BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bob R. op 05 October 2009, 12:57:57
-
Ik ga binnenkort naar Indonesië (Sumatra+Java) en kom daar ook enkele keren op een station.
Hoe zit het daar met fotograferen, doen ze daar moeilijk over of is het geen enkel probleem?
Heeft er iemand daar ervaring mee ?
-
Ik heb geen idee, maar zorg wel dat je met een hoop foto's thuiskomt en pleur die ook op t forum.
aub.
;D
-
In aanvulling op Dilz: Bij deze verplichte stops in Ambarawa: Indonesisch Spoorwegmuseum en Jakarta: Tamin Mini Railway Museum http://www.internationalsteam.co.uk/ambarawa/tmlocos.htm.
Mocht je in Jakarta inderdaad in Tamin Mini komen zou je dan een mooie foto willen maken van de C5317?
Eelco
-
ja, meerdere foto's aub, vooral van de loc-kant van de tender en de binnenkant van t machinistenhuis. (en ze de rest van de loc er ook nog maar es goed van alle kanten op ;D
-
Ik ben tot nu toe 3 keer in Indonesië (o.a. op Sumatra en Java) geweest en heb zonder enig probleem op stations gefotografeerd en gefilmd.
Als je een lokale gids bij je hebt is het al geen probleem, en al helemaal niet als je de spoorwegmensen "wat toestopt" ;).
-
In de een na laatste Railhobby staat een stuk over spoorwegen in Indonesië, misschien interessant?
Koen
-
Die heb ik gelezen, als alles goed gaat kom ik daar ook langs.
Ik hoop veel foto's twe kunnen maken in het museum (ik dacht niet dat dat erg groot is ???)
-
Welk museum bedoel je? Dat in Ambarawa is volgens mij inderdaad niet heel groot, dat in Jakarta maakt deel uit van een groter complex van openluchtmusea dacht ik.
Eelco
-
Dat klopt. Het bestaat o.a. uit een luchtvaartmuseum, een spoorwegmuseum en "Mini-Indonesia".
Dat laatste is een verzameling van typisch Indonesische gebouwen en gebouwtjes. Het is gesticht op initiatief van de echtenote van de vml. President Soeharto.
-
Mocht je in Jakarta inderdaad in Tamin Mini komen zou je dan een mooie foto willen maken van de C5317?
Eelco
Bij Tamin Mini komen we niet, we zijn maar 1 dag in Jakarta.
Ik heb de C53 eens opgezocht in het boek "Lokomotip uap" erg mooie machine :o
Een enorme locomotief met hooguit 4 rijtuigen erachter!
Op deze internetpagina (http://fdelaitre.perso.sfr.fr/Jkt-Mt.htm) zie je een foto van de C5313 (de zevende foto).
-
nou, qua grote loc klein treintje wint de CC5030 het toch nog wel hoor... kijk maar: http://www.internationalsteam.co.uk/java/pics/pp520.jpg
die site is sowieso erg lekker. http://www.internationalsteam.co.uk/java/java7601.htm
-
Ja ze hadden in Indonesië erg gave machines die niet altijd even efficient gebruikt werden.
In het spoorwegmuseum heb ik een tijdje terug nog een foto proberen te nemen van de 1622 (http://www.educatednation.com/wp-content/uploads/2009/02/brick_wall.jpg)
Op Google earth kon ik Taman Mini (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Taman+Mini+Indonesia+Indah,+Jakarta,+13550,+Indonesi%C3%AB&sll=-6.20896,106.799952&sspn=0.007274,0.01369&ie=UTF8&cd=1&geocode=FYHWn_8dRgpfBg&split=0&hq=&hnear=Taman+Mini+Indonesia+Indah,+Jakarta,+13550,+Indonesi%C3%AB&ll=-6.304651,106.900046&spn=0.003636,0.006845&t=h&z=18) vinden.
Jammer dat ik daar geen tijd voor heb.
-
ja, daar had ik ook een beetje last van toen ik met de CC5012 bezig was. Tijdens de achtbaanrit heb ik gelukkig nog wel 2 fotootjes weten te maken van de binnenkant van t machinistenhuis en de voorkant van de tender, dat blijven toch altijd de lastigste dingen om uit te vissen als je een loc bouwt.
-
Nou we zitten nu in Yogyakarta en zijn een paar dagen terug in het Willem I station Ambarawa geweest.
Behoorlijk wat stoomlocomotieven gezien, helaas hebben we de stoomrit niet kunnen maken (Aaaaagh) daar moet je maanden van tevoren voor reserveren...
Wel met een lorrytreintje gereden.
Later als we terug zijn plaats ik wat foto's.
-
ja, meerdere foto's aub, vooral van de loc-kant van de tender en de binnenkant van t machinistenhuis. (en ze de rest van de loc er ook nog maar es goed van alle kanten op ;D
Ik heb wel de binnenkant van de kolenbak en machinistenhuis gefotografeerd ;)
-
ideaal! ;D (y)
-
Ik ga binnenkort naar Indonesië (Sumatra+Java) en kom daar ook enkele keren op een station.
