BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Remie_märklín op 03 October 2009, 17:57:11
-
Ik heb minitrix baan bij mijn vader. Lekker hard gewerkt er aan vandaag. De baan is lekker opgeschoten. Toen zette ik mijn stoomloc uit een minitrix digitale startset met een br 03 en V200 op het spoor. Er begon rook uit de tender te komen :o. De loc reed goed en de lichten deden het. 2 Andere treinen die doen het wel gewoon normaal. Nu wil ik weten what to do? De set is 3 jaar geleden bij totaltrain gekocht. Geen garantie meer en de winkel bestaat niet meer. It's a big problem...
Graag julie hulp/reacties. Vragen kan. Maar de loc kan niet getest worden.
De loc komt uit deze (http://www.trix.de/produkte/frontend/slim.php?page=detail&detail&sCountryCode=nl&start=0&nr=11120&stichwort=br+003&baureihe=&spur=all&gruppe=all&untergruppe=28&epoche=all&merkmale=all&show=detail&iNeuheitenKatalogID=&sNeuheitenSpur=&fromSLIMSITE=&wishednumber=) startset
-
Maak de tender open, kijk wat er zwart is, eventuele olie resten op plaatsen waar dat niet hoort enz...
Dan kunnen we iets meer zeggen.
mvg,
Sander
-
Rookgenerator verplaatsen naar de loc.. :P ;D
-
Rookgenerator verplaatsen naar de loc..
Een advies waar je wat mee kunt....
Maak de tender open, kijk wat er zwart is, eventuele olie resten op plaatsen waar dat niet hoort enz...
Dan kunnen we iets meer zeggen.
Maak eens een foto waar duidelijk te zien is wat de inhoud van je tender is en plaats die hier. Misschien is er een component van de print afgefikt.
Er begon rook uit de tender te komen :o. De loc reed goed en de lichten deden het
Vragen kan. Maar de loc kan niet getest worden.
Voor de duidelijkheid; hij doet nu niets meer?
-
De loc reed goed en de lichten deden het.
Alles deed het dus nog goed. En ik heb de loc nu niet bij de hand. Hij is bij mijn vader. Daar kom ik pas weer 24 okt. Maar dan ben ik met hem op eurospoor. Ik zal wel kijken of hij er foto's van wilt maken. ik denk dat het men niet lukt. Misschien menemen naar eurospoor?
-
Neem de loc maar mee naar Eurospoor en kom maar naar de stand van Beneluxspoor.
Geef even op de stand aan wie je bent.
Kijken we er daar samen even naar.
mvg,
Sander
-
Zit u/je daar ook dan? Ik was zeker vanplan om te komen kijken. Het is volgens mij in de vakantie. Weet het bijna wel zeker. Dus ik kom waarschijnlijk vrijdag en anders zaterdag.
-
Opgelost zover? ;)
-
Ik zit daar inderdaad ook, zeg maar je hoor....
Mocht ik er niet zijn zitten er altijd wel anderen, gewoon even melden bij de helpdesk op de BNLS stand en het komt goed.
mvg,
Sander
-
Ik heb onlangs ergens gelezen dat Ronald Halma ook erg goed is in motortjes weer aan de praat krijgen. ;)
Groet Jaap
-
HAHA! Ja, klopt, maar dat is 0N30... en dit is N. Toch weer even iets anders. Maar ik wil dan meestal wel weten wat er mis is met zo'n loc, zeker als het de mijne is.
Bedankt weer voor je scherpe visie, Jaap ;D ;D ;)
-
Dan gaat de loc mee vrijdag (ik ben wel vergeetachtig ;D). Erg bedankt voor het aanbod. Tot dan!
-
Tot dan!
mvg,
Sander
-
En nu rijdt hij al niet meer. Hij rijdt een klein stukje. Dan stopt hij. Komt er rook uit de tender. Haal je hem er weer af. Dan is het rook weg. Rijdt hij weer een stukje tot de rook weer komt.
En dan heeft ''mijn vader'' nof even op alleknopjes van mijn mobile station van trix gedrukt. N is dat ding ook al naar de @*#.
Heel raar. Dan krijg ik een melding dat ik tussen 2 sorten digitaal moet kiezen ofzo. Dit doe ik. Dan doen bij 1 van de 2 keuzes de treinen het wel. En bij de andere keuze doen ze het niet. Goed. Dan kies je dus. Nog geen minuut later komt het weer en dan weer. En dan weer. Dan trek je de stekker er uit. Dan doet de ms het langer. 1 Rondje om percies te zijn. En dan is het weer het zelfde.
