BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Silencer op 04 October 2009, 14:48:11
-
Hallo mede modelspoorders,
Door een verhuizing ben ik een paar jaar inactiviteit geweest op het modelspoorvlak.
Het grote voordeel van de verhuizing is dat ik nu aanzienlijk meer ruimte heb als in de vorige woning.
wat op zich niet zo gek is gezien het feit dat mijn huidige woning twee keer zo groot is als mijn appartement hiervoor.
Nu het einde van de verbouwing in zicht begint te komen ben ik vast gaan denken over de toekomstige baan.
Ik heb een ruimte van 4,60 m in lengte en met links een max van 1,25m en rechts een max van 1,50m.
Hierbij heb ik twee plannen gemaakt voor de baan met de volgende vaste punten.
Grensgebied NL-Du dus geen bergen maar net aan wat hoogte verschillen.
Materiaal: Piko ICE 3 - Roco Intercity BR 601 (VT11,5) - 1220 van Lima - Roco Hippel - Roco sik - Roco 2293
Gezien de lengte van de treinen is een wat langer station (1m+) wenselijk.
En ik wil wat rangeer mogelijkheden hebben voor het diesel materieel.
Rails waarmee getekend is Roco Line zonder bedding.
Blauwe lijn is het hoofdspoor wat doorloopt in lichtblauw wat niet zichtbaar zal zijn.
Rood is het spoor voor de goederen treinen om te rangeren.
Mogelijkheid 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_04_10_2009.jpg)
Mogelijkheid 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan2_04_10_2009.jpg)
Graag uw/jou opmerkingen, verbeter punten, kritiek (liefst opbouwend), en wat je verder kwijt wilt.
Groet,
Ruben de Vries
-
Ha die Ruben.
Ik zou gaan voor optie 1
Optie :
Maak de aansluiting naar rood ergens in de boog links , en laat deze aansluiting dan geleidelijk naar een lager nivo dan blauw lopen. (5 tot 7 cm ofzo). dat geeft optische een beter effect.
Het vraagt wel een verschuiving van het rode gedeelte, anders kom je in de knoop met je dalende hoofdsporen rechts.
Tevens even kijken of je nog ergens een verbindingswissel in het hoofdspoor kan invoegen, anders kan je het goederen gedeelte alleen maar op en niet meer af ;D
-
Marijn,
Bedankt voor je reactie. ik denk dat je ongeveer dit bedoeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_04_10_2009_v11.jpg)
Klopt dat?
Groet,
Ruben
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_04_10_2009.jpg)
Grappig, dit is ook ongeveer wat ik in mijn hoofd heb voor mijn toekomstige baan! :)
Ikzeg: ga voor deze baan, wellicht iets meer schaduw station?
-
Misschien een idee om op de zichtbare gedeelten een flauwere boog toe te passen dan op de onzichtbare gedeelten ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog.jpg)
-
@ FLMtreintjes,
Als ik de bogen groter maak dan gaat dat ten koste van de lengte van het stations gedeelte. het is wel iets waar ik nog even mee ga puzzelen omdat ik het wel met je eens ben dat het mooier oogt.
@ Spiky
Leuk dat je ongeveer hetzelfde idee hebt.
Wat betreft het scahduwstation, als ik deze wil uitbreidien worden de opstel sporen erg kort ben ik bang. Misschien kan ik het shuim maken en dan wat meer opstel sporen maken ook daar ga ik nog wel even mee puzzelen.
Bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Ruben
-
Nou ben weer een uurtje of anderhalf aan het stoeien geweest met het plan.
Het volgende is er uitgekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_09_10_2009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_09_10_2009.jpg)
Een grotere boogstraal voor het zichtbare gedeelte en meer opstelsporen in het schaduwstation.
Het geheel is nu uitgevoerd in Piko A
groet,
Ruben
-
Dag Ruben,
Je tekent een dubbelspoor door je station heen met aan de rechterkant van het station een overloopwissel van het linker- naar het rechterspoor. Zover als ik kan zien kan een trein ook alleen maar die beweging maken, en kan zonder achteruit te rijden nooit meer terug op die andere sporen komen.
Op zijn minst zou je aan de linkerkant van je station ook een overloop setje moeten neerleggen de andere kant op. Beter nog is om een dubbele overloopwissel aan bedie kanten neer te leggen zodat je alle perrons kunt bereiken, en vanuit alle perrons ook weer je juiste hoofdbaan op kunt. Zie ook het ontwerp voor Wassedam (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20419.0.html).
Een alternatief bij gebrek aan ruimte zou een enkelspoors doorgangstation kunnen zijn...
Gerard
Edit: taalfoutje
-
Ik weet niet hoe lang de treinen zijn die je wil laten rijden en ik neem voor het gemaak maar aan dat het licht blauwe onzichtbaar is.....maar je zou dus de wisselstraten van het schaduwstation verder uitelkaar kunne halen zodat de sporen langer worden. Als je korte treinen rijdt kunnen er dan 2 achter elkaar op een spoor. Meer treinen in het schaduwstation = meer afwisseling.
Groet,
Jakop
-
Met jullie aanbevelingen weer een uur aan het puzzelen geweest.
Hieronder het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_09_10_2009_v2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_09_10_2009_v2.jpg)
De opstelsporen verlegd en extra wissels aangebracht. krijg het alleen niet helemaal passend aan de linker kant nu.
Materiaal wat ik ga gebruiken is Piko ICE 3 - Roco Intercity BR 601 (VT11,5) - 1220 van Lima - Roco Hippel - Roco sik - Roco 2293
Groet,
Ruben
-
Hallo,
Wat wil je eigenlijk uitgaan beelden met je baanplan?
Een NL-D station aan een doorgaande baan, met wat rangeer mogenlijkheden.