Hoe zit het daar met fotograferen, doen ze daar moeilijk over of is het geen enkel probleem?
Heeft er iemand daar ervaring mee ?
Bob, ik heb geen ervaring met Indonesië. Wel met Nieuw Zeeland en Kroatië. Ik heb contact opgenomen met het consulaat van de desbetreffende landen en in het geval Kroatië ben ik nog steeds blij dat te hebben gedaan. Je kunt daar helemaal niets zonder een schriftelijke toestemming van de officiële instanties. En geloof me, vrienden van me hebben 3 dagen vast gezeten voor het maken van een klikkie van een vogelnestje in een armsein. Dat anderen geen problemen ervaren hebben wil nog niet zeggen dat je geen toestemmingen nodig hebt in een land.
Mvg,
Henk
-
In indonesie allemaal geen enkel probleem gelukkig.
Ik ben meestal erg voorzichting maar het is duidelijk geen probleem hier.
Ik zit nu in Oost Java , Kalibaru in hotel tegenover het station.
Verschillende treinen kunnen fotograferen (niet vanaf de stationzijde omdat dat een betere positie was.)
-
Station Kalibaru ken ik, met zijn oude seinpalen en de ruimte waaruit de wissels en seinen bediend worden.
Je gaat daar echt terug in de (Nederlandse) jaren '50.
Succes en heel veel plezier daar.
-
Je gaat daar echt terug in de (Nederlandse) jaren '50.
In de jaren 50 waren de Nederlanders daar al weggejaagd ;).
Ook de overweg is daar van een ouder type, niet Amerikaans zoals we hier kennen en elders op Indonesie.
Ik ben weer terug en de foto's aan het uitzoeken.
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8XllcwPEI/AAAAAAAABbo/nEFmn4RMgvg/s400/IMG_1190.JPG)
-
In de jaren 50 waren de Nederlanders daar al weggejaagd ;).
Dat weet ik, maar de sfeer ademt daar nog steeds de spoorwegen zoals ze in Nederland in de jaren (jij je zin ;) '40 en) '50 waren.
-
Aan de andere kant, veel Nederlands-Indische bedrijven werden pas in de jaren vijftig genationaliseerd nadat ze eerder nog in Nederlandse handen waren.
-
Klopt, maar feitelijk waren het al helemaal Indonesische bedrijven geworden.
Het sneue van de spoorwegen in Indonesië is dat er eind jaren '30 grootscheepse plannen bestonden voor de modernisering van de spoorwegen maar dat WO II en de Onafhankelijksheidsstrijd/Politionele acties daar een hele dikke streep doorheen gehaald hebben.
Eelco
-
Er zijn nu weer plannen om in onbruik geraakte lijnen weer te reactiveren, en een verdere modernisering.
Het verkeer in Indonesie is verschrikkelijk aan het toenemen, zo komen er elke dag 780 lichte motorfietsen bij.
Een beter en moderner spoorwegbedrijf moet de bewoners overhalen meer het openbaar vervoer te nemen.
(dat doen ze nu al, maar er rijden veel te weinig treinen)
(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8VbNUDv1I/AAAAAAAABMA/Cp0qO-UrBUQ/s400/IMG_0365.JPG)
-
En daarom zitten die treinen dus "nokkie"-vol :-[, 3 personen op een 2-zitsbank is heel normaal.
En verder staan de passagiers overal waar meer even een plaatsje te vinden is. Het is een heel geworstel om in en uit de trein te komen, met als gevolg dat er langere wachttijden zijn op de stations. En daardoor rijden er heel veel treinen te laat...
Maar het reizen met zo'n trein heeft ook weer zijn charmes. Men maakt (zit)plaats voor je en ze willen meteen alles van je weten.
-
Ik heb daar inderdaad het een en ander over gelezen op een site van een Indonesische museumorganisatie die recent e-loc ESS 3201 (uiterlijk) hebben gerestaureerd. Op hun site stond een verslag van een wandeling over het emplacement van station Djakarta kota: http://www.irps.or.id/a-report-on-retracing-jakarta-kota-tanjung-priuk-line/ praktisch volgebouwd na decennia verwaarlozing.
Eelco
-
Indonesie kent niet de inspraak die Nederland wel kent, alles wat in de weg staat wordt verwijderd.
Maar het zal wel heel veel geld kosten.
-
ideaal! ;D (y)
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8W0HPhzpI/AAAAAAAABWQ/HM-CDcEp8pE/s400/IMG_0756.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8WjqrBacI/AAAAAAAABUk/LnINcoHgGnQ/s400/IMG_0734.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8WkIau17I/AAAAAAAABUo/AjYejaqlTbI/s400/IMG_0735.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8Wkvtq3CI/AAAAAAAABUs/iu1jLBfKcvU/s400/IMG_0736.JPG)
Helaas had ik mijn toestel met groothoeklens niet bij me....