Het is een lekkere zooi met de treinen.
De ms van trix vindt ik ook heel anders dan mijn ms van marklin die ik thuis heb.
Dus darom weet ik niet goed hoe het in elkaar zit.
Ik heb dus 2 probblemen nu. Dat is er weer 1 er bij :o
-
dezelfde lok op marklin en op trix?
We hebben clubavond op woensdag dus je kunt wel even langskomen dan kijken we naar je probleem.
NZH waarderweg 78 haarlem
-
Sorry,
De baan bij ''mijn vader'' is van minitrix.
En die baan is in zoetermeer...
Dus wordt lastig.
Ik weet waar julie zitten. Ik ben dit jaar al 2 keer geweest (y)
Bedankt voor de snelle reactie
-
Hoi ,met Peter uit Akersloot. Misschien kan Ernst Huider , in H'Hugowaard je helpen. Hij heeft een goede technische dienst. Er is bij mij een geluidsdec. ontploft, ESU, en is prima gerepareert. Leg je je probleem eens voor. Maar weet natuurlijk niet waar jezelf woont. Het is maar een suggestie, en vindt het erg vervelend voor je. En let maar niet op onzin antwoorden. Ik heb er in ieder geval een commentaar op geschreven,want ik vindt het niet netjes. Succes ermee, evengoed.
Groeten van Peter.
-
En let maar niet op onzin antwoorden. Ik heb er in ieder geval een commentaar op geschreven,want ik vindt het niet netjes.
Goede môrguh.
Bedankt voor je antwoord.
Wat bedoel je hier mee?
Dat ordt dan toch 2 reparaties. Daar gaat het geld voor mijn baan en dergelijke. :-X
Ik krijg voor bij ''mijn vader'' één keer per half jaar iets voor de baan zo ongeveer. Dan is het erg sneu dat het daar in gaat zitten. Maar ik wil toch wel blijven rijden.
De baan ligt al vast. Dus overstappen op analoog (heb ik een trafo vaan voor de lichtjes) is niet meer mogelijk. Da wil ik verschillende stroom blokken. Dan moet het rails gesloopt worden.
Groetjes!
-
..... Maar weet natuurlijk niet waar jezelf woont. .....
Peter een tipje,
Klik op het profiel van een gebruiker en je kunt zien waar die woont (mits ingevuld natuurlijk).
Bij Remie dus in Haarlem.
Gr.
Eric
-
En die baan is in zoetermeer...
Dit gaat niet om mijn baan bij mij thuis. Dat is een marklin baan. Het gaat nu over de baan in zoetermeer. Bij mijn vader. De loc ligt nu dus in zoetermeer.
En ik woon in haarlem dus. Staat ook onder mijn avatar.
-
Haarlem, Zoetermeer, wat zou 't.
Op naar de treinenwinkel met reparatie afdeling zou ik zeggen. (y)
-
Als het moet dan moet het. Dan kan ik er een jaar niet mee rijden.
-
Het zal wel aan mij liggen Remie, maar ik snap het probleem niet zo goed.
Kan je vader die lok niet naar een winkel in de buurt van Zoetermeer brengen ?
Ik denk vast wel dat daar een goede optie voor is.
En waarom gaat dit dan een jaar duren ? Kom je maar 1 keer per jaar in Zoetermeer dan ?
Laat anders je lok na reparatie naar Haarlem opsturen
-
Die gozer heeft nooit geld...
-
Dit wordt redelijk gevoelig denk ik.
Maar, je bent 14 lees ik, kun je in de trein stappen en het spul bij je vader ophalen ?
Ik denk dat de forumleden wel een winkel in Haarlem weten die je lok kan repareren.
-
Er zit maar 1 winkel in haarlem. Deze is veel te duur vind ik. Ik breng hem wel als ik bij hem ben naar de wapstad. Dan moet hij maar voor een keer niet zeuren over het gld :-X
-
je kan hem in zoetermeer toch ook naar RC pitstop brengen, of nie ;)
-
Wat leuk. Die winkel ken ik nog niet. Even gegoogeld, ze hebben modeltreinen zie ik. Maar minitrix niet. Dat is hopelijk geen probleem.
-
Ben je niet naar Eurospoor geweest?
