BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sikkeman op 02 October 2009, 14:49:40
-
Hallo allemaal,
Op een cabinerit DVD vanuit de Eurostar richting Engeland zag ik dat de Eurostar in Engeland overgaat op drierail want ik mis ineens de bovenleiding. Is dat nog steeds zo en blijft dat zo of is er in die tussentijd ook een HSL gebouwd?
Groet,
Kees
-
Als het goed is is er in 2007 of 2008 een Hoge Snelheids lijn gereed gekomen tussen de tunnel en Londen. :)
-
De Eurostar heeft inderdaad tot 2003 volledig gebruik moeten maken van normale spoorlijnen met een maximum snelheid van 160 km/u tussen het overige verkeer door. London Waterloo was toen het eindpunt. In 2003 is de eerste fase van de nieuwe High Speed 1 / Channel Tunnel Rail Link (CTRL) gereed gekomen. De meer omvangrijke tweede fase bestaat onder anderen uit een lange tunnel door het noorden van London en de grondige verbouwing en uitbreiding van St. Pancras station. Dit is eind 2007 gereed gekomen. Sindsdien maakt de Eurostar alleen nog maar gebruik van de hogesnelheidslijn.
De normale spoorlijnen in Zuid-Engeland zijn alleen voorzien van derde rail. De Eurostar had hier dus ook speciale stroomafnemers, maar sinds de CTRL volledig in gebruik is zijn deze stroomafnemers niet meer nodig en dus niet meer aanwezig.
-
Helemaal duidelijk. Bedankt!! :)
-
Ik heb tijdens mijn fietstochten in Engeland beide varianten meegemaakt.
Het grappige was dat de Eurostar op derde rail langzamer reed dan de locale boemeltjes die op dezelfde lijn reden.
Naar mijn inschatting was de snelheid maar 50 km/u. De derde rail kon gewoon niet genoeg vermogen leveren om zo'n lange trein harder te laten rijden.
-
Zat die Eurostar niet gewoon achter een stoptrein? Hij moet gewoon 160 km/u kunnen halen op derde rail, maar als er een stopper voor zit lukt dat natuurlijk niet.
Bewijs (http://www.youtube.com/watch?v=-T8JjOeFTHg#t=2m31s) :)
-
Opmerkelijk. Ik heb ze heel wat zien rijden, maar zo snel als in dat filmpje heb ik nooit meegemaakt.