Ik hoop toch dat je er wat aan hebt.
Voorlopig staan Hier (http://picasaweb.google.nl/Dollydolinda/IndonesieSpoorwegen#) al mijn foto's
-
Ah, hulde, ik zie al een hoop binnenkanten en achterkanten (y)
ik hoef vast niet te vragen of t leuk was he? ;D
-
Di's niks voor jou Floortje, deze glimt...
-
en de loc staat er maar voor de helft, wat een kaalgeplukte kadavers staan er in dat museum zeg... knap zonde, maar goed, beter iets dan niets.
-
Deze:
(http://members.lycos.nl/juinen/swm5.jpg)
Staat er bij ons niet voor de helft maar door de helft ;D
Indonesie is erg leuk voor Spoorliefhebbers Dat bewijst trouwens ook de laatste 2 Railhobby's.
-
Even terzijde. Ik vind het jammer dat het Nederlandse koloniale spoorverleden er bekaaid van af komt in het spoorwegmuseum. Het is prachtig dat de JSS 1622 (min of meer) te bewonderen is in het Spoorwegmuseum, maar de Nederlandse industrie heeft toch een aantal bijzondere producten afgeleverd voor werk in de kolonie.
Gelukkig hebben we de prachtproducten van heer Dilz nog!
Eelco
-
En dan is de JSS 1622 ook nog een kadootje uit Indonesie geweest.
-
Floris, ben je ook bezig met een Indonesische stations omgeving ?
Van Kalibaru heb ik alle stations gebouwen gefotografeerd:
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8XcQCdoTI/AAAAAAAABak/GyraHK2aCWQ/s400/IMG_1172.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8XfCjyb_I/AAAAAAAABa4/GW8EZTts8uc/s400/IMG_1178.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8XxGfCDgI/AAAAAAAABc8/RUfE3oel1vM/s400/IMG_1208.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8X94YgaRI/AAAAAAAABeU/mqrFIybbXww/s400/IMG_1346.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8XA1abNkI/AAAAAAAABXo/F2AjTnQnID4/s400/IMG_0919.JPG)
In Indonesie zijn ze die pretparktreintjes met een stoomloc wel een beetje zat, de jeugd groeit voornamelijk op met diesels (y) ;D
-
Hé, kijk nu dan toch... ik zie dat ze stationsgebouw van Kalibaru opgeknapt hebben, of in ieder geval een likje verf gegeven (y).
Toen ik er voor het laatst was, was het goor-wit :(.
-
Zag er allemaal redelijk goed uit, ook binnen.
Is dit station nog uit de Nederlands-Indische tijd ?
-
Ik heb nu ook een filmpje! (http://www.youtube.com/watch?v=T_BHua-EgHY)
Daarin ook foto's opgenomen van het museum.
-
Misschien wel aardig als aanvulling op de foto's en het filmpje van Bob. wat foto's van het getrokken materieel dat ik afgelopen maart op Java heb gefotografeerd: klik (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/java2009.htm)
Martijn
-
Mooi en interesant overzicht Martijn.
Ik zag ook dat over de rijtuigen in Solo, in Solo is er in September een kort lijntje geopend die over de voormalige tramlijn loopt.
Daar zal de C1218 ieder weekend heen en weer rijden (y)
Misschien worden die rijtuigen daar gebruikt ?
Foto daarvan staat in de nieuwste "Op de rails"
-
Bob.
Deze twee rijtuigen stond zeer dicht bij het Kraton Surakarta Hadiningrat (kraton = paleis van de sultan). Het kan dus best zijn dat het geen gewone rijtuigen, maar speciale rijtuigen van de sultan waren. Geen idee of dit echt zo is, want ik heb de rijtuigen slechts in een flits gezien tijdens het voorbijrijden.
Ik heb ook de foto van de heropende stoomtramlijn in Solo in Op de Rails zien staan. Het is slecht te zien, maar ik vermoed dat het rijtuig direct achter de stoomloc wel eens de CR-16 (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Java/2009_0325tn4.jpg) kan zijn. Op de foto is te zien dat er iemand halverwege het rijtuig instapt bij een treeplank. Op deze plek zit bij de CR-16 nu net een treeplank met schuifdeur. Ook het aantal ramen tot de schuifdeur en de brede dakoverstek lijken hierop te wijzen.
Hoewel nog slechter zichtbaar op de foto, zou het bij het tweede rijtuig achter stoomlocomotief wel eens om de CR-144 (http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Java/2009_0313tn3.jpg) kunnen gaan. Dit is het enige rijtuig dat ik in het spoorwegmuseum heb gezien met ventilatieroosters boven de ramen. Ook de stoomlocomotief op deze foto (de C1218) stond afgelopen maart in de loods van het spoorwegmuseum in Ambarawa.
Martijn
-
ik zal het eens aan mijn gids vragen.