-
Remie,
Die winkel in zoetermeer, daar hoef je niet heen.. Ze hebben een heel klein beetje treinspul, maar is beschamend duur. Ze hebben wat startsetjes (H0) en wat Faller bouwdoosjes (H0 en N). Ik heb een poging gewaagd om naar een decoder te vragen, maar die hebben ze dus niet. Overigens hebben ze wel andere leuke hobbydingetjes zoals Basalthout, airbrushes en verf.
Ik ga (als zoetermeerder) gewoon naar de Wapstad in Rijswijk of Zevenspoor in Zevenhuizen. Allebei dichtbij. Wapstad is overigens ook goed met de bus te bereiken vanaf Zoetermeer.
Of.. je gaat volgend weekend naar de Benelux stand tijdens de Nederlandse Modelspoor dagen in Rijswijk ;)
Mvg, Jeroen
-
Hallo,
Volgende week ben ik thuis. Dus dan ga ik niet richting zoetermeer, rijswijk. De wapstad kom ik we vaker. Dan moet ik toch maar zorgen dat de trein daar wordt beken en de mobile station ook.
Ja, ik ben naar de beneluxspoor stand geweest. Er werd gezecht dat ik de decoder met een watte staafje moet schoon maken. Dat kan ik de volgende keer (in januarie ergens) proberen. En dan de mobile station die was in ocktober nog nit kapot. Dus dat wordt een dure reparatie denk ik. Is het dan wel de moeite waard? Of kan ik beter meteen beginnen. Ik vind die mobile station van trix niet denderent. Ik ben de m* gewent van thuis. Dan is die van trix echt anders vind ik.
Gr Remie (die dus thuis(haarlem) marklin heeft en in zoetermeer minitrix)
-
..... Ja, ik ben naar de beneluxspoor stand geweest. Er werd gezecht dat ik de decoder met een watte staafje moet schoon maken. .....
Bijzonder advies. Ben ik toch benieuwd wat je daarmee denkt te bereiken.
Gr.
Eric
-
Er werd gezegt dat de olie was uitgelopen. Dus met een wattestaafje even de olie er afhalen. Want de loc di deed het (toen nog) goed. De lichten doen het nog, en hij reed. Nu doen de lichten het, maar hij rijdt niet meer. Ja, 5 centimeter en dan staat hij stil om te roken. Is slecht voor zijn gezondheid lijkt mij. ;D :'(
-
En waar komt die olie vandaan.
Er komt niet zomaar olie op een decoder terecht.
Gr.
Eric
-
Sja, heb dat niet gevraagd. Ze vroegen mij of ik er olie in had gedaan. Dit is niet zo. Dus het is mij een raadsel. Hij licht wel tijden schuin. Maar dan heeft mijn andere loc het ook.
-
Goeden avond Remie_marklin.
Ik heb jou topic net doorgelezen,wordt het aandrijf mechaniek in de tender niet ergens door gehinderd.
Dat maak ik op uit de klacht
Je schrijft ,hij rijdt een ronde en stopt dan en begint te roken.
Dat roken komt door de weerstand van de magneetspoel in het motordeel
Daar de stoomaanvoer door gaat ,je rijd immers digitaal,dan staat er continu spanning op de baan
De decoder geeft een rijpuls aan diezelfde motor,maar die motor wil dat niet door iets weerstand noem je dat
Dus wat is het gevolg vuur en rook door de koolborstels die vrij heet worden want ze krijgen de volle spanningslaag,
En dat je mobiele station defect is heeft er direct mee te maken.
Haal de koolborstels er mar eens uit dan zul je ontdekken
Dat de veertjes die de koolborstels tegen het ankerdeel duwen op een plaats zitten waar ze niet thuis horen
En dat veroorzaakt een gigantisch kortsluting.
Martin.
-
Hallo,
Bedankt voor de reactie. Bijna goed. De loc begint meteen te roken.
De mobilestation is dus kapot gegaan. Waarschijnlijk door een tang die op het spoor lag. Deze heef kortsluiting gemaakt zonder dat ik het door heb. Ik heb wel een nieuwe mobile station gekregen.
Maar de loc daar zit ik mee.
De loc die goed was die heb ik ook een rondje laten rijden en na 1 rondje hield de mobile station er mee op. Niet de loc.
Ik heb dus 2 loc. 1 loc komt dus meteen rook uit de tender als je hem op de baan zet.
De andere loc niet. De lichtjes branden gewoon op het felst. Dus kortsluiting lijkt mij niet.
