen ,ik denk dat is mijn topic. over de verbouwing
Gratis reclame vindt ik prima mischien heeft u er nog iets aan.
Ik heb er een spijker fobie aan overgehouden.
Groeten van Martin de deugd
-
Ik hou je draadje als mede reserve-belg extra in het oog, ons soort is in Zeeuws Vlaanderen bijna uitgestorven ;)
Valt wel mee hoor, ik ken er toch wel een aantal ;)
-
Geoffrey, Ken ik jou van die leuke website (oude vaart?)
Toevallig familie van Joop Korstanje? (van Dixhoorn?)
beide waar :D, website oudevaart is inmiddels wel gesloten vanwege een verhuizing maar ik heb sinds kort een nieuwe website.
En Joop korstanje is mijn vader, die heb ik net met pensioen gestuurd zodat hij mij kan helpen bouwen aan de nieuwe baan ;D
het is tenslotte zijn eigen schuld dat ik hier ooit aan begonnen ben ;)
@ Jelle, ik zei ook bijna uitgestorven, ik ken er ook een paar maar dat is helaas op 1 hand te tellen :'(
Ik hoop dat ik ze eind 2011 op 2 handen al moet gaan tellen (y)
-
ik heb sinds kort een nieuwe website.
Leuk Geoffrey dat er een nieuwe start is. Nu nog een beetje leeg maar dat gaat vast goed komen!
Groet Jaap
-
Ja , eindelijk, ik vond dat ik het nog al lang heb volgehouden, maar in die tijd heb ik mezelf echt niet verveeld hoor :P
Alles in huis is nu wel ver klaar behalve de treinenkamer dus. Dit is momenteel omgetoverd tot rommelhok en mijn zoon zit er inmiddels ook met zijn lego te bouwen en mijn vrouw denkt dat het haar strijkkamer geworden is dus die 2 moet ik eerst zo snel mogelijk buiten zien te werken voordat ik aan de slag kan. Helemaal achterin staan de dozen met treinspullen naar me te lonken :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8643.jpg)
-
Hallo,
idd wel uitkijken met vocht en evt de treinen mee naar binnen nemen bv een ladekast op wieltjes of iets dergelijks dan blijven die in ieder geval goed
Ikea heeft daar nou weer geen oplossingen voor om in een ruimte te strijken,spelen en te hobbien ;)
NS2400
-
Goedenavond, ik heb een vraag als beginner:
Ik heb nu een MArklin Trafo 6647 32V, er zitten 4 aansluitingen met de letters B,L en 2x O
Ik heb een pendelonderbreking erbij en nu moeten twee draden, in mijn geval geel en bruin naar de trafo,welke 2 moet ik hebben van de trafo B en O?
Alvast dank voor jullie reactie
-
De letters B en L staan voor zover ik weet voor Baan en Licht. De aansluiting B (samen met de terugvoerdraad op een der O aansluitingen heeft een spanning die door de draaiknop geregeld wordt, de aansluiting L (samen met een der O aansluitingen) geeft een constante spanning af voor o.a. licht, voeding voor wissels, ontkoppelrails en seinen.
Marc
-
Tis alweer van 29 Oktober 2009 geleden dat ik hier geweest ben. Ondertussen is het al min 10 geweest in de schuur en flink vochtig. ;D Omdat er toch nogal wat advies was om het niet te doen vanwege de omstandigheden heb ik nog maar even niks gedaan met de baan.
De treintjes hebben al die tijd in de schuur gelegen en doen hetgelukkgi allemaal nog. Nogal een risico maar mn PA installatie enzo stonden er ook altijd en dat bleef gelukkig ook leven.
De adviezen waren wel zeker terecht want je ziet best wel wat krimp in de rails van de bedding ten opzichte van de rails (FL Profi).
Ik zal moeten gaan isoleren en alles netjes maken voor de baan er kan komen. Tot die tijd ga ik wel al wat dingen bouwen zodat ik spelerdewijs tot een leuk ontwerp kom en ondertussen mn verzameling kan uitbreiden...
Het is idee wordt al steeds uitgebreider en ik begin al te zien wat ik wil. Er ... Binnen kort meer in dit topic...