BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: martijn v m op 02 October 2009, 20:29:04

Titel: hoe wissels bestraten
Bericht door: martijn v m op 02 October 2009, 20:29:04
Hallo mede forumgenoten.

ik ben bezig een trambaan te bouwen maar moet ook wat wissels bestraten.
Maar hoe ???

iemand een idee.

alvast bedankt.

groet martijn
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Marijn op 02 October 2009, 20:41:06
Ahoi hoi,

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/Railbouw.htm

Heeft u hier wat aan ?

Afkomstig van
http://www.gemeentetramwaelstede.nl/
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: martijn v m op 02 October 2009, 20:45:32
Marijn nee niet echt.
Daar staat hoe je wissels bouwt in h0m.
Ik wil graag iedeen over het bestraten.
Maar alsnog bedankt.

Groet Martijn
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Marijn op 02 October 2009, 20:51:46
Ik denk dat het het makkelijkst is om zelf inlegstukken te fabriceren van styreen.
Dat is een kwestie van wissel op het kopieerapparaat leggen, kopie maken, en dan het stuk tussen de spoorstaven 2 mm smaller uitknippen.
Dit heb ik op styreen geplakt en toen uitgesneden.

Maar het is wel een klus hoor.

De bestrating aan de buitenzijde van een wissel is aanzienlijk eenvoudiger te fabriceren.
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: martijn v m op 02 October 2009, 20:57:31
dat is wel een goed idee :).
Maar mijn wissels ligen al vast ::)dus dat gaat niet meer.

volgende keer aan denken.

groet martijn
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Johnnytrein op 02 October 2009, 21:29:03
Wat zijn wisels eigenlijk of bedoelt u wissels  :-\ je kunt toch een nog nieuwe wissel gebruiken om op het kopieerapparaat te leggen.

edit: wisel vervangen door wissel (Hans van de Burgt)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Jojo op 02 October 2009, 21:34:28
I.p.v. het kopieerapparaat kun je er ook een vel papier eroverheen leggen en dan met je nagel een afdruk ritsen. Deze afdruk, minus de 2mm, op styreen of karton leggen en uitsnijden en vervolgens uittesten op het wissel met de meest ongunstige assen die je maar kunt vinden. Als daar niks op blijft hangen, zal de rest er ook goed doorheen gaan.
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: stig op 02 October 2009, 21:52:53
Kijk hier eens.

http://www.belderok.net/mitropa/streetrr
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Christoph op 02 October 2009, 22:03:25
Hallo Martijn,

kijk altijd zoals al zovaak wordt gezegt bij de NEM normen, hiermee kan je bepalen of de railkop en de contrarail van de tram ver genoeg uit elkaar liggen, ik heb de betreffende NEM norm nog maar even opgezocht voor je: http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf (http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf)

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groeten,

Christoph

Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: DHG500 op 02 October 2009, 22:20:14
I.p.v. het kopieerapparaat kun je er ook een vel papier eroverheen leggen en dan met je nagel een afdruk ritsen. ...

Kent de huidige generatie het Carbon-papier nog? Uitermate geschikt hiervoor!
(http://www.clockworkquiz.be/images/upload/Carbon_paper.jpg)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Waelsteder op 03 October 2009, 23:57:24
Ahoi hoi,

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/Railbouw.htm

Heeft u hier wat aan ?

Afkomstig van
http://www.gemeentetramwaelstede.nl/

Ik ben tot de zelfbouw van tramrails en wissels overgegaan, omdat wissels van de bekende modelspoorfabrikanten niet natuurgetrouw te bestraten zijn. Het gedeelte tussen de wisseltongen blijft altijd een moeilijk punt.
Overigens speelde hierbij ook de door de industrie aangeboden railgeometrie een rol, omdat deze niet de scherpe bogen kan bieden, die een tram nodig heeft om het stratenpatroon te volgen.
Wanneer je de beschrijving van de zelfbouwwissels van Waelstede bekijkt en ook de foto's op de site, dan kun je zien dat de tramrails prima te bestraten zijn door bijvoorbeeld gips of moltofil aan te brengen tussen de contralatten. De wisseltong komt niet met de bestrating in aanraking, omdat deze tussen de rail en de contralat ligt.
Kijk voor een voorbeeld naar de laatste update betreffende het werk in de Stationsstraat op de remisemodule van Waelstede, waar de dubbelsporige Y-splitsing nu geasfalteerd is.
Ga naar de landing page van www.gemeentetramwaelstede.nl, klik op 'laatste wijzigingen per 29.08.2009, klik dan op de link naar 'module 2' en bekijk de laatste 3 foto's onder aan de pagina.