Bedankt dat u mee denkt. In januari zal ik wel de loc openen en misschien een foto maken als het lukt.
Ik wil er eigenlijk niet zo erg aan zitten. Als ik draadje kapot trekt dan ben ik het haasje ( ik zal beleefd/t ;D blijven).
Want ik heb daar geen soldeerbout.
-
Hallo, de verlichtig brand zelfs al zit er geen motor in de loc.
Daar motor en licht apart zijn geschakeld.
Andersom kan ook zelfs.
Motor doet het maar licht niet.
Dus dat is zeker geen indicatie,wel dat ze fel branden.
Daar de stoom een weg zoekt naar een stroom afnemend deel.
Dat is indit geval de verlichting.
Martin.
We komen al een stuk verder.
-
Hallo, de verlichtig brand zelfs al zit er geen motor in de loc.
Daar motor en licht apart zijn geschakeld.
Andersom kan ook zelfs.
Motor doet het maar licht niet.
Dus dat is zeker geen indicatie,wel dat ze fel branden.
Daar de stoom een weg zoekt naar een stroom afnemend deel.
Dat is indit geval de verlichting.
Martin.
We komen al een stuk verder.
Ja de lichten zijn niet afhankelijk van de motor. Dat snap ik. Maar als er kortsluiting op de baan is lijkt mij dat alles er last van heeft.
Daar de stoom een weg zoekt naar een stroom afnemend deel.
Dat is indit geval de verlichting.
Dat snap ik niet 100% ::)
-
Hoi Remie_marklin.
Ik zal eens zien of ik het nog wat begrijplijker kan uitlegen.
Ik ga zal mijn best doen.
Nou je hebt een spoorbaan,ja.
Daarop heb je de digitale rijtrafo op aangesloten,die geeft een bepaalde hoeveelheid aan stroom af.
Je hebt een locomotief waar problemen mee zijn,je weet niet welke,ik ook niet,dus.
Die zet je op de baan,waar verder niets anders op staat,geen stroomafnemende spullen,waaronder lok,s ,wagons met verlichting enzo..
Die locomotief motor daar is iets mee aan de hand.
Daar de verlichting ook stroom verbruikt om te kunnen branden,dat is duidelijk?
Normaal nemen de motor en verlichting gezamelijk stroom af,dat is goed.
Nu de verlichting aleen brand is die de enige, die stoom afneemt,en dus sterker gaat branden.
Als waneer de motor ook normaal stroom verbruikt, 2 verbruiken meer dan 1 die daarom feller brand.
Als het nog niet duidelijk is ,zeg het maar,dan probeer ik gewoon een ander voorbeeld ;)
Martin
-
uh, ik heb niet t hele draadje gelezen maar heb je al eens de motor in de wasbenzine gepleurd en de koolborstels vervangen? Ik lees dat de boel blijkbaar stevig onder de olie zat, olie tussen de koolborstels geeft ongeveer zulke effecten... daarom dus de motor goed ontvetten en nieuwe koolborstels erin, een HEEL KLEIN drupje olie op de lagers en proberen maar.
-
Hoi Floris Dilz.
Dat is geheel geen slechte tip,die je daar aanbrengt (y)
Ik ga dat bij mijn tandrad lokje zo ook eens doen,het zelfde verhaal dus.
Als dat helpt meld ik dat vanmidag even hier,voor het resultaat.
Ik ga direct aan de slag.
Martin
-
De motor er uit slopen en in wasbenzine doen :o. Dat durf ik niet. Straks ben ik nog verder weg.
De koolborstels vervangen dat zal ik wel kunnen. Zijn deze gewoon te bestellen bij de houtloos(denhaag)?
Remie
-
tja, dan vervang je alleen de koolborstels, dan zitten de nieuwe tenminste meteen weer vol met olie. :-* Wat is er dan zo eng aan dat ding ff uit elkaar halen? gaat ie je bijten? zit er een clownskop op een veer onder dat motortje die dan met een sardonisch gelach in je gezicht springt zodra je het motortje eruit geklikt hebt?
-
Nee,
Hij gaat dan stuk. Of ik krijg hem niet meer in elkaar. Tenminste, Ik zal hem niet meer rijvaardig dan krijgen. (niet dat hij dat nu is :-X)
-
En waarom gaat ie dan stuk.
Je moet het natuurlijk wel met beleid uit elkaar halen en niet met grof geweld eruit slopen.