Nu is het lastig om op je goederensporen te komen omdat de overloop wissels andersom liggen.
Als ik een sporenplan bedenk(ben nu zelf ook iets aan het bedenken voor mijn eigen kleine oppervlakte) vraag ik me ook af waarom een spoor er ligt en wat de functie ervan is.
Zie www.sporenplan.nl daar vind je veel tekeningen van europese emplacementen.
Misschien kun je er iets mee.
Mvg, Marcel
-
Marcel,
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, maar correct me if i'm wrong.
Heb links onder een hele engelse wissel geplaatst zodat er van links naar rechts gereden kan worden.
En het rangeerterreinen is nu beter bereikbaar geworden.
Ook heb ik heb de wissels aan de rechterkant omgedraaid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_10_10_2009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_10_10_2009.jpg)
Groet,
Ruben
-
als ik het goed heb dan kunnen nu de treinen die van links komen
niet meer de meest linkse sporen bereiken.
ik denk niet dat het een probleem is maar ik zeg het gewoon even
correct me if im wrong ;)
mark
-
Mark,
Volgens mij kunnen ze aan het begin van het station van de linker naar de rechter baan,
en aan het eind van het station weer van de rechter naar de linker baan.
of ik moet gek worden, iets wat ik overigens niet uitsluit hoor.
Ruben
-
Okay, Ruben, dat ziet er al beter uit geloof ik. Ik sluit me aan bij Mark's opmerking over de treinen die van links komen, maar alla, modelbouw is concesseis doen.
Iets anders is de toegang naar je schaduwstation. Zoals ik kan zien - en dan ga ik uit van een raster van 50x50cm - heb je links maximaal 2,5 meter om te zakken, wanneer je direct na de laatste wissel begint te dalen. Dat is denk ik ietsje te weinig als je rekening wilt houden met het maximum van 3 graden stijgen / dalen. En dat wil je... ;D
Je zou hier ietsje meer ruimt kunnen maken door in het schaduwstation aan de linkerzijde de sporen wat te verkorten. Ze zijn nu immers langer dan je stationsporen...
Succes weer,
Gerard
-
... van de linker naar de rechter baan, en aan het eind van het station weer van de rechter naar de linker baan...
Euhm, treinen houden rechts. Je treinen die van links aankomen kunnen met een paar steekbewegingen op de goederensoporen komen. Van rechts aankomend lukt dat nu ook.
Van links af zijn de linker perrons niet bereikbaar, maar wie vindt dat erg?
Gerard
-
Deze snap ik nog steeds niet helemaal:
Van links af zijn de linker perrons niet bereikbaar, maar wie vindt dat erg?
raster is inderdaad 50 cm, en ik wil gaan dalen daar waar de bochten beginnen.
Als ik daarvoor de schaduw sporen aan de linkerkant iets moet inkorten is dat niet zo erg vind ik.
Ruben
-
Ruben,
Ik zit ook nog even naar je goederensporen te kijken. Daar is volgens mij een mooiere oplossing voor, die voorkomt dat er 3 wissels achter elkaar liggen in een opstelspoor. Ik zal en tekening maken en die hier plaatsen.
Gerard
-
Afgaand op het verkorten van de schaduwsporen komt het er dan zo uit te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_10_10_2009_v2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_10_10_2009_v2.jpg)
Ben benieuwd wat voor oplossing je hebt voor het rangeerterrein.
Ruben
-
Okay,
Wat denk je hiervan voor je rangeerterrein?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruben.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruben.jpg)
Gerard
-
Kleine toevoeging nog, dan kun je heen en weer steken tegelijk met een trein die het rangeerterrein op rijdt vanaf de hoofdbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruben2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruben2.jpg)
Gerard
-
Ziet er inderdaad beter uit.
heb het geheel meteen maar even in getekend en dan komt het totaal er zo uit te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_10_10_2009_v31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_10_10_2009_v31.jpg)
enige nadeel is wel dat het geheel steeds verder van de muur begint te komen en dat het moeilijker bereikbaar word.
Is het dalende spoor nu overigens lang genoeg denk je?
Ruben,
-
Ruben,
Dat is een lastige vraag, over dat dalende spoor. Zo te zien heb je aan beide zijden nu een meter of drie, dat betekent dat je 3 x 3 = 9 cm kunt dalen (drie graden is immers 3 cm / mtr).
9 centimeter is erg weinig. Maak maar eens een testje, een plank met isolatie en rails er op, en monteer die met een paar blokjes zodanig dat de bovenkant van die rails 9 cm hoger ligt dan de bovenkant van een stuk rails op isolatie die je op je werkbank of bureau neerlegt. Probeer er dan nog maar eens tussen te komen met je hand om een uit de rails gelopen trein te corrigeren.
Lastig hoor.
Gerard
-
En nog even een (speelse?) variant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruben3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruben3.jpg)
Als je de .any file wilt, PB me dan je email adres even.
Gerard
-
@ Gerard
3cm op een meter is geen 3° maar 3 %.
Het is 1,72°
Gr. Ed
-
@ Gerard
3cm op een meter is geen 3° maar 3 %.
Het is 1,72°
Gr. Ed
I stand corrected.
In elk geval klopt het aantal cm's wel... pfiew...
Gerard
-
9 cm is inderdaad niet zoveel om je hand in te steken.
Gelukkig heb ik geen grote bouwvakkers handen (komt het misschien toch nog eens van pas om smal en ligt (53kg) te zijn ;D
Ik ga wel test doen zodra ik de mogelijkheid heb.
Zit er ook ver te denken om de onderkant zoveel mogelijk open te houden zodat ik er vanaf daar nog goed bij kan in "case of emergency"
Groet,
Ruben