BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Piet SZ op 02 October 2009, 09:30:23
-
Hallo allemaal,
Deze winter wil ik mijn modellen (H0e en 009) ombouwen naar DCC, voorlopig uitgaande van een digitaal startsetje van Roco.
Ik ben op zoek naar een eenvoudige inleiding hoe dat werkt met die decoders (op het internet of een boek).
Beginnersproblemen waar ik b.v. tegenaanloop zijn:
. waarom zijn die decoders allemaal minstens 6 polig? (de meeste locjes van mij hebben niet eens licht)
- moet de condensator, die over de koolborstels geschakeld staat er niet eigenlijk uit bij DCC?
- wat zijn de kleinste decoders?
Waar vind ik een site (of boek) weten waar dit soort dingen worden uitgelegd?
-
Locdecoders zijn uitgerust met 6 of 8 of soms wel 21 polen (draden) dit heeft te meestal te maken met extra functies naast de noodzakelijke motor (grijs/oranje), wielen (rood/zwart) en licht (geel/wit + blauw als gezamelijke + spanning) aansluiting. In Fleischmann locomotieven zit vaak een 6-polige decoder of als er geen decoder in zit een 6-polige interface. Alhoewel de lichtaansluiting natuurlijk naar behoefte kan worden gebruikt. De overige draden bij 6 of 8 polige decoders dienen voor extra functies, zoals verlichting in een cabine, elektronisch gestuurde koppelingen zoals de telex-koppelin en meerdere functies, zwaailicht, nou noem maar op. de condensator moet weg als je een decoder gebruikt. De motoraansluitingen moeten geheel gescheiden zijn van wat dan ook. Ook eventuele weerstanden op de motoraansluitingen moeten weg. Bij Fleischmann (H0) zijn er zelfs vervangins-motorschilden te koop waarop de motoraansluitingen al geheel gescheiden zijn van o.a. het chassis. De kleinste decoders zijn vaan micro-decoders voor o.a. n-spoor locjes. Bij de meeste boekhandels zijn wel boekjes te vinden over digitaal rijden, van bijvoorbeeld Miba o.i.d. Ook kun jeens kijken in de gebruiksaanwijzing van een locdecoder om te zien welke aansluitingen waarvoor dienen. Bijvoorbeeld ESU, Uhlenbrock, Kuen, Lens enz...
-
Het moeilijkste bij de ontwikkeling van (DCC) decoders is het uit elkaar pluizen van het railsignaal en (een goeie) motorsturing, het aansturen van een paar lampjes stelt weinig voor daarmee vergeleken. De gebruikte microcontroller IC'tjes hebben meestal toch wel een paar pootjes over, het zit in de NEM (stekker) standaard en de meeste gebruikers willen verlichting aansturen, op z'n minst voor en achteruit. Daarom is het voor decoder fabrikanten economisch dit standaard toe te voegen, sterker nog, specifieke decoders uitbrengen waar het niet op zit maakt ze hoogst waarschijnlijk alleen maar duurder...
-
Deze link kan je heel, heel veel leren over "" waarom"" zaken in DCC land.
http://www.nmra.org/standards/sandrp/consist.html
-
Piet,
wellicht een idee om ons te bezoeken op Eurospoor eind oktober (23tm25)!
Wellicht kunnen we daar iets voor je betekenen.
mvg,
Sander