Kwestie van wat schroefjes losdraaien en voila.
En om het weer in elkaar te zeten de omgekeerde volgorde.
Maak desnoods wat foto's tijdens het demonteren zodat je weet hoe alles zit en berg de onderdelen in een afsluibaar doosje op.
Gr.
Eric
-
precies. Als je meteen al begint met dat gejank leer je t nooit. Zie het als nee heb je, ja kun je krijgen.
-
hallo allemaal.
Ik heb zelf gedaan wat je zij.
Uit elkaar en in de wasbenzine.
Maar ik weet nu wat er de oorzaak van is ,bij mij.
De motor loopt als een tierelier.
Zonder ondergedeelte van de loc.
Maar zodra ik hem geheel in elkaar zet loopt ie echt goed vast.
Er zit aan een zijde op het onderstel een zwart tussentandwieltje,naast de rode,die 2 koppelstangen aandrijft
Dat is bij mij de boosdoener,die gaat wringen naar onder zodra er druk op komt,en blokeerd de boel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_l_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s_l_009.jpg)
Dat is bij mij het probleem in de gele cirkel
Martin.
-
Maar goed ik weet zelf nu waar het door komt.
Omdat ik hem wel uit elkaar heb gehaald.
En nooit zeggen dat durf ik niet,bij mij lukte het ook.
Dus moet het bij jou ook lukken,vrijwel identieke motoren.
Martin.
-
blijft de vraag, waarom wringt dat tandwieltje dan? gat ervan uitgesleten? tandwiel gebroken? of, waarschijnlijker, een vuiltje in een van de gaten tussen de tandjes van de tandwielen op het wiel?
-
Maak anders even wat foto,,s zoals Eric al aangaf.
Dat verduidelijkt de boel voor ons en kunnen wij gericht advies geven.
Want niets is rotter dan een loc die niet wil.
Dus met beleid open maken,er kan haast niets fout gaan.
Floris.
Ja bij mij[Martin] is het gaatje waar het tantwiel asje in zit veel ruimer dan het werkelijk zou moeten wezen.
Ik zelf denk dat het asje versleten is,wat denken jullie?
Hij duwt hem zichtbaar naar onder toe,met alle gevolgen van dien.
Martin.
-
Kan dat onderstelletje nog wat meer uit elkaar,want ik had hem en motor gescheiden.
En toen heb ik beiden in de wasbenzine zo goed als maar mogelijk ik gereinigd.
Maar ik zou best meer willen.
Martin
-
Ik zou ook nog kunnen proberen om dat tandwieltje er tussenuit te halen,zonder iets te slopen.
Ik weet niet wat beter is,ik heb het locje hier voormij liggen.
Martin.
-
asje kan versleten zijn, maar ik denk eerder t tandwiel. Kijk eens waardoor het tandwiel opgesloten wordt en probeer het er eens uit te vissen, niet zomaar de wielen van de assen gaan trekken want de afstelling daarvan komt nogal nauw bij locs met koppelstangen.
-
Het gaat hier om het fleischman picolo E,L.B. Tandradlokje.
Dat tantwieltje zit tussen de aandrijfwiel en de rode tandwielas die de koppelstang aandrijft.
Daar zit dat tandwiel tussen en de wielen zorgen dat hij niet naar buiten kan.
Het asje zelf zit in het tandwieltje vast, en dat asje zit in een gaatje in het onderstel.
En als ik probeeer handmatig beweging er in te brengen gaat dat tandwieltje naar onder knikken en blokeerd.
En het wormwiel verliest de grip op de aandrijving,daar die omhoog wordt geduwt.
Kortom hij blokeerd als een ........
T,is heel omslachtig maar dat is zo het geen wat er gebeurt.
Martin
-
ah, kan ook goed zijn dat t asje nog prima is, maar t gat in het frame waar ie in draait uitgelubberd en dan begin je niet veel...
-
Ja dat iedee had ik ook al ,maar ik weet nu al meer dan vanochtend,dank je voor je hulp (y)
Groeten en fijne feestdagen namens mij.
Martin.
-
insgelijks. ;)
-
Ik zal het toch maar moeten proberen.
Hopen dat ik geen tandwieltje daarna mis ;D
Ik ga denk ik eerst oefenen op een oude stoomlocje.
Over 1 maand horen jullie er meer van (de volgende keer dat ik in zoetermeer bij mijn minitrix baan ben)
GR Remie