Waelsteder.
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Marijn op 04 October 2009, 01:01:57
Ik volg de bouw al een tijdje, ik ben er van onder de indruk hoor.  (y)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: JaJo op 04 October 2009, 07:35:09
Wauw, die plaatjes zien er wel erg mooi uit. (y) Ook de samenstelling en kleuren van de gebouwen zijn helemaal te gek. (y)
Zet af en toe maar hier wat van die foto's neer dan kunnen de niet-klikkers ook genieten.

Groet Jaap
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Marty op 04 October 2009, 12:33:28
ooit heb ik eens een stukkie beschreven hoe mijn straatspoor tot stand gekomen is.
Vooral de sporen dichtgooien, maar langs de binnenkant van je railstaven de dwarsliggers nog zien vind ik persoonlijk altijd erg storend
Het is heel simpel eigenlijk, de tekeningen in mijn verhaaltje zeggen al genoeg, hoop dat je er wat aan hebt
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Ronald Halma op 04 October 2009, 12:39:58
Geef 'm effe een linkje, marty  ;D ;D ;)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: martijn v m op 04 October 2009, 12:56:59
@Waelsteder

Leuke trambaan in h0m.
Als je in meterspoor bouwt dan moet je bijna alle tramwissels zelf bouwen.
Ga ik denk ik ook doen op de uitbreiding van mijn baan maar dan in gewoon normaalspoor.

groet martijn
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Marty op 04 October 2009, 13:10:21
je heb gelijk Ronald, wel zo handig heh :)
had um wel gekopierd maar nie geplaak ( utregs)

hier issie dan, de link (http://www.mitropa.nl/page_164.html)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Ronald Halma op 04 October 2009, 13:15:06
 ;D ;D ;)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Hans Reints op 04 October 2009, 14:00:54
Ik heb er helaas geen plaatjes meer van, maar ik heb ooit eens tram/straatspoor gemaak van code 100 rails. Hierin werden op hun kant N-spoorstaven gesoldeerd. Kan je alleen niet meer met piza snijders rijden :)
SK
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Maarten op 04 October 2009, 15:31:07
Ben zelf met een project bezig het op Marty's manier te doen, met DAS-klei (ik dom, want de rode versie gebruikt).

Het steentjes uitkrassen, oeff, nog niet aan toegekomen. Had al moeite zat alles netjes te leggen (lees: netjes parallel 8) ). Zelfbouw wissels ben ik niet aan begonnen, dus heb ik showaftakkingen gemaakt. Knap als mensen dat zelf kunnen maken

(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/rdam/aanleg-detail002.gif)

in groter perspectief
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/rdam/aanleg-showspoor2.jpg)
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Waelsteder op 08 October 2009, 22:26:25
Beste Maarten,

Toch ben je met dit schijnwissel al meer dan halverwege. Je kunt als volgende stap de linker rail van het rechte spoor binnen de boog vast solderen; gewoon strak tussen de afbuigende rails. Vervolgens met een slijpschijfje in de flexibele slang van de miniboormachine de ruimte voor de wielflensen wegslijpen, afhankelijk van het type wiel ca 1 - 1,5 mm.
Om de gootjes te imiteren hoef je geen contralatten aan te brengen. Een veel gebruikte methode is ook om daarna de rails volledig dicht te smeren met gips of DAS klei in jouw geval. Wanneer alles goed droog is, span je twee slijpschijfjes tegelijk in de flexibele slang en kun je (wel met vaste hand) de gootjes langs de railstaven uitslijpen. Wel veiligheidsbril op en stofmasker voor !

In Waelstede hebben de tramwissels alleen een wisseltong in de buitenste boog; dit werkt prima. Wanneer je in jouw geval altijd linksaf slaat, heb je geen wisseltong nodig en hoef je de ruimte voor de wielflensen op dat punt niet uit te slijpen.

Gewoon doen.
Veel succes !
Titel: Re:hoe wissels bestraten
Bericht door: Maarten op 08 October 2009, 22:47:59
Beste Waelsteder (weet je echte naam niet)

dank je voor de tip. Maar weet je, de beoogde modulebakken waarvan ik een deel toon nu hier, die eindigen daar en zullen niet verlengd worden. Het tramspoor is decoratief en gaat straks op in een groter geheel waarop nog veel andere dingen staan te gebeuren. Feitelijk is de tram een soort achtergrondentourage daarna. Het is al heel wat om de zelfgebouwde rails kloppend te krijgen en straks het straatprofiel helemaal netjes gemaakt te krijgen.

Het aanleggen van de rijgleuf heb ik uiteindelijk gedaan met een stuk styreen die ik tegen de railstaaf hield waarna ik de middenstrook met klei gelegd heb. Enige nadeel daarvan is dat de hoogte dan weer niet helemaal klopt waarna je weer moet schuren en dat is dan soms weer te veel.

foto'tje
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/rdam/aanleg-detail006.gif)

Na drogen van de klei dus styreen weer wegtrekken, zo heb ik het in ieder geval